Half dode/uitgeputte mier en koningin van de leg

Vragen over problemen van mierenkolonies
Grotfang
Berichten: 160
Lid geworden op: 16 december 2018
Gender:

Half dode/uitgeputte mier en koningin van de leg

Bericht door Grotfang »

Hallo,
Er ligt dus een half dode lasius Niger werkster in de buitenwereld van mijn kolonie. Hij ligt op zijn rug, en beweegt soms een heel klein beetje met zijn pootjes. Is dit ouderdom? En is het normaal dat de mier zo langzaam dood gaat? De koningin van de kolonie legt al een tijdje geen eitjes meer. Er zijn nog wel heel veel larfjes, maar die zijn na 5 weken nog steeds niet verpopt. Een tijdje geleden was deze kolonie nog in het watje aan het graven. De kolonie bestond uit 13 werksters. Ze nemen ook geen eten aan. Soms nemen ze een fruitvlieg mee, maar meestal laten ze die liggen. Ik zie ze ook bijna niet aan het suikerwater. Ik heb ze nu nog maar 2 keer echt zien drinken. Ze zijn wel duidelijk opzoeken naar iets. Er zijn meestal 2/3 werksters in de buitenwereld rond aan het lopen, en zitten soms op de deksel. Ik had ook al een probleem dat mijn messor koningin in de buitenwereld zat. Is het stress? Is het te warm voor lasius? De temperatuur in mijn kamer is de afgelopen dagen flink gestegen naar 26 graden. Ik hoor het graag.
Grotfang
Berichten: 160
Lid geworden op: 16 december 2018
Gender:

Re: Half dode/uitgeputte mier en koningin van de leg

Bericht door Grotfang »

Grotfang
Berichten: 160
Lid geworden op: 16 december 2018
Gender:

Re: Half dode/uitgeputte mier en koningin van de leg

Bericht door Grotfang »

Ik had nog even gekeken, en het suikerwater is door de warmte een dikke honing geworden. Dat is misschien waarom de mieren het niet konden drinken. Het is wel apart, want ik had het vanochtend nog ververst. Wat kan ik hier aan doen?
hollyghost
Lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 01 maart 2009
Locatie: Brussel
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Half dode/uitgeputte mier en koningin van de leg

Bericht door hollyghost »

Probeer ze een nieuw nest aan te bieden?
Misschien is er iets mis met het huidige.
Lasius niger
Lasius flavus
Temnothorax nylanderi
Messor barbarus
Formica fusca
Grotfang
Berichten: 160
Lid geworden op: 16 december 2018
Gender:

Re: Half dode/uitgeputte mier en koningin van de leg

Bericht door Grotfang »

Ze zitten in een reageerbuis, ik heb helaas geen andere reageerbuis op zak.
hollyghost
Lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 01 maart 2009
Locatie: Brussel
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Half dode/uitgeputte mier en koningin van de leg

Bericht door hollyghost »

Je suikerwater is trouwens door verdamping, ik veronderstel dat het gaat om een druppel in de buitenwereld en niet een reservoir in het buisje? Ik laat een druppel meestal een dag of 2 staan en haal deze dan weg. voor een kleine kolonie is 1-2x per week suikerwater aanbieden zeker genoeg, zoveel hebben ze niet nodig. Dat ze niet vaak drinken of fruitvligjes aannemen kan dus perfect normaal zijn
Hoe hoog is de temperatuur? het kan zijn dat het nest te warm wordt

Edit: ik zie net dat je temperatuur vermeld, staan je kolonies soms in de zon? want dan loopt die temperatuur heel sterk op. Bij hogere temperatuur stijgt de vochtigheid in het nest ook, kan ook problemen veroorzaken.
Lasius niger
Lasius flavus
Temnothorax nylanderi
Messor barbarus
Formica fusca
Grotfang
Berichten: 160
Lid geworden op: 16 december 2018
Gender:

Re: Half dode/uitgeputte mier en koningin van de leg

Bericht door Grotfang »

Het is 23-26 graden in mijn kamer. Volgens mij kan lasius temperaturen van 35 doorstaan, en ze staan niet in de zon. Ik had vanochtend het suikerwater ververst, maar het is nu al hard geworden!:( Is er nog een andere oplossing?
Grotfang
Berichten: 160
Lid geworden op: 16 december 2018
Gender:

Re: Half dode/uitgeputte mier en koningin van de leg

Bericht door Grotfang »

Heeft iemand anders hier ook last van? (Suikerwater wordt hard)
RickMarsman
Lid
Berichten: 75
Lid geworden op: 07 juli 2018
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Half dode/uitgeputte mier en koningin van de leg

Bericht door RickMarsman »

Als ik suikerwater aanbied in een medicijn stripje met watten wordt het ook relatief snel hard, heeft er gewoon mee te maken dat het water verdampt en de suiker achterblijft. Zeker met dit warme weer kan het snel gebeurd zijn
1x Messor barbarus
1x Lasius grandis
1x Pheidole pallidula
1x Odontomachus monticola
1x Goniomma hispanicum
1x Camponotus barbaricus
1x Camponotus turkestanus
2x Odontoponera transversa
1x Iridomyrmex purpureus
Grotfang
Berichten: 160
Lid geworden op: 16 december 2018
Gender:

Re: Half dode/uitgeputte mier en koningin van de leg

Bericht door Grotfang »

Dus gewoon om de paar dagen vervangen? En wat als ik op vakantie ga? Zitten er trouwens suikers in zaden voor messor?
RickMarsman
Lid
Berichten: 75
Lid geworden op: 07 juli 2018
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Half dode/uitgeputte mier en koningin van de leg

Bericht door RickMarsman »

Je kan suikerwater in een reageerbuisje aanbieden, gewoon het zelfde als water waar ze normaal in nestelen. Moet je er natuurlijk wel ruimte voor hebben
1x Messor barbarus
1x Lasius grandis
1x Pheidole pallidula
1x Odontomachus monticola
1x Goniomma hispanicum
1x Camponotus barbaricus
1x Camponotus turkestanus
2x Odontoponera transversa
1x Iridomyrmex purpureus
Grotfang
Berichten: 160
Lid geworden op: 16 december 2018
Gender:

Re: Half dode/uitgeputte mier en koningin van de leg

Bericht door Grotfang »

Wordt het suikerwater in dat reageerbuisje dan niet ook hard op een gegeven moment?
salvadore
Lid
Berichten: 115
Lid geworden op: 27 september 2018
Locatie: baarn
Gender:
Leeftijd: 19
Contacteer:

Re: Half dode/uitgeputte mier en koningin van de leg

Bericht door salvadore »

Grotfang schreef:Zitten er trouwens suikers in zaden voor messor?
ja Messor kolonies halen suikers uit de zaden door er "mierenbrood" van te maken.
Hoi, salvadore hier.
De houder van 16 verschillende mierensoorten.
Hier een paar van mijn soorten
F. sanguinea Blog
D. rugosum
C. nicobarensis
C. barcaricus
C. thoracius
P. pallidula
P. noda
P. dives
Instagram: Salvadoresants
YouTube: AquaticAnt ;)
hollyghost
Lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 01 maart 2009
Locatie: Brussel
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Half dode/uitgeputte mier en koningin van de leg

Bericht door hollyghost »

als je een druppel aanbied kan je denk ik gewoon wat water erop doen, zal wel weer vermengen met de suiker
Lasius niger
Lasius flavus
Temnothorax nylanderi
Messor barbarus
Formica fusca
Grotfang
Berichten: 160
Lid geworden op: 16 december 2018
Gender:

Re: Half dode/uitgeputte mier en koningin van de leg

Bericht door Grotfang »

Ja werkt dat? Ik zal het proberen
Grotfang
Berichten: 160
Lid geworden op: 16 december 2018
Gender:

Re: Half dode/uitgeputte mier en koningin van de leg

Bericht door Grotfang »

Ik heb weer even gekeken, en ik zag dat een werkster zich tussen het watje bij de uitgang probeerde te proppen. Er is echt iets mis, maar ik weet niet wat. :cry:
Grotfang
Berichten: 160
Lid geworden op: 16 december 2018
Gender:

Re: Half dode/uitgeputte mier en koningin van de leg

Bericht door Grotfang »

Hier is nog een filmpje van de toestand. Ik ben nog maar 12, dus vandaar de lego. Ik had de reageerbuisjes op watjes gelegd tegen de trillingen.
https://photos.app.goo.gl/649Kwx3Du1vYSSDZ8
hollyghost
Lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 01 maart 2009
Locatie: Brussel
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Half dode/uitgeputte mier en koningin van de leg

Bericht door hollyghost »

Grotfang schreef:Hier is nog een filmpje van de toestand. Ik ben nog maar 12, dus vandaar de lego. Ik had de reageerbuisjes op watjes gelegd tegen de trillingen.
https://photos.app.goo.gl/649Kwx3Du1vYSSDZ8
Is het daar nu 33°C? Is wel heel warm, maar dat verklaart natuurlijk niet waarom je kolonie al een hele tijd niet meer lijkt te groeien.
Ik zou zeggen heb nog even geduld. Zorg ervoor dat de temperatuur tussen 20-30°C blijft en dat je ze niet te veel stoort. 1x per week wat suikerwater en een insect aanbieden en 2-3 dagen laten staan en dan terug weghalen (als de insecten niet aanvaard worden). Vergeet ook niet insecten die je wild vangt even in te vriezen om parasieten te doden. Hou de buitenwereld in de gaten en let erop dat er niet meer werksters sterven.
Dat ze in de buitenwereld rondlopen en in de watjes graven lijkt mij niet zo vreemd, doen mijn kolonies ook. Eens ze een bepaalde grootte bereiken willen ze "uitgraven". Ze zullen door het afsluiten van de arena met een deksel wrs het als een deel van het nest beschouwen ipv de buitenwereld. Als ik mijn kolonies van hun arena afsluit met en watje graven ze hier ok in om "naar buiten" te geraken, ook al hebben ze nog een deel onverduisterde PVC buis.

Hoe lang heb je deze kolonie eigenlijk al en in welk stadium heb je deze gestart (was het enkel een gyne of was het al een kleine starter kolonie?). Heeft je kolonie het ooit goed gedaan? Want soms heb je gewoon wat zwakkere gynes. Hebben ze ook een winterslaap gehad? Lijkt me gewoon wat vreemd dat ze blijkbaar al weken geen vooruitgang lijken te maken. Maar zoals hierboven vermeld, probeer nog wat geduld te hebben, de kolonie zal zelf wel weten wat ze nodig hebben qua voedsel, blijf het gewoon aanbieden. Misschien komen ze gewoon wat trager op gang na de winter.
Lasius niger
Lasius flavus
Temnothorax nylanderi
Messor barbarus
Formica fusca
Grotfang
Berichten: 160
Lid geworden op: 16 december 2018
Gender:

Re: Half dode/uitgeputte mier en koningin van de leg

Bericht door Grotfang »

Het is geen 33 graden hoor dat is de lucht vochtigheid. De temperatuur staat rechts bovenin. :lol:
Grotfang
Berichten: 160
Lid geworden op: 16 december 2018
Gender:

Re: Half dode/uitgeputte mier en koningin van de leg

Bericht door Grotfang »

Ik had ze gekregen in december. Ik had ze een winterslaap gegeven rond de 12 graden. Ze mochten niet in de koelkast, en in de schuur vriest het snachts. Toen ze uit winterslaap kwamen zag ik langzaamaan larven verschijnen. Dat was in begin maart. Sindsdien geen eitjes meer, en ook geen poppen. Ze zijn al een tijdje met 2/3 werksters in de buitenwereld. Steeds maar rondjes lopen, soms verslepen ze een fruitvlieg, of nemen ze een nipje suikerwater, maar ze hebben bijna nooit echt iets opgegeten. Ik zit te denken om ze later in de vakantie te gaan verhuizen naar een schoon reageerbuisje, met mieren boerderij arena M. Dan kan ik ze makkelijker voeden zonder trillingen. Die voeder bakjes van die starter sets zijn vreselijk om open te maken. Is dit een goed idee? Die arena heeft ook meer ventilatie. En het is volgens mij niet erg als de arena iets te groot is voor de kolonie. Dat is in het wild ook. Ik ga de mieren tot die tijd met rust laten. Misschien soms nog wat eten neerleggen. Ik kan misschien nog iets anders neerleggen dan fruitvliegjes, aangezien ze die bijna nooit opeten. (Vaak wel als ze nog leven, maar ik heb geen fruitvliegjes kweek, dus gaat het niet om ze altijd levende vliegen te geven). De mieren hebben gelukkig geen mijten. Dat is fijn.
Grotfang
Berichten: 160
Lid geworden op: 16 december 2018
Gender:

Re: Half dode/uitgeputte mier en koningin van de leg

Bericht door Grotfang »

Dit was het dubbele bericht van hier boven
Laatst gewijzigd door Grotfang op 22 apr 2019, 08:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Grotfang
Berichten: 160
Lid geworden op: 16 december 2018
Gender:

Re: Half dode/uitgeputte mier en koningin van de leg

Bericht door Grotfang »

Oeps, twee keer verstuurd. Hoe kan dat? Misschien een glich
Grotfang
Berichten: 160
Lid geworden op: 16 december 2018
Gender:

Re: Half dode/uitgeputte mier en koningin van de leg

Bericht door Grotfang »

Ik wilde ze graag verhuizen, omdat het reageerbuisje een beetje vies begint te worden, en het water op begint te raken, en ze een tijdje in het watje hadden gegraven. Ik twijfel nog wel, want verhuizen brengt een hoop stress. Wat denken jullie? Verhuizen of niet?
hollyghost
Lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 01 maart 2009
Locatie: Brussel
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Half dode/uitgeputte mier en koningin van de leg

Bericht door hollyghost »

Grotfang schreef:Ik wilde ze graag verhuizen, omdat het reageerbuisje een beetje vies begint te worden, en het water op begint te raken, en ze een tijdje in het watje hadden gegraven. Ik twijfel nog wel, want verhuizen brengt een hoop stress. Wat denken jullie? Verhuizen of niet?
zolang er geen schimmel is en nog water zou ik ze laten.
soms kan het zijn dat ze wel degelijk van de fruitvliegjes eten, je ziet dit gewoon niet goed, ze "zuigen" deze leeg ipv het echt op te eten. Ik zou ze dus idd nog wat laten doen en zien of het verslechterd of niet. Reageerbuisjes kan je trouwens goedkoop online vinden, zeg maar als je er nodig hebt, ik heb er op overschot.
Lasius niger
Lasius flavus
Temnothorax nylanderi
Messor barbarus
Formica fusca
Grotfang
Berichten: 160
Lid geworden op: 16 december 2018
Gender:

Re: Half dode/uitgeputte mier en koningin van de leg

Bericht door Grotfang »

De mieren nemen de fruitvliegjes niet mee naar binnen. Zuigen ze de vliegen buiten leeg? Mijn verjaardag is bijna, en op mijn verlanglijstje staan reageerbuisjes van reageerbuis winkel.nl.
Ik denk dat ik dan nog een tijdje wacht met het verwisselen van reageerbuis. Ik denk dat ik wel de arena ga verwisselen, zodat ik makkelijk in de arena kan werken zonder zo veel trillingen
hollyghost
Lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 01 maart 2009
Locatie: Brussel
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Half dode/uitgeputte mier en koningin van de leg

Bericht door hollyghost »

Grotfang schreef:De mieren nemen de fruitvliegjes niet mee naar binnen. Zuigen ze de vliegen buiten leeg? Mijn verjaardag is bijna, en op mijn verlanglijstje staan reageerbuisjes van reageerbuis winkel.nl.
Ik denk dat ik dan nog een tijdje wacht met het verwisselen van reageerbuis. Ik denk dat ik wel de arena ga verwisselen, zodat ik makkelijk in de arena kan werken zonder zo veel trillingen
ik heb ergens gelezen dat als de vochtigheid hoog genoeg is in de buitenwereld de mieren daar makkelijker kunnen eten ook, dus het kan goed zijn dat ze in de arena eten. meenemen naar het nest is vooral om het broed direct te voeden want zij kunnen wel vast voedsel eten (in tegenstelling tot de werksters).
Lasius niger
Lasius flavus
Temnothorax nylanderi
Messor barbarus
Formica fusca
Grotfang
Berichten: 160
Lid geworden op: 16 december 2018
Gender:

Re: Half dode/uitgeputte mier en koningin van de leg

Bericht door Grotfang »

Ok, dat is mooi. Misschien kan ik straks als ik het eten ga vervangen de fruitvliegjes in tweeën scheuren. Bij de messor kolonie had ik een fruitvlieg per ongeluk fijn geknepen, en die namen ze naar binnen in tegenstelling tot het andere vliegje
Grotfang
Berichten: 160
Lid geworden op: 16 december 2018
Gender:

Re: Half dode/uitgeputte mier en koningin van de leg

Bericht door Grotfang »

Goed nieuws! De kolonie heeft een van de twee fruitvliegjes mee naar binnen genomen, en de andere naar het slangetje gesleept. Ze hebben helaas weer een nieuwe hoop troep in het slangetje gelegd zodat ik er weer niet bij kan. Ik weet ook niet waar ze doe hoop vandaan halen. Er is toch niet zo veel dat ze weg kunnen gooien? Of brengen de mieren hun uitwerpselen ook naar buiten?
hollyghost
Lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 01 maart 2009
Locatie: Brussel
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Half dode/uitgeputte mier en koningin van de leg

Bericht door hollyghost »

Grotfang schreef:Goed nieuws! De kolonie heeft een van de twee fruitvliegjes mee naar binnen genomen, en de andere naar het slangetje gesleept. Ze hebben helaas weer een nieuwe hoop troep in het slangetje gelegd zodat ik er weer niet bij kan. Ik weet ook niet waar ze doe hoop vandaan halen. Er is toch niet zo veel dat ze weg kunnen gooien? Of brengen de mieren hun uitwerpselen ook naar buiten?
Grootste deel van het "vuil" zijn bij mij meestal resten van insecten (ik ga later deze week een foto toevoegen van de restanten van een kleine huisvlieg in de buitenwereld van mijn kolonie), zoals ik al zei, ze eten geen vast voedsel, dus droge restanten worden buiten afgezet.
Zolang afval niet beschimelt is er meestal geen probleem. Probeer de volgende keer een korter buisje te gebruiken, kan helpen voor opruim.
Lasius niger
Lasius flavus
Temnothorax nylanderi
Messor barbarus
Formica fusca
Grotfang
Berichten: 160
Lid geworden op: 16 december 2018
Gender:

Re: Half dode/uitgeputte mier en koningin van de leg

Bericht door Grotfang »

Ja, ik had er ook van geleerd, dat lange buisje. Mijn messor kolonie heeft een slangetje van ongeveer de helft in lengte
Plaats reactie