Sluiten mieren ook bondgenootschappen?

Vragen en info over gedrag, observaties, anatomie, enz. van mieren
monnikkemuis
Lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 22 juli 2010
Locatie: amersfoort
Gender:
Leeftijd: 29

Sluiten mieren ook bondgenootschappen?

Bericht door monnikkemuis »

Oke, ik ben in Zuid-Frankrijk.
En er is een mierennest met zwart gekleurde mieren met grijzen strepen op hun kont.
Ze zijn ongeveer 1 à 1,5 cm. En af en toe als er niks te doen is kijk ik naar de mieren.
Maar op een dag zie ik een rij mieren die af en aan lopen met sommigen coconnen in hun kaken die ze het nest in brengen.
En ik dacht weet je wat ik volg het en kijk waar het uit komt. Ze kwamen uit een ander nest, dus ik dacht ze verhuizen vast of ze veroveren een ander nest.
Maar een dag verder en de rij is er nog steeds dat vond ik niet raar maar er was een rij bij gekomen die ook spullen naar het nest brachten dus ik volg die ook. Het komt ook uit op een andere nest, dus ik dacht; dat moeten ze vast wel veroveren. Maar twee meter van het nest van de veroveraars vandaan, is een ander nest dat ze met rust laten. Als ik zo'n mier bij het ander zet, doen ze niks.

Dus hier mijn vraag kunnen ze bondgenoten sluiten?
Of beter gezegd, doen ze aan een soort diplomatie?
Oke ik over drijf een beetje maar je begrijpt wat ik bedoel.
Gebruikersavatar
efbi
Lid
Berichten: 459
Lid geworden op: 15 februari 2010
Locatie: Melle bij Gent
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Sluiten mieren ook bontgenoten?

Bericht door efbi »

Ik heb al veel "vreemde" dingen gezien bij mieren in de vrije natuur die nu eenmaal niet allemaal te verklaren zijn(tot op heden, wie weet...).
So close, no matter how far
Couldn't be much more from the heart
Forever trusting who we are
and nothing else matters
Gebruikersavatar
Leksz
Lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 32

Re: Sluiten mieren ook bontgenoten?

Bericht door Leksz »

Yep, zoals lasius umbratus bij tetramorium sp. :) of 4 Formica fusca gynes bij elkaar in een kolonie :P
monnikkemuis
Lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 22 juli 2010
Locatie: amersfoort
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Sluiten mieren ook bondgenootschappen?

Bericht door monnikkemuis »

Ik heb ook eens gehoord of gelezen dat bepaalde torren en anderen beesten enkel in een mierennest kunnen overleven.
Gebruikersavatar
Leksz
Lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 32

Re: Sluiten mieren ook bondgenootschappen?

Bericht door Leksz »

Ja dat klopt, maar dat zijn geen bondgenootschappen. Dat heet symbiose; soms tolereren mieren bepaalde organismen in hun nest, omdat ze afval opruimen of voedsel geven aan hun. Zolang het de mier maar baat zullen mieren weinig uitrichten tegen die organismen.
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Sluiten mieren ook bondgenootschappen?

Bericht door Phantom »

Dat is inderdaad een symbiose, om precies te zijn mutualisme. Beide partijen hebben hier een voordeel aan, zo wordt het nest van de mieren opgeruimd of worden de mieren beschermd tegen bepaalde parasieten, terwijl de toren/mijten/luizen voedsel of bescherming krijgen.

Dit heeft inderdaad niets te maken met diplomatie, laat staan bondgenootschappen. Daar hebben mieren simpelweg de intelligentie niet voor.
Gebruikersavatar
Leksz
Lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 32

Re: Sluiten mieren ook bondgenootschappen?

Bericht door Leksz »

Zie jij het al voor je? Een afgezant van een lasius niger nest naar een myrmica rubra nest om vrede te sluiten? xD die 2 soorten zijn al sinds duizenden jaren aan elkaar gewaagd.
monnikkemuis
Lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 22 juli 2010
Locatie: amersfoort
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Sluiten mieren ook bondgenootschappen?

Bericht door monnikkemuis »

Maar hoe zit dat dan met mieren van het zelfde soort?
Die vallen elkaar soms aan en soms kunnen prima samen leven.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 43
Contacteer:

Re: Sluiten mieren ook bondgenootschappen?

Bericht door Floris »

Als ze van verschillende kolonies zijn, zijn ze geen vriendjes. Van dezelfde kolonie wel. Elke kolonie heeft een eigen geur waaraan ze elkaar kunnen herkennen.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
monnikkemuis
Lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 22 juli 2010
Locatie: amersfoort
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Sluiten mieren ook bondgenootschappen?

Bericht door monnikkemuis »

Maar als een nest een bruidsvlucht heeft gehad, en er is dat op 20m van het moedernest een nieuw nest gebouwd. En met nesten van de zelfde moederstad,vallen die elkaar ook aan?
En kun je ook die torren/mijten/luizen aan je eigen mieren nest toevoegen om de omstandigheden te verbeteren? En zo ja, waar kun je die krijgen?
Gebruikersavatar
jkinkie
Lid
Berichten: 386
Lid geworden op: 06 juni 2009
Locatie: valthe
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Sluiten mieren ook bondgenootschappen?

Bericht door jkinkie »

Er zijn wel kleine pissebedden te koop die je mieren helpen, ik weet niet meer hoe deze heten maar iemand anders vast wel.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 43
Contacteer:

Re: Sluiten mieren ook bondgenootschappen?

Bericht door Floris »

monnikkemuis schreef:Maar als een nest een bruidsvlucht heeft gehad, en er is dat op 20m van het moedernest een nieuw nest gebouwd. En met nesten van de zelfde moederstad,vallen die elkaar ook aan?
Als een kolonie reden heeft om ruzie te zoeken, bijvoorbeeld doordat ze concurreren op voedsel, doen ze dat.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Leksz
Lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 32

Re: Sluiten mieren ook bondgenootschappen?

Bericht door Leksz »

Ik denk niet dat Platyarthrus hoffmannseggi (mierenpissebed) veel zin heeft in reageerbuisjes. Te weinig voedsel. Bovendien zou het pas echt nuttig zijn bij grote aardnesten.
monnikkemuis
Lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 22 juli 2010
Locatie: amersfoort
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Sluiten mieren ook bondgenootschappen?

Bericht door monnikkemuis »

Kun je een kortschildkever bij een mierennest met lasius niger doen?
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Sluiten mieren ook bondgenootschappen?

Bericht door Phantom »

Waarom zou je dat doen? Graag wat meer uitleg.
Gebruikersavatar
Leksz
Lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 32

Re: Sluiten mieren ook bondgenootschappen?

Bericht door Leksz »

Graag uitleg ja. Maar je moet alleen organismen bij je kolonies doen als jij voor die bedoelde organismen die in symbiose leven met mieren ook kan verzorgen.
monnikkemuis
Lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 22 juli 2010
Locatie: amersfoort
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Sluiten mieren ook bondgenootschappen?

Bericht door monnikkemuis »

Kortschildkevers produceren een stofje dat mieren lekker vinden. Dus leek het me leuk om die in mijn mierennest te doen.
Maar weet iemand wat ze eten?
En kun je ze nou bij een lasius niger kolonie doen?
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Sluiten mieren ook bondgenootschappen?

Bericht door Phantom »

Ik kan niet terug vinden dat de kortschildkevers een stof uitscheiden die mieren zouden eten. Ik heb wel een pagina gevonden waar er iets wordt vermeld over twee soorten kortschildkevers mbt mieren. Op deze pagina worden alleen maar enkele Formica sp. en M.rubra genoemd als gastheren van deze kevers. Wikipedia zegt weer dat de familie der kortschildkevers enorm groot is, oftewel, veel soorten kortschildkevers. Bovendien: Als je zomaar andere dingen in je mierenkolonie zet, omdat het leuk lijkt, kan dat het einde van een kolonie betekenen.
monnikkemuis
Lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 22 juli 2010
Locatie: amersfoort
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Sluiten mieren ook bondgenootschappen?

Bericht door monnikkemuis »

Daarom vraag ik het even. :D
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Sluiten mieren ook bondgenootschappen?

Bericht door Phantom »

Dan vraag ik mij nog steeds af waar je die informatie vandaan had. ;)
monnikkemuis
Lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 22 juli 2010
Locatie: amersfoort
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Sluiten mieren ook bondgenootschappen?

Bericht door monnikkemuis »

Had een kennis me verteld, toch even handig dat ik het vroeg. :D
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4246
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Sluiten mieren ook bondgenootschappen?

Bericht door Mika »

Inderdaad, maar laten we er in de toekomst van uitgaan dat je alles wat 'een kennis je vertelt over mieren', of wat je 'in de boeken van Bernard Werber leest over mieren', met een serieuze korrel zout moet nemen, en je er maar best van kan uitgaan dat het niet waar is. Het is nogal omslachtig om al die zaken hier op het forum te komen nachecken... Ik stel voor dat je eens een deftig wetenschappelijk gefundeerd boek over mieren leest.
DUCKDUCKGO!
oblivious
Lid
Berichten: 78
Lid geworden op: 12 mei 2010
Locatie: Omgeving Alkmaar
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Sluiten mieren ook bondgenootschappen?

Bericht door oblivious »

Ik stel voor dat je eens een deftig wetenschappelijk gefundeerd boek over mieren leest.
Als hij echt 15 is zoals zijn profiel aangeeft is dat misschien iets teveel van het goede. Hij doet er wel goed aan dingen eerst op google te gooien om te kijken wat daar gezegd wordt.
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Sluiten mieren ook bondgenootschappen?

Bericht door Lvet »

Ik heb hier een L. niger kolonie in de tuin onder een stuk hout en daar zijn wel vaak kortschildkevers (Ocypus olens) te vinden. Maar Wikipedia vermeldt dat deze kever jaagt op kleine ongewervelden. Het lijkt me dus niet alleen onverstandig, maar vooral onnodig om deze beestjes bij je kolonie te zetten.

Onder dat zelfde stukje hout zijn ook vaak mierenpissebedden (Platyarthrus hoffmannseggi) te vinden en aangezien die het afval in een nest opruimen kunnen ze misschien best wel handig, maar ook heel leuk zijn in je eigen kolonie. Dus net als monnikkemuis ben ik eigenlijk wel benieuwd of het verstandig is om deze pissebedden bij je kolonie te gooien.
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
Gebruikersavatar
Leksz
Lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 32

Re: Sluiten mieren ook bondgenootschappen?

Bericht door Leksz »

Ik ben er wel voor om bij grote kolonies lasius niger IN een aardnest best wel wat Platyarthrus hoffmannseggi bij te gooien. Ik zie er naast ziektefactoren geen problemen bij.
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 30

Re: Sluiten mieren ook bondgenootschappen?

Bericht door mn »

Ik heb ooit Platyarthrus hoffmannseggi toegevoegd bij mijn kolonie Camponotus nigriceps, in een proefbuisje, en dat ging goed. Maar waarschijnlijk zijn de beestjes overleden aan voedselgebrek. De beestjes zijn ook prima gecamoufleerd door de donkere streep op hun rug, van ver lijken het gewoon mierenlarfjes.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4246
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Sluiten mieren ook bondgenootschappen?

Bericht door Mika »

oblivious schreef:
Ik stel voor dat je eens een deftig wetenschappelijk gefundeerd boek over mieren leest.
Als hij echt 15 is zoals zijn profiel aangeeft is dat misschien iets teveel van het goede. Hij doet er wel goed aan dingen eerst op google te gooien om te kijken wat daar gezegd wordt.
Een boek dat goed gefundeerd is hoeft niet moeilijk te zijn. En als hij die WERBER trilogie gelezen heeft, kan dat ook geen probleem zijn. Het probleem met (die mieren-) romans is dat de mieren op een dergelijke mate antropomorf voorgesteld worden, dat iemand zonder biologische achtergrond niet meer wat wat er nu weer juist is en wat niet.

Hij heeft dus duidelijk geen probleem met boeken lezen, en kan dus heel wat materiaal zelf verwerken; dan hoeft hij niet elke vraag hier te stellen.
DUCKDUCKGO!
monnikkemuis
Lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 22 juli 2010
Locatie: amersfoort
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Sluiten mieren ook bondgenootschappen?

Bericht door monnikkemuis »

Oke, bedankt voor jullie reacties.
Ik zal als ik terugkom in Nederland wel even een boek kopen op bol.com.
En sorry als jullie vonden dat ik teveel vragen heb gesteld, ik dacht dat als iemand met dezelfde vraag aan kwam waaien op deze website.
Ik dacht dat is een win-winsituatie, ik antwoord op mijn vraag jullie meer publiciteit.

Maar dank jullie wel voor de info.
Gebruikersavatar
Leksz
Lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 32

Re: Sluiten mieren ook bondgenootschappen?

Bericht door Leksz »

Uhm, ik heb vandaag inderdaad twee keer in een Formica sp.-nest die kortschildkevers gezien, ze vielen elkaar niet aan. Voor de rest zou ik geen idee hebben wat daar een voordeel uit is.
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Sluiten mieren ook bondgenootschappen?

Bericht door Lvet »

Je kunt nooit teveel vragen stellen. Als we alles uit de boeken moesten halen dan had dit forum niet hoeven te bestaan.

Over de kortschildkevers: ik denk niet dat ze echt nuttig zijn. Het zijn jagers en soms aaseters. Als ze in een mierennest jagen worden ze waarschijnlijk gedood door de mieren. Als ze niet jagen, zullen ze het voedsel (aas) van de mieren wegstelen. Ik zie alleen maar onenigheid. In de natuur laten ze elkaar met rust omdat de kortschildkever genoeg voedsel kan vinden en de mieren niet tot last is. Maar dat is een gokje, ik weet verder niks over kortschildkevers en baseer dit domweg op Wikipedia. Misschien bestaan er nog kortschildkever-experts? :lol:
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
Plaats reactie