Messor barbarus (Everio)

Vragen en opmerkingen over de blogs
Gebruikersavatar
Everio
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 14 april 2010
Locatie: Maastricht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Messor barbarus (Everio)

Bericht door Everio »

Bedankt voor jullie reacties!

Ik ben ze momenteel dus aan het verhuizen naar een buiszennest weer en dan ga ik daarna eens goed bedenken en plannen maken wat voor nest ik ze ga geven. Het liefst geef ik ze dan direct een aquarium. Hoeft niet perse afgesloten te hoeven zijn maar ze mogen onder geen beding ontsnappen! (Die gracht van jou vind ik erg mooi Dumdidum! Echter afsluitbare deksel is ook een optie...) Als ik eerlijk moet zijn gaat de voorkeur toch uit naar een niet afsluitbare bak. (Of eventueel wel die optie aanwezig maar niet noodzakelijk maar voor extra zekerheid met vakanties bijvoorbeeld.)

Ik geloof dat ik jou systeem wel ken met die soort rioleringsbuis in het deksel? Of hoe bedoel je dat?

Je mag me wel/ ook nog wat informatie verstrekken van jou bevochtigingssysteem, ik had eerst een blumat maar die stond na een paar dagen droog door onbekende reden. Omdat dat niet te vertrouwen was heb ik voordat ik op vakantie ging nog een omgekeerd spaflesje gemonteerd met een hele constructie. In het begin druppelde die veel te snel, na een gegeven moment helemaal niet meer? Ik had wel ook zand in het flesje gedaan omdat het te snel druppelde, misschien dat daardoor het gaatje verstopt was maar die kans acht ik klein!
Gebruikersavatar
Dumdidum
Lid
Berichten: 379
Lid geworden op: 29 juli 2009
Locatie: Amersfoort
Gender:
Leeftijd: 56

Re: Messor barbarus (Everio)

Bericht door Dumdidum »

Everio schreef:Je mag me wel/ ook nog wat informatie verstrekken van jou bevochtigingssysteem, ik had eerst een blumat maar die stond na een paar dagen droog door onbekende reden. Omdat dat niet te vertrouwen was heb ik voordat ik op vakantie ging nog een omgekeerd spaflesje gemonteerd met een hele constructie. In het begin druppelde die veel te snel, na een gegeven moment helemaal niet meer? Ik had wel ook zand in het flesje gedaan omdat het te snel druppelde, misschien dat daardoor het gaatje verstopt was maar die kans acht ik klein!
Fles 1 kit ik omgekeerd vast op het deksel/ytong (bodem eruit, klein gaatje in de dop). Uit fles twee haal ik alleen de bodem. Vervolgens hang ik een draad in fles 1, schuif fles 2 in fles 1, en leg het andere uiteinde van de draad in fles 2. Fles 2 met water vullen, en door de zuigende werking van de draad (veter of iets dergelijks, het komt wel nauw dat deze goed water opzuigt en geleidt) drupt het water via de veter van fles2 in fles 1, en vervolgens in het ytong. Zie ook mijn pogo blog voor een foto.
Gebruikersavatar
Gortello
Lid
Berichten: 866
Lid geworden op: 27 maart 2010
Locatie: Winterswijk, Nederland
Gender:
Leeftijd: 28
Contacteer:

Re: Messor barbarus (Everio)

Bericht door Gortello »

Hey, als je een goed nest hebt gevonden zie ik het graag. Ik heb vandaag een kolonie besteld: 1 gyne en 1-4 werksters. Ik zie dat je ze aan het begin op een warmtematje hebt liggen. Ik heb dit gisteren ook gedaan, alleen werd het in dat buisje wel 35 graden en ik had voor mijn Camponotus Ligniperda maar 25 nodig. Ik zou graag willen weten hoe jij dat allemaal geregeld hebt. Ik heb wel een thermostaat van ter.nl.
Gebruikersavatar
Everio
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 14 april 2010
Locatie: Maastricht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Messor barbarus (Everio)

Bericht door Everio »

Ik heb naast het nestbuisje een leeg buisje geplaatst op precies dezelfde manier als het nestbuisje. In dit buisje zit de sensor van de thermostaat (merk habistat) dit werkt perfect!

In het begin van m'n blog zie je daar foto's van geloof ik en zal ook wel te zien zijn op sommige filmpjes.. Het betreft het middelste buisje.
Gebruikersavatar
Gortello
Lid
Berichten: 866
Lid geworden op: 27 maart 2010
Locatie: Winterswijk, Nederland
Gender:
Leeftijd: 28
Contacteer:

Re: Messor barbarus (Everio)

Bericht door Gortello »

Ok bedankt, daar is over nagedacht. Ik ga het proberen zodra ik mijn nieuwe Messor barbarus en de rest van de bestelling heb ontvangen, morgen of donderdag.

:D
Gebruikersavatar
Gortello
Lid
Berichten: 866
Lid geworden op: 27 maart 2010
Locatie: Winterswijk, Nederland
Gender:
Leeftijd: 28
Contacteer:

Re: Messor barbarus (Everio)

Bericht door Gortello »

Waarom doe je de kolonie weg?
Gebruikersavatar
Everio
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 14 april 2010
Locatie: Maastricht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Messor barbarus (Everio)

Bericht door Everio »

Ik heb een grote bak gemaakt van 50x50cm waar meerdere blokken in komen met in elk blok tussen de 6 en 9 kamers van gemiddelde grote. Een aardig grote bak dus!

Omdat deze anders te groot is voor de kolonie heb ik de kolonie van unexisted over genomen met zeker 300 werksters.

Ik ga volgende maand op mezelf wonen en dan wat minder ruimte.. Kan dus niet nog meerdere verschillende grote nesten houden.

Deze manier probeer ik de ruimte iets te beperken, echter kan je in de blog lezen dat dit een erg potente kolonie is! Met zeker 70 nieuwe werksters op een tijd van 3 maanden..
Gebruikersavatar
Gortello
Lid
Berichten: 866
Lid geworden op: 27 maart 2010
Locatie: Winterswijk, Nederland
Gender:
Leeftijd: 28
Contacteer:

Re: Messor barbarus (Everio)

Bericht door Gortello »

Ok dus je blijft deze blog bij houden alleen met een grotere kolonie. Een soort van rare boost kolonie voor je zelf kun het dan wel noemen. Succes met de andere kolonie.
Gebruikersavatar
Everio
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 14 april 2010
Locatie: Maastricht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Messor barbarus (Everio)

Bericht door Everio »

Zo zou je het kunnen noemen ja :p maar ik denk dat wanneer ik het nest klaar heb ik een nieuwe blog aan maak.

Alleen is dat toch meer werk dan ik dacht! ;)
Gebruikersavatar
Gortello
Lid
Berichten: 866
Lid geworden op: 27 maart 2010
Locatie: Winterswijk, Nederland
Gender:
Leeftijd: 28
Contacteer:

Re: Messor barbarus (Everio)

Bericht door Gortello »

Het nieuwe nestmaken of een nieuw blog? Ben ook erg benieuwd hoe het nieuwe nest er uit komt te zien. Misschien foto's? :)
Gebruikersavatar
Everio
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 14 april 2010
Locatie: Maastricht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Messor barbarus (Everio)

Bericht door Everio »

Nieuw nest en nieuwe blog. ;)

Nog geen foto's, komt wel nog een bouwtopic van met foto's..

Een grote zelfgemaakt plexiglas bak van 50x50 cm met een ingebouwde gracht. (Idee van Dumdidum. (a)) met langs 2,5 van de 4 zijkanten een doorlopend nest. (in de vorm van een U met meerdere losse blokken ytong die inwendig met elkaar zijn verbonden. :))

Hoop zo dat je een beetje een beeld krijgt.
Gebruikersavatar
Gortello
Lid
Berichten: 866
Lid geworden op: 27 maart 2010
Locatie: Winterswijk, Nederland
Gender:
Leeftijd: 28
Contacteer:

Re: Messor barbarus (Everio)

Bericht door Gortello »

Ja maar foto's zeggen natuurlijk meer dan woorden.
Gebruikersavatar
Everio
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 14 april 2010
Locatie: Maastricht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Messor barbarus (Everio)

Bericht door Everio »

Maar dan moet je toch echt nog even geduld hebben! ;)
Gebruikersavatar
Gortello
Lid
Berichten: 866
Lid geworden op: 27 maart 2010
Locatie: Winterswijk, Nederland
Gender:
Leeftijd: 28
Contacteer:

Re: Messor barbarus (Everio)

Bericht door Gortello »

Geduld moet je ook hebben met het houden van mieren dus geduld genoeg. Blijf natuurlijk nieuwsgierig.
Dakdoeve
Lid
Berichten: 75
Lid geworden op: 08 juni 2010
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Messor barbarus (Everio)

Bericht door Dakdoeve »

Interessante blog, maar waar ik wel nieuwsgierig naar ben en wat me aan de hand van de foto's niet helemaal duidelijk werd, is hoe je die thermostaat hebt aangesloten, loopt er ergens een kabel het nest in ?
Als ik trouwens google op habistat cool control 300w dan lees ik iets over een 'omgekeerd' systeem (hij gaat uit als de temperatuur te laag is, en aan als de temperatuur te hoog is), dit zou betekenen dat hij koelt ? Wat hij natuurlijk niet zal doen bij jou. Ik nie snap ?
Gebruikersavatar
Everio
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 14 april 2010
Locatie: Maastricht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Messor barbarus (Everio)

Bericht door Everio »

Goede vragen! :)

In de tijd van gebruik van een testbuisje als nest had ik naast het eigenlijke nest precies dezelfde setup geplaatst, alleen dan onbewoond. :p Daar heb ik de sensor in gemonteerd met de gedachte dat de temperatuur wel gelijk zou zijn bij dezelfde omstandigheden.

Bij een ytong nest moet je een aparte kamer maken voor de sensor, die moet dan wel iets dieper zitten dan de sensor lang is omdat anders de warmte te snel ontsnapt en de meting niet betrouwbaar is.

Je moet als je zoekt naar de thermostaat het woordje cool weg laten, mijne warmt verder via hetzelfde principe. (Geeft stroom tot ingestelde temperatuur bereikt is en schakelt dan uit tot onder de ingestelde temperatuur en schakelt dan weer in.)

Hoop dat het zo duidelijk is, anders hoor ik het wel!
Dakdoeve
Lid
Berichten: 75
Lid geworden op: 08 juni 2010
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Messor barbarus (Everio)

Bericht door Dakdoeve »

Helder, dankjewel :)
Plaats reactie