Wanneer kan een jonge kolonie verhuisd worden?

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
system1983
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 augustus 2011
Locatie: someren
Gender:
Leeftijd: 41

Wanneer kan een jonge kolonie verhuisd worden?

Bericht door system1983 »

Ik ben nieuw hier op het forum!
Maar ik heb hier vorige week een deel van een schuurtje afgebroken, en tot mijn verbazing zat er een stuk dubbele beglazing van ong. 1 meter bij 50 cm.
Nu kreeg ik meteen het idee in mijn hoofd om er een mierenboerderij van te maken, maar na wat rond gelezen te hebben kwam ik er achter dat ik toch eerst wat kleiner moet beginnen ( in reageerbuisjes of iets derglijk).
Maar wat ik zo snel niet kon vinden is, hoelang het ongeveer duurt voordat de mieren dus in de beglazing zouden kunnen, en wat voor zand ik daar het beste voor kan gebruiken aangezien de gel die ervoor gemaakt is nogal in de papieren gaat lopen.

mvg.
danny
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 43
Contacteer:

Re: plaat dubbele beglazing

Bericht door Floris »

Welkom op het forum.
Het is inderdaad mogelijk om een zandnest te maken. Dit heeft voor- en nadelen ten opzichte van een Ytongnest. Gel is niet geschikt voor mieren.
Als je een kleine kolonie in een zandnest doet, zul je er waarschijnlijk niets van zien. Mieren houden niet van licht in hun nest en zullen daarom zand tegen het glas plakken.
Op het forum staat een hoop over mierennesten (formicaria), zandnesten, Ytongnesten en buizennesten.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Wanneer kan een jonge kolonie verhuisd worden?

Bericht door XToF »

Reken op ongeveer een jaar.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4246
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Wanneer kan een jonge kolonie verhuisd worden?

Bericht door Mika »

De regel die ik overal probeer te hanteren is: verhuis wanneer ze echt te klein zitten, naar een nest met een volume dat 8 keer groter is. Kleiner, en je mag bijna onmiddellijk weer verhuizen. Groter, en ze laten het afval in het nest rondslingeren. De snelheid om dat volume te bereiken: moeilijk te zeggen: hoe breed is je glasspleet? Bij 0.5 cm, is het volume 2.5 liter. Natuurlijk gaat er bij jou een gedeelte vulmateriaal nodig zijn ook.... Als je 50-50 rekent, dan kan je kolonie verhuizen als ze een nest vult van 150 ml....Je zal toch wel heel hard mogelijk kweken om dat op een jaar gevuld te krijgen...

Als je een kolonie die nog ruim zit gaat verhuizen, gaan ze natuurlijk ook overal afval laten slingeren.

Deze regel is natuurlijk geschat: ik heb geen testen gedaan hiervoor.
DUCKDUCKGO!
system1983
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 augustus 2011
Locatie: someren
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Wanneer kan een jonge kolonie verhuisd worden?

Bericht door system1983 »

ik heb het vandaag eens opgemeten, en de exacte maten zijn 70cm x 130cm x 2 cm

maar zoals ik het nu dus begrijp kan ik de glasplaten nog even in de schuur laten staan. Dat is verder ook geen probleem,ben helemaal nieuw in deze hobby maar zat hier naar te kijken http://www.mierenboerderij.nl/Webwinkel ... rkers.html is dat wat??

en is nu nog wel een goede tijd om te beginnen, of ben ik te laat ivm met de winter??

bedankt voor de antwoorden tot nu toe!!


mvg.
danny
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 43
Contacteer:

Re: Wanneer kan een jonge kolonie verhuisd worden?

Bericht door Floris »

system1983 schreef: Dat is verder ook geen probleem,ben helemaal nieuw in deze hobby maar zat hier naar te kijken http://www.mierenboerderij.nl/Webwinkel ... rkers.html is dat wat??
Dat is een beginnende kolonie (hopelijk niet geboost) Lasius niger. Je kunt ze op het 'aangeboden' forum tegen verzend- en verpakkingskosten krijgen. Ik heb er dit jaar meer dan honderd gevangen. Elf euro nogwat is dan ook erg veel geld.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4246
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Wanneer kan een jonge kolonie verhuisd worden?

Bericht door Mika »

Twee centimeter is echt wel breed: ze kunnen een enorme kolonie opbouwen met bedekte glasplaten...
DUCKDUCKGO!
system1983
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 augustus 2011
Locatie: someren
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Wanneer kan een jonge kolonie verhuisd worden?

Bericht door system1983 »

Mika schreef:Twee centimeter is echt wel breed: ze kunnen een enorme kolonie opbouwen met bedekte glasplaten...
ik zit even snel te denken wat ik zou kunnen gebruiken als "opvulling" om de dikte wat minder te maken, maar kan zo snel niets bedenken wat ik zo heb liggen en vocht/mier bestendig is
Gebruikersavatar
Martijn
Lid
Berichten: 643
Lid geworden op: 14 april 2008
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Wanneer kan een jonge kolonie verhuisd worden?

Bericht door Martijn »

Kit?
system1983
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 augustus 2011
Locatie: someren
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Wanneer kan een jonge kolonie verhuisd worden?

Bericht door system1983 »

Martijn schreef:Kit?
na ik wil hem wat "dunner| maken dan zou ik een oppervlak van 70x130 moeten gaan kitte, das ook niet echt een oplossing denk ik
Gebruikersavatar
AlmeloRW
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 25 juli 2011
Locatie: Almelo
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Wanneer kan een jonge kolonie verhuisd worden?

Bericht door AlmeloRW »

De ruimte die opgevuld moet worden is 2 cm las ik en dan mag het wel gauw een cm opgevuld worden denk ik.
Ik had rondgekeken naar goedkope kunststof platen, plexiglas of desnoods vochtbestendig hout.
Mocht dit te duur zijn was ik naar een doe het zelf winkel gegaan en had ik gekeken naar de speciale badkamer gipsplaten (turquoise kleur).
De badkamer gipsplaat is een volledig geïmpregneerde gipskartonplaat van 10 a 12,5 mm dik, waardoor vocht en schimmel geen kans krijgen.
De kern van een (waterwerende) badkamer gipsplaat is behandeld met een waterafstotend siliconenproduct, waardoor ze beter bestand is tegen vocht.
Ik hoop dat je hier wat mee kan. Het laatste (gipsplaat) is tevens de goedkoopste oplossing!
1x messor barbarus q + ruim 800 werksters
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 43
Contacteer:

Re: Wanneer kan een jonge kolonie verhuisd worden?

Bericht door Floris »

Impregneren is niets anders dan duurzaam gif in het hout. Mieren vinden dat vast niet leuk. :)
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Plaats reactie