vraagje Myrmica rubra gyne

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
BlackAnthraxs
Lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 25 september 2011
Gender:
Leeftijd: 36

vraagje Myrmica rubra gyne

Bericht door BlackAnthraxs »

Hoi, ik heb vandaag de eerste "vliegende mier" van het jaar gezien en ze lijkt op een Myrmica rubra gyne.
Nu mijn vraag is: kan ik werksters van een ander nest ( die ik in het wilde weg zou vinden) gebruiken om deze gyne te voeden?
Het is blijkbaar zeer moeilijk voor deze soort om op hun eentje een kolonie te stichten? Ik heb momenteel al suikerwater gegeven en een kleine vlieg.

grts Anthraxs
2x Lasius Niger (2011)
1x Lasius Niger (2012)
1x Tetramorium sp.(2012)
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: vraagje Murmica rubra gyne

Bericht door Floris »

Kolonies Myrmica rubra kunnen koninginnen opnemen in hun nest. Of dat op deze manier ook werkt, durf ik niet te zeggen. Het kan goed zijn dat ze zal worden aangevallen.
Het is ook mogelijk om een koningin van Myrmica rubra in haar eentje een kolonie te laten beginnen, als je haar goed verzorgt. Ik weet niet of dat makkelijk is.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
BlackAnthraxs
Lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 25 september 2011
Gender:
Leeftijd: 36

Re: vraagje Murmica rubra gyne

Bericht door BlackAnthraxs »

Ga het proberen met een goede verzorging. Is mss iets safer. Ga zeker iets laten weten hoe het afloopt.
2x Lasius Niger (2011)
1x Lasius Niger (2012)
1x Tetramorium sp.(2012)
BlackAnthraxs
Lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 25 september 2011
Gender:
Leeftijd: 36

Re: vraagje Myrmica rubra gyne

Bericht door BlackAnthraxs »

Ok het is dus geen Myrmica rubra gyne :p maar wel een messor barbarus (denk ik :p). Ga proberen een foto te posten zodat jullie mee kunnen kijken.
Ben er achtergekomen toen ik aan het rondsnuffelen was op de ants kalytta site :p
Zit momenteel in een proef buisje en heeft al eitjes gelegd waarvan er een paar al larfjes zijn geworden :D Wat zeer snel is invergelijking met men lasius niger.
Zal de ervaring mss zijn en het feit dat ik ze een vlieg en suikerwater heb gegeven.

Offtopic: Kan ik de titel veranderen van dit topic of gewoon ff een ander topic maken en deze sluiten?
2x Lasius Niger (2011)
1x Lasius Niger (2012)
1x Tetramorium sp.(2012)
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: vraagje Myrmica rubra gyne

Bericht door ANThousiasteling »

Tenzij je in een van de zuidelijke landen woont lijkt het mij stug dat je een Messor gyne gevangen hebt. Deze komen nml. van nature niet voor in noordelijke landen waar Belgie en Nederland toe behoren. Plaats snel een foto zodat we mee kunnen kijken.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
BlackAnthraxs
Lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 25 september 2011
Gender:
Leeftijd: 36

Re: vraagje Myrmica rubra gyne

Bericht door BlackAnthraxs »

Sorry voor de slechte kwaliteit van de foto's maar heb maar een 7mp camera van de aldi 4jaar geleden.
En is niet echt geschikt voor kleine dingen zoals een mier. Door de stress heeft ze wel al een paar eitjes opgegeten maar nog niet de 3larfjes die ze al heeft.
Ze is zeer beschermend over haar kroost en zal het hoopje broed snel verplaatsen als er ook maar een beetje licht opvalt. Mss dat dit ook helpt om er achter tekomen welke soort het is.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door BlackAnthraxs op 10 jul 2012, 22:57, 1 keer totaal gewijzigd.
2x Lasius Niger (2011)
1x Lasius Niger (2012)
1x Tetramorium sp.(2012)
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: vraagje Myrmica rubra gyne

Bericht door ANThousiasteling »

Sorry, de foto's moeten echt duidelijker om te kunnen zien wat het wel is. Het is in elk geval zover ik kan zien geen Messor gyne want die zijn veel groter tenzij dit een buisje is met een doorsnede van 3 cm. Hoe groot is de doorsnede van dit buisje?
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
BlackAnthraxs
Lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 25 september 2011
Gender:
Leeftijd: 36

Re: vraagje Myrmica rubra gyne

Bericht door BlackAnthraxs »

Buisje is 2cm, gyne is 8-9mm zwart met donkerbruine schijn, midden stuk is niet zo groot als bij lassius niger en het achterlijf is ovaal en het einde een beetje puntig, heeft geen spoorkam zover ik kan zien en ook geen stekels.

Heeft wat weg van: -Temnothorax affins maar met donkere pooten
-Tetramorium impurum maar met een andere soort pooten en een kleiner hoofd

hopelijk heb je hier iets meer aan. In alle geval bedankt
2x Lasius Niger (2011)
1x Lasius Niger (2012)
1x Tetramorium sp.(2012)
Gebruikersavatar
Martijn
Lid
Berichten: 643
Lid geworden op: 14 april 2008
Gender:
Leeftijd: 27

Re: vraagje Myrmica rubra gyne

Bericht door Martijn »

Waarschijnlijk is het een Tetramorium sp.
Gebruikersavatar
ricardovdh
Lid
Berichten: 775
Lid geworden op: 29 april 2011
Locatie: utrecht, vleuten
Gender:
Leeftijd: 28

Re: vraagje Myrmica rubra gyne

Bericht door ricardovdh »

Ik ben het met martijn eens deze soort komt hier in nederland wel weer voor ;) .
3x lasius flavus.
5x lasius umbratus.
6x lasius niger.
1x Messor barbarus.

De vraag des levens is: Gaan we door of slaan we af? Maar voor mij als visser is het: Slaan we door of gaan we af?
Wie geen vlieg kwaad doet is gewoon te traag.
BlackAnthraxs
Lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 25 september 2011
Gender:
Leeftijd: 36

Re: vraagje Myrmica rubra gyne

Bericht door BlackAnthraxs »

Yep is inderdaad een Tetramorium sp. als ik foto's vergelijk van de mensen hier en op google met de mijne.
Maar kan hier niet echt iets vinden over de behoeftes van deze soort buiten dat ze niet zo gek zijn van suikerwater en dat ze zaden eten.
Hebben zo bepaalde temperaturen nodig? Of is kamer temperatuur voldoende (hangt af van het weer buiten)?
Bedankt aan iedereen die heeft geholpen met het zoeken naar wat ik in huis had.
2x Lasius Niger (2011)
1x Lasius Niger (2012)
1x Tetramorium sp.(2012)
Gebruikersavatar
Martijn
Lid
Berichten: 643
Lid geworden op: 14 april 2008
Gender:
Leeftijd: 27

Re: vraagje Myrmica rubra gyne

Bericht door Martijn »

Ze zullen het op kamertemperatuur goed doen hoor, aangezien ze ook gewoon in ons koude kikkerlandje leven.
Dat ze zaden eten wist ik niet, op alleen insecten en iets zoetigs zoals honing- of suikerwater zullen ze het prima doen.
Plaats reactie