Het onderwerp zegt het eigenlijk al.
Suikerwater van kristalsuiker of suikerwater van glucose wat zou beter zijn?
En zouden de concentraties met glucose anders moeten zijn dan met kristalsuiker?
Suikerwater van glucose beter?
- Beestengek
- Lid
Suikerwater van glucose beter?
De stilte der natuur kent vele geluiden.
- Mika
- Teamlid
- Contacteer:
Re: Suikerwater van glucose beter?
Ik zou het niet weten, want ik heb het nooit getest, en ik zie geen theoretische voordelen. In de vrije natuur drinken mieren vooral melezitose, een trisaccharide in honingdauw. De concentraties daarvan in honingdauw verschillen enorm. Melezitose is te verkrijgen, maar het is vreselijk duur: voor vijf gram vind je prijzen van 36 dollar, voor 100 gram 380 dollar.
Als je het wil kan je het eens testen, ik weet niet of er een praktisch of financieel voordeel is van glucose ten opzichte van kristalsuiker maar ik denk het niet.
Het is zeker niet noodzakelijk om iets nieuws te zoeken, het honingdauwsurrogaat (als er iemand een iets meer sexy naam heeft, dat mag altijd!) dat hier op de site beschreven wordt, wordt gretig aangenomen.
Als je het wil kan je het eens testen, ik weet niet of er een praktisch of financieel voordeel is van glucose ten opzichte van kristalsuiker maar ik denk het niet.
Het is zeker niet noodzakelijk om iets nieuws te zoeken, het honingdauwsurrogaat (als er iemand een iets meer sexy naam heeft, dat mag altijd!) dat hier op de site beschreven wordt, wordt gretig aangenomen.
DUCKDUCKGO!
- Phantom
- Lid
- Contacteer:
Kristalsuiker is wat goedkoper, maar dat scheelt niet veel. De mieren interesseert het niet erg veel. Tests bij mijn L.niger-kolonies geven aan dat ze geen voorkeur hebben.
Ik gebruik glucose omdat ik nog een heel dik pak van dat spul heb staan. Leftovers van het recept van honingdauwsurrogaat.
- Beestengek
- Lid
En dan in dezelfde concentratie als bij kristalsuiker?
De stilte der natuur kent vele geluiden.
- Phantom
- Lid
- Contacteer:
Concentratie is niet zo erg belangrijk. Mieren komen af op stroop, maar ook op heel verdund suikerwater. Ergens daartussen ligt vast wel een ideale concentratie, maar die zal per soort verschillen. Probeer wat uit en je zal vanzelf merken wat goed werkt voor jou. 

- Beestengek
- Lid