Temnothorax sp.
Temnothorax sp.
Vragen en reacties kunnen hier over deze blog worden gegeven.
Re: Themnothorax sp.
Grappige mieren. Ik heb ook een kolonie gevangen: één gyne en één werkster, er lagen nog wat poppen, inmiddels zijn dat twee mannetjes geworden en één prinses, echter heeft ze maar aan één kant van haar lichaam een vleugel die ze niet kan oppompen...
- Phantom
- Lid
- Contacteer:
De kolonie wordt niet groter dan ze hier al is, waarschijnlijk. 

Bij mij heeft er zojuist een gamersgate(?) plaatsgevonden, een van de mannetjes heeft gepaard met de prinses die ik had, ze heeft reeds haar vleugels afgeworpen.
@ Phantom nog een paar meer werksters maar dit is inderdaad al een grote kolonie.
@ Martijn je kan geen gamergate hebben bij Themnothorax sp. En ik benieuwd hoe jij die omstandigheden had nagebootst om een bruidsvlucht te creeeren en in welke ruimte?
@ Martijn je kan geen gamergate hebben bij Themnothorax sp. En ik benieuwd hoe jij die omstandigheden had nagebootst om een bruidsvlucht te creeeren en in welke ruimte?
Op een dag was één mannetje gestorven en de prinses had haar vleugels afgeworpen, er waren geen veranderingen van omstandigheden. Waarom kan er geen gamergate plaatsvinden bij temnothorax sp.?
Omdat de prins dood was heeft geen reden om aan te tonen dat hij heeft gepaard en een prinses kan ook onvruchtbaar zijn zonder vleugels en een gyne kan vruchtbaar zijn met vleugels (zoals ik een formica fusca gyne heb met nog alle vleugels intact en 3 werksters) en dat terwijl je ze in een buisje hebt neem ik aan? dus geen kans om uit te vliegen?
Een gamergate is dat een werkster de rol overneemt van een overleden koningin, dus paart met een (hoogstwaarschijnlijk) zelf gelegd mannetje en vruchtbaar wordt. Dit is alleen bij enkele soorten, maar niet bij een Temnothorax sp.
Een gamergate is dat een werkster de rol overneemt van een overleden koningin, dus paart met een (hoogstwaarschijnlijk) zelf gelegd mannetje en vruchtbaar wordt. Dit is alleen bij enkele soorten, maar niet bij een Temnothorax sp.
Re: Temnothorax sp.
Ok, ik dacht dat een gamergate is dat een mannetje met een prinses paart maar dat is dus niet.
Ik wacht gewoon af, ik kijk wel wat het wordt.
Ik wacht gewoon af, ik kijk wel wat het wordt.
Wat een mooie mieren harm die heb ik in nederland nooit gezien. 

- ricardovdh
- Lid
Leven ze nog
.

3x lasius flavus.
5x lasius umbratus.
6x lasius niger.
1x Messor barbarus.
De vraag des levens is: Gaan we door of slaan we af? Maar voor mij als visser is het: Slaan we door of gaan we af?
Wie geen vlieg kwaad doet is gewoon te traag.
5x lasius umbratus.
6x lasius niger.
1x Messor barbarus.
De vraag des levens is: Gaan we door of slaan we af? Maar voor mij als visser is het: Slaan we door of gaan we af?
Jazeker ze leven nog, de mannetjes zijn overleden/vermoord. Er zijn wel veel gevleugelde en ongevleugelde koninginnen in de kolonie. Dat wordt lastig om de gyne te herkennen. Ik hoop dat zij volgende jaar weer alates aanmaakt, dan heb ik meer tijd om een bruidvlucht na te bootsen. Ik ben bezig met een studie dus ik heb niet echt meer een post gedaan sinds een lange tijd.
- ricardovdh
- Lid
Mischien dat als de (mischien) onbevruchte gyne's eitjes gaan leggen dat je dan weer mannetjes krijg
.

3x lasius flavus.
5x lasius umbratus.
6x lasius niger.
1x Messor barbarus.
5x lasius umbratus.
6x lasius niger.
1x Messor barbarus.
ik verwacht meer dat de werksters die prinsessen vermoorden. Als dit niet het geval is lijkt me sterk dat polygenie met themnothorax mogelijk is.
-
- Lid
Ik heb ook een kolonie met 3 gynes. Ik vroeg mij ook af of dat een haalbare situatie is met deze soort.
Is hier een eerdere ervaring mee geweest bij iemand?
Of zijn de 'extra' gynes/prinsessen altijd dood/vermoord na een tijd?
Is hier een eerdere ervaring mee geweest bij iemand?
Of zijn de 'extra' gynes/prinsessen altijd dood/vermoord na een tijd?
Acromyrmex octospinosus
V&O viewtopic.php?f=31&t=11916&p=87635#p87635
Camponotus vagus
Camponotus cruentatus
Camponotus ligniperdus
Messor barbarus
V&O viewtopic.php?f=31&t=11916&p=87635#p87635
Camponotus vagus
Camponotus cruentatus
Camponotus ligniperdus
Messor barbarus
hoe houd jij deze soort qua vochtigheid en temperatuur?
Ga naar de mieren, luiaard, kijk hoe ze werken en word wijs. Spr. 6:6
Aphaenogaster schurri - Q&ALasius Niger
Messor Barbarus - Q&A
Kamertemperatuur en vrijwel droog. het nest wordt af en toe onder water gezet.