De messor barbarus kolonie (Grotfang)

Alle Messor kolonies van de leden
Plaats reactie
Grotfang
Berichten: 160
Lid geworden op: 16 december 2018
Gender:

De messor barbarus kolonie (Grotfang)

Bericht door Grotfang »

Hallo. Sinds een paar weken heb ik een messor kolonie van mierenboerderij. Ik had de kolonie gekocht bij de opening, en rustig naar huis vervoerd. De koningin had veel broed, en de kolonie zag er gezond uit. Ze zitten nu in een mierenboerderij start set. Ze aten hun eten altijd netjes op, maar nu laten ze het opeens liggen. Ik snap niet waarom. Ze leggen nu zelfs hele zaden uit het nest in de arena, en die nemen ze niet meer mee. Als ik zaden neerleg, nemen ze die soms mee, maar een dag later liggen ze weer in de arena. Er was ook al een werkster overleden, en daar had ik ook een onderwerp voor gemaakt bij problemen. De koningin heeft nog steeds veel broed gelukkig. De set ligt op mijn bureau met een raam op het noorden. Ik kan straks misschien nog een paar foto's sturen. De kolonie heeft iets minder dan 15w. Het is een mooie rood hoofd koningin, met nog geen majors. Ik heb werksters wel al een keer een oranje gekleurd stukje mierenbrood zien maken. Ik heb nog wel een vraagje: als ik in het nest kijk, zit de koningin opgerold, zodat ik het hoofd niet goed kan zien. Ik weet wel dat ze nog leeft, want ik zie onder het lijfje twee reusachtige voelsprieten heen en weer gaan. Maar weet iemand waarom ze dat doet? Ze rold zich niet op als ik kijk, want als ik kijk is al opgerold in een balletje. Haar bootjes bewegen nog wel, en heel soms komt ze uit het bolletje om weg te rennen. Ik ben van plan het nest te gaan verhuizen naar een ander tafeltje, want het bureau trilt een beetje als ik langs loop. Ik zie dat aan mijn plantjes die er ook op staan. Die wiebelen dan een klein beetje. Ik heb een warmte mat, maar ik durf het reageerbuisje niet daarmee te verwarmen. Ik ben bang dat het matje dan te dicht bij het water reservoir komt. Ik ben van plan om een warmte kabel te kopen, en die dan op het uiterste puntje van de reageerbuis te leggen. Ik wil het warmte matje ook liever niet onder de arena leggen, want dan droogt het suikerwater wel heel snel op. Het droogt al heel snel omdat ik het op een watje gedaan heb. Hoe warm wordt een warmte kabel eigenlijk? En is het wel nodig? In de nacht is het erg koud, maar overdag is het tussen de 18 en 24 graden. Ik hoor het allemaal graag.
Grotfang
Berichten: 160
Lid geworden op: 16 december 2018
Gender:

Re: De messor barbarus kolonie (Grotfang)

Bericht door Grotfang »

Je kan vragen en opmerkingen achter laten bij V&O de messor barbarus kolonie (Grotfang)

viewtopic.php?f=31&t=13610
Laatst gewijzigd door Grotfang op 13 mei 2019, 20:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Grotfang
Berichten: 160
Lid geworden op: 16 december 2018
Gender:

Re: De messor barbarus kolonie (Grotfang)

Bericht door Grotfang »

Ik was nog vergeten te vertellen dat er steeds stukjes watje in het buisje liggen. Is dit normaal of zijn ze in het watje aan het graven? De stukjes zijn niet heel groot, maar na 4 weken is het best een hoop.

Hier zijn foto's
https://photos.app.goo.gl/7TDadZ2gqqX6VNoD8
https://photos.app.goo.gl/tfzn6c4YQrhMYJ9aA
https://photos.app.goo.gl/4dQuCpwmeq1oiixw5
https://photos.app.goo.gl/bSk6kyaHsnatypuH8
https://photos.app.goo.gl/4FrSdi2Ypf3c6jHaA
https://photos.app.goo.gl/e4XJ752G8J2L5FiN8
Grotfang
Berichten: 160
Lid geworden op: 16 december 2018
Gender:

Re: De messor barbarus kolonie (Grotfang)

Bericht door Grotfang »

ik heb laatst een berg zaden neergelegd, bestaande uit sesam zaad, haver vlokken, paardenbloem pitjes en zaden mix van mierenboerderij.nl. ik had er ook een fruitvlieg bij gelegd. ze namen de sesam zaden meteen mee. ik was blij, maar toen ik die dag daarna nog een keer keek, lagen de zaden weer bij de uitgang. ze zijn weer gaan slepen met de zaden, maar uiteindelijk lagen ze weer overal en nergens in de arena. ik was helemaal blij toen ik zag dat het fruitvliegje verdwenen was. ik dacht die hebben ze meegenomen, maar helaas, ze hadden hem begraven onder de zaden. weet iemand waarom de mieren het eten overal mee naartoe nemen, behalve het nest? ik zou een reactie heel erg waarderen.

V en O : viewtopic.php?f=31&t=13610
Grotfang
Berichten: 160
Lid geworden op: 16 december 2018
Gender:

Re: De messor barbarus kolonie (Grotfang)

Bericht door Grotfang »

Laat hier een reactie achter: viewtopic.php?f=31&t=13610
Laatst gewijzigd door Grotfang op 23 feb 2020, 10:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Grotfang
Berichten: 160
Lid geworden op: 16 december 2018
Gender:

Re: De messor barbarus kolonie (Grotfang)

Bericht door Grotfang »

Er zitten ook bruine en witte vlekjes in het slangetje. Zijn dit uitwerpselen?
Grotfang
Berichten: 160
Lid geworden op: 16 december 2018
Gender:

Re: De messor barbarus kolonie (Grotfang)

Bericht door Grotfang »

Hallo.
Ik heb vandaag weer even gekeken bij de messor kolonie. Het ziet er super goed uit. De koningin was niet opgerold, heel veel broed, en ze hadden het fruitvliegje opgegeten. Alleen het watje bij het water was een beestje vies. Ik was dus van plan om de kolonie te verplaatsen naar een ander tafeltje met minder trillingen, maar ik weet niet of ik dat wel moet doen. Ze staan nu bij een raam op het noorden, en er zit een radiator achter/onder het bureau waar ze nu op staan. Er zit ook een stopcontact dichtbij. Het andere tafeltje staat een beetje in het donker, dus ik heb een zaklamp nodig om goed te kunnen kijken. Het tafeltje staat ook op een koude plek, dus ik moet eerst een warmte kabel kopen voor ze. Het probleem daarom is dat er geen stopcontact dichtbij is. Het tafeltje staat ook dicht bij mijn schuifdeur, dus als ik mijn schuifdeur heel hard dicht doe komen er veel trillingen. Het bureau waar de mieren nu op staan heeft ook niet zo heel veel trillingen als ik langs loop. Het water in het bakje beweegt niet eens. Alleen de plantjes trillen een klein beetje, maar je moet goed kijken dat te kunnen zien.
Hoe kan je zien dat mijn kolonie te veel trillingen krijgt? De koningin legt veel eitjes, en ze zijn niet in het watje aan het graven. Ik hoor het graag in: viewtopic.php?f=31&t=13610

Hier zijn wat nieuwe foto's:
https://photos.app.goo.gl/pYRNvvtCXp1B7K2e8
https://photos.app.goo.gl/QmodhKiBe5TPnhE88
https://photos.app.goo.gl/ntf3hhWn8ce5ufAQ9
https://photos.app.goo.gl/JCmXoGcc9yqT46vc7
https://photos.app.goo.gl/33ygyrksPuT4xeT27
Grotfang
Berichten: 160
Lid geworden op: 16 december 2018
Gender:

Re: De messor barbarus kolonie (Grotfang)

Bericht door Grotfang »

Vandaag heb ik de kolonie voor het eerst mieren brood zien maken! De kolonie heeft nog geen majors, maar het is ze toch gelukt :D
Laatst gewijzigd door Grotfang op 23 feb 2020, 10:29, 2 keer totaal gewijzigd.
Grotfang
Berichten: 160
Lid geworden op: 16 december 2018
Gender:

Re: De messor barbarus kolonie (Grotfang)

Bericht door Grotfang »

Je kan een reactie achterlaten in : viewtopic.php?f=31&t=13610
Alvast erg bedankt

De koningin had trouwens en klein deukje in haar hoofd. Is dit erg?
Laatst gewijzigd door Grotfang op 23 feb 2020, 10:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Grotfang
Berichten: 160
Lid geworden op: 16 december 2018
Gender:

Re: De messor barbarus kolonie (Grotfang)

Bericht door Grotfang »

De kolonie had mijten, en ik denk dat ik daar iets te overdreven op gereageerd had.

Het is allemaal opgelost met citroen. Echt een aanrader tegen mijten!
Laatst gewijzigd door Grotfang op 23 feb 2020, 10:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Grotfang
Berichten: 160
Lid geworden op: 16 december 2018
Gender:

Re: De messor barbarus kolonie (Grotfang)

Bericht door Grotfang »

Het zat maar op één werkster, en het was me nog niet opgevallen. Die mijten zijn zo klein! Veel kleiner dan die rode mijten in mijn kamer. Ik geef ze geen levende insecten. Alleen fruitvliegjes uit de vriezer. Ik gebruik wel een tijdje het zelfde gereedschap. Ik heb geen idee waardoor het komt.
Laatst gewijzigd door Grotfang op 23 feb 2020, 10:32, 2 keer totaal gewijzigd.
Grotfang
Berichten: 160
Lid geworden op: 16 december 2018
Gender:

Re: De messor barbarus kolonie (Grotfang)

Bericht door Grotfang »

Hallo,

Het is volgens mij een hele tijd geleden dat ik update heb gegeven, maar ik heb de kolonie nog steeds. Ik weet niet echt of het goed gaat, maar volgens mij gaat het niet slecht.

Er is een hoop veranderd. Ik zal wel een paar foto's laten zien hoe het er nu uitziet. Ik heb laatst een verbouwing gedaan, en een droog reageerbuisje toegevoegd aan de setup. Ik heb een soort kamers gemaakt met stukjes kurk van reageerbuis winkel. Deze verbouwing was wel heel stressvol, en er zijn nu een paar werksters doodgegaan. Ik hoop door de stress, want anders zou ik niet weten wat er nu weer aan de hand is.

De kolonie heeft nu bijna 50w denk ik. Ik heb de kolonie in april gekocht met 11w. Ik weet niet of dit een goede groei is of dat de kolonie al veel groter had moeten zijn.

Ik heb ze volgens mij wel iets te vroeg in winterslaap gedaan. Al in oktober werd het koud in mijn kamer en stopte het broed met groeien.

Er is wel iets wat ik de mensen die dit lezen wil vragen, en dat is wat ik nou eigenlijk moet doen in de winterslaap. Ik geef ze nog steeds een beetje eten, maar ik weet niet of dat de bedoeling is. Ze drinken ook bijna geen water. Ik weet niet of het komt omdat het kraanwater is of wat anders. Ze drinken ook nooit suikerwater. Ze willen wel altijd fruitvliegjes.

Ik wil eind februari de verwarming weer hoog zetten, en ze een hele grote boost geven. Hiermee bedoel ik heel veel insecten voeren en zo, zodat ze goed kunnen groeien.

Heeft iemand nog ideeën hoe ik de kolonie suiker kan voeren?
Of nog ideeën hoe ik het de kolonie nog meer naar hun zin kan maken? Het belangrijkste vind ik dat de kolonie tevreden en gelukkig is.

https://photos.app.goo.gl/sLmbeU6zA5f6S4eD9
https://photos.app.goo.gl/q59XgRUu4sEETjbn7
https://photos.app.goo.gl/DRF8gwfi1TcpAQ2U8
Grotfang
Berichten: 160
Lid geworden op: 16 december 2018
Gender:

Re: De messor barbarus kolonie (Grotfang)

Bericht door Grotfang »

Ik ben bezig om de kolonie uit winterslaap te halen. Ik heb een bestelling gedaan op insectonline voor het komende jaar, en ik heb de verwarming hoger gezet.

Ik denk alleen dat de verwarming niet genoeg is, en dat ik het warmte matje onder de arena moet plaatsen. Ik had de kolonie veel te vroeg in winterslaap gedaan, dus ik wil meteen de temperatuur een heel stuk omhoog doen, zodat ze snel weer eitjes gaan leggen.
Grotfang
Berichten: 160
Lid geworden op: 16 december 2018
Gender:

Re: De messor barbarus kolonie (Grotfang)

Bericht door Grotfang »

Hallo iedereen,

De kolonie had een maandje ofzo geleden het broed en de koningin naar het droge zaden-buisje verhuist, en de zaden naar een buisje met een water reservoir :lol: . Waarschijnlijk deden ze dit omdat het zaden-buisje het meeste op de warmtemat ligt. Dit was niet echt de bedoeling van het zaden-buisje. Voor een lange tijd had ik het zo gelaten, maar na een tijdje kreeg ik toch het gevoel dat ik ze de koningin en haar broed naar een vochtig buisje moest laten verhuizen. De zaden konden zo makkelijk beschimmelen en ze hadden nu een heel reageerbuisjes niet in gebruik.

Dus, een paar weken terug, heb ik het doekje van het buisje afgehaald, en nu zit de kolonie weer in de twee vochtige buisjes. Een beetje gek vind ik dat het broed nu in het buisje op de warmtemat zit (niet het zaden-buisje), terwijl de koningin in het andere buisje zit.

Nog een update: er zijn nu majors met rode koppen! Een beetje vroeg (bij mierenboerderij hadden ze gezegd dat dat pas gebeurde bij 150w), maar alsnog heel gaaf. Er is er net 1 geboren en er komt er nog één aan. Ik merk dat ze een stuk minder fruitvliegjes eten en veel meer zaden. De arena ligt altijd vol met schillen.

Gisteren werd het in de middag opeens heel erg koud, en ik was mijn ramen vergeten dicht te doen. De temperatuur in mijn kamer was met +- 11 graden gedaald. Alle mieren waren een beetje sloom, en er was wat condens. Volgens mij gaat het nu wel weer goed.

Dat was de update van deze periode.
Grotfang
Berichten: 160
Lid geworden op: 16 december 2018
Gender:

Re: De messor barbarus kolonie (Grotfang)

Bericht door Grotfang »

Hallo iedereen,

De Messor kolonie at de laatste tijd niet zo veel eiwitten, maar dat probleem is nu verholpen. Het lag waarschijnlijk aan de fruitvliegjes, want vandaag had ik ze een grote huisvlieg gegeven en die namen ze gelijk mee :lol: .

Ik dacht ook dat ze geen suiker aten (behalve de koolhydraten in de zaden) aangezien ze geen suikerwater dronken, maar ik had ze vorige week een stukje banaan gegeven, en dat aten ze meteen op! Ze hadden het stukje helemaal meegenomen naar het slangetje en de halve kolonie was naar buiten gekomen om een beetje banaan te krijgen :) .
bombie5549
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 mei 2020
Locatie: culemborg

Re: De messor barbarus kolonie (Grotfang)

Bericht door bombie5549 »

beste groftang
ik heb een vraag.
ik heb een net nieuwe kolonie van messor.
maar ze willen niet eten en drinken.
hoe heeft u ervoor gezorgd dat ze suikerwater gingen drinken en zaadjes gingen eten?

graag antwoord,
groetjes,
bombie5549
bombie5549
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 mei 2020
Locatie: culemborg

Re: De messor barbarus kolonie (Grotfang)

Bericht door bombie5549 »

beste groftang
ik heb een vraag.
ik heb een net nieuwe kolonie van messor.
maar ze willen niet eten en drinken.
hoe heeft u ervoor gezorgd dat ze suikerwater gingen drinken en zaadjes gingen eten?

graag antwoord,
groetjes,
bombie5549
Grotfang
Berichten: 160
Lid geworden op: 16 december 2018
Gender:

Re: De messor barbarus kolonie (Grotfang)

Bericht door Grotfang »

Hallo Bombie,

Reageren kan beter in viewtopic.php?f=31&t=13610 , maar ik heb daar al een tijdje geen links meer van gestuurd, dus het is niet zo erg :lol: ;) .

Als de kolonie nog klein is kan het zijn dat ze af en toe niks eten. Dat was bij mij ook het geval. Als de kolonie nog klein is, is het het beste om ze fruitvliegjes te geven. Er zijn nog geen werksters om harde zaden open te maken. Mijn kolonie had laatst pas haar eerste major gekregen, en nu pas gaat het hard met de zaden. Ik heb wel ontdekt dat paardenbloem zaadjes wat zachter zijn, dus die kan je ook al geven.

Suikerwater vindt mijn kolonie ook niet lekker. Ik geef ze sinds twee weken geleden stukjes banaan, want die vinden ze om één of andere reden wel lekker :lol:.

Ik hoop dat dit bericht je een beetje helpt. Messor is vaak erg stress gevoelig, dus daar moet je het meest voor uitkijken. Als de kolonie groter wordt zal dat afnemen.
Grotfang
Berichten: 160
Lid geworden op: 16 december 2018
Gender:

Re: De messor barbarus kolonie (Grotfang)

Bericht door Grotfang »

Hallo,

Het gaat redelijk goed met de kolonie. Er is veel broed en ze eten wel 4 grote bromvliegen per week! :o :D

Er is wel een probleempje. Dat probleempje is dat er steeds werksters dood gaan in de arena. Ik weet niet zo goed waarom, maar de laatste tijd zijn er best veel werksters die futloos in de arena zitten, en na een paar dagen dood zijn. Soms probeer ik de werksters een beetje aggresief te maken met een watje, maar heel vaak hebben ze daar al geen energie meer voor.

Misschien komt het omdat ze een beetje meer ruimte nodig hebben. Twee buisjes is goed voor de mieren, maar de zaden moeten droog bewaard worden en dat gaat een beetje lastig in een reageerbuis die half gevuld is met water.

Ik had eerder een droog buisje vastgemaakt aan de kolonie, maar die lag op de warmtemat en de koningin verhuisde daar naartoe. Ik wacht eigenlijk op een nieuwe video van Aus Ants, want ik heb meegedaan aan de give-away voor een Aus Ants y-tong starter kit. Ik zou dat nestje heel graag willen hebben voor de kolonie, en eerlijk gezegd schat ik mijn kans redelijk groot in als ik mijn comment vergelijk met de anderen :lol: :roll:.

Maar goed, de video is er nog niet, en het nestje moet ook nog helemaal uit Australië komen. Het zou ook nog kunnen dat ik dat nest helemaal niet win. Dus, ik heb een ander idee. Ik heb nog een klein zelf gemaakt y-tong nestje. Ik heb er eigenlijk 4, maar deze ziet er erg professioneel uit en ik ben er best trots op. Ik zou dit nest ook aan kunnen sluiten voor de zaden. Het nest komt bovenop de warmtemat, maar als de kolonie er naartoe verhuist, dan kan ik het nest altijd nog bevochtigen ;) .

Ik heb laatst trouwens een kleine bestelling gedaan bij Antstore, en de anti-uitbraak Öl werkt prima voor deze kolonie. Ik vind die arena's van mierenboerderij erg onhandig omdat het dekseltje er erg moeilijk vanaf gaat. Ik heb het dekseltje er nu vanaf gehaald en olie op de rand gesmeerd. Ik hoef het dekseltje er nu niet meer op te doen, dus kan ik de kolonie gewoon eten geven zonder ze teveel te storen.
Plaats reactie