Ytong bevochtigen met infuus

Vragen en info over kunstmatige nesten
Plaats reactie
Gebruikersavatar
olly
Lid
Berichten: 50
Lid geworden op: 08 februari 2010
Locatie: assenede
Gender:
Leeftijd: 38

Ytong bevochtigen met infuus

Bericht door olly »

Hey iedereen,

Ik ben aan het zoeken naar een systeem om een ytong-nest voor minimaal een week vochtig te kunnen houden. Ik kan mijn kolonie niet thuis houden en ik kan er niet dagelijks naar toe gaan.
Ik dacht aan zo'n druppelsysteem zoals in een ziekenhuis wordt gebruikt (infuus dus) met een wieltje om de snelheid van het druppelen te controleren. Dit wil ik met gewoon water doen en het langzaam op de steen laten druppelen. Zou dit gaan?

Advies of suggesties zijn altijd welkom,
Olly
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Ytong bevochtigen met infuus

Bericht door Unexisted »

Ik ben hier ook naar op zoek. De druppelaars die ze gebruiken bij irrigatiesystemen zijn opzich goed te gebruiken. Echter, ze maken gebruik van de druk uit de waterleiding. Ik ben op zoek naar een druppelaar waarbij dat niet een vereiste is.

Ik ben onder andere dit tegen gekomen. Ik denk dat dit wel bruikbaar kan zijn i.c.m. ytong of gips. Echter heb ik het nog niet geprobeerd. Ik weet dus niet of het werkt. Over dit product heb ik een topic geopened.

Bij ranzijn heb ik ook een druppelaar gezien waarbij je een fles op de druppelaar draait. Ik ga hier van de week naar toe, afhankelijk van de prijs koop ik er eentje om uit te testen.
Gebruikersavatar
mpke
Lid
Berichten: 913
Lid geworden op: 07 augustus 2007
Gender:
Leeftijd: 29
Contacteer:

Re: Ytong bevochtigen met infuus

Bericht door mpke »

Je kan ook een omgekeerde fles in je waterreservoir zetten en deze automatisch bijvullen... Maar dan zal op lange termijn je ytong wel erg vochtig worden. Je kan ook je waterreservoir om de 2 dagen laten bijvullen ofzo, moest je de materialen ervoor hebben.
Mijn foto's: http://www.flickr.com/mpke/
Mijn fotografie op facebook: http://www.facebook.com/mpke94
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Ytong bevochtigen met infuus

Bericht door Unexisted »

Misschien gewoon een fles met een paar kleine gaten erin. Dat is ook al een druppelaar.
Gebruikersavatar
olly
Lid
Berichten: 50
Lid geworden op: 08 februari 2010
Locatie: assenede
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Ytong bevochtigen met infuus

Bericht door olly »

dat is een goed idee kga dat morgen es proberen bedankt voor het advies!

groetjes olly
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4246
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Ytong bevochtigen met infuus

Bericht door Mika »

Unexisted schreef:Ik ben hier ook naar op zoek. De druppelaars die ze gebruiken bij irrigatiesystemen zijn opzich goed te gebruiken. Echter, ze maken gebruik van de druk uit de waterleiding. Ik ben op zoek naar een druppelaar waarbij dat niet een vereiste is.

Ik ben onder andere dit tegen gekomen. Ik denk dat dit wel bruikbaar kan zijn i.c.m. ytong of gips. Echter heb ik het nog niet geprobeerd. Ik weet dus niet of het werkt. Over dit product heb ik een topic geopened.

Bij ranzijn heb ik ook een druppelaar gezien waarbij je een fles op de druppelaar draait. Ik ga hier van de week naar toe, afhankelijk van de prijs koop ik er eentje om uit te testen.

Ik denk dat zulk een systeem goed moet werken.

Je kan dat keramiek element eventueel inbouwen in gips, in het ytong. Als er maar geen luchtbellen in komen, dan kan je daarmee blijvend bevochtigen, want het water wordt aangezogen. Ik ken iemand die dat zo heel succesvol deed met Aphaenogaster senilis.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Ytong bevochtigen met infuus

Bericht door Unexisted »

Mika schreef: Ik denk dat zulk een systeem goed moet werken.

Je kan dat keramiek element eventueel inbouwen in gips, in het ytong.
Zou ik dan bijvoorbeeld een gat kunnen maken in ytong. Vervolgens de bevochtiger erin stoppen en daarna gips erin gieten voor een identieke vorm?

Nou ja, misschien dat ik een bestelling ga doen om het uit te testen. Lijkt me een handige manier om het nest vochtig te houden. Alleen heb je er volgens mij wel meerdere nodig bij een groot verticaal nest. Want het zal alleen plaatselijk nat worden.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4246
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Ytong bevochtigen met infuus

Bericht door Mika »

Tenzij je de gipslaag diep laat doorkomen: dat geeft de vochtigheid heel goed door.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Ytong bevochtigen met infuus

Bericht door Unexisted »

Ik heb denk ik een gemakkelijke oplossing gevonden voor het automatisch bevochtigen van een nest.

De druppelaar is van het merk Iriso. Er is een filmpje op de website die de werking laat zien.
Afbeelding
Afbeelding

Je kan de druppelsnelheid instellen. Zo kun je dus zelf bepalen hoeveel mL je per minuut het waterreservoir in laat druppelen. Bij Ranzijn kost het ongeveer 3 euro.

Nadeel is wel dat je zult moeten gaan spelen met de druppelsnelheid. Bij een te hoge druppelsnelheid wordt het ytong veel te nat. Bij te weinig veel te droog. Iemand al ideeen hoe je het kunt verwerken in je ytong nest?
Plaats reactie