Reageerbuis niet vochtig genoeg?

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Reageerbuis niet vochtig genoeg?

Bericht door Lvet »

Hallo allemaal,

Zoals een enkeling van jullie weet heb ik een tijdje terug een Lasius niger gyne gevangen. Ik heb deze in een reageerbuis gedaan zoals het gebruikelijk is. In deze buis zit een waterreservoir, maar ik heb hiervoor schijfwatten gebruikt. Nu heb ik het gevoel dat deze niet genoeg vocht doorlaten. De buitenzijde van het reservoir (dus van het watje) ziet er droog uit en bovendien wilden de eitjes maar niet uitkomen. Vandaag is het 19 dagen geleden dat de eitjes gelegd zijn en nu pas zie ik de eerste larven.
Ook heeft de koningin een aantal eitjes tegen de watten aangelegd, wat volgens mij erop kan duiden dat ze de meest vochtige plek in de buis probeert op te zoeken.

Kloppen mijn veronderstellingen? Zijn deze waarnemingen (te laat uitkomen van de eitjes, het plakken van de eitjes tegen de watten) te wijten aan een te lage doorlaatbaarheid van de schijfwatten?

Zoja, wat moet ik doen? Moet ik de gyne overplaatsen naar een nieuwe buis met goede watten? Wil ze wel al die eitjes verhuizen (het zijn er heel veel)?
Zonee, wat is er dan aan de hand?

Kortom, ik heb dringend jullie advies nodig over mijn keus voor schijfwatten. Alvast bedankt!
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Reageerbuis niet vochtig genoeg?

Bericht door Unexisted »

Het zou best kunnen dat je gelijk hebt wat betreft de vochtigheid in het buisje. Toen ik net begon vroeg ik me soms ook af of het waterreservoir wel goed was. De bedoeling is dat het watje duidelijk vochtig moet zijn. Mijn eigen ervaring is dat als je de watten te strak in het buisje perst, dat er dan helemaal geen water meer door de watten heen komt. Wat ik zelf doe is een stuk watje oprollen tot een cilinder-achtige vorm van toch wel 2-3cm lang. Vervolgens het reageerbuisje vullen met water en dan het watje erin duwen. Op deze manier blijft het watje altijd vochtig bij mij.
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Reageerbuis niet vochtig genoeg?

Bericht door Lvet »

Unexisted schreef:Het zou best kunnen dat je gelijk hebt wat betreft de vochtigheid in het buisje. Toen ik net begon vroeg ik me soms ook af of het waterreservoir wel goed was. De bedoeling is dat het watje duidelijk vochtig moet zijn. Mijn eigen ervaring is dat als je de watten te strak in het buisje perst, dat er dan helemaal geen water meer door de watten heen komt. Wat ik zelf doe is een stuk watje oprollen tot een cilinder-achtige vorm van toch wel 2-3cm lang. Vervolgens het reageerbuisje vullen met water en dan het watje erin duwen. Op deze manier blijft het watje altijd vochtig bij mij.
Ik heb inderdaad best wel een strak propje gemaakt, en het watje ziet er droog uit aan de luchtzijde. Is het nodig om de gyne te verhuizen?
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Reageerbuis niet vochtig genoeg?

Bericht door Unexisted »

Het kan geen kwaad om te kijken of ze vrijwillig wilt verhuizen. Mieren zijn wat dat betreft lastige beesten. Je kan nooit met zekerheid zeggen of ze het naar hun zin hebben. Kwestie van uitproberen en kijken hoe ze reageren.
Gebruikersavatar
Everio
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 14 april 2010
Locatie: Maastricht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Reageerbuis niet vochtig genoeg?

Bericht door Everio »

Verhuizen kan alleen maar beter zijn lijkt mij. Vooral als het watje ook echt droog oogt! Bij mij zie je wel echt dat ze vochtig zijn!
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Reageerbuis niet vochtig genoeg?

Bericht door Lvet »

Ik heb even geen extra buizen bij de hand. Ik heb getest of ze water nodig had met een nat propje zakdoek. En ja hoor, meteen ging ze eropaf. Mijn reageerbuisjes hebben een deksel met luchtgaatjes. Ik heb nu een naald door de deksel gestoken naar binnen toe. Hier heb ik nat zakdoekpapier omheen gewikkeld als tijdelijke waterbron. Ze maakt er gretig gebruik van (loopt heen en weer). Rondom de eitjes begon meteen condens te ontstaan. Sproeit ze dat er zelf op? Met haar mond of via haar achterlijf? Ik heb geen idee wat hier gebeurt.

Ik durf wel te beweren dat de eitjes zo langzaam uitkomen door de lage vochtigheid.

Ik hoop niet dat ze de eitjes naar haar nieuwe waterbron verhuist, dat wordt dan lastig voor mij om de deksel te openen als de eitjes rondom de naald liggen.

Is dit een goede (tijdelijke) oplossing of breng ik hiermee de broed in gevaar?

Zo ziet het eruit:
Afbeelding
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
oblivious
Lid
Berichten: 78
Lid geworden op: 12 mei 2010
Locatie: Omgeving Alkmaar
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Reageerbuis niet vochtig genoeg?

Bericht door oblivious »

Offtopic: Wat een geniale tekening van je gyne
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Reageerbuis niet vochtig genoeg?

Bericht door Lvet »

oblivious schreef:Offtopic: Wat een geniale tekening van je gyne
Offtopic: Whehehe :lol:
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Reageerbuis niet vochtig genoeg?

Bericht door Lvet »

Mijn gyne is behoorlijk vermagerd nu, ik heb al veel larven maar nog steeds geen poppen. Ik ben bang dat ze ondervoed raakt omdat het zo lang heeft geduurd allemaal. Moet ik haar bijvoeren?
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Reageerbuis niet vochtig genoeg?

Bericht door XToF »

Je kan ze een klein druppeltje suiker-/honingwater geven.
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Reageerbuis niet vochtig genoeg?

Bericht door Lvet »

Okee dankje, ik ga even suikerwater maken en deze aan de uiteinde van de reageerbuis druppelen. Het voldoet als ik alleen suiker in water oplos, toch? Aminozuren e.d. lijken me niet nodig omdat de gyne niet hoeft te groeien. Bovendien heb ik verder niks in huis.
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4246
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Reageerbuis niet vochtig genoeg?

Bericht door Mika »

Dat denk je natuurlijk verkeerd.

Eigenlijk moet je de gyne niets geven. Ik vind een koloniestichting zonder hulp een noodzakelijke kwaliteitstest. Hoewel het natuurlijk niet absoluut 100% is, ben ik ervan overtuigd dat je beter een gyne verliest tijdens de koloniestichting, dan 2 jaar later.

En die gyne heeft natuurlijk wel eiwitten nodig om de larven voedsel te geven. Tegen het einde van de koloniestichting is het normaal dat de gyne sterk vermagerd is. Sommige gynes leggen nog voor het uitkomen van de poppen een tweede legsel eitjes. Tegen het einde van de koloniestichting is de gyne tot de helft van haar gewicht kwijt, maar dat is dus normaal.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Reageerbuis niet vochtig genoeg?

Bericht door Lvet »

Hm okee, ze blijft inderdaad eitjes leggen. Maar ik wist dat ze een voedselreserve heeft, ik maakte me alleen zorgen omdat het allemaal zo lang duurde (en dat is mijn schuld). Maar ik zal haar in het vervolg niks geven. Het was ook maar een heel klein druppeltje.
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
Plaats reactie