Lasius emarginatus (mn)

Alle Lasius kolonies van de leden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 30

Lasius emarginatus (mn)

Bericht door mn »

Beste forumleden,

Hier zal ik mijn kolonie Lasius emarginatus gaan bespreken. De kolonie telt nu 1 koningin en een stuk of 10 werkstertjes.
Na ontvangst heb ik ze meteen in een buitenwereldje gezet dat vroeger diende als buitenwereld voor mijn Myrmica rubra.
In de buitenwereld begonnen de werksters meteen stukjes zand naar binnen te dragen, waaronder ook dode myrmica rubra lijfjes, wat ik nogal raar vind.
Ik heb ze dan ook meteen suikerwater gegeven, maar ik denk niet dat ze er van gedronken hebben. De koningin is erg fysogastrisch dus ze kunnen wel even voort. Wat ik nu al leuk vind is dat het lijkt dat de werksters elkaar steeds vertellen wat ze doen, terwijl mijn Lasius niger gewoon doet wat ze wil en daar haar zusjes niet voor nodig heeft. Ik wilde de kolonie ook al een fruitvliegje geven maar mijn fruitvliegenkweekje lijkt niet echt te werken.

Vragen en opmerkingen.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 30

Re: Lasius emarginatus (mn)

Bericht door mn »

Beste forumleden,

Omdat mijn Lasius emarginatus over haar talkpoeder loopt, heb ik hun bakje in een plastic aquarium gezet met water in. Hun bakje was een vierkante glazen schaal met daarin zand, stenen, cactussen en een beetje mos. Nu bleek dat plastic aquarium lek te zijn. Dus hield ik dat gehele aquarium met buitenwereld en al even schuin om het water onder de bak te kunnen opdrogen. Nu heb ik het te schuin gehouden en liep heel de buitenwereld onder water, hun buisje lag nog net boven het waterpijl (gelukkig). Dus nu zitten de miertjes terug in hun buisje met een watje ervoor.

Voedertijd
Ik had ze gisteren voor de eerste keer eten gegeven, het hoofd van een meelwormenpop. Toen ik dit had neergelegd in de buitenwereld werd het direct gevonden door de een werkster. (Deze leek er uit te drinken, ik weet niet of het klopt.) Even later kwam ook de tweede werkster omdat deze werkster op het achterlijf van de eerste tikte ging de eerste lopen. Terwijl de eerste terugkwam kwam er ook een derde. Ze hebben het stuk meelwormenpop dan een 2 cm verplaatst. Daarna waren ze allemaal weg.

Zo dit was het voor deze keer, vragen en opmerkingen ?
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 30

Re: Lasius emarginatus (mn)

Bericht door mn »

Twee foto's dan maar.

Afbeelding
Eén zonder extra licht.

Afbeelding
Eén met een spot er op.

Vragen en opmerkingen:http://www.antforum.be/viewtopic.php?f=31&t=1104
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 30

Re: Lasius emarginatus (mn)

Bericht door mn »

Slecht nieuws voor deze kolonie. Wegens een stom gevecht met mijn Crematogaster scutellaris blijven er nog 2 werksters over.
We zitten nu met een gyne 2werkster, een pop en 2 hoopjes eitjes.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 30

Re: Lasius emarginatus (mn)

Bericht door mn »

De laatste 2 werksters zijn ook overleden, ik heb de koningin net geboost met een 15 tal poppen. We gaan terug beginnen met een goede start.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 30

Re: Lasius emarginatus (mn)

Bericht door mn »

Poppen werden niet geopend door haar, werden grijs en begonnen te schimelen. De gyne is later overleden.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 30

Re: Lasius emarginatus (mn)

Bericht door mn »

-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Plaats reactie