Oecophylla smaragdina

Onderwerpen die niet behoren tot de categorieën hierboven
melanie5
Lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 17 april 2009
Leeftijd: 45

Oecophylla smaragdina

Bericht door melanie5 »

Allereerst hallo iedereen.
Ik ben Melanie van Willigen, 30 jaar, wonend in Amsterdam.
Naast een 150 stuks spinnen, 30 schorpioenen en nog veel meer ander gespuis, ben ik sinds deze week in het bezit van waarschijnlijk 2 koninginnen van het soort Oecophylla smaragdina.
Hoe kom ik eraan? Een goede vriend van mij werkt voor NAK, de plantendienst die hier in Nederland import- en export planten keurt. Hij komt via zijn werk aan allerlei beestjes uit alle delen van de wereld. Deze diertjes reizen mee met de plant transporten.
Meestal krijg ik spinnen en schorpioenen van hem. Deze week vond hij in een zending planten uit Maleisië 2 groene mieren.
Na wat zoek werk op Google, denk ik dat het gaat om Oecophylla smaragdina. Gezien hun lichaamsbouw lijken het koninginnen. Ze hebben een aantal eitjes bij zich, die ze de hele dag mee slepen. Ze plakken ze ergens vast en een tijdje later gaan ze ze weer verplaatsen. Beide dames zijn steeds bij elkaar en lijken erg vriendelijk samen.

Nu weet ik echt nul komma nul van mieren en via een tip op het spinnenforum kwam ik hier terecht, in de hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Hoe ga ik deze diertjes verzorgen? Ze zitten nu samen in een krekelbakje met cocopeat en wat blaadjes. Ik heb ze een klein bakje suikerwater gegeven, maar verder weet ik niet wat ik ze moet geven. Ik las dat ze ook kleine insecten eten, maar ik ben bang dat krekeltjes de eitjes opeten.

Wie wil mij helpen met de info die ik nodig heb om deze dieren te geven wat ze nodig hebben?

Hier de foto's:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Oecophylla smaragdina

Bericht door XToF »

Welkom op het forum Melanie! Je zit hier op het goede adres. De beestjes die je hebt zijn inderdaad koninginnen van Oecophylla smaragdina. De koninginnen zijn groen, de werksters van de Aziatische variant zullen een oranje kleur gaan aannemen. Als ik me niet vergis, ben ik van mening dat ik en Mika de enige personen zijn op het forum met ervaring met deze soort. Die ervaringen vind je hier bij blogs mooi gedocumenteerd met foto's en filmpjes terug.
Wat ik als eerste zou doen is honing verdunnen met water en beide koninginnen hiervan een druppeltje aanbieden. Ze zullen dit gretig aannemen.
Vervolgens moet je op zoek naar een proefbuisje, bij voorkeur eentje van glas. Dit buisje vul je 1/4 met water, doe er vervolgens een prop watte in. Meer uitleg hierover vind je hier. Zorg ervoor dat het gedeelte achter het watje goed droog is en er dus geen druppels over blijven. Bedek vervolgens dit buisje volledig met aluminum folie en leg dit buisje in de setup waar je momenteel de koninginnen bewaart. In de natuur zouden koninginnen op en onder bladeren hun eerste broed grootbrengen, maar ik geloof vast dat de koninginnen zich naar het buisje zullen gaan verplaatsen en het duister zullen gaan opzoeken. Indien dit niet zou lukken, zul je ze zelf zachtjes naar en in de buisjes moeten manipuleren. Het buisje kan je vervolgens gaan afsluiten met ander prop watte.
In deze buisjes zullen de koninginnen hun eerste werksters na een 3-5 tal weken gaan grootbrengen. In principe heeft de koningin tot dan geen extra voedsel nodig.

Ik wens je veel succes met deze, heel interessante, maar fragile soort. We zullen trachten je hierin zo goed mogelijk te begeleiden.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4246
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Oecophylla smaragdina

Bericht door Mika »

Ik blijf het mooie dieren vinden. De eitjes die op de foto's te zien zijn zijn uitgedroogd en waardeloos.

Een voldoende vochtige omgeving is noodzakelijk. In de vrije natuur is dit geen probleem natuurlijk.

Probeer ze in elk geval vochtig te houden, tot je aan proefbuisjes kan komen.

Als je ze werkelijk wilt houden kan ik wat broed opsturen, dan hebben ze meer kans om door deze fase te geraken.
DUCKDUCKGO!
melanie5
Lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 17 april 2009
Leeftijd: 45

Re: Oecophylla smaragdina

Bericht door melanie5 »

Hi XtoF en Mika.
Bedankt voor alle info.
Ik kon niet zo snel buisjes krijgen, dus ze zitten nu in een iets andere constructie. Ik heb 2 lege, schone TicTac doosjes gebruikt. De dames gingen zonder veel gedoe hun nieuwe huisje in. De ene wilde wel erg graag haar eieren mee nemen, ze liet ze niet liggen, alles moest mee. Een paar lijken uitgedroogd, maar een deel niet. Omdat ze ze zo graag wilde hebben, heb ik ze haar maar laten mee nemen.
Wat voor temperatuur moet ik ze nu geven? En wat volgt hierna? Moet ik over een week of 5 gaan kijken of ze larven hebben?
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Oecophylla smaragdina

Bericht door XToF »

Zou je ons een foto kunnen geven van de constructie die je hebt gemaakt? Op die manier kunnen we de situatie beter inschatten.
melanie5
Lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 17 april 2009
Leeftijd: 45

Re: Oecophylla smaragdina

Bericht door melanie5 »

Ik zal morgen even een foto maken, heb alle lampen in de terra kamer al uit.
Ik heb gedaan zoals je het had beschreven. Ik heb het doosje gevuld met wat water, watten erin, die vol laten zuigen en vervolgens overtollig water eruit laten lopen. Daarna met een keukenpapiertje de voorkant van doosje druppelvrij gemaakt. Toen de koningin erin en dan een droog watje. Het geheel in een aluminium folie en terug in een bakje met cocopeat en bladeren.
Nogmaals bedankt voor de hulp.
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Oecophylla smaragdina

Bericht door XToF »

Hou er zorgvuldige toezicht op dat er geen water vanachter het watje (mocht dit water aanwezig zijn) langzaam begint door te sijpelen.
melanie5
Lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 17 april 2009
Leeftijd: 45

Re: Oecophylla smaragdina

Bericht door melanie5 »

Ik heb de doosje zo liggen dat ze met de droge kant net iets hoger liggen dan aaan de natte kant.
melanie5
Lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 17 april 2009
Leeftijd: 45

Re: Oecophylla smaragdina

Bericht door melanie5 »

De dame die de eitjes bij zich had, heeft inmiddels 2 dikke larven rondkruipen. De andere doet nog niets, geen eitjes.
Denk dat het dus goed gaat zo, of moet ik nog iets doen nu ze larven heeft?
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Oecophylla smaragdina

Bericht door XToF »

Kijk erop toe dat de condities waarin de koningin met de larven vertoeft vochtig genoeg blijft.
De koningin die geen eitjes heeft gelegd zou ik een fruitvliegje aanbieden. Als ze dit goed aanneemt, kun je haar om de twee à drie dagen een nieuw fruitvliegje geven. Zorg er wel voor dat de vliegjes niet beginnen schimmelen dus verwijder daarom tijdig indien ze niet werden opgegeten.
melanie5
Lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 17 april 2009
Leeftijd: 45

Re: Oecophylla smaragdina

Bericht door melanie5 »

Ok, bedankt. Ik heb alleen geen vliegjes, wel micro krekels. Kan dat ook? Die zijn ongeveer 3mm.
Zou de vrouw die al larven heeft, nog eieren gaan bijleggen? Of wacht ze tot er werksters zijn?
Moet ik nu de temperatuur nog verhogen of het laten zoals het is?
En hoelang duurt het tot de larven werkster kunnen worden?
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4246
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Oecophylla smaragdina

Bericht door Mika »

Geef voor alle zekerheid dode microkrekels: die wevermierenkoninginnen zijn geen doetjes en doden een krekeltje met gemak, maar krekeltjes eten ook graag eitjes en larfjes, en zullen blijven proberen.

Als er larfjes komen, zal de koningin nog wel wat eitjes bijleggen, zowel als voedsel als gewoon nieuwe eitjes. In principe kunnen ze een kolonie stichten op hun eigen reserves, met een heel hoge omzettingsgraad!

Hoe warm staan ze nu? De temperatuur mag in ieder geval nooit hoger dan 33°C, zorg dus dat ze niet boven de 30°C uitkomt.

Interessant leesvoer!
DUCKDUCKGO!
melanie5
Lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 17 april 2009
Leeftijd: 45

Re: Oecophylla smaragdina

Bericht door melanie5 »

Hi
Super bedankt voor de snelle antwoorden. Ik ga je linkje even lezen. Ze zitten nu rond de 26 graden.
Ik houd jullie op de hoogte.
melanie5
Lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 17 april 2009
Leeftijd: 45

Re: Oecophylla smaragdina

Bericht door melanie5 »

Dame 2 heeft nu ook eitjes. Dame is heeft nu 3 dikke larven. Ben heeeeel benieuwd.
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Oecophylla smaragdina

Bericht door XToF »

Heeft de ander eitjes gelegd nadat je ze gistere krekeltjes hebt gegeven of was dit puur toeval?
melanie5
Lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 17 april 2009
Leeftijd: 45

Re: Oecophylla smaragdina

Bericht door melanie5 »

Ik denk dat dat puur toeval is geweest. Ik had haar 2 dode krekels gegeven, waarvan ze er 1 half heeft opgegeten.
Ik kan niet wachten tot ze echt een kolonie hebben. Als dat gaat lukken...
melanie5
Lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 17 april 2009
Leeftijd: 45

Re: Oecophylla smaragdina

Bericht door melanie5 »

Hier even een update. Dame 1 heeft nog steeds een paar larven en er was 1 die al de vorm van een mier kreeg en zelfs al bruinig werd. Gister merkte ik dat deze verdwenen is. Bij dame 2 zijn de eitjes ook ineens weg. Wat gaat hier mis? In de omgeving is niets veranderd. Moet ik de dames nogmaals wat eten aanbieden?
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Oecophylla smaragdina

Bericht door XToF »

Die bruine larve in de vorm van een mier was een pop. Is er nog voldoende vochtigheid in het nest?
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 30

Re: Oecophylla smaragdina

Bericht door mn »

Kunnen de mieren weg, misschien is die pop uitgekomen en is de werkster op pad gegaan.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
melanie5
Lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 17 april 2009
Leeftijd: 45

Re: Oecophylla smaragdina

Bericht door melanie5 »

Ze zitten in een doosje met een opening en dat geheel zit in een krekel bakje met coco peat op de bodem. Ik kon de werkster niet zo snel zien. Kan ze ingegraven zitten?
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Oecophylla smaragdina

Bericht door XToF »

Het zou kunnen dat ze ergens in het krekelbakje tussen de coco peat zit ;).
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4246
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Oecophylla smaragdina

Bericht door Mika »

Dit is echt een soort die niet snapt wat graven is: ze leven op bomen, en komen liever niet op de begane grond. Ze laten verhuizen door buisjes heb ik zelfs nooit geprobeerd, omdat ze zo niet werken. Ik heb altijd brugjes geprobeerd. De eerste dagen blijven die beestjes ook timide hoor.
DUCKDUCKGO!
melanie5
Lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 17 april 2009
Leeftijd: 45

Re: Oecophylla smaragdina

Bericht door melanie5 »

Ik heb vandaag weer een stel mieren gekregen van deze soort. Ze zaten in planten en ze zitten heel gezellig in 1 grote groep bij elkaar. Het zijn een stuk of 10 koninginnen met wat werksters, larven en eitjes.
Moet ik ze uit elkaar halen? ik weet niet welke werksters waarbij horen.
Wie wil mij weer helpen?
O ja en als iemand interesse heeft in een koningin, laat maar horen, want ik krijg er nu wel erg veel.
Gebruikersavatar
jeffrey432
Lid
Berichten: 1127
Lid geworden op: 06 juni 2009
Locatie: Emmen
Gender:
Leeftijd: 30

Re: Oecophylla smaragdina

Bericht door jeffrey432 »

Ik zou wel 1 willen maar licht er aan hoe duur en of ze ook bevrucht is ^^
2x Lasius Niger
Gebruikersavatar
Daikan
Lid
Berichten: 392
Lid geworden op: 27 april 2009
Locatie: Breda
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Oecophylla smaragdina

Bericht door Daikan »

Ik zou wel 1 willen maar licht er aan hoe duur en of ze ook bevrucht is ^^
Zou je niet eerst L. niger houden en kijken of dat lukt ?
alles wat gratis is aannemen..........je kan het altijd nog weg gooien
(Geslaagd voor examen 2009!)
Gebruikersavatar
jeffrey432
Lid
Berichten: 1127
Lid geworden op: 06 juni 2009
Locatie: Emmen
Gender:
Leeftijd: 30

Re: Oecophylla smaragdina

Bericht door jeffrey432 »

Tjah oké :oops:
2x Lasius Niger
melanie5
Lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 17 april 2009
Leeftijd: 45

Re: Oecophylla smaragdina

Bericht door melanie5 »

Hier een foto van een deel van de nieuwe dames:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4246
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Oecophylla smaragdina

Bericht door Mika »

Vanwaar komt de plant?

Pleometrose is vooral bekend van de Australische variant, en als het die is ben ik ook geïnteresseerd.

Welke kleur hebben de werksters?
DUCKDUCKGO!
melanie5
Lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 17 april 2009
Leeftijd: 45

Re: Oecophylla smaragdina

Bericht door melanie5 »

De werksters zijn bruin. Waar de plant vandaan komt, moet ik even navragen, maar ik denk Azie. Daar komen de meeste planten vandaan. Australie exporteerd niet naar ik weet.

Maar hoe ga ik de dames uit elkaar halen? Ik neem aan dat dit zo niet erg lang goed zal gaan.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4246
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Oecophylla smaragdina

Bericht door Mika »

Neen, dat is moeilijk: hoeveel werksters zijn er nu?

Heb je voldoende buitenwerelden, en buisjes om te verdelen? Ik heb wel een truukje.
DUCKDUCKGO!
Plaats reactie