Lokale dierentuin

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
wouter1
Lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 21 juni 2012
Gender:
Leeftijd: 36

Lokale dierentuin

Bericht door wouter1 »

Allereerst wil ik me zelf even voorstellen. Ik ben Wouter 24 jaar en ben vrijwilliger in een lokale (kleine) dierentuin.
Per toeval kwam ik terecht op dit mieren forum (zelf ben ik meer bezig met reptielen en amfibieën, nee ik zoek geen voedseldieren :P) en was vrij snel toch wel geënthousiasmeerd door het houden van mieren. Mijn baas heeft ooit een opmerking gemaakt dat hij graag in zijn dierentuin ook nog mieren zou willen laten zien en voor mij was de optel som snel gemaakt. Maar voordat ik me baas ga proberen over te halen om dan nu toch echt te beginnen met het houden van mieren wil ik zelf graag eerst meer informatie hebben over het houden van mieren. De beginnershandleiding heb ik direct al gretig doorgelezen en heb nog een aantal vragen:

1. In een dierentuin gaat het om het laten zien van de dieren op een zo aantrekkelijk mogelijke manier zonder dat dit ten koste gaat van het welzijn van de dieren. Dit betekend dat het nest ook aantrekkelijk genoeg er uit moet zien en dat er eigenlijk ten alle tijden(tijdens openingstijden) mieren te zien moeten zijn. Ik vroeg me af of iemand wel eens had geprobeerd om de nest kamers zo vorm te geven dat het lijkt op een logo of letters? Dit eventueel gekleurd? Is dit mogelijk?

2. Mieren zijn er in alle soorten en maten en van (bijna) alle wereld delen. Ook op dit forum is maar weer duidelijk hoeveel soorten er eigenlijk zijn en is het bijna onmogelijk om voor alle soorten uit te zoeken waar ze nou precies vandaan komen. Voor dit project ben ik opzoek naar een miersoort die voorkomt in Zuidoost Azië en het liefst ook Indonesië.

Ik hoop dat jullie me hiermee kunnen helpen zodat ik mijn baas kan overhalen om mieren het park in te krijgen.
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Lokale dierentuin

Bericht door Phantom »

Voor je eerste vraag raad ik je aan om in de blogs op het forum te kijken en ook het subforum "Formicaria". Een nest kan alle kleuren en vormen hebben die je wilt, maar mieren hebben vanzelfsprekend ook een voorkeur.

Met betrekking tot je tweede vraag; als je helemaal niet bekend bent met het houden van mieren zou ik niet beginnen met een exotische soort. Deze hebben zeker in beginstadia veel meer aandacht nodig dan onze eigen huis-, tuin en keukenmieren. Eenmaal daarmee op de hoogte van de verzorging kan je uitwijken naar exotische mieren. Bekende en (voor mij) mooie mierengeslachten die in zuid-oost azië voorkomen Oecophylla spp., Pheidologeton spp. en Camponotus spp. Hier is ook veel over te vinden op dit forum.
wouter1
Lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 21 juni 2012
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Lokale dierentuin

Bericht door wouter1 »

Ik had al even in het subforum formicaria gekeken en hier hebben de meeste toch een vrij standaard opbouw (of ligt dit aan mij?) vandaar dat ik me het afvroeg. maar je kan hier dus uitgebreid mee spelen zodra je je maar houdt aan een aantal grenzen?

Toch weer jammer dat er dan geen makkelijk(beginners geschikte)soort ook in Azië voorkomt :P (het hoeft uiteraard niet een soort te zijn die alleen daar voorkomt, als hij er maar voorkomt)
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Lokale dierentuin

Bericht door Lvet »

De nesten die op het forum het meest gebruikt worden, zijn ytongnesten. Dit om meerdere redenen: ytong is makkelijk te bewerken, makkelijk te bevochtigen, goedkoop, schimmelt moeilijk. Met gips zijn bijvoorbeeld wel mooiere nesten te maken, maar gips zal vrijwel altijd schimmelen.

Dat betekent niet dat er met ytong geen mooie nesten te maken zijn. Met een frees kun je al heel wat bereiken. En met pigment kun je kleuren, zoals hier te zien is. Met deze techniek kun je ook letters inkerven en die inkleuren.

Het is een beetje afhankelijk van jouw voorkeuren en beschikbare middelen. Hoe weergeef je het nest het liefs in de dierentuin? Een tafel met een liggend nest, waar de bezoekers boven moeten hangen om het nest te zien? Of een verticaal nest die aan een muur bevestigd is? Of een nest dat in een aquarium ingebouwd is?
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
wouter1
Lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 21 juni 2012
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Lokale dierentuin

Bericht door wouter1 »

Dat van ytong had ik inderdaad al gelezen en ging er eigenlijk al een beetje van uit dat ik hier mee zou gaan werken (als het ooit van de grond komt)

Nog wat anders als ik letters ga gebruiken dan heb je veel horizontale delen terwijl correct me if im wrong de kamers vooral breed en niet te hoog moeten zijn?

aan beschikbare middelen moet het volgens mij niet liggen als het gaat om een ytong blok en glas dit is allemaal vrij goedkoop te regelen.
Het mooiste is waarschijnlijk als het geheel achter een raam komt te staan dan heb je ook er geen last van als mensen er aan proberen te zitten (dat heb je echt altijd in een dierentuin iedereen moet even voelen.) Ik zat hierbij dus te denken aan een verticaal nest met het logo of een naam ofzo.

Is het ytong blok breed genoeg aan de boven kant dat je het nest aan de voorkant ziet (het grote vlak) en dan boven op (dus eigenlijk de zijkant) gebruikt als buiten wereld?
wouter1
Lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 21 juni 2012
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Lokale dierentuin

Bericht door wouter1 »

Hoe zit het eigenlijk met licht?
want als ik hem achter een raam zet dan staat hij wel in het licht (uiteraard uit direct zonlicht) zou dit een probleem zijn? of verschilt dit per soort?
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Lokale dierentuin

Bericht door Phantom »

Kamers moeten inderdaad laag zijn, niet hoog. Verticale schachten zullen dan ook niet als kamers gebruikt worden.

Licht veroorzaakt stress. De ene soort kan er veel beter mee omgaan dan de andere, maar liefst zitten mieren volledig in het donker.
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Lokale dierentuin

Bericht door Lvet »

Letters zijn inderdaad alleen goed te doen bij een horizontaal nest, dan kun je de kamers laag houden. Bij een verticaal nest zullen het helaas hoge kamers worden. Een minder leuke optie is om er wel letters in te graveren, maar hier geen nestgedeelte van te maken.
Voor inspiratie voor een direct aansluitende buitenwereld verwijs ik je naar een topic van Floris, waarin hij laat zien hoe je een buitenwereld direct op het nest bouwt: http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=11&t=5053

Wat misschien ook leuk is voor de bezoekers van een dierentuin, is om te zien hoe de mieren in een snelweg door doorzichtige buizen lopen (verbonden met de buitenwereld). Maar hiervoor heb je een soort nodig die graag lange afstanden aflegt en moet je kolonie ook voldoende groot zijn. Ik bedoel dan zoiets:

Afbeelding

Afbeelding
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Lokale dierentuin

Bericht door ProXi »

Als je creatief bent kan je met een verticaal nest ook vast wel iets doen met letters of een logo.
Echter is dat mogelijk wel weer afhankelijk van welke letters het zijn.
Ik heb zelf een verticaal nest voor mijn Lasius niger colony. Persoonlijk vind ik dat er een stuk leuker uitzien dan een horizontaal nest.

De meeste dierentuinen die mieren hebben, hebben een bladsnijmier kolonie.
Dit omdat het voor bezoekers interessant is om te zien hoe de mieren blaadjes snijden en door lange buizenstelsels de blaadjes naar het nest brengen.
Echter worden deze kolonies wel onderhouden door mensen die wel deskundig zijn en ervaring hebben met mieren.
Het is namelijk een soort dat wel om de nodige aandacht vraagt en de opstelling moet ook wel aan bepaalde eisen voldoen.
Misschien kan je hulp vragen aan één van de leden die een grote kolonie thuis heeft.
http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f= ... 5&start=10
Maar ook hij zal hoogstwaarschijnlijk begonnen zijn met ervaring opdoen met andere soorten.
Dit soort leeft overigens niet in Ytong.
salamalfayed
Lid
Berichten: 465
Lid geworden op: 12 december 2010
Locatie: Apeldoorn (Gelderland)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Lokale dierentuin

Bericht door salamalfayed »

Je zou ook een Polyrhachis dives kolonie kunnen gebruiken. Deze soort heeft geen Y-tong nest nodig, maar 'weeft' een nest door takjes en stukjes mos aan elkaar te plakken dmv de larfjes. De werksters zijn relatief groot en komen veel buiten het nest. Ze lopen ook vrij grote afstanden heb ik gemerkt. Ze kunnen goed klimmen en kunnen ook door verticale plexiglasbuizen omhoog en omlaag klimmen.
Deze soort is naar mijn mening erg simpel te houden. Zorg dat de temperatuur goed is en dat ze keuze hebben tussen nat en droog.
Verder veel suikerwater/fruit geven en heel veel insecten en dan gaan ze als een trein :D
Acromyrmex octospinosus
V&O viewtopic.php?f=31&t=11916&p=87635#p87635
Camponotus vagus
Camponotus cruentatus
Camponotus ligniperdus
Messor barbarus
wouter1
Lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 21 juni 2012
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Lokale dierentuin

Bericht door wouter1 »

Lvet schreef:Letters zijn inderdaad alleen goed te doen bij een horizontaal nest, dan kun je de kamers laag houden. Bij een verticaal nest zullen het helaas hoge kamers worden. Een minder leuke optie is om er wel letters in te graveren, maar hier geen nestgedeelte van te maken.
Voor inspiratie voor een direct aansluitende buitenwereld verwijs ik je naar een topic van Floris, waarin hij laat zien hoe je een buitenwereld direct op het nest bouwt: http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=11&t=5053
Ik was inderdaad al bang dat het moeilijk werd om een verticaal nest te maken met letters. Het wel graveren en niet gebruiken als nest is wel een erg leuke oplossing!
Bedankt voor het interessante topic!
Lvet schreef:Wat misschien ook leuk is voor de bezoekers van een dierentuin, is om te zien hoe de mieren in een snelweg door doorzichtige buizen lopen (verbonden met de buitenwereld). Maar hiervoor heb je een soort nodig die graag lange afstanden aflegt en moet je kolonie ook voldoende groot zijn. Ik bedoel dan zoiets:

Afbeelding

Afbeelding
hier heb ik inderdaad ookal over na zitten denken het probleem hiermee is dat meerdere dierentuinen dit ookal toepassen en ik zou juist graag wat nieuws willen laten zien. Daarnaast neemt zo'n buizen systeem meer ruimte in dan een ytong nest blok. Vandaar dat ik eerder dacht aan een ytong blok
ProXi schreef:Als je creatief bent kan je met een verticaal nest ook vast wel iets doen met letters of een logo.
Echter is dat mogelijk wel weer afhankelijk van welke letters het zijn.
Ik heb zelf een verticaal nest voor mijn Lasius niger colony. Persoonlijk vind ik dat er een stuk leuker uitzien dan een horizontaal nest.
Verticaal is ook gemakkelijker zichtbaar te maken voor mensen in allerlei leeftijden (kijkhoogte) en of ze in een rolstoel zitten ofniet.
ProXi schreef:De meeste dierentuinen die mieren hebben, hebben een bladsnijmier kolonie.
Dit omdat het voor bezoekers interessant is om te zien hoe de mieren blaadjes snijden en door lange buizenstelsels de blaadjes naar het nest brengen.
Echter worden deze kolonies wel onderhouden door mensen die wel deskundig zijn en ervaring hebben met mieren.
Het is namelijk een soort dat wel om de nodige aandacht vraagt en de opstelling moet ook wel aan bepaalde eisen voldoen.
Misschien kan je hulp vragen aan één van de leden die een grote kolonie thuis heeft.
http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f= ... 5&start=10
Maar ook hij zal hoogstwaarschijnlijk begonnen zijn met ervaring opdoen met andere soorten.
Dit soort leeft overigens niet in Ytong.
De bladsnijmieren ken ik inderdaad al (deze zijn volgens mij Zuid Amerikaans? Interessant maar helaas geen optie voor mij.
Door het gebrek aan ervaring was ik dus ook eigenlijk opzoek naar een beginnerssoort die ook voorkomt in Azie.
salamalfayed schreef:Je zou ook een Polyrhachis dives kolonie kunnen gebruiken. Deze soort heeft geen Y-tong nest nodig, maar 'weeft' een nest door takjes en stukjes mos aan elkaar te plakken dmv de larfjes. De werksters zijn relatief groot en komen veel buiten het nest. Ze lopen ook vrij grote afstanden heb ik gemerkt. Ze kunnen goed klimmen en kunnen ook door verticale plexiglasbuizen omhoog en omlaag klimmen.
Deze soort is naar mijn mening erg simpel te houden. Zorg dat de temperatuur goed is en dat ze keuze hebben tussen nat en droog.
Verder veel suikerwater/fruit geven en heel veel insecten en dan gaan ze als een trein :D
Ik zal me gaan inlezen in deze! het klinkt zeer interessant! maar kun je nog wel kijken in het geweven nest? of zie je in elk geval genoeg activiteit als men er naar kijkt?
wouter1
Lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 21 juni 2012
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Lokale dierentuin

Bericht door wouter1 »

Volgens mij komt de Myrmica rubra ook voor in Azie? en wordt hier aangemerkt als beginnersoort als ik het goed heb?
Zou deze eventueel in aanmerking kunnen komen voor mij?
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Lokale dierentuin

Bericht door Lvet »

Myrmica rubra komt inderdaad ook in Azië voor en is inderdaad een beginnerssoort. Ook nog eens een aardig grote mier, mooi gekleurd en bovendien polygyn, waardoor je met veel gynes een talrijke kolonie kan krijgen. Agressief. Gedijt goed in een vochtige ytongnest. En ook nog eens uit te graven en het aantal gynes is uit te breiden, zodat je met een grote kolonie kan beginnen en deze makkelijk kan uitbreiden.

Dus ik zou zeggen dat deze wel in aanmerking komt.

edit:
Een idee voor letters in een verticaal nest is als volgt:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Lvet op 24 jun 2012, 21:22, 1 keer totaal gewijzigd.
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
Gebruikersavatar
Yohann
Lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 02 mei 2012
Locatie: Omg. Roermond
Gender:
Leeftijd: 56

Re: Lokale dierentuin

Bericht door Yohann »

Ik heb zelf drie kolonies Myrmica rubra, en hoewel ik er graag naar kijk (met een juweliersloep) kan ik niet zeggen dat het een actieve en attractieve soort is, zeker niet als het voor bezoekers bedoeld is. Ze bewegen nauwelijks en zitten meestal met groepen om de gyne heen. Ik denk dat b.v. messor soorten of bladsnijmieren die makkelijk grote afstanden afleggen met voedsel, b.v. door transparante buizen veel interessanter zullen zijn voor een dierentuin.
-Formica Sanguinea
-Lasius Niger
-Lasius Flavus
-Myrmica Rubra
wouter1
Lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 21 juni 2012
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Lokale dierentuin

Bericht door wouter1 »

Lvet schreef:Myrmica rubra komt inderdaad ook in Azië voor en is inderdaad een beginnerssoort. Ook nog eens een aardig grote mier, mooi gekleurd en bovendien polygyn, waardoor je met veel gynes een talrijke kolonie kan krijgen. Agressief. Gedijt goed in een vochtige ytongnest. En ook nog eens uit te graven en het aantal gynes is uit te breiden, zodat je met een grote kolonie kan beginnen en deze makkelijk kan uitbreiden.

Dus ik zou zeggen dat deze wel in aanmerking komt.

edit:
Een idee voor letters in een verticaal nest is als volgt:
Afbeelding
Mooie letters! en zeker als ze gekleurd worden moet het wel opvallen. Moet alleen nog even bekijken wat voor woord het dan moet worden (de naam van de dierentuin heeft 14 letters dat is wellicht wat veel :P)
Misschien is dit dan een goede soort om ervaring mee op te doen zodat we eventueel later kunnen overstappen naar een andere 'attractieve soort' zoals Yohann aangeeft.
Zou het zonde vinden als een bijzondere moeilijkere soort het niet haalt door onkunde van mij of de dierverzorgers. Misschien is dan de Myrmica rubra een veilige keuze.

Ik zal binnenkort eens wat schetsen maken en die dan hier showen :D ben echt blij dat jullie zo enthousiast meedenken!
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Lokale dierentuin

Bericht door Lvet »

Ik ben eigenlijk wel benieuwd om welke dierentuin het gaat.
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
wouter1
Lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 21 juni 2012
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Lokale dierentuin

Bericht door wouter1 »

Lvet schreef:Ik ben eigenlijk wel benieuwd om welke dierentuin het gaat.
graag zou ik hier op ingaan maar tot ik weet of mijn baas het een goed idee vind of niet wil ik eigenlijk niet hun naam hier en daar gebruiken omdat ik toevallig een goed idee heb. als je begrijpt wat ik bedoel. Als het allemaal doorgaat zal ik het uiteraard meedelen. Geen idee of ik te voorzichtig ben hiermee maar liever te voorzichtig dan later problemen krijgen
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Lokale dierentuin

Bericht door Lvet »

Geen probleem, begrijpelijk natuurlijk. Dan blijf ik nieuwsgierig en wacht ik het resultaat met geduld af. ;)
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
wouter1
Lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 21 juni 2012
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Lokale dierentuin

Bericht door wouter1 »

Allereerst heb ik goed nieuws me baas was benieuwd en heb voorgesteld om een voorstel te maken.
dus gelijk weer druk bezig geweest met diverse tekeningen en het wordt waarschijnlijk toch die met de letters.
maar ik heb nog een aantal vragen.
-Hebben de mieren last van als het nest in het licht staat? (niet direct zonlicht) of moet het het liefst zolang mogelijk donker zijn?
-Zijn er eisen aan de buitenwereld anders dan dat je er gemakkelijk bij moet kunnen?
-Hoe diep en breed moeten de gangen zijn als ik kies voor de Myrmica rubra kies? hoeveel kamers moet ik dan hebben?

Wouter
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Lokale dierentuin

Bericht door Mika »

Ik zou zeggen: lees eens eerst de beginnershandleiding door, met alle links die daarin staan. Ik juich natuurlijk toe dat met mieren houdt in dierentuinen, maar je moet inderdaad eerst weten waarmee je bezig bent. Waarom moet het per se een zuid-oost-Aziatische soort zijn?
DUCKDUCKGO!
wouter1
Lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 21 juni 2012
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Lokale dierentuin

Bericht door wouter1 »

Uiteraard ben ik begonnen met het doorlezen van de beginners handleiding. Het niet weten waar ik mee bezig ben is de reden waarom
1. Ik me hier heb aangemeld en me zoveel mogelijk probeer in te lezen,
2. Ik met een miersoort wil beginnen die hier als beginners soort wordt aangemerkt, namelijk de Myrmica rubra (deze komt zowel in nederland/belgie voor als in Azie.
maar hierna heb ik nog wel een aantal vragen.....

Het liefst heb ik een zuid-oost Aziatische soort omdat dit in het beleid(locatie) van de dierentuin past. Door bewust voor de Myrmica rubra te kiezen is het volgens mij gelukt om en beginnersoort te hebben en om 1 te kiezen die uit Azie komt.

De beginners handleiding dekt natuurlijk niet alle stof dus vandaar mijn vragen.
-Als het gaat om de diepte van de gangen wordt er in de beginners handleiding gesproken over een gang die de diepte heeft als een 3x de hoogte van een werkster. De caresheet van de Myrmica rubra geeft een grote van de werksters aan van 4 tot 6 mm. Neem ik deze maat en worden dan mijn gangen (in mijn verticaal nest) 18 mm hoog? Hoe diep moet mijn gang dan zijn? ook 18 mm?
-Het idee is nu om het mieren nest in een kast te plaatsen (de bezoeker kan de kast openen om het nest te zien.) Dit betekend dat het grootste deel van de dag de kast gesloten zal zijn en donker zijn. Is het een probleem als het nest een aantal maal per dag licht zal zijn?
-In de beginners handleiding wordt ook niet echt ingegaan op de grote van de buitenwereld. Graag zou ik hem namelijk op deze manier maken:
Afbeelding
Deze foto ben ik op dit forum tegen gekomen. Weet helaas niet meer van wie hij is :$ hopelijk vind de eigenaar het niet erg dat ik hem hier nog een keer post als voorbeeld
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Lokale dierentuin

Bericht door Lvet »

De kast die door de bezoeker zelf opengemaakt moet worden, is een heel goed idee. Dergelijke kasten worden ook gebruikt voor het bekijken van bijennesten. Dat er een paar keer per dag licht op het nest zal vallen is natuurlijk niet zo erg; wij hobbyisten kijken vanzelfsprekend ook zo nu en dan naar onze mieren. ;)

De gangen mogen veel minder hoog zijn dan de kamers. Mieren houden van een laag plafond, 18 mm is al aardig hoog voor bijvoorbeeld een horizontaal nest, maar bij een verticaal nest moet je wel iets hogere kamers maken omdat je anders niets kan zien (en om ruimte te creëren voor de mieren en het broed).

Let er verder op dat je zelf goed bij de buitenwereld kan, om te voeren e.d.
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
wouter1
Lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 21 juni 2012
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Lokale dierentuin

Bericht door wouter1 »

Mijn vraag is nu dat ik dus gebruik maak van letters en dat dus alles meer de vorm heeft van gangen (de letters)
De letters zijn uiteraard met elkaar verbonden door een grote gang. Gaan ze dan me letters wel gebruiken als kamers?
Gebruikersavatar
ameiseman
Lid
Berichten: 765
Lid geworden op: 27 juli 2010
Locatie: Duiven, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Lokale dierentuin

Bericht door ameiseman »

Offtopic: Dat nest is van Mn :)
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Lokale dierentuin

Bericht door Lvet »

Als de kolonie groot genoeg is en ze de beschikbare ruimte nodig hebben, gaan ze alles gebruiken. Zolang de kolonie nog te klein is voor het nest, zullen bepaalde delen leeg blijven. Ze zullen hun broed bijvoorbeeld in de kamers plaatsen waar de vochtomstandigheden ideaal zijn. Een te groot nest kan als gevolg hebben dat de lege kamers gebruikt worden om afval te deponeren, met schimmel als gevolg.
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
wouter1
Lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 21 juni 2012
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Lokale dierentuin

Bericht door wouter1 »

ameiseman schreef:Offtopic: Dat nest is van Mn :)
Mooi nest! ik hoop dat ik je idee mag lenen :$

Ik wou mijn letters meer in deze style doen

Afbeelding

Uiteraard komen er meer letters bij :P
Dit wordt dan het nest gedeelte en rechts ernaast de buitenwereld
Gebruikersavatar
Martijn
Lid
Berichten: 643
Lid geworden op: 14 april 2008
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Lokale dierentuin

Bericht door Martijn »

wouter1 schreef:
ameiseman schreef:Offtopic: Dat nest is van Mn :)
Mooi nest! ik hoop dat ik je idee mag lenen :$
Offtopic: Ameiseman bedoelt dat het nest van de gebruiker ''Mn'' is ;)
wouter1
Lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 21 juni 2012
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Lokale dierentuin

Bericht door wouter1 »

Offtopic: lol
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Lokale dierentuin

Bericht door Mika »

Bij de nestbouw spreek ik over hoogte. Bij de caresheet gaat het over lengte. Nu, ik weet dat het moeilijk is om de hoogte van mieren te vermelden, maar je ziet het nut er wel van in hoop ik. Voor je ontwerp: bijna alle verticale schachten zijn niet bruikbaar als nestkamer voor deze soort: die blijven dus leeg. Enkel horizontale, voldoende vochtige delen zullen ze gebruiken als nestkamer.

En verder: Azië is groot. Myrmica rubra kan er voorkomen, in gebieden met een klimaat vergelijkbaar met het onze. Zuid-oost-Azië hoort daar niet bij. Er zijn een heleboel mieren die daar wel voorkomen: Pheidologeton soorten zijn van grootte doenbaar voor een Zoo, zou ik denken, maar heel moelijk!!
DUCKDUCKGO!
wouter1
Lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 21 juni 2012
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Lokale dierentuin

Bericht door wouter1 »

De moeilijkheidsgraad is voor mij iets om er voor nu van af te zien. Dit kan altijd nog in een later stadium als er eerst ervaring is.

Uiteraard is het nuttig ik wil natuurlijk wel gangen/kamers maken waar de mieren ook doorheen kunnen :P
Ik zat inderdaad al met bijvoorbeeld de letters M en N die hebben toch veel verticale gangen. Moet de gang aan de onderkant altijd aangesloten zijn op een andere gang? Met andere woorden vallen ze anders bij de poten van de M naar beneden en komen ze e rnooit meer uit?
Plaats reactie