Paar vraagjes

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Gebruikersavatar
kolhek
Lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 12 mei 2011
Gender:
Leeftijd: 31

Paar vraagjes

Bericht door kolhek »

Hier een paar vraagjes die ik nog heb en ik kon ze ook niet zo snel terug vinden op het forum zelf... Omdat ze zo van onderwerp verschillen heb ik ze maar hier neer gezet ;)

- Moet er constant of deels een lamp op de buitenwereld gericht staan, of voldoet het daglicht ook?

- Ik heb soms geen tijd of ben te lui om honingdauwsurrogaat uit de vriezer te halen en dit ze te geven, maar voldoet gewoon water ook, aangezien ik ze ook fruitvliegjes geef?

- Er ontstaat nu naar een paar weken stof in de buitenwereld, moet dit worden weggehaalt? En wat is de beste manier?

- Ook ligt er stof/afval halverwege de slang naar de buitenwereld, moet dit ook verwijderd worden?

- En als laatst, ik ga volgende week naar griekenland en misschien kun je het al raden... Kun je hier nog een leuke gyne van een soort vinden? Zoja, welke soort(en) en waar kun je ze makkelijk vinden? En mag je deze eigenlijk wel meenemen?

Alvast bedankt voor jullie moeite ;)
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Paar vraagjes

Bericht door Mika »

kolhek schreef:Hier een paar vraagjes die ik nog heb en ik kon ze ook niet zo snel terug vinden op het forum zelf... Omdat ze zo van onderwerp verschillen heb ik ze maar hier neer gezet ;)

- Moet er constant of deels een lamp op de buitenwereld gericht staan, of voldoet het daglicht ook?
Bij mij staat er meestal geen lamp op de buitenwereld. Enkel in de winter, bij kolonies die warmte nodig hebben.
kolhek schreef:- Ik heb soms geen tijd of ben te lui om honingdauwsurrogaat uit de vriezer te halen en dit ze te geven, maar voldoet gewoon water ook, aangezien ik ze ook fruitvliegjes geef?
Het hangt af van de soort, er zijn soorten die liever enkel of vooral honingdauwsurrogaat drinken.
kolhek schreef:- Er ontstaat nu naar een paar weken stof in de buitenwereld, moet dit worden weggehaalt? En wat is de beste manier?
Stof of afval? Afval weghalen... Als je mieren duidelijk last hebben van het stof, buitenwereld afkoppelen, en afwassen... Nadien terug talk/anti-ontsnapping aanbrengen en aankoppelen.
kolhek schreef:- Ook ligt er stof/afval halverwege de slang naar de buitenwereld, moet dit ook verwijderd worden?
Als er er last van hebben wel.. Wat voor stof is het?
kolhek schreef:- En als laatst, ik ga volgende week naar griekenland en misschien kun je het al raden... Kun je hier nog een leuke gyne van een soort vinden? Zoja, welke soort(en) en waar kun je ze makkelijk vinden? En mag je deze eigenlijk wel meenemen?
Meenemen weet ik niet. Er zal wel vanalles te vinden zijn.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
kolhek
Lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 12 mei 2011
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Paar vraagjes

Bericht door kolhek »

Mika schreef:Het hangt af van de soort, er zijn soorten die liever enkel of vooral honingdauwsurrogaat drinken.
Heb alleen een Lasius niger kolonie, maar probeer ze zoveel mogelijk honingdauwsurrogaat te geven
Mika schreef: Stof of afval? Afval weghalen... Als je mieren duidelijk last hebben van het stof, buitenwereld afkoppelen, en afwassen... Nadien terug talk/anti-ontsnapping aanbrengen en aankoppelen.
Stof zoals je op je vensterbank na een tijdje vind ;) afval was soms een restje van een fruitvliegje, maar dat dumpen ze nu dus halverwege de slang...
Mika schreef: Als er er last van hebben wel.. Wat voor stof is het?
Een wit hoopje fijne draadjes met wat resten fruitvliegjes.
Mika schreef: Meenemen weet ik niet. Er zal wel vanalles te vinden zijn.
Oke, zal wel kijken wat ik kan vinden, hoor vanzelf wel op het vliegveld of ik er problemen mee krijg al neem ik wat mee terug :P

Dankjewel voor de moeite :)
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Paar vraagjes

Bericht door Lvet »

kolhek schreef:Hier een paar vraagjes die ik nog heb en ik kon ze ook niet zo snel terug vinden op het forum zelf... Omdat ze zo van onderwerp verschillen heb ik ze maar hier neer gezet ;)

- Moet er constant of deels een lamp op de buitenwereld gericht staan, of voldoet het daglicht ook?

- Ik heb soms geen tijd of ben te lui om honingdauwsurrogaat uit de vriezer te halen en dit ze te geven, maar voldoet gewoon water ook, aangezien ik ze ook fruitvliegjes geef?

- Er ontstaat nu naar een paar weken stof in de buitenwereld, moet dit worden weggehaalt? En wat is de beste manier?

- Ook ligt er stof/afval halverwege de slang naar de buitenwereld, moet dit ook verwijderd worden?

- En als laatst, ik ga volgende week naar griekenland en misschien kun je het al raden... Kun je hier nog een leuke gyne van een soort vinden? Zoja, welke soort(en) en waar kun je ze makkelijk vinden? En mag je deze eigenlijk wel meenemen?

Alvast bedankt voor jullie moeite ;)
Lamp: bij Lasius niger niet nodig, daglicht voldoet. Ze kunnen sowieso veel temperaturen hebben, maar bij een warmer nest zal het broed natuurlijk sneller ontwikkelen. Alleen wel uitkijken met directe zon en extreme temperaturen.

Honingdauwsurrogaat: de werksters moeten ook suikers hebben voor energie, fruitvliegjes dienen vooral als eiwitbron voor de larven. Fruitvliegjes zullen ook wel koolhydraten bevatten, maar ik weet niet hoe mieren dit omzetten. Omzetten kost natuurlijk nog steeds meer energie dan direct simpelweg suikers eten.

Stof/afval in de buitenwereld zou ik verwijderen om schimmel te voorkomen. Ze kunnen het ook gebruiken om hun nest een beetje af te sluiten en dat wil je wellicht niet. Ik zat eraan te denken om stof en afval in de buitenwereld te verwijderen met een aspirator.

Stof/afval halverwege hun buis zullen ze misschien gedaan hebben om de ingang te verkleinen, dat vinden de mieren fijn. Op zich kan het niet direct kwaad, maar bedenk wel dat het schimmel- en bacteriegroei kan bevorderen.

Griekenland: geen idee wat er te vinden valt, maar ik zou het gewoon meenemen. Volgens mij mag je sowieso niet zomaar dieren meenemen, maar niemand gaat het vinden als je het niet te verdacht inpakt. Reageerbuisjes zijn misschien wel verdacht, dus ga liever voor 'dagelijkse' bakjes of flesjes voor het vervoeren.
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Paar vraagjes

Bericht door mn »

Je kunt de gevangen mieren voor je ze mee op het vliegtuig neemt in een donker flesje water doen. Dat valt niet op, moesten ze je toch tegen houden kun je gewoon zeggen dat ze dood zijn. Meteen bij aankomst terug uit het water halen. Ik heb mieren gehad die na 5 dagen zonder zuurstof terug tot leven kwamen. Het duurde 2-3 dagen eer ze terug begonnen te spartelen. Ze zijn een aantal dagen later wel allen gestorven, waarschijnlijk zenuwschade. Ik vond een gyne die al ruim een halve dag in een zwembad lag en deze heeft nu ook een mooi stapeltje broed. Maar ik denk ook niet dat je langer dan 24 uur onderweg zult zijn. Daarbij wil ik je niet aanzetten om dit te doen en is het je eigen verantwoordelijkheid. Het is denk ik beter ze gewoon met de post van daaruit naar je thuis te sturen.

Mieren hebben geen licht nodig, ze stonden hier vroeger ook volledig verduisterd in de kelder. Ze kunnen prima leven op enkel insecten en water, maar drankjes zijn wel gewenst. Hangt ook van de soort af.

In Griekenland zul je zeker wel iets van Messor sp. en Camponotus sp. tegen komen.

Zolang het afval niet vochtig word kun je het gewoon laten liggen. Ze moeten maar wat beter opruimen.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
barthoofd
Lid
Berichten: 77
Lid geworden op: 29 mei 2011
Locatie: rotterdam
Gender:
Leeftijd: 25

Re: Paar vraagjes

Bericht door barthoofd »

Mischien kan je de gyne in een boterhamtrommeltje doen met een boterham er bij.
Daarin zullen ze dan heus niet gaan wroeten(douane, de mier misschien wel :) )
En als je er op word aangesproken kan je altijd nog roepen: aaaah een dikke mier in mijn eten! :lol:
1 x Lasius niger
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Paar vraagjes

Bericht door Phantom »

Laten we stoppen met smokkeltips te geven. Als je mieren wil invoeren, doe dat dan best legaal.
Gebruikersavatar
Gortello
Lid
Berichten: 866
Lid geworden op: 27 maart 2010
Locatie: Winterswijk, Nederland
Gender:
Leeftijd: 28
Contacteer:

Re: Paar vraagjes

Bericht door Gortello »

En hoe doe je dat zonder eeuwig te wachten?
Gebruikersavatar
kolhek
Lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 12 mei 2011
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Paar vraagjes

Bericht door kolhek »

We weten niet eens of het meenemen van de mieren in het vliegtuig illegaal is... I stuur het anders wel per post op, als ze het overleven... Iemand enig idee hoeveel zegels erop zullen moeten xD?
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Paar vraagjes

Bericht door Phantom »

PostNL heeft tarieven op de website staan.

Of het meenemen van mieren per vliegtuig (of over de grens) illegaal is staat buiten beschouwing. Suggesties als "mieren in je brood stoppen" of "vervoer ze in een fles water" doet naar de buitenwereld toch anders vermoeden.
Gebruikersavatar
kolhek
Lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 12 mei 2011
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Paar vraagjes

Bericht door kolhek »

Heb niks gevonden, wel wat nesten gezien van 1 soort, dacht van een messor sp.
Wat me wel opviel was dat bij deze nesten voornamelijk majors buiten waren,
En dit waren er dan ook echt veel :o

Kan een slotje op.

Offtopic: was een leuke vakantie ;)
Plaats reactie