Kent iemand dit kevertje?

Onderwerpen die niet behoren tot de categorieën hierboven
Plaats reactie
Hydraathond
Lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 02 mei 2011
Gender:
Leeftijd: 31

Kent iemand dit kevertje?

Bericht door Hydraathond »

Een paar jaar geleden heb ik deze kever voor het eerst in onze tuin gezien, toen was het echt een ware plaag.
Ze zaten soms met honderden onder een struik, en je zag ze de hele tijd parend rondlopen (met de achterkant tegen elkaar aan)
Nu echter zitten er niet zo veel meer, ik zie ze nog wel elke dag maar zeker niet meer met honderden tegelijk.
Ik zie ze vaak rondlopen in de buurt van een Lasius niger kolonie, de mieren zelf vinden dit prima en de kevers zelf zijn ook niet agressief. Ik heb getest wat ze eten en tot nu toe zit ik op fruit, chocola, honing en kaas. Als zo een kever dood is wordt hij vrijwel meteen door de wilde Lasius niger kolonie het nest ingesleurd.

Aangezien deze beestje blijkbaar toch als gekken kunnen voortplanten, best mooi zijn en mieren ze graag eten dacht ik eraan om ze misschien te gaan kweken maar ik zou dus graag weten welk diertje dit is.
Afbeelding
Afbeelding
De kevertjes zijn ongeveer 1 cm lang en een halve hoog. Ze hebben altijd dezelfde kleuren en altijd dezelfde tekeningen(dit exemplaar heeft een lichte beschadiging aan zijn schild)
De antenne bestaat volgens mij uit 5 segmenten.

Heeft iemand enig idee wat dit is?
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Kent iemand dit kevertje?

Bericht door Phantom »

Dat is de vuurwants.
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 30

Re: Kent iemand dit kevertje?

Bericht door mn »

Ze kweken twee maal per jaar, eens in het voorjaar, en daar zijn normaal momenteel al jongen van, en een keer in de zomer/najaar. De jongen van de tweede serie zullen overwinteren, die van de eerste zullen sterven. Ze drinken plantensappen en houden van zoete planten, zoals lindeboom en dergelijke.

Ik heb het ook al overwogen als gifkikkervoer, maar de kweek is niet rendabel genoeg. Ook het gedoe met de planten is lastig. Maar ze zijn zeker te houden in gevangenschap! Ze vangen doe je best in het voorjaar, dan gaan ze zich massaal ophopen om zich op te warmen aan de eerste zonnestralen. Ze zijn dan makkelijk met honderden te gelijk te vangen.

Je zou ze kunnen verwarren met de kaneelwants.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Plaats reactie