Ytong voor mijn Lasius Niger [foto's]

Vragen en info over kunstmatige nesten
Plaats reactie
Jeroen
Lid

Ytong voor mijn Lasius Niger [foto's]

Bericht door Jeroen »

Hieronder staan een aantal foto's die ik heb gemaakt tijdens het maken van mijn Ytong nest voor mijn Lasius Niger kolonie. Ik heb de kolonie sinds vorig jaar, na de vangst van de koningin. Inmiddels is de kolonie al aardig gegroeid en heb ze deze week uit hun winterslaap gehaald. Om meteen goed te beginnen wou ik ze laten verhuizen naar een meer permanent nest.

Om te zorgen dat ze niet snel weer moeten verhuizen, heb ik het nest opgedeeld in vier delen. Deze kunnen d.m.v. slangen worden aangesloten. Dus als het nodig is kan ik zo het nest heel gemakkelijk uitbreiden. Door het water reservoir in het midden te plaatsen krijgen ze bij elke uitbreiding zowel een nat als droger gedeelte er bij.

Op het moment dat ik dit aan het schrijven ben is de kolonie aan het verhuizen. Zodra ze werkelijk in het nest zitten zal ik nog wat foto's bij plaatsen.

Afbeelding
Het eerste ontwerp uitgetekend op het Ytong.
.
Afbeelding
Begonnen met het water reservoir
.
Afbeelding
Uiteindelijk dan ook een paar kamers. Op dit punt was ik één uur bezig.
.
Afbeelding
Om het proces wat te versnellen heb ik de boormachine er bij gehaald en uiteindelijk ook mijn ontwerp aangepast. Neemt altijd meer tijd in beslag dan je denkt.
.
Afbeelding
Alle kamer klaar, plus de doorgangen en gaten aan de zijkanten
.
Afbeelding
Zoals het uiteindelijk is geworden, plexiglas bovenop, slangen aangebracht en klaar. Uiteindelijk heb ik er ruim 2,5 uur over gedaan. Dat is incl. het plexiglas op maat maken en opruimen ;)
.
Afbeelding
Nog een extra foto die ik zojuist heb gemaakt. Enkele van de mieren in een van hun reageerbuisjes, verlicht met led licht.
.
edit: typo

.
Laatst gewijzigd door Jeroen op 19 feb 2010, 18:59, 1 keer totaal gewijzigd.
The universe is a lot more complicated than you might think, even if you start from a position of thinking that its pretty damn complicated to begin with.
Douglas Adams Mostly Harmless
jeffrey432
Lid

Re: Ytong voor mijn Lasius niger [foto's]

Bericht door jeffrey432 »

Heel erg mooi ontwerp heb je daar gemaakt zo met die buizen!
2x Lasius Niger
mn
Lid

Bericht door mn »

Dat ziet er erg goed uit ! Het idee om uitbreiding te voorzien in 1 hetzelfde ytongblok doormiddel van die darmpjes vind ik goed gevonden !
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Jeroen
Lid

Bericht door Jeroen »

Het idee kwam, zoals zoveel ideeën, als ik half aan het slapen bent. Ik zat lekker naar mijn ipod te luisteren in de trein op weg naar huis en het kwam zo vanuit het niets binnen zetten. Buiten dat je het nest op deze manier kan opdelen lijkt het me straks ook leuk om de mieren door de buisjes te zien lopen.
The universe is a lot more complicated than you might think, even if you start from a position of thinking that its pretty damn complicated to begin with.
kjeld13

Bericht door kjeld13 »

Hoe breed zijn die buizen van binnen?
Jeroen
Lid

Bericht door Jeroen »

Het hele Ytong blok is ongeveer even groot als een A4-tje. De buizen die ik gebruik hebben een binnen diameter van 8mm en een wanddikte van 1,5mm. Dit is naar mijn ervaring ruim zat voor Lasius Niger, ook voor de gyne. Ik heb het toentertijd bij Europatuin gekocht, het is van het merk Gardena, zeer bekend merk en vrijwel bij elk tuincentrum te verkrijgen voor niet al te veel geld.
Plaats reactie