Camponotus cruentatus broed

Vragen over problemen van mierenkolonies
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Anthis
Berichten: 29
Lid geworden op: 27 mei 2019

Camponotus cruentatus broed

Bericht door Anthis »

Hey allen!
Sinds kort heb ik een probleempje met mijn kolonie van C. Cruentatus.
Over het algemeen gaat het met deze kolonie vrij goed. Naar mijn mening is deze kolonie heel snel gegroeid voor de tijd dat ik ze heb. Ik heb ze ongeveer 2,5 maand geleden ontvangen van mierwinkel.nl. De kolonie bestond toen uit 2w een pop en wat eieren/larven. Nu bestaat de kolonie al uit +- 12w en zeer veel broed!
Maar ik zit al een paar dagen met het probleem dat de mieren hun poppen niet in het nestgedeelte verzorgen maar in het buisje er naar toe (foto). Eerst lagen de poppen relatief dicht bij het buisje, maar nu hebben ze ze verplaats naar het uiteinde van het slangetje. Het rare is dat enkel de poppen daar liggen, de rest van de werksters het broed en de koningin zitten rustig in het buisje. Eerst dacht ik dat ze deze warme dagen door de warmtemat die ik had aangelaten het buisje veel te warm vonden. Toen heb ik de warmtemat afgezet, maar er veranderde niks. Misschien was er teveel condens in het buisje? Nee, dat was het ook niet, ik heb gechecked en er was geen condens.
Hebben jullie misschien raad?
Alvast bedankt
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
BartR
Berichten: 563
Lid geworden op: 31 juli 2018

Re: Camponotus cruentatus broed

Bericht door BartR »

Meestal weten ze zelf wat het beste is. Mijn F fusca blijven ook met poppen slepen en zitten idnerdaad vaak in de aansluitbuis in plaats van hun cocopeat nest. Maar ze gaan als een trein dus lekker laten gaan.
1x Polyrhachis dives - 1q 20W Blog
1 x Formica fusca 1Q 6W - Blog
1 x Lasius flavus 1Q - Blog
1 x Camponotus cruentatus 1Q - Blog
RT
Lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 30 juli 2018
Gender:
Leeftijd: 39

Re: Camponotus cruentatus broed

Bericht door RT »

Ik zie niet direct een probleem.
Wellicht is het meer jou gevoel dat het zo niet hoort.

Als je het echt niet wilt dan kan je ze een beetje storen met licht of beweging. Ze zullen de broed dan hoogstwaarschijnlijk snel terugbrengen naar het buisje.

Als lange termijn optie kan je het slangetje inkorten of helemaal verwijderen.

Maar alle bovengenoemde opties zijn volgens mij niet in het belang van de kolonie maar voor je eigen gevoel.
Gebruikersavatar
Anthis
Berichten: 29
Lid geworden op: 27 mei 2019

Re: Camponotus cruentatus broed

Bericht door Anthis »

Ik vroeg me af of er misschien iemand hier dit ook al heeft gehad en daar een bep reden voor had gevonden. Als zij dit gewoon leuker vinden maakt het mij verder ook niet uit en mogen ze hun broed legen waar ze willen.
Plaats reactie