Messor barbarus of Myrmica rubra?

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
martijn224
Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 25 augustus 2019
Locatie: Deventer
Gender:
Leeftijd: 35

Messor barbarus of Myrmica rubra?

Bericht door martijn224 »

Hallo allemaal, aangezien ik nieuw ben hier en met mieren heb ik wat vragen voor jullie. Ik wil een rode mier houden en mijn keus viel op de Messor barbarus of de Myrmica rubra. De Messor barbarus omdat ik het geinig vind dat die ook zaden eten maar als ik het zo lees is die niet geschikt als beginners mier. De Myrmica rubra lijkt mij dan een goede vervanger.

Graag jullie meningen over het volgende:
1. Wat vinden jullie een geschikte soort voor een beginner? *top 3 heb ik al gezien in de beginnerspost
2. Hoe kom je eraan? Kopen of vangen? Veel of weinig?
Wat is blauw en ruikt naar rode verf?
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: Messor barbarus of Myrmica rubra?

Bericht door miel »

Ik denk dat een Messor barbarus kolonie best te doen is voor een beginner, mits je ze verwarmt. Je kunt ze heel goedkoop bij Anthouse,es kopen. Succes!
Erikomanos
Lid
Berichten: 263
Lid geworden op: 08 november 2017
Locatie: Assen
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Messor barbarus of Myrmica rubra?

Bericht door Erikomanos »

Ik zou zelf gaan voor de Messor barbarus. Puur omdat ze zulke mooie grote mieren zijn vergeleken met de meeste andere soorten.
Zoals Miel aangeeft moet je ze wel verwarmen met een warmtematje anders schiet het niet op.
De “moeilijkheidsgraad” zit hem niet in het ontsnappen of het voeren, meer in het rust krijgen.
Dus je mag/moet niet elke dag kijken, ze moeten ergens trillingvrij staan want ook dat geeft ze stress. Nadat de kolonie 50+ werksters had ben ikzelf wel vaker gaan kijken en foto’s genomen met flash aan. Ze ervaren 3-6 foto’s pas als meer stress maar niet zoveel dat ze stoppen met hun progressie. Ze zullen eerder een uur of 2 weer even moeten kalmeren.
Hobby begonnen sinds 8-11-17
Lasius niger
Lasius flavus
Messor barbarus-BLOG-|-V&O-
Formica fusca-BLOG-|-V&O-
martijn224
Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 25 augustus 2019
Locatie: Deventer
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Messor barbarus of Myrmica rubra?

Bericht door martijn224 »

Top, dank voor de info :D .
Wat is blauw en ruikt naar rode verf?
Luna
Lid
Berichten: 133
Lid geworden op: 15 oktober 2018
Locatie: Noorden des lands
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Messor barbarus of Myrmica rubra?

Bericht door Luna »

Ik twijfel ook al een tijdje over om een startende Messor barbarus kolonie te kopen. Vooral dat trillingsvrij zit ik mee met 3 kleine kinderen in huis :o maar straks heb ik een hobbykamer waar de kids in principe niet komen. En dan de vraag of ik geduld genoeg heb voor deze soort.. :oops: maar ze lijken me zo leuk!
Erikomanos
Lid
Berichten: 263
Lid geworden op: 08 november 2017
Locatie: Assen
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Messor barbarus of Myrmica rubra?

Bericht door Erikomanos »

Luna schreef:Ik twijfel ook al een tijdje over om een startende Messor barbarus kolonie te kopen. Vooral dat trillingsvrij zit ik mee met 3 kleine kinderen in huis :o maar straks heb ik een hobbykamer waar de kids in principe niet komen. En dan de vraag of ik geduld genoeg heb voor deze soort.. :oops: maar ze lijken me zo leuk!
Ik zat net op je profiel te gluren en zag dat je lekker in de Lasius sp. zit. Dat is een goed begin!
Laat 3 kinderen je niet tegenhouden, ik heb er ook 3 sinds 2 maanden en OOK mijn vrouw is verpleegkundige( in Assen) ;)
Nu heb ik wel een eigen mieren inloopkast dus ze staan beschermd tegen alles, maar je zou ook een kast(je) aan de muur kunnen maken of een kledingkast achtig idee....
Hobby begonnen sinds 8-11-17
Lasius niger
Lasius flavus
Messor barbarus-BLOG-|-V&O-
Formica fusca-BLOG-|-V&O-
Luna
Lid
Berichten: 133
Lid geworden op: 15 oktober 2018
Locatie: Noorden des lands
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Messor barbarus of Myrmica rubra?

Bericht door Luna »

De Lasiussen staan in een kastje die aan de muur hangt. Op een plek waar de kids er niet bij kunnen ;) maar dat zit wel vlak bij hun speelhoek, dus voor de Messor barbarus wellicht geen beste plek.

Wat grappig dat je vrouw ook vpk is en zo dicht bij :D
Plaats reactie