Myrmica rubra rooft larfjes?

Vragen en info over gedrag, observaties, anatomie, enz. van mieren
Plaats reactie
mn
Lid

Myrmica rubra rooft larfjes?

Bericht door mn »

Toen ik vanmorgen naar school vertrok ( 7uur 45 ) zag ik de Myrmica rubra miertjes in mijn voortuin met larfjes rond lopen. Ze kwamen van uit een spleet tussen de stenen gekropen. Ze volgden eerst de weg langs ons huis en gingen dan pas naar hun nest dat eveneens onder een steen ligt. Om 4uur kom ik terug van school en ik zie ze nog steeds lopen. Voor zover ik weet steelt Myrmica rubra toch geen broed van elkaar ? De enige 2 redenen die ik zie waarom ze dit doen lijken mij.(1) De kolonie is in verhuis en kan het niet via de grond doen omdat er geen verbinding moelijk is. (2) Er is een kolonie gestorven door één of andere reden en zij zijn dan daar al het broed gaan weghalen.

Weet iemand wat er aan de hand is ?

Groetjes mn.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
XToF
Teamlid
Contacteer:

Re: Myrmica rubra rooft larfjes.

Bericht door XToF »

Je geeft het zelf al aan dat je nog nooit informatie gelezen hebt over rooftochten van M. rubra. Nr. 1 is dus de meest waarschijnlijke verklaring. Ik heb het zelf ook al in de vrije natuur gezien.
Pullenske
Lid

Re: Myrmica rubra rooft larfjes?

Bericht door Pullenske »

Het kan ook zijn dat de kolonie splitst.
Mika
Teamlid
Contacteer:

Bericht door Mika »

Je moet een steen maar 3 keer opnemen, of ze verhuizen al. En dat bij daglicht. In gevangenschap verhuizen ze nochtans nooit in het daglicht: rare beesten: Al ooit een social carrying gezien tijdens een dergelijke verhuis!
DUCKDUCKGO!
Pullenske
Lid

Bericht door Pullenske »

Ik had vorige week bij mijn M. rubra kolonie verscheidene keren social carrying.. Dat was echt heel mooi om te zien, al helemaal omdat het door zo'n dun luchtdarmpje was... Had helaas geen fotocamera bij de hand..
semar
Lid

Bericht door semar »

Mika schreef:Je moet een steen maar 3 keer opnemen, of ze verhuizen al. En dat bij daglicht. In gevangenschap verhuizen ze nochtans nooit in het daglicht: rare beesten: Al ooit een social carrying gezien tijdens een dergelijke verhuis!
Bijen in een glazen bijenkast wennen op een bepaald moment ook aan het licht, of is dat iets heel anders?

groeten,
dominique
filip123
Lid

Bericht door filip123 »

Ik heb er al een zijn lopen een jaar gelend zag ik een myrmica rubra's lopen over een paadje met larve het spoor was heel erg lang,iedere mier had een larve het spoor was zeker 25 30 m lang.ik kon ze niet meer volgen want ze gingen in de doorns ;)
Plaats reactie