Lasius Niger Gynes boosten

Onderwerpen die niet behoren tot de categorieën hierboven
Plaats reactie
Gebruikersavatar
AlmeloRW
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 25 juli 2011
Locatie: Almelo
Gender:
Leeftijd: 41

Lasius Niger Gynes boosten

Bericht door AlmeloRW »

Ik heb vandaag onder een steen (kinderkopje) wat boven op de aarde lag een aantal ingangen van Lasius Niger gevonden.
Ik had al het idee dat daaronder nog weleens een aantal eieren en/of poppen konden liggen.
Voordat ik uberhaupt de steen opgetild had, heb ik eerst een klein bakje en schepje gepakt.
Na het optillen van de desbetreffende steen zag ik het krioelen van de mieren en ik zag ruim 15 a 20 poppen.
Deze heb ik gelijk opgeschept en in het bakje gedaan.
Daarna ben ik zachtjes gaan schudden zodat de mieren van die kolonie uit paniek wegrende en de poppen lieten voor wat het was.
Nu heb ik die poppen verdeelt over 3 gynes, die ieders (na schatting) maximaal 10 eitjes hebben.
Nu heb ik verschillende dingen gelezen over boosten, de 1 zegt het kan wel en is wel goed en de ander zegt niet doen, want de gyne kan niet voor meer eitjes zorgen dan ze al hebben.
Nu heb ik 2 vragen!! De poppen hoeven toch niet meer gevoed te worden? Het is toch alleen nog afwachten dat de poppen uitkomen, toch??
Nu hebben mn 3 gynes de poppen bij elkaar gelegt en zitten er constant bij met hun kop.
Wat zijn mn kansen?????
1x messor barbarus q + ruim 800 werksters
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Lasius niger Gynes boosten

Bericht door ProXi »

De poppen hoeven niet meer gevoed te worden. Dus opzich kan het geen kwaad.
Het zal dus ook wel goed gaan.

Ik vind boosten persoonlijk niets.
Je moet gewoon geduld hebben en de kolonie goed verzorgen en dan lukt het vanzelf, zonder te boosten.
Het is veel leuker om een kolonie te stichten zonder te boosten, want dan heb je tenminste helemaal zelf een kolonie laten opgroeien van enkel een koningin tot een mooie kolonie zonder 'vals te spelen'.
Gebruikersavatar
AlmeloRW
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 25 juli 2011
Locatie: Almelo
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Lasius niger Gynes boosten

Bericht door AlmeloRW »

@ Proxi

Ik snap heel goed wat je bedoelt, maar weet je wat het bij mij is?!
Van de 10 gynes die heb weten te bemachtigen heb ik er uiteindelijk zelf 3 gehouden en een vriend van me ook.
Dit zijn mn eerste gynes die ik uberhaupt ooit in mn leven gehad heb!
Mijn 3 gynes hadden pas na een klein weekje in de reageerbuizen pas eitjes gelegt.
Dit kwam vermoedelijk dat ze eerst in de schuur hebben gestaan waar de tempratuur (misschien) niet optimaal was.
Zodoende heb ik ze bij mezelf binnen gezet, die van vriend staan nog steeds in de desbetreffende schuur.
In de eerste instantie had ik deze gynes ook gewoon zelf hun gang willen laten gaan, maar ik had gelezen over boosten en dat vond ik ook wel erg interessant.
Toen kwam ik de steen tegen waar ik over sprak en 1 + 1 = 2 ;)
De volgende kolonies wat ik nog aanschaf kan ik alsnog gewoon laten gaan. Ik had zoiets van nu heb ik de kan om te boosten dus doe ik het ook.

Van de poppen zijn er nu al een paar (per reageerbuis) uitgekomen, maar bij 2 van de reageerbuisjes zie ik ze lopen, de 3e ligt er 1 stil in, lijkt wel of deze dood is.
Maar het is gelukkig dus perfect gegaan met het accepteren en nu heeft de gyne ook nog iets meer rust.

Trouwens, de poppen die ik geboost heb komen van een vrij groot nest, dat zou toch betekenen dat deze werksters media of major werksters worden en niet van die minor.
Of ligt dit anders bij de Lasius Niger???
1x messor barbarus q + ruim 800 werksters
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4246
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Lasius niger Gynes boosten

Bericht door Mika »

Lasius niger is monomorf: ze hebben nanitici, en normale werksters, en dat is het.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
AlmeloRW
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 25 juli 2011
Locatie: Almelo
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Lasius niger Gynes boosten

Bericht door AlmeloRW »

Er zijn bij de gebooste poppen nu meer dan de helft uitgekomen (van alle driede reageerbuizen samen)
En de eieren van de gynes zelf zijn nog niet uitgekomen (4 a 5 dagen oud).
Nu had ik in een prullebak buiten een paar bananeschillen gegooit en hier kwamen ik weet nie hoeveel fruitvliegen op af.
Ik had per reageerbuis een fruitvlieg gegooit, maar deze werden bij de opening van de reageerbuizen gelegt.
Wat ik hier van begrijp is dat de werksters of gynes dit als troep zien en zo ver mogelijk van het nest willen hebben liggen.
Hoef ik ze pas fruitvliegen of stofkrekels te voeren als de larven er zijn? Want zelf eten ze de fruitvliegen niet op.
1x messor barbarus q + ruim 800 werksters
Plaats reactie