Dit zijn wij

Voorstelling van de leden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Yohann
Lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 02 mei 2012
Locatie: Omg. Roermond
Gender:
Leeftijd: 56

Dit zijn wij

Bericht door Yohann »

Ik wil ons toch even voorstellen, sinds kort zijn mijn zoon (ANTertainment) en ik begonnen met het houden van mieren. Eigenlijk heeft hij mij aangestoken, want voor zijn verjaardag vroeg hij van zijn moeder een mierenboerderij, daardoor ben ik me, onder andere op dit forum gaan inlezen over het houden van mieren, en werd ik steeds enthousiaster.

Ik wilde zelf ook een formicarium, maar vond degene die te koop waren op internet niet mooi, of veel te duur. Ik was echter wel meteen enthousiast door de ontwerpen van Kenneth, dus toen maar besloten om zelf een formicarium te bouwen.

De eerste heb ik zelf gebouwd, en daar zit nu mijn kolonie Lasius niger in. De verhuizing van het proefbuisje naar het nest was geen enkel probleem, ik had het buisje in het buitenverblijf gelegd en 's morgens waren de koningin met werksters en broed al in het nest getrokken.
2012-05-08 14.21.28.jpg

Het tweede nest heb ik samen met ANTertainment gemaakt,
2012-05-17 14.29.34.jpg
2012-05-17 14.28.54.jpg
Met als eindresultaat:
formicarium.jpg
Met de Lasius niger gaat het erg goed, er liggen echt enorm veel larven en eitjes in het nest en er liggen dagelijks meer poppen in het nest.
koningin werksters.jpg
Gyne.jpg
Helaas zijn ze niet gecharmeerd van meelwormen, ik heb er stad en land voor afgereden om ze te vinden, maar ze nemen ze helaas niet aan. Andere insecten zoals fruitvliegjes en spinnetjes en muggen gaan er daarentegen in als koek.

Als het goed is komt vandaag of morgen ook onze kolonie Myrmica Rubra binnen... daar verheugen we ons enorm op.
Als ze de overgang naar het nest hebben gemaakt zal ik daar de foto's van bijvoegen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Yohann op 22 mei 2012, 23:39, 1 keer totaal gewijzigd.
-Formica Sanguinea
-Lasius Niger
-Lasius Flavus
-Myrmica Rubra
Gebruikersavatar
Darkant
Lid
Berichten: 101
Lid geworden op: 03 augustus 2011
Locatie: Wageningen
Gender:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Re: Dit zijn wij

Bericht door Darkant »

Leuk! Altijd goed om meer mede-hobbyisten te hebben :D

De nesten zien er mooi uit, ik was inderdaad ook zeer gecharmeerd door de ontwerpen van Kenneth. Als ik terug ben in Nederland ga ik er vast en zeker op door brainstormen (om er toch mijn eigen draai aan te geven) en er enkele creëren.
"Ants will rule the world" - Darkant
Gebruikersavatar
Yohann
Lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 02 mei 2012
Locatie: Omg. Roermond
Gender:
Leeftijd: 56

Re: Dit zijn wij

Bericht door Yohann »

Buiten de fascinatie voor mieren die ik in korte tijd ontwikkeld heb, (want het verbaast me hoe vaak ik naar de kolonie ga zitten staren) vind ik het ook leuk om de nesten te bouwen. Ik zou nu graag een nest willen maken in een glazen bak (aquarium of terrarium) met een groot buitenverblijf en een onderwereld van ytong. Heeft er iemand een een tip voor een miersoort die daar geschikt voor is, of zijn alle miersoorten daar geschikt voor?
-Formica Sanguinea
-Lasius Niger
-Lasius Flavus
-Myrmica Rubra
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Dit zijn wij

Bericht door ProXi »

Leuk dat vader en zoon zo enthousiast bezig zijn samen :D
Gebruikersavatar
Gortello
Lid
Berichten: 866
Lid geworden op: 27 maart 2010
Locatie: Winterswijk, Nederland
Gender:
Leeftijd: 28
Contacteer:

Re: Dit zijn wij

Bericht door Gortello »

Toch vat ik de leeftijd niet helemaal, bij de 1 staat 40 en de ander 44. Dus ik heb uitleg nodig.
Gebruikersavatar
Yohann
Lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 02 mei 2012
Locatie: Omg. Roermond
Gender:
Leeftijd: 56

Re: Dit zijn wij

Bericht door Yohann »

Haha, dat komt omdat ANTertainment mijn zoon is en ANThousiasteling niet :lol: mijn zoontje is 13 en Kenneth is 40...
-Formica Sanguinea
-Lasius Niger
-Lasius Flavus
-Myrmica Rubra
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Dit zijn wij

Bericht door ANThousiasteling »

Yohann en zoon (ANTertainment)...we hebben elkaar al vaker gesproken, maar toch van harte welkom. Leuk dat jullie de hobby samen oppakken dat vinden zoontjes van 13 helemaal het einde en blijft ze hun leven lang bij. Mijn vader was meubelmaker van beroep en hij maakte ook samen met mij van alles om mijn hobby's en grillen te ondersteunen (formicariums en vlinderkasten samen bouwen) en we hebben er samen veel lol aan gehad.

(even voor Gortello...dat valt me tegen van je :lol: je hebt me notabene nog in levende lijve gezien bij de Myrmica overdracht...ik hoop toch niet dat je dacht dat ik 13 was :D ? want ik was degene die auto reed)

Een nest maken in een aquarium met een groot buitenverblijf is natuurlijk ook tof maar, afhankelijk van de grote van het bakje, zeer waarschijnlijk voor een nog grotere kolonie bedoelt en die heb je waarschijnlijk nog niet tenzij je dit nest ook op de groei maakt. Ik denk dat bijna alle soorten mieren in zo'n setup gehouden kunnen worden maar je wilt waarschijnlijk een mierensoort die majors heeft, agressief reageert op voedsel en erg snel het grote nest zal vullen en zeker niet te duur is....tata daar hebben we Pheidole pallidula. Erg gaaf om te zien hoe ze massaal hun prooi overmeesteren en hulp halen. En zoals ik al eens eerder heb gezegd...Pheidole is het konijn onder de mieren. Het is een kleine gyne maar wat kan die eieren leggen zeg. Niet normaal. Na een paar maanden heb je al stapels broed, echt een aanrader. Pheidole groeit snel en heeft niet al te veel eisen. Deze soort komt veel sneller tot zijn recht in een wat grotere setup.

Maar goed dat is mijn bescheiden mening.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
Gebruikersavatar
Yohann
Lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 02 mei 2012
Locatie: Omg. Roermond
Gender:
Leeftijd: 56

Re: Dit zijn wij

Bericht door Yohann »

Hoi Kenneth, bedankt voor je reactie, de Pheidole pallidula klinkt inderdaad als een goede keuze. Ik weet niet of ik deze op korte termijn al aan zal schaffen, er staat bij dat deze soort niet echt geschikt is voor beginners.

Vandaag is onze kolonie Myrmica rubra aangekomen, toen ik het proefbuisje in het buitenverblijf legde en het stopje er af haalde, bestormde ze meteen het suikerwater. Ik denk dat zo'n verhuizing vanuit Duitsland dorstig maakt. Ik heb de Koningin nog niet gespot, maar dat komt misschien omdat het verschil in grootte niet zo groot is als bij de Lasius niger. Ik hoop dat ze snel verhuizen van het proefbuisje naar het nest, maar ik denk (hoop) dat het niet lang zal duren, want het is erg druk in het buisje.
verhuizing.jpg
dorst.jpg
dorst-2.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-Formica Sanguinea
-Lasius Niger
-Lasius Flavus
-Myrmica Rubra
Gebruikersavatar
Gortello
Lid
Berichten: 866
Lid geworden op: 27 maart 2010
Locatie: Winterswijk, Nederland
Gender:
Leeftijd: 28
Contacteer:

Re: Dit zijn wij

Bericht door Gortello »

Dat ANT.... had me iets teveel afgeleid, ik zie het nu pas :oops: . Maar omdat ik het al raar vond, dus dit verklaard het.
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Dit zijn wij

Bericht door ANThousiasteling »

Tip 1: Buig 1 hoekje van de pillenstrip omhoog, zo kun je het stripje makkelijk met een pincet uit het nest nemen om te verschonen of aan te vullen. Tip 2: Bij toekomstige nesten, of als de kolonie netjes in het nest zit en niet inde buitenwereld loopt dan kun je dat alsnog doen, de ruimte tussen het blok en het plexiglas iets afkitten (kleine spuitopening gebruiken) zodat geen rommel vanuit de buitenwereld tussen je plexiglas en nest kan vallen of onderliggende kamers kan bevuilen. De vers aangebrachte kit kun je instrooien met fijn zand voor een natuurlijke look en dat het niet meer plakkerig zolang het nog niet uitgehard is. Gebruik wel kit die transparant opdroogt en zuur vrij is.
Tip 3: Des te grilliger de gangen en kamers zijn des te natuurlijke komen ze over, daarnaast komt de gebruikte zandkleur (bruin/beige) zoals ik op de foto's zie, natuurlijker over dan de andere kleuren maar waarschijnlijk heb je daar een reden voor? Probeer eens met behang lijm voor zwaar behang wat zand of gedroogd en gezeefd turf op de platte zijvlakken van het nest te strooien (goed in de lijm drukken). Dat ziet er namelijk ook erg natuurlijk uit. Ivm. de vochtvoorziening de kamers en gangen niet instrooien.

Het klopt dat er soms staat dat Pheidole niet voor beginners is, maar waar dit op gebaseerd is is mij niet duidelijk, volgens mij staat hij op dit forum te boek als beginners soort die wel snel kan groeien, maar goed daar kun je rekening mee houden.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
Gebruikersavatar
Gortello
Lid
Berichten: 866
Lid geworden op: 27 maart 2010
Locatie: Winterswijk, Nederland
Gender:
Leeftijd: 28
Contacteer:

Re: Dit zijn wij

Bericht door Gortello »

Het is niet voor beginners, omdat ze ontsnapping gevoelig zijn. Ze graven graag en ze zijn erg ligt waardoor je de talk of fluon echt goed moet heb zitten
Gebruikersavatar
Yohann
Lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 02 mei 2012
Locatie: Omg. Roermond
Gender:
Leeftijd: 56

Re: Dit zijn wij

Bericht door Yohann »

@Gortello, Bij Anstore staat bij de Pheidole pallidula dat ze level 1 zijn, en risk class 3. Is dat alleen vanwege het ontsnappings gevaar?

@Kenneth, Bij het eerste nest viel er geen zand van de buitenwereld in de gangen, maar zoals je hebt kunnen zien is dit bij het tweede nest wel zo. De reden hiervoor is dat er een stukje afgebroken is van de bovenste rand. ik heb dit nu opgevuld met een watje. Wel zag ik dat in tegenstelling tot de Lasius niger, de Myrmica rubra meteen stukje van de watten begint af te trekken, als het echt een probleem wordt, dan leg ik alsnog een kitrandje aan. De pillenstrips heb ik vastgekit, misschien was dit achteraf niet zo slim, maar het schoonmaken gaat erg goed met een vochtig watje. Ik schrok wel een beetjes toen ik een Myrmica rubra over de paraffine-olie zag lopen... :shock: dat had ik niet verwacht, ik ben dus meteen overgestapt op olijfolie, en daar moeten ze niets van hebben :D .

Ik ga je tips wel allemaal meenemen bij de bouw van het nieuwe nest.
-Formica Sanguinea
-Lasius Niger
-Lasius Flavus
-Myrmica Rubra
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 43
Contacteer:

Re: Dit zijn wij

Bericht door Floris »

Yohann schreef:@Gortello, Bij Anstore staat bij de Pheidole pallidula dat ze level 1 zijn, en risk class 3. Is dat alleen vanwege het ontsnappings gevaar?
Houd er rekening mee dat webwinkels graag willen verkopen, bij voorkeur ook de duurdere kolonies. Het belang van Antforum is anders: wij willen graag dat mensen op een fijne manier aan de hobby kunnen beginnen. Dat is met een kolonie die niet graaft, ontsnapt en tegen een stootje kan.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
ANTertainment
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 mei 2012
Gender:
Leeftijd: 25

Re: Dit zijn wij

Bericht door ANTertainment »

de myrmica rubra trok zeer agressief aan het watje en stormde naar het suikerwater in het buiten verblijf? ik dacht namelijk dat ze in het buisje geen vocht kregen en dus zochten naar water door het watje kapot te trekken. ze vonden het niet en gingen bij aankomst ineens allemaal drinken . omdat ze dorst hadden :D . dat is mijn conclusie
Gebruikersavatar
ANTertainment
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 mei 2012
Gender:
Leeftijd: 25

Re: Dit zijn wij

Bericht door ANTertainment »

ps ik ben de 13jarige ANT....
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Dit zijn wij

Bericht door ANThousiasteling »

Mensen, ik heb mij vergist. Pheidole wordt op dit forum juist niet als beginners soort aangeraden. Excuses daarvoor.

Echter, als je je er terdege van bewust bent dat uitbreken het grootste probleem is bij deze soort en je heel goed nadenkt over je setup zodat deze zo goed mogelijk uitbraak proof is (bijvoorbeeld volledig ingepakt in (plexi)glas waardoor eventueel graven niet tot uitbreken kan leiden), dan vind ik persoonlijk dat deze soort een hele makkelijke en leuke soort is om te houden. Ik ben ook geen expert maar een beginneling maar het gaat mij, zover ik kan bekijken, tot nu toe erg goed af al zegt ik het zelf en als ik het kan kunnen meerderen dat. Maar goed, het is ook mogelijk even eerst wat meer ervaring op te doen met andere soorten.

Myrmica rubra bijvoorbeeld die je nu hebt zitten via Antstore. Mijn nieuwe kolonie zit ook sinds dit weekend in het nieuwe nest (Verticaal gegoten gipsnest, 4 zijdig en compact/ruim).

Blog volgt zsm alsmede een nieuwe topic over nestbouw en materiaal keuze op basis van wat experimenten.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
Gebruikersavatar
Gortello
Lid
Berichten: 866
Lid geworden op: 27 maart 2010
Locatie: Winterswijk, Nederland
Gender:
Leeftijd: 28
Contacteer:

Re: Dit zijn wij

Bericht door Gortello »

ANThousiasteling schreef:Echter, als je je er terdege van bewust bent dat uitbreken het grootste probleem is bij deze soort en je heel goed nadenkt over je setup zodat deze zo goed mogelijk uitbraak proof is (bijvoorbeeld volledig ingepakt in (plexi)glas waardoor eventueel graven niet tot uitbreken kan leiden), dan vind ik persoonlijk dat deze soort een hele makkelijke en leuke soort is om te houden.
Je moet ook het nest goed vochtig houden, dat is ook super belangrijk bij deze soort. Eigenlijk voor elke Pheidole sp..
Gebruikersavatar
ANTertainment
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 mei 2012
Gender:
Leeftijd: 25

Re: Dit zijn wij

Bericht door ANTertainment »

[lasius niger] onze eerste babymier ze is wit , ze wordt nog wel omgeduwd en getrokken maar we zijn erg blij met onze eerste babymier.
we hebben gezien dat ze open werd gemaakt en schoongemaakt ze doet nu haar eerste stapjes. ze is door 2 werkster bevrijd uit het coconnetje. er zijn bijna geen larfjes meer maar vooral eitjes en coconnetjes.
Laatst gewijzigd door ANTertainment op 28 mei 2012, 13:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Yohann
Lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 02 mei 2012
Locatie: Omg. Roermond
Gender:
Leeftijd: 56

Re: Dit zijn wij

Bericht door Yohann »

eersteling.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-Formica Sanguinea
-Lasius Niger
-Lasius Flavus
-Myrmica Rubra
Plaats reactie