Pheidole pallidula in 4 zijdig verticaal Ytong

Vragen en opmerkingen over de blogs
Plaats reactie
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Pheidole pallidula in 4 zijdig verticaal Ytong

Bericht door ANThousiasteling »

Hier graag vragen en op-en aanmerkingen op mijn blog.

Terug naar de blog:
http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=79&t=4351
Laatst gewijzigd door ANThousiasteling op 08 mar 2017, 10:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Pheidole pallidula in 4 zijdig verticaal Ytong (Kenneth, KM)

Bericht door Phantom »

Stoepkrijt is slim bedacht! Zelf nooit aan gedacht om dat te gebruiken. :D
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Pheidole pallidula in 4 zijdig verticaal Ytong (Kenneth, KM)

Bericht door ANThousiasteling »

En het mooie is dat het in verschillende kleuren te koop is dus je kunt kleuren wat je wilt, dus je kunt je Ytong blok elke kleur geven die je wilt. Laat het kind in je wakker worden zou ik zeggen.

Ik ben afgelopen zondag op de Ter beurs in Houten geweest en daar heb ik een zakje kleurstof gehaald die je normaal gesproken door de Elastopur strooit (een soort lijm die je door die kleurstof elke gewenste kleur kunt geven en waarmee je hout, steen en allerlei andere materialen aan elkaar kunt verlijmen...veel gebruikt in de Paludarium bouw). Ik wil eens kijken hoe dat hecht op Ytong en of het vocht bestendig is. Als dat het geval is dan kun je allerlei aarde kleuren krijgen (veel schakeringen vanaf zwart , bruin tot rood kleuren). Als ik het getest hebt meld ik mij wel.

O ja, een kleine tafel met een paar mieren kolonies op de Ter Beurs zou niet misstaan. Ik weet zeker dat het veel bekijks zal trekken en dus veel nieuwe leden. Er staan wel meer mensen met allerlei insecten (kevers, spinnen, wandelende takken en bladeren, miljoen en duizendpoten etc. etc.)
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Pheidole pallidula in 4 zijdig verticaal Ytong (Kenneth, KM)

Bericht door Phantom »

Stoepkrijt is wel altijd zo'n pastelkleurtje. Gewone pigmenten zoals oker hebben we al goede ervaringen mee.
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Pheidole pallidula in 4 zijdig verticaal Ytong (Kenneth, KM)

Bericht door ANThousiasteling »

Er zijn blijkbaar meerdere mogelijkheden om Ytong te kleuren. Al die kleuren, ook Oker, zullen op den duur verkleuren naar een pasteltint, de felle kleur gaat er toch iets vanaf. Dat heb ik gezien op foto's die Floris had gemaakt van een nest dat hij met oker had ingekleurd. Het gaat erom dat stoepkrijt in meerdere kleuren te krijgen is en zeer goedkoop is. Gebruik je die kleurstof die gebruikt wordt voor Elastopur dan kun je veel kleurenvarianten krijgen van zwart, grijs, bruin, roodbruin en geel (allemaal steen en zandkleuren). Maar nogmaals, er zijn meer wegen die tot een bepaald doel leiden.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Pheidole pallidula in 4 zijdig verticaal Ytong (Kenneth, KM)

Bericht door Phantom »

Oker verkleurt niet. Dat is al miljoenen jaren rood of geel en zal ook als zodanig blijven. Grafiet vind ik ook een fijn kleurmiddel, dat is diepzwart en zal ook nooit verkleuren. Nadeel is dat het afgeeft en alles zwart maakt. Stoepkrijt is gemakkelijk af te spoelen.
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Pheidole pallidula in 4 zijdig verticaal Ytong (Kenneth, KM)

Bericht door ANThousiasteling »

Met verkleuren bedoel ik niet dat het een andere kleur wordt, geel blijft geel en rood blijft rood. Maar op het moment dat je het erop smeert is het gele Ytong diepgeel van kleur en het rode Ytong dieprood maar naarmate de tijd verstrijkt neemt de intensiteit van die kleur af en wordt het lichter. Donkergeel Ytong wordt dan wat lichter van kleur. Waarschijnlijk ook onder invloed van het vocht in het Ytong. Wat ik bedoel wordt goed geïllustreerd door
de foto's in de topic van Floris over het maken van een horizontaal Ytong nest http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=11&t=3420 . Als je de foto's bekijkt dan zie je dat hij gele oker gebruikt. Bij het opsmeren is deze oker donker geel. Enkele foto's later is het nest klaar en de oker opgedroogd en dan zie je duidelijk dat de kleur lichter is geworden. Dat is wat ik bedoel met verkleuren, de kleur wordt lichter...dus een soort pasteltint.

Maar goed, hoe het ook zij...met oker in div. kleuren hebben we als medehobbyisten goede ervaring. Ik had geen oker ter beschikking en ik heb gezocht naar iets waarmee ik ook Ytong kon kleuren en daarbij kwam ik op het idee van stoepkrijt (simpelweg omdat ik kids heb waardoor ik zo'n bakje met krijtjes had staan). Nu weten we ook weer dat dat ook gebruikt kan worden. En gezien het feit dat we veel jonge leden hebben die vast wel jongere broertjes of zusjes hebben ligt stoepkrijt zeer voor de hand.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 43
Contacteer:

Re: Pheidole pallidula in 4 zijdig verticaal Ytong (Kenneth, KM)

Bericht door Floris »

Als je het nest donkerder wilt kleuren met oker, kun je eenvoudig meer oker gebruiken. :) Ik heb ervoor gekozen het slechts licht te kleuren.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Pheidole pallidula in 4 zijdig verticaal Ytong (Kenneth, KM)

Bericht door ANThousiasteling »

Oke, duidelijk.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 43
Contacteer:

Re: Pheidole pallidula in 4 zijdig verticaal Ytong (Kenneth, KM)

Bericht door Floris »

KM schreef:Wat mij echter opviel is dat deze soort de larven en eitjes liever stapelt tegen de achterwand dan op de grond legt. De bodem wordt zo min mogelijk gebruikt. Hele pakketten met eitjes worden door werksters vastgehouden terwijl ze zelf aan de achterwand of aan het plafond hangen.
Het is ook een erg diep nest voor zulke kleine miertjes. :)
Het meest aparte vond ik echter wel dat tientallen larven aan de wanden en het plafond hangen, ook als er geen werkster in de buurt is om ze vast te houden. Hele plafonds vol zijn bedekt met “ hangende” larven. Ik heb nog niet kunnen ontdekken hoe de larven dat voor elkaar krijgen. Zijn ze als het ware aan het plafond “gelijmd” of zitten ze met een draadje zijde vast? Ze vallen niet naar beneden dus ze moeten wel goed vast zitten. Ook de reden waarom deze soort dat doet is mij onbekend. Misschien zijn ze bang dat ze eitjes en larven verliezen in de open structuur van het Ytong? Heeft iemand een verklaring? Dat "ophangen" van een groot deel van de larven zie je natuurlijk alleen als je een verticaal nest hebt. Bij horizontale nesten hebben ze geen andere keuze dan alleen maar het op de grond leggen van het broed.
Eitjes en larven zijn inderdaad plakkerig. Soms worden ze tot pakketten bijeen geplakt. In horizontale nesten wordt het broed ookwel tegen de glasplaat geplakt.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Pheidole pallidula in 4 zijdig verticaal Ytong (Kenneth, KM)

Bericht door ANThousiasteling »

Volgens mij valt de diepte van de kamers nog wel mee. De diepte van de kamers is op het diepste gedeelte 1,5 cm. maar naar de zijkanten toe worden de kamers snel minder diep. De kamers lopen dus horizontaal 1,5 cm. naar achteren om dan over een lengte van 2 tot 2,5 cm. schuin naar boven te lopen. Er is dus veel plafond oppervlak waar werksters zich kunnen ophouden.

Ik vond dat plakken van die larven aan het plafond zo typisch omdat mijn andere soorten (Camponotus, Lasius, Formica en Messor) dat allemaal niet doen. Blijkbaar zijn die larven niet zo plakkerig.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 30

Re: Pheidole pallidula in 4 zijdig verticaal Ytong (Kenneth, KM)

Bericht door mn »

Lijkt aardig te gaan, veel succes! De larven hebben ook erg fijne haartjes die eventueel houvast kunnen geven.
Ben grote voorstander van jou nesten, één voor één pareltjes!
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Pheidole pallidula in 4 zijdig verticaal Ytong (Kenneth, KM)

Bericht door ANThousiasteling »

Bedankt, ik ben nu bezig met een ander type nest (voor mijn as. Myrmica rubra kolonie die ik van Gortello heb overgekocht) in kant en klare bakken die gewoon in een Blokker of andere huishoudzaak te koop zijn en die uit helder plastic bestaan en daardoor erg veel tijd besparen omdat je niet met plexiglas en alu lijsten hoeft te werken. Zodra ik het af heb zal ik een bouwverslag opstellen.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
gillesproost
Lid
Berichten: 102
Lid geworden op: 27 augustus 2014
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Pheidole pallidula in 4 zijdig verticaal Ytong (Kenneth, KM)

Bericht door gillesproost »

Hoe gaat het nu met je kolonie???
_____________
1x Pheidole Pallidula 100 werksters
1x Tetramorium sp. 1 gyne 4 werksters
1x Lasius Niger en broed
1x Lasius Niger 2 gynes en broed
1x Formica Fusca 2 gynes en 5 werksters
1x Formica Fusca 1 gyne en broed dat elk moment kan uitkomen!!!
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Pheidole pallidula in 4 zijdig verticaal Ytong (Kenneth, KM)

Bericht door ANThousiasteling »

Hoi, helaas heeft deze kolonie haar gyne niet in leven kunnen houden en is deze een langzame maar vredige dood gestorven. In hun nest zit nu een zeer goed lopende kolonie Messor barbarus. De bak is zo ingericht dat ze naar hun drink of voeder plaats zo'n 160 cm. moeten lopen. Erg leuk te zien die mieren snelwegen.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Pheidole pallidula in 4 zijdig verticaal Ytong (Kenneth, KM)

Bericht door Manimaner »

Ah... Jammer om dat te horen.
Misschien kun je daar eens een filmpje over maken?
Plaats reactie