Amper in de buiten wereld ?

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Gillesph
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 mei 2019

Amper in de buiten wereld ?

Bericht door Gillesph »

Hoi
Ik ben gilles en nieuw hier . Ook nieuw bij de mieren hobby maar wel zeer geïnteresseerd in hoe de hobby zijn eigen leventje gaat lijden :D :D

Nu welke vraag ik heb . Ik ben begonnen met 4 soorten, alle 4 beginnende nestjes .

1 Camponotus nicobarensis +-6 werkers broed van rond de 10 eitjes/ poppen nestje op 28graden en goed vochtig (klein yton nest )

1 Camponotus japonicus +- 8 werkers geen broed nestje op 28graden ook goed vochtig (klein yton nest )

1 Camponotus ligniperda nestje op 24 graden met 11 werkers 1 eitje goed vochtig (klein yton nest )

1 Messor barbarus nestje op 28 graden na 1 maand van 6 werkers naar 17 werkers . Niet zo fel vochtig en redelijke broed

Elk dan ook verhit aan 1 helft maar van het nestje

En ik voeder krekels . Jelly . Honing en suikerwater .

Nu vind ik het wel redelijk vreemd dat als ik voeder er heel weinig gebeurd .. ik zie elke soort eigenlijk amper uit het nest komen . Ik laat ze goed met rust en ik bevochtig de nestjes bij als het redelijk donker is omdat ik dan even nog mijn kartonnetje moet omhoog heffen dat het plexiglas afdekt

Ook merk ik dat de ligniperda gewoon in het nest altijd zonder beweging is als ik ze bevochtig om de 3 a 4 dagen . Ze lijken wel in standby modus haha . Dan bij de japonicus zie ik totaal geen broed en komen ze ook echt niet in de buitenwereld .. moet ik gewoon geduld hebben tot de nestjes wat groter zijn of is er meer aan de hand ?

Alvast bedankt voor jullie tijd !!
Gebruikersavatar
AbbiDabbie
Lid
Berichten: 115
Lid geworden op: 11 januari 2017
Locatie: Noord-Brabant, Rucphen
Gender:
Leeftijd: 20

Re: Amper in de buiten wereld ?

Bericht door AbbiDabbie »

Volgens mij is er helemaal niets aan de hand en is dit juist een goed teken, als er geen mieren in de ''buitenwereld'' lopen/foerageren betekent dit namelijk dat de mieren genoeg te eten hebben gehad, omdat je kolonies nog ''klein'' zijn hebben ze ook nog niet reuze veel nodig. Qua broed van je Camponotus japonicus kolonie is het gewoon een kwestie van afwachten.
En het stil zitten van je Camponotus Ligniperda kolonie kan niet kwaad ;)

Veel succes met je kolonie's!
Camponotus ligniperda gyne - 5 werksters: Blog
Formica sp. gyne - ~20 werksters:
Pheidole pallidula gyne - ~10 werksters:
Lasius niger gyne - ~10 werksters:
Lasius niger 5 gyne's - Bruidsvlucht 2019
salamalfayed
Lid
Berichten: 465
Lid geworden op: 12 december 2010
Locatie: Apeldoorn (Gelderland)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Amper in de buiten wereld ?

Bericht door salamalfayed »

Japonicus zijn (in mijn ervaring) vaak gesplitste/gebooste nesten. de kans dat de gynes niet bevrucht is is best aannemelijk. Voor de rest gewoon maximaal.aal rust geven. De mieren gaan naar de buitenwereld als ze iets nodig hebben.

Je kunt wel wat variëren met fruitvliegen, meelwormen, krekels om te zien of dat verschil maakt.
Acromyrmex octospinosus
V&O viewtopic.php?f=31&t=11916&p=87635#p87635
Camponotus vagus
Camponotus cruentatus
Camponotus ligniperdus
Messor barbarus
Plaats reactie