Hallo iedereen

Voorstelling van de leden
Plaats reactie
Debiru
Lid
Berichten: 57
Lid geworden op: 21 september 2010
Locatie: Zoetermeer
Gender:
Leeftijd: 29

Hallo iedereen

Bericht door Debiru »

Hallo iedereen hier! Mijn naam is Kevin, ik ben 16 jaar oud.

Ik ben al zeker 2 jaar actief op verschillende vissenforums, soms ook op reptielenforums. Ik heb meerdere aquaria gehad, reptielen helaas nog nooit (beetje duur). Nu heb ik een terra/paludarium van 60x30x30 met een afrikaanse landkrab (Cardisoma Armatum); Zand, stenen, stuk kienhout en een laagje water. Qua gedrag zeer intressant beest. Ik heb van deze hobby gehoord via iemand op een vissenforum en ben toen eens rond gaan zoeken, ik kwam steeds uit bij dit forum. Ik heb me toen maar aangemeld. Ik heb hier ook wel intresse in want het gedrag lijkt me zeer intressant, doch, ik doe een vooropleiding voor het leger, dus ik ben veel en lang weg, en als ik thuis kom ben ik moe. Dat is ook de reden waarom ik geen aquaria meer heb, te veel onderhoud. Volgens mij kost deze hobby wat minder onderhoud, zeker als je een makkelijke soort neemt als de Lasius niger?(zeg ik het goed?) Mijn moeder heeft ook intresse voor in haar klas (basisschool), het lijkt haar leuk voor d'r kinderen. Jullie zullen mij binnekort dus wel een aantal vragen zien stellen hier en daar ;)

Grtz.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 43
Contacteer:

Re: Hallo iedereen

Bericht door Floris »

Welkom op het forum, Kevin.
Mieren onderhouden kost inderdaad niet zoveel tijd. Het is wel belangrijk er af en toe (eens per dag of eens in de twee dagen) even naar te kijken. Zolang de kolonie vocht heeft, kan er weinig fout gaan met Lasius niger.
Met inheemse soorten heb je bovendien een half jaar rust, tijdens de winterslaap, ongeveer van oktober tot maart.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Debiru
Lid
Berichten: 57
Lid geworden op: 21 september 2010
Locatie: Zoetermeer
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Hallo iedereen

Bericht door Debiru »

Dank voor je antwoord, wat houd die rust in? Dat die diertjes dan niks doen of dat jij (ik) dan niks moet doen? Moet je daar nog iets speciaals voor doen, voordat die rust begint?
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 43
Contacteer:

Re: Hallo iedereen

Bericht door Floris »

In de natuur gaan mieren in de winter in winterslaap. Ze trekken zich terug onder de grond totdat het weer warm wordt in de lente. Ze doen al die tijd eigenlijk niets.
In gevangenschap kun je inheemse soorten in winterslaap laten gaan door de temperatuur te verlagen. Bijvoorbeeld door de kolonie in een schuur of een koelkast te zetten. Het nest mag niet bevriezen.

Welke vooropleiding volg je, en wat kun je daarmee?
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Debiru
Lid
Berichten: 57
Lid geworden op: 21 september 2010
Locatie: Zoetermeer
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Hallo iedereen

Bericht door Debiru »

Is zo'n winterslaap noodzakelijk?

Ik doe de opleiding veiligheid en vakmanschap. Dan heb je 3 weken school en 1 week ben je op stage naar kazernes toe elke maand een andere kazerne. (voor zo ver ik weet).

Wat je ermee bereikt, tsja, de opleiding duurt anderhalf jaar, en dan ben ik 17,5, dat is de minimale leeftijd voor het korps mariniers waar ik bij wil later. Je schijnt een redelijk grote voorsprong te hebben tegenover mensen die gewoon hebben besloten bij het leger te gaan, je stroomt hoger in(dat zeggen ze ten minste) en er is gegarandeerd een plekje voor je vrij. We hebben op de opleiding verschillende richtingen, ik zit bij smg (service medewerking gebouwen), verder heb je ict, autotechniek en grondoptreden. Ik wilde bij grondoptreden maar dat was vol. Verder maakt het niet uit, wat ik bij smg leer is meegenomen, later solliciteer ik toch wel bij grondoptreden.
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Hallo iedereen

Bericht door Phantom »

Een winterslaap is niet per se noodzakelijk, maar wel aan te raden. In de natuur doen de dieren dit ook, dat betekent dat ze gedrag hebben dat erop is ingesteld. Zonder winterslaap zijn ze gedurende de winterslaap periode vaak (afhankelijk van de soort en het type ritme dat ze hebben) erg inactief en weinig interessant. Dan kunnen ze beter in winterslaap zitten. Bijkomend voordeel is dat de kolonie na de rustperiode meestal explodeert in omvang, terwijl een rustloze periode dit mogelijk negatief beïnvloedt.

Kort: Winterslaap is aan te raden bij de soorten die dat nodig hebben, dit zijn meestal niet-tropische soorten.


Edit:
Voor ik het vergeet: Welkom op het forum. ;)
Debiru
Lid
Berichten: 57
Lid geworden op: 21 september 2010
Locatie: Zoetermeer
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Hallo iedereen

Bericht door Debiru »

Dank je Phantom!
Gebruikersavatar
mpower000
Lid
Berichten: 290
Lid geworden op: 12 april 2009
Locatie: Antwerpen
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Hallo iedereen

Bericht door mpower000 »

Welkom op het forum!
-Camponotus vagus
-Messor barbarus
-Myrmica rubra
Gebruikersavatar
Everio
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 14 april 2010
Locatie: Maastricht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Hallo iedereen

Bericht door Everio »

Welkom!
Debiru
Lid
Berichten: 57
Lid geworden op: 21 september 2010
Locatie: Zoetermeer
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Hallo iedereen

Bericht door Debiru »

Dank jullie wel!
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Hallo iedereen

Bericht door ProXi »

Welkom!
En leuk idee om een kolonie op school te houden van je moeder :D
Debiru
Lid
Berichten: 57
Lid geworden op: 21 september 2010
Locatie: Zoetermeer
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Hallo iedereen

Bericht door Debiru »

Ja, dat is de enige reden dat ze het goed vind dat ik het ook neem, omdat het haar voor d'r kinderen op school ook intressant lijkt :)
Plaats reactie