Messor Kolonie zonder eitjes.
Messor Kolonie zonder eitjes.
Ik heb nu twee weken een messor barbarus kolonie maar de koningin heeft nog steeds geen eitjes gelegd.
Is ze ziek of is er een andere reden dat ze geen eitjes legt?
Hopelijk heeft er iemand een verklaring of tips voor me, alvast bedankt!
Is ze ziek of is er een andere reden dat ze geen eitjes legt?
Hopelijk heeft er iemand een verklaring of tips voor me, alvast bedankt!
Kolonies die ik heb:
Pheidole Pallidula ~200w
Messor Barbarus ~200w
Camponotus Nicobarensis ~30w
Pheidole Pallidula ~200w
Messor Barbarus ~200w
- ianvlug
- Lid
- Locatie: soesterberg(ouderlijk huis) / maassluis (eigen huis)
Re: Messor Kolonie zonder eitjes.
Een messor barbarus is heel lastig in stigtings fase. Veel rust en donker en stressvrij wegleggen is belangrijk.
1xMessor barbarus
1x Camponotus nicobaransis
1x Pseudolasius cibdelus
1x Camponotus herculeanus
1x Lasius brunneus
1x Myrmica sp
1x Crematogaster sp
1x Camponotus nicobaransis
1x Pseudolasius cibdelus
1x Camponotus herculeanus
1x Lasius brunneus
1x Myrmica sp
1x Crematogaster sp
Oke, dankjewel!
Dan moet ik nog maar even wachten...
Dan moet ik nog maar even wachten...
Kolonies die ik heb:
Pheidole Pallidula ~200w
Messor Barbarus ~200w
Pheidole Pallidula ~200w
Messor Barbarus ~200w
-
- Lid
Zorg zeker dat ze niet al te veel last hebben van trillingen. Iemand die onlangs hetzelfde probleem had, had zijn Messor kolonie op het bureau staan waarop ook zijn toetsenbord op stond. Toen hij daarna zijn kolonie naar een andere plek verplaatste begon de koningin wel weer eitjes te leggen.
Oké, bedankt! Ik zal het nest zo rustigmogelijk houden!
Kolonies die ik heb:
Pheidole Pallidula ~200w
Messor Barbarus ~200w
Pheidole Pallidula ~200w
Messor Barbarus ~200w
ik heb hetzelfde als jij roelants ik had mij voorgenomen om 1 keer in de maand te gaan kijken hoe het gaat zo krijgen ze hopelijk voldoende rust om eitjes te leggen ook heb ik een warmte matje liggen om de groei te stimuleren
2 x lasius niger
1 x myrmica rubra
1x camponotus ligniperda
1 x myrmica rubra
1x camponotus ligniperda
Oh, ik kijk nu een keer in de week
.
Misschien is dit iets te veel, ik denk dat ik naar een keer in de twee weken ga.

Misschien is dit iets te veel, ik denk dat ik naar een keer in de twee weken ga.
Kolonies die ik heb:
Pheidole Pallidula ~200w
Messor Barbarus ~200w
Pheidole Pallidula ~200w
Messor Barbarus ~200w
-
- Lid
Geduld lijkt mij hier belangrijk ^^ Ik laat startende kolonies (gyne zonder broed of zeer weinig broed) meestal minstens een maand met rust. Ik zou dus beginnen met 1 maand niet kijken en dan eventueel om de 2 weken snel eens kijken of de gyne nog leeft en er broed is. Hou je ondertussen bezig met L. niger ofzo, die vinden het meestal niet erg dat je elke week zit te glurenRoelants schreef:Oh, ik kijk nu een keer in de week.

Lasius niger
Lasius flavus
Temnothorax nylanderi
Messor barbarus
Formica fusca
Lasius flavus
Temnothorax nylanderi
Messor barbarus
Formica fusca
Oké, dan zal ik voorlopig niet kijken. Bedankt voor de tip!
Zodra er bruidsvluchten komen zal ik proberen een lasius Niger te vanger want ik ben nogal nieuwschierig en wil zo vaak mogelijk kijken
.
Zodra er bruidsvluchten komen zal ik proberen een lasius Niger te vanger want ik ben nogal nieuwschierig en wil zo vaak mogelijk kijken

Kolonies die ik heb:
Pheidole Pallidula ~200w
Messor Barbarus ~200w
Pheidole Pallidula ~200w
Messor Barbarus ~200w
-
- Lid
Je kan altijd ook eens online zoeken naar L. niger kolonies of misschien zijn er forumleden die je er eentje (goedkoop) kunnen opsturen. Je kan altijd eens posten in het "gezocht" gedeelte van het forumRoelants schreef:Oké, dan zal ik voorlopig niet kijken. Bedankt voor de tip!
Zodra er bruidsvluchten komen zal ik proberen een lasius Niger te vanger want ik ben nogal nieuwschierig en wil zo vaak mogelijk kijken.

Lasius niger
Lasius flavus
Temnothorax nylanderi
Messor barbarus
Formica fusca
Lasius flavus
Temnothorax nylanderi
Messor barbarus
Formica fusca
Oké, ik zal eens kijken. Maar ik heb best veel geld uitgegeven aan mijn messor kolonie dus als ik nergens een goedkope L. Niger wacht ik wel gewoon tot de bruidsvluchten.
Kolonies die ik heb:
Pheidole Pallidula ~200w
Messor Barbarus ~200w
Pheidole Pallidula ~200w
Messor Barbarus ~200w
Hallo allemaal, dit onderwerp is intussen al lang geleden maar ik wil er toch even op terugkomen. Mij was aangeraden om een maand niet te kijken, dus dat heb ik niet gedaan. Vandaag was er ongeveer een maand voorbij dus ik heb even gekeken. Maar tot mijn teleurstelling was er nog niks van broed te bekennen
. Ik heb ze nadat ik heb gehoord dat ze veel rust moeten hebben meteen op zolder gezet, daar is het héél rustig en lekker warm. Daarna heb ik ze wat zaden en een fruitvliegje gegeven, dit hebben ze gewoon aangenomen. Ook zie ik ze regelamatig van de vochtige watjes drinken die ik heb liggen.
Heeft er iemand enig idee waarom de koningin nog steeds geen eitjes heeft gelegd?
Zoja, dan hoor ik het graag.
Heeft er iemand enig idee waarom de koningin nog steeds geen eitjes heeft gelegd?
Zoja, dan hoor ik het graag.
Kolonies die ik heb:
Pheidole Pallidula ~200w
Messor Barbarus ~200w
Pheidole Pallidula ~200w
Messor Barbarus ~200w
-
- Lid
Als je zeker weet dat ze:
- warm staan (minimaal 22 graden)
- elke keer genoeg eten krijgen (beginnende kolonie elke 2a3 dagen een fruitvlieg per mier zeg maar)
- trilling vrij staan
- om de 2 week kijken
- vers drinkwater
- nu paardenbloemen zaden(die witte pluisjes met zaadjes eraan die vaak in grasvelden staan) voeren
- beetje honing of jam of andere zoetigheid aanbieden
Als je hieraan voldoet en ze doet nog niks, dan heeft ze misschien een trauma opgelopen en is het een “slechte” gyne, en kun je beter een nieuwe halen...
- warm staan (minimaal 22 graden)
- elke keer genoeg eten krijgen (beginnende kolonie elke 2a3 dagen een fruitvlieg per mier zeg maar)
- trilling vrij staan
- om de 2 week kijken
- vers drinkwater
- nu paardenbloemen zaden(die witte pluisjes met zaadjes eraan die vaak in grasvelden staan) voeren
- beetje honing of jam of andere zoetigheid aanbieden
Als je hieraan voldoet en ze doet nog niks, dan heeft ze misschien een trauma opgelopen en is het een “slechte” gyne, en kun je beter een nieuwe halen...
Ik had de eerste paar dagen ook weinig geluk met mijn gyne. De eerste eitjes zijn zelfs weer opgegeten, voor het mij duidelijk werd dat ze teveel trillingen te verduren kreeg. Ook had ze toen geen plek die voor haar altijd donker was. (rode folie = golden en kan je gewoon kopen in je lokale papierhandel)
Na verloop van tijd is het dan allemaal goed gekomen.
Mij lijkt het dus ook dat als je al die maatregelen al genomen hebt, dat je een onbevruchte, zieke of getraumatiseerde gyne hebt. En je er een andere gaat willen.
Na verloop van tijd is het dan allemaal goed gekomen.
Mij lijkt het dus ook dat als je al die maatregelen al genomen hebt, dat je een onbevruchte, zieke of getraumatiseerde gyne hebt. En je er een andere gaat willen.
Mijn kolonies:
1x Messor barbarus 100+w
1x Messor barbarus 100+w
Oh ja, Dit had ik nog niet gezegd maar toen ik ze kocht zaten er al wel een paar werksters bij. Ze heeft dus al wel ooit eitjes gelegd. Ik weet niet of dit enig verschil maakt dus ik hoor het graag.
Kolonies die ik heb:
Pheidole Pallidula ~200w
Messor Barbarus ~200w
Pheidole Pallidula ~200w
Messor Barbarus ~200w
- Floris
- Teamlid
- Contacteer:
Die werksters kunnen ook als poppen bij de koningin gevoegd zijn.Roelants schreef:Oh ja, Dit had ik nog niet gezegd maar toen ik ze kocht zaten er al wel een paar werksters bij. Ze heeft dus al wel ooit eitjes gelegd.
-
- Lid
- Contacteer:
Oké, bedankt!Floris schreef:Die werksters kunnen ook als poppen bij de koningin gevoegd zijn.Roelants schreef:Oh ja, Dit had ik nog niet gezegd maar toen ik ze kocht zaten er al wel een paar werksters bij. Ze heeft dus al wel ooit eitjes gelegd.