Kenia, wat te vinden?

Vragen en info over gedrag, observaties, anatomie, enz. van mieren
Plaats reactie
kjeld13

Kenia, wat te vinden?

Bericht door kjeld13 »

Ik ga over een paar dagen naar kenia en ben dan ook van plan om mijn ogen open te houden voor mieren. Ik heb al gelezen dat messor cephalotes (de grootste messor soort ter wereld :shock: ) daar voorkomt maar ik wilde vragen of iemand weet of daar verder nog interressante mierensoorten voorkomen.
Alvast bedankt

groete,
Kjeld

ps.
Weet iemand in wat soort terein messor cehpalotes voorkomt.
zZdavidZz
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 februari 2010
Leeftijd: 39

Re: Kenia, wat te vinden?

Bericht door zZdavidZz »

Hoi kjeld,

Ikzelf ben er een antal keren geweest,
en als je mieren wilt vinden, ( uit mijn ervaringen )
moet je je ogen open houden voor kale, enigzins ronde plekken in het (verdorde)gras, vaak uit de buurt van bomen.
deze plekken tref je regelmatig aan in steppe achtige omgevingen
Gebruikersavatar
jeffrey432
Lid
Berichten: 1127
Lid geworden op: 06 juni 2009
Locatie: Emmen
Gender:
Leeftijd: 30

Re: Kenia, wat te vinden?

Bericht door jeffrey432 »

Hoe wil je de gyne dan meenemen langs de duane?
2x Lasius Niger
zZdavidZz
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 februari 2010
Leeftijd: 39

Re: Kenia, wat te vinden?

Bericht door zZdavidZz »

Toevallig in je broekzak laten zitten?

Je kan hem eventueel ook opsturen met de post vanuit Kenia
kjeld13

Re: Kenia, wat te vinden?

Bericht door kjeld13 »

Kan je ze niet gewoon in je koffer laten zitten diep ingepakt? Volgensmij gaan ze niet je koffers doorzoeken en op de scan zullen ze ook weinig vinden denk ik, een paar proefbuisjes is niet zo erg verdacht denk ik.
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Kenia, wat te vinden?

Bericht door Unexisted »

Welk deel van Kenia ga je precies naar toe?
kjeld13

Re: Kenia, wat te vinden?

Bericht door kjeld13 »

We gaan naar Mombassa in het zuiden aan zee.
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 30

Re: Kenia, wat te vinden?

Bericht door mn »

Lijkt me wel eigenlijk, met de post opsturen lijkt me stukken veiliger.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
zZdavidZz
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 februari 2010
Leeftijd: 39

Re: Kenia, wat te vinden?

Bericht door zZdavidZz »

Nou, er wordt in Kenia streng gecontroleerd hoor.
Bij mij werd zonder pardon de koffer opengemaakt om te kijken wat er in zit en honden die moesten snuffelen. :shock:
kjeld13

Re: Kenia, wat te vinden?

Bericht door kjeld13 »

Nou dat wordt dan wel opsturen denk ik. Als ik een kolonie vind tenminste waarbij het me lukt om die uit te graven "wat waarschijnlijk niet het geval is :?".
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Kenia, wat te vinden?

Bericht door Unexisted »

Met een schep, emmer, een jerrycan met trechter met daarop PTFE kom je al een heel end. :D
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 30

Re: Kenia, wat te vinden?

Bericht door mn »

Jerrycan lijkt me anders erg lastig. De onderste mieren en broed worden geplet door het gewicht. Je kunt beter werken met plastic bakjes. Als je de koningin zou vangen en die zit onderaan de jerrycan zit je wel met wat problemen. Hoe krijg je ze uberhout ook uit ?

Fluon word ook snel onbruikbaar door het stof/zand dat van de aarde afkomt en er op blijft plakken.

Voor mij is parafine olie in zulke situaties het beste, je kan het ook snel terug aanbrengen.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Kenia, wat te vinden?

Bericht door Unexisted »

Nou ja, misschien geen jerrycan. Maar wat ik zou doen is het nest overhoop halen. Vervolgens met pincet zo snel mogelijk de mieren op de trechter droppen. Geen idee of het werkt.
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 30

Re: Kenia, wat te vinden?

Bericht door mn »

Lijkt me eindeloos werk. Ikzelf ga steeds aan het werk met een lepel. Soms een schupje als het nest dieper zit, of de grond is te hard.
Ik probeer dan eerste het broed en de gyne(s) te verzamelen, eens ik die heb begin ik met de werksters. Want het is erg zinloos om heel de tijd werksters te vangen en dan de gyne niet te vinden...

Je kan steeds wat fluon aan de steel van de lepel smeren, zo heb je minder last van mieren op je hand. Maar dat ga je waarschijnlijk niet kunnen vermijden.

Bij grotere mieren is een lepel wel wat aan de kleine kant.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
kjeld13

Re: Kenia, wat te vinden?

Bericht door kjeld13 »

Hoe diep zit zo'n nest ongeveer? En hoe diep zit de koningin ongeveer bij messor soorten of andere soorten? Als ik een nest zie van een soort die ik wil denk ik dat ik toch wel voor de manier van mn ga, lijkt me het handigst vergeleken met dat geklooi met fluon, PTFE, bakjes en jerrycans.
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 30

Re: Kenia, wat te vinden?

Bericht door mn »

De koningin kan zich zowat overal bevinden. Maar ik zou zeggen probeer de gangen te volgen. Meestal hebben ze 1 tot meerdere nestuitgangen.
Als je deze al gravend volgt kom je normaal alle kamers tegen.

Kijk ook onder stenen, of onder stukken hout... Met wat geluk vind je hier wat onder.

Vaak, als je al een tamelijke put gegraven hebt, met recht wanden, kan het zijn dat de werksters er gewoon niet meer uitraken omdat ze steeds door loskomend zand van de wanden, naar beneden vallen.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
mpke
Lid
Berichten: 913
Lid geworden op: 07 augustus 2007
Gender:
Leeftijd: 29
Contacteer:

Re: Kenia, wat te vinden?

Bericht door mpke »

En moest je de koningin zien, stop ze dan direct in een buisje. Zo doe ik het ook altijd. ( Zo ben je zeker dat de koningin niet per ongeluk ontsnapt hé ;) )
Mijn foto's: http://www.flickr.com/mpke/
Mijn fotografie op facebook: http://www.facebook.com/mpke94
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4246
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Kenia, wat te vinden?

Bericht door Mika »

Ik zou zeggen; probeer toch eens eerst te informeren wat wettelijk kan en mag. Zo kom je niet voor verrassingen te staan. De ambassade zou kunnen helpen.

Verder: verdoe je tijd niet met het opgraven van grote kolonies. Ik vind het argument dat je een kolonie vernietigt niet zo zwaar, maar meestal verdoe je toch je tijd.

In rotsgrond hoef je niet te graven, je zal het grootste gedeelte van het broed en de mieren dodelijk kwetsen. Pas ook op met giftige mierensoorten!! Herken je wel genoeg van mieren om te weten welke mieren een angel hebben?

Pas ook op dat je geen potentiële pestsoorten mee transporteert! Kort geschetst: als je een steen optilt, en er zitten duizenden kleine werksters, en een paar gynes, dan is het waarschijnlijk een pestsoort. Niet meenemen!

Ik zou vooral uitkijken naar gynes van de bruidsvluchten. Probeer je zeker in te lichten bij de ambassade.
DUCKDUCKGO!
kjeld13

Re: Kenia, wat te vinden?

Bericht door kjeld13 »

Ik heb 4 koninginnen meegenomen (er kan ook een werkster bijzijn) waarvan er 2 tijdens de reis dood zijn gegaan. Ik zal in "determinatie" nog meer informatie zetten met wat fotos misschien weet iemand van welke soort ze zijn. Ik heb er geen uitgegraven maar gewoon van de grond geplukt.
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Kenia, wat te vinden?

Bericht door XToF »

Ik ben benieuwd!
kjeld13

Re: Kenia, wat te vinden?

Bericht door kjeld13 »

De koninginnen staan bij de determinatie.
Plaats reactie