Lasius niger (McK)

Alle Lasius kolonies van de leden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
McK
Lid
Berichten: 1357
Lid geworden op: 25 juli 2007
Locatie: Sint-Niklaas
Gender:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Lasius niger (McK)

Bericht door McK »

Ik hoor jullie al denken "Oh nee, de zoveelste Lasius niger kolonie!', maar ik heb iets anders te bieden, ik houd ze namelijk in een slecht te fotograferen en observeren antfarm met zand lol.
Het enige voordeel dat dit heeft is dat je de mieren zelf hun nest laat bouwen en dat je de gangen en kamers kan zien.
Ik houd ze te allen tijde donker, dit om te voorkomen dat de werksters de wanden afplakken met zand wat het mogelijk nog moeilijker maakt om iets te zien.
De koningin is van juni vorig jaar en deze heb ik toen direct in de antfarm geplaatst, ze heeft zich ingegraven en ik heb tot mei dit jaar geen beweging gezien - geduld en vertrouwen hebben is iets belangrijk als je mieren wil houden.

Afbeelding
De hele set-up, de Suske en Wiske strips gebruik ik om de kanten donker te houden, ze hebben de ideale maat lol

Afbeelding
Dit is de buitenwereld, hier heb ik vogelzand gebruikt om te voorkomen dat ze daar in ook in graven.

Afbeelding
Het nest vanuit de voorkant bekeken, de achterkant heeft maar 1 donkere kamer, dus de moeite niet om te fotograferen.

Afbeelding
De eerste kamer beneden links, hier liggen de eitjes, larfjes en de pas ingesponnen poppen.

Afbeelding
De tweede grotere kamer rechts, hier worden alle poppen op een hoopje gelegd.

Ik heb de koningin nog proberen fotograferen, maar ze is te snel in een donkere gang gekropen, ze was wel zeer fysogastrisch.
Momenteel telt de kolonie ongeveer 60 werksters, wanneer de kolonie te groot wordt is het de bedoeling om meer antfarms met elkaar te verbinden.

Vragen en opmerkingen?
We are always running for the thrill of it.
Gebruikersavatar
McK
Lid
Berichten: 1357
Lid geworden op: 25 juli 2007
Locatie: Sint-Niklaas
Gender:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Re: Lasius niger (McK)

Bericht door McK »

De nieuwe opstelling, de eerste Antfarm werd een beetje te klein (de achterkant is bijna één grote kamer).

Afbeelding

Vragen en opmerkingen?
We are always running for the thrill of it.
Gebruikersavatar
McK
Lid
Berichten: 1357
Lid geworden op: 25 juli 2007
Locatie: Sint-Niklaas
Gender:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Re: Lasius niger (McK)

Bericht door McK »

De kolonie zit momenteel in hun winterslaap, even snel een foto genomen en direct terug afgedekt.

Afbeelding

Vragen en opmerkingen?
We are always running for the thrill of it.
Gebruikersavatar
McK
Lid
Berichten: 1357
Lid geworden op: 25 juli 2007
Locatie: Sint-Niklaas
Gender:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Re: Lasius niger (McK)

Bericht door McK »

Twee weken geleden heb ik de kolonie uit hun winterslaap gehaald, dus werd het nu tijd voor een nieuwe update ;)
Vorig jaar had ik opgemerkt dat het eerste formicarium te klein werd, dus had ik er een tweede bij aangesloten.
Ondertussen zijn ze druk begonnen met hierin te graven, waarom juist weet ik niet want dit tweede nest staat eigenlijk in het volle daglicht.

Afbeelding

Afbeelding

Het eerste nest, je kan de foto volledig bekijken door er op te klikken en dan op original te klikken, zo kan je alle kamers bekijken ;)

Afbeelding

Eindelijk de gyne nog eens kunnen zien, dit was bijna een jaar geleden. Ik ben blij dat ze de winterstop heeft overleefd!
(Open de foto in zijn originele formaat, dan zie je een wazige koningin)

Vragen en opmerkingen?
We are always running for the thrill of it.
Gebruikersavatar
McK
Lid
Berichten: 1357
Lid geworden op: 25 juli 2007
Locatie: Sint-Niklaas
Gender:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Re: Lasius niger (McK)

Bericht door McK »

Een kleine update, er zijn zo een maand geleden een paar honderd werksters ontsnapt door een spleet tussen het deksel en het nest.
Antstore beweert dat hun nesten zo gemaakt zijn dat het voor werksters onmogelijk maakt om te ontsnappen, maar deze belofte is dus maar loos.

De kolonie doet het zeer goed, een ruwe schatting zegt dat ze ongeveer aan een 600 werksters zitten en alle kamers liggen vol met poppen.

Ik heb eergisteren in de buitenwereld een klein plantje gezet met bladluizen, toen ze dit ontdekten stond het hele nest in rep en roer en onmiddellijk begonnen de werksters met het verzorgen ervan.

Afbeelding

Afbeelding

Vragen en opmerkingen?
We are always running for the thrill of it.
Gebruikersavatar
McK
Lid
Berichten: 1357
Lid geworden op: 25 juli 2007
Locatie: Sint-Niklaas
Gender:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Re: Lasius niger (McK)

Bericht door McK »

Even een paar foto's van de kolonie, ze zijn al een paar weken uit winterslaap en ik heb geen slachtoffers gevonden in de buitenwereld.
In het zandnest is het moeilijk om in te schatten hoeveel werksters er juist zijn, maar de verbinding met de buitenwereld is al een echte 'snelweg', dus ik gok toch op bijna duizend werksters.
Verder ligt er ook heel broed in de kamers, liggen er al heel veel verse eitjes en de pasgeboren werksters zijn al een pak groter als die van vorig jaar.

Afbeelding

Vragen en opmerkingen?
We are always running for the thrill of it.
Gebruikersavatar
McK
Lid
Berichten: 1357
Lid geworden op: 25 juli 2007
Locatie: Sint-Niklaas
Gender:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Re: Lasius niger (McK)

Bericht door McK »

Food time!

Afbeelding

Ook nog een overzicht van het broed dat klaar ligt om uit te komen, het eerste nest wordt echt wel te klein op dit moment en ik zie al een aantal poppen in het andere nest liggen.
Ik voorspel een drukke zomer! ;)

Afbeelding

Op de onderstaande foto kan je het bergje mieren zien dat de gyne constant beschermd, de gyne heb ik al meer dan een jaar niet meer gezien, maar aan de nieuwe eitjes te zien doet ze het nog steed goed ;)

Afbeelding


Vragen en opmerkingen?
We are always running for the thrill of it.
Plaats reactie