Lasius niger (ANT)

Alle Lasius kolonies van de leden
Plaats reactie
ANT
Lid
Berichten: 97
Lid geworden op: 12 juli 2010
Leeftijd: 29

Lasius niger (ANT)

Bericht door ANT »

Hallo allemaal,

Ik heb besloten een blog te maken over 2 beginnende Lasius niger kolonies.
De reden dat ik hier 2 kolonies bespreek, is omdat ik een experiment ga uitvoeren. Beide gynes zitten in hun buisje, en hebben al eitjes gelegd.
Ik heb bij een van de gynes zes poppen toegevoegd van een kolonie in de tuin.
Ik hoop goed het effect en het verschil te kunnen zien tussen een gebooste & een niet-gebooste kolonie.
Tenminste, als beide gynes bevrucht zijn..

Ik ga het om het gemakkelijk te maken hebben over de boost-buis en de gewone-buis.

De boost buis bevat nu 2 eitjes en 6 poppen.
De gewone buis bevat 2 eitjes.

Ik ga vandaag/morgen beginnen aan een kleine buitenwereld voor als ik de eerste werksters uit de poppen kan verwachten.
Wel opletten dat ik hem niet te groot maak.

KLIK HIER VOOR REACTIES OP DE BLOG
ANT
Lid
Berichten: 97
Lid geworden op: 12 juli 2010
Leeftijd: 29

Re: Lasius niger (ANT)

Bericht door ANT »

Het is vandaag de derde dag dat de gynes in hun definitieve buisjes zitten.
Ik heb net eventjes gecontroleerd, en voor zover ik kan zien gaat alles goed met ze.

De gyne die in de boost buis zit heeft de zes poppen die min of meer verspreid lagen in haar buisje nu allemaal op een hoopje gelegd waar ze dan ook op zit.
Ik merk ook dat ze 4 eitjes bijgelegd heeft, terwijl de teller van de gyne in de gewone buis op 2 blijft staan.

De gyne zit op de poppen die ze bij elkaar heeft gelegd.
Afbeelding

De 2 buisjes naast elkaar.
Afbeelding

Dus in de boost buis bevinden zich nu 6 eitjes en 6 poppen.
In de gewone buis bevinden zich 2 eitjes.

Ik denk dat de 1e gyne meer gestimuleerd wordt om eitjes te leggen omdat ik ze 6 poppen heb gegeven, maar ik weet niet zeker of dit klopt want toen ik de gynes nog in hun oude buisjes had, legde die gyne ook al meer eitjes. Daarom heb ik besloten haar de poppen te geven, wat misschien een extra stimulans voor haar is om te leggen.

Tot nu toe gaat alles dus goed :)

KLIK HIER VOOR REACTIES OP DE BLOG
ANT
Lid
Berichten: 97
Lid geworden op: 12 juli 2010
Leeftijd: 29

Re: Lasius niger (ANT)

Bericht door ANT »

Ben daarnet 70% alcohol gaan kopen & een potje talk. Ik ga dus een talklaag gebruiken als anti-uitbraak.
Ik heb al 1 bakje voorbereid dat gaat dienen als buitenwereld. De talklaag breng ik pas aan als ik ze er bijna in ga huisvesten.

Het bakje, samen met de slang die zal dienen voor buisjes & verbindingswegen te maken.
Slang : binnenkant 10mm, buitenkant 14mm

Afbeelding

In de buitenwereld is al een gat voorzien dat nu goed afgedicht is.
Afbeelding

Beter te vroeg dan te laat een gat maken, want als ik de bak later ga verbinden met andere bakken & ik heb geen gat gemaakt , ga ik balkjes etc. moeten voorzien.
De voorbereidingen lopen goed ;)
ANT
Lid
Berichten: 97
Lid geworden op: 12 juli 2010
Leeftijd: 29

Re: Lasius niger (ANT)

Bericht door ANT »

Ik heb daarnet vlug even gekeken en geprobeerd de eitjes te tellen.
De koningin in de boostbuis heeft haar eitjes en poppen op een hoopje gelegd, want ik kan de eitjes niet meer zien/tellen.
De andere koningin in de gewone buis heeft tot mijn verassing eitjes bijgelegd.

De stand is als volgt :
Boost buis = 6 poppen, 6 eitjes -> ( maar ik vermoed meer)
Gewone buis = 10 eitjes.

Er is nog geen werkster uitgekomen.

KLIK HIER VOOR REACTIES OP DE BLOG
ANT
Lid
Berichten: 97
Lid geworden op: 12 juli 2010
Leeftijd: 29

Re: Lasius niger (ANT)

Bericht door ANT »

Ik heb net gekeken & ik heb gezien dat er een werkster is uitgekomen in de boost buis. Mijn eerste mier :D
Morgen ga ik een foto nemen.
Ik heb een paar vragen, ik stel ze hier : KLIK HIER VOOR REACTIES OP DE BLOG
ANT
Lid
Berichten: 97
Lid geworden op: 12 juli 2010
Leeftijd: 29

Re: Lasius niger (ANT)

Bericht door ANT »

Ik heb het buisje nu in de buitenwereld gelegd, maar ik heb de werkster nog niet buiten de buis gezien.
Ze zit de poppen en de gyne te verzorgen , althans dat denk ik, want ze verlaat de buis nog niet.

Een foto van hun buitenwereld met talklaag.
Afbeelding

KLIK HIER VOOR REACTIES OP DE BLOG

.
ANT
Lid
Berichten: 97
Lid geworden op: 12 juli 2010
Leeftijd: 29

Re: Lasius niger (ANT)

Bericht door ANT »

Ik heb nogmaals 6 poppen toegevoegd. Ik wil echt verschil maken tussen de boost buis en de gewone buis.
Ik denk niet dat de werkster al van het suikerwater heeft gedronken, maar ik zag wel dat haar hoofd tegen dat van de gyne aanzat, dus misschien kreeg ze eten ??

De boost buis bevat nu een tiental eitjes, 12 poppen en een werkster.
De gewone buis bevat rond de 10-15 eitjes.

Ik denk niet dat de werkster al van het suikerwater heeft gedronken, maar ik zag wel dat haar hoofd tegen dat van de gyne aanzat, dus misschien kreeg ze eten ??

Vragen of reacties ?
ANT
Lid
Berichten: 97
Lid geworden op: 12 juli 2010
Leeftijd: 29

Re: Lasius niger (ANT)

Bericht door ANT »

Er is nogmaals een werkster uitgekomen in de boost buis.
Alles gaat verder z'n gangetje, ik wacht alleen nog totdat ze de buitenwereld is gaan verkennen ;)
ANT
Lid
Berichten: 97
Lid geworden op: 12 juli 2010
Leeftijd: 29

Re: Lasius niger (ANT)

Bericht door ANT »

De gyne zit nu in de boost buis met 3 werksters en 10 poppen. Ze heeft ook een hoopje eitjes liggen.
Ik heb gisteren een fruitvliegje gedood, en tot bij de gyne geschoven, maar zij legde dat gewoon halfweg haar buisje, bij een lege pop.
Het lijkt erop dat ze de buitenwerled nog niet gaan verkennen, en gewoon een afvalplaats maken in de helft van hun buis.
Ik heb ze ook nog niet zien drinken van het suikerwater.

De andere gyne heeft volgens mij rond de 15 eitjes bij haar gelegd.
ANT
Lid
Berichten: 97
Lid geworden op: 12 juli 2010
Leeftijd: 29

Re: Lasius niger (ANT)

Bericht door ANT »

Hier even een nieuwe update i.v.m. mijn 'experiment' :ugeek:

De stand is nu als volgt :
In de boost buis zit een gyne en 5 werksters. Ik heb nogmaals 30-35 poppen toegevoegd, dus er zitten nu 40-50 poppen in het buisje. Een hele hoop eitjes is er ook & de gyne is enorm fysogastrisch geworden. Deze kolonie gaat binnenkort dus een echte 'boost' krijgen. Hopelijk reageren ze niet slecht op de onnatuurlijke groei, want ik zou het experiment graag nog een tijdje voortzetten. :)

De andere gyne doet het ook goed, zij heeft nog eitjes bijgelegd, en heeft al een mooi stapeltje.

Ik leg altijd als ik boost de meeste poppen in hun buisje, maar ik had er deze keer een beetje buiten hun buisje gelegd, om hen naar buiten te lokken.
Ze merkten de poppen niet op, dus heb ik na het nemen van de foto's de poppen verplaatst naar het kleine houten opstapje dat voor hun buisje ligt.
Heel leuk om te zien dat een werkster de poppen opmerkte, er een meenam naar de rest van de poppen, en tegelijkertijd een andere werkster verwittigde, die haar volgde.
Ze zijn minder 'angstig' om bij het einde van hun buisje te komen, wat ik erg leuk vind ;)

Hier zie je hun compleet nest & buitenwereld, let ook op de poppen die ik buiten het buisje had gelegd.
Afbeelding

Een mier loopt in het buisje, al poppen verplaatsend.
Afbeelding

Ze zitten dus in een klein bakje dat in een grotere bak staat.
Afbeelding

Ik heb ook het waterreservoir van hun buisje aangevuld.

Vragen of reacties ?
Plaats reactie