Bladluizen

Vragen en info over voeding van mieren
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ben
Lid
Berichten: 179
Lid geworden op: 05 mei 2009
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 30

Bladluizen

Bericht door Ben »

Graag wil ik jullie mening/tips over het volgende:
Is het mogelijk een plant in een potje (staande in een schotel/bord met water ter uitbraakbescherming) te verbinden aan de buitenwereld, luizen van buiten te zetten op de plant, en de mieren ze te laten melken?

Ik vraag me of dit op zo'n kleine schaal kan, ik zat zelf te denken aan de plantensoort klimop, en kiezels bovenop zodat de miertjes het zand niet meenemen/erin gaan graven. Als dit mogelijk is luidt mijn andere vraag: vanaf hoeveel mieren is dit te verwezenlijken, ik heb het dan over de soort L. niger. Mijn kolonie telt er op dit moment een stuk of 160, hebben de bladluizen dan een toegevoegde waarde?

Het lijkt me gewoon enorm leuk ze af en aan te zien lopen naar de plant, en de luizen te zien melken.
Wat denken jullie ervan? ;)
Ik hoor het graag.
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Bladluizen

Bericht door Phantom »

Ik denk dat het wel mogelijk is, maar dat het moeilijk is om te voorkomen dat de mieren gaan graven in het zand van de plant. Je zou er een dikke laag watten overheen kunnen leggen, daar graven ze misschien wat moeilijker doorheen omdat dat vrij dikke vezels zijn.

Ik heb het geprobeerd met een takje, maar deze bleek niet te stekken. De mieren (myrmcia rubra) verplaatsten de bladluizen alle kanten op en de luizen probeerde ook zelf een nieuwe plek te vinden. Ik denk dat het wel goed kan werken als het een plantje met wortels is.
Zorg er wel voor dat het plantje niet boven je uitbraakpreventie uitkomt, want als het plantje wat scheef hangt kunnen er mieren ontsnappen of verdwalen.
Gebruikersavatar
Ben
Lid
Berichten: 179
Lid geworden op: 05 mei 2009
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 30

Re: Bladluizen

Bericht door Ben »

Het plantje heeft wortels, hier uit de tuin gehaald, eerst maar hopen dat het gaat aanslaan en groeien.

Ik plaats zoals ik zei de pot op een bord met water, zo zullen de mieren hopelijk niet ontsnappen.
Vanwege de reden die je noemt ga ik het niet in een buitenwereld met talk doen.

Watten vind ik een goed idee, nog niet aan gedacht. Ik denk dat ik ga voor een laagje watten, dan kleine steentjes, en daaroverheen een takje oid wat ze als weg naar de plant kunnen gebruiken, ze lopen moeilijk over die kleine steentjes.
Dank voor je reactie :)
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 30

Re: Bladluizen

Bericht door mn »

Ben schreef:Het plantje heeft wortels, hier uit de tuin gehaald, eerst maar hopen dat het gaat aanslaan en groeien.

Ik plaats zoals ik zei de pot op een bord met water, zo zullen de mieren hopelijk niet ontsnappen.
Vanwege de reden die je noemt ga ik het niet in een buitenwereld met talk doen.

Watten vind ik een goed idee, nog niet aan gedacht. Ik denk dat ik ga voor een laagje watten, dan kleine steentjes, en daaroverheen een takje oid wat ze als weg naar de plant kunnen gebruiken, ze lopen moeilijk over die kleine steentjes.
Dank voor je reactie :)
Vogelzand is misschien een optie.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Bladluizen

Bericht door XToF »

Wat je kunt doen is een plantje kweken in een plantenpotje met potgrond. De potgrond kun je dan voor de mieren heel goed afsluiten met parafilm.
Gebruikersavatar
Ben
Lid
Berichten: 179
Lid geworden op: 05 mei 2009
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 30

Re: Bladluizen

Bericht door Ben »

@ mn: zeker een optie, alleen lijkt me dat dit makkelijk wegspoelt tijdens het watergeven van de plantjes.
@XToF: ziet er interessant uit, maar liever zou ik niet iets ervoor kopen, maar gewoon gebruiken wat ik al heb.

Volgende week ben ik weer thuis, dan is hopelijk duidelijk dat de klimop is aangeslagen.
Ik zal dan wat proberen, misschien wel met watjes, steentjes én vogelzand, steentjes bovenop, en dan zie ik wel hoe het zal gaan.
Ik houd jullie op de hoogte..! :]
Gebruikersavatar
Ben
Lid
Berichten: 179
Lid geworden op: 05 mei 2009
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 30

Re: Bladluizen

Bericht door Ben »

Het plantje is nu een paar dagen aangesloten op de buitenwereld.
Het groeit nog niet, maar leeft wel. Niet ideaal voor bladluizen dus.

Heb van buiten een topje klimop gehaald vol met bladluizen, deze verhuizen helaas niet naar de vaste plant.
Dit waarschijnlijk omdat er geen jonge groene toppen zijn waar ze graag zitten. De bladluizen heb ik weggerukt van een kolonie Lasius emarginatus (?) en ik voel me er nog steeds een beetje schuldig over :]

Wat betreft de mieren, het duurde eerst al 2 dagen voordat ik ze uberhaupt zag bij de plant, en toen leek het enkel alsof ze hopeloos verdwaald waren en hadden ze geen enkele aandacht voor de luizen. Vandaag voor het eerst wel, er zitten deze ochtend de hele tijd een stuk of 5 mieren op de luisjes te kloppen, en regelmatig zie ik er één heen en weer lopen van buitenwereld 1 naar de plant. Het leuke is dus dat de kolonie er wat actiever van wordt, het echt "melken" heb ik nog niet waargenomen, maar ze hebben duidelijk aandacht voor de luizen dus het zal ongetwijfeld gebeuren.
De luizen zullen wel snel sterven, ik denk dat ik gewoon elke week een nieuw takje luizen bijzet, totdat de vaste klimop echt gaat groeien, en dan nog maar kijken of je een vaste kolonie bladluizen binnenshuis kunt houden. Zou wel geweldig zijn.

Als graafpreventie heb ik enkel watjes gebruikt, en dit werkt tot nu toe, omdat de mieren regelrecht doorlopen naar de luisjes nu ze de weg eenmaal kennen, en nog niet echt over de bodem lopen. In de toekomst zullen ze dit wel gaan doen, maar met vogelzand én steentjes moet het gaan lukken.

Edit:
Nu zijn er zeker een stuk of 20 luisjes verhuisd naar de vaste plant, constant bewaakt/beklopt/verzorgd door minimaal 4 miertjes. Echt een leuke toevoeging aan mijn mierenkolonie.
petro
Lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 20 juli 2009
Leeftijd: 65

Re: Bladluizen

Bericht door petro »

Mischien heb ik nog een goed idee.
Ik kweek luizen op erwten(erwtenluis :D )als voedsel voor mijn padjes en salamanders.
Elke week klop ik er een aantal op nieuw geplante erwtjes,ik heb als proef erwten plantjes
nu 14 dagen staan met luis er op.En dat gaat goed.
Mischien is het een idee om dat bij de mieren te plaatsen?
Petro
Gebruikersavatar
Ben
Lid
Berichten: 179
Lid geworden op: 05 mei 2009
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 30

Re: Bladluizen

Bericht door Ben »

Hier ook al over nagedacht, mijn moeder heeft ze op de moestuin ;)
Het nadeel wat ik zie is dat de plantjes er heel erg door worden aangetast en waarschijnlijk snel dood zullen gaan, in ieder geval dit zie ik in de tuin. Verder is een erwtenplant volgens mij ook éénjarig.
In ieder geval dank voor het meedenken, en misschien heb ik het ook helemaal fout? :]
Gebruikersavatar
DJRGEN
Lid
Berichten: 528
Lid geworden op: 15 februari 2009
Locatie: Wellen Limburg (BE)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Bladluizen

Bericht door DJRGEN »

Bwa bladluizen, een goede voeding geven hebben ze de bladluizen niet nodig.
Tja het gedrag observeren hoe ze omgaan met de bladluizen is wel cool maar toch.
Plantje goed verzorgen aarde set-up in je buitenverblijf, kans op mijten of parasieten op je plantje dat kan schimmelen, je kolonie dat ineens een leuk aardnestje ontdekt dat zich daarin nestelt.
Tja liever voorkomen dan genezen.
Dit is enkel mijn opinie.
0x Formica cunicularia Rip
1x Lasius niger
1x Lasius flavus
1x Myrmica rubra
1x Messor barbarus
1x Forimca fusca
1x Formica sanguinea
1x Temnothorax nylanderi
petro
Lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 20 juli 2009
Leeftijd: 65

Re: Bladluizen

Bericht door petro »

Nope,
Je hebt het helemaal goed, als je het voor de mieren zou doen, zullen de plantjes toch elke drie á vier weken vernieuwd moeten worden.
Petro
Ben schreef:Hier ook al over nagedacht, mijn moeder heeft ze op de moestuin ;)
Het nadeel wat ik zie is dat de plantjes er heel erg door worden aangetast en waarschijnlijk snel dood zullen gaan, in ieder geval dit zie ik in de tuin. Verder is een erwtenplant volgens mij ook éénjarig.
In ieder geval dank voor het meedenken, en misschien heb ik het ook helemaal fout? :]
Gebruikersavatar
Ben
Lid
Berichten: 179
Lid geworden op: 05 mei 2009
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 30

Re: Bladluizen

Bericht door Ben »

DJRGEN schreef:Bwa bladluizen, Een goede voeding geven hebben ze de bladluizen niet nodig.
Tja het gedrag observeren hoe ze omgaan met de bladluizen is wel cool maar toch.
Plantje goed verzorgen aarde setup in je buitenverblijf, kans op mijten of parasieten op je plantje dat kan schimmelen, Je kolonie dat ineens een leuk aardenestje ontdekt dat zich daarin nestelt.
Tja liever voorkomen dan genezen.
Dit is enkel mijn opinie.
Het leuke van de mieren binnenshuis houden vind ik dat je ze nog beter kunt bekijken, je kunt letterlijk zien waar elke mier van de kolonie uithangt. Mijn doel is niet om ze "in leven te houden" en verder niets. Ik zie de kolonie (of in ieder geval het gedeelte wat zich "buiten" (en het meest in het zicht) afspeelt) veel actiever worden, en dat enkel door een paar luisjes in een nieuwe buitenwereld. Veel verzorging zit er verder niet in het plantje, enkel water af en toe. Maar de redenen die jij noemt zijn denk ik ook de redenen waarom het nauwelijks gebeurd, voor mij valt het (tot nu toe :P) positief uit, maar dat moet ik ook nog maar zien :)
Gebruikersavatar
Ben
Lid
Berichten: 179
Lid geworden op: 05 mei 2009
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 30

Re: Bladluizen

Bericht door Ben »

Net iets heel moois waargenomen:
Nieuw takje met luizen gehaald om de populatie wat te vergroten, op dat moment zo'n 6 miertjes buiten, wat normaal is. Na enkele seconden ontdekte één mier de nieuwe luisjes, en hij rende naar het nest. Een paar seconden later kwamen er 4 uit rennen die allemaal naar de nieuwe luisjes gingen. Nu (een minuutje later) zitten er 21 mieren buiten bij de luizen, het meest wat ik ook ooit buiten heb gezien :D
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Bladluizen

Bericht door Unexisted »

Ik zat hier ook aan te denken. Je kan planten kweken met oasis Floral Foam.

Ze kunnen daar wel in graven, maar je hebt geen kans op mijten en parasieten.

Melken alle soorten mieren trouwens bladluizen?
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Bladluizen

Bericht door Phantom »

Melken alle soorten mieren trouwens bladluizen?
Nee, maar veel wel. Lasius flavus melkt wortelluizen, maar dat is niet zo bijzonder. De schimmelcultiverende soorten zoals Acromyrmex spp. en Atta spp. halen hun voedsel uit de schimmel waarin ze leven. En daarnaast zullen we ook verschillende andere soorten zijn die zich alleen op jagen zullen richten. Ik kan me voorstellen dat mieren uit woestijngebieden ook minder "bekend" zijn met luizen en zich dus meer op jagen en azen richten, zoals Cataglyphis spp.
Gebruikersavatar
semar
Lid
Berichten: 158
Lid geworden op: 19 mei 2009
Locatie: amsterdam
Gender:
Leeftijd: 63

Re: Bladluizen

Bericht door semar »

Of een plantje op hydrokultuur?

Vriendelijke groet
Semar
Plaats reactie