Gelatine

Vragen en info over voeding van mieren
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Gelatine

Bericht door Phantom »

Met de gedachte van aminozuren en eiwitten te gebruiken om mieren te voeren: Is het misschien een mogelijkheid om gelatine te gebruiken om mieren voor korte tijd te voeren? Gemengd met suiker en water vormt dit een soort gel barstensvol vele eiwitten. Geen flauw idee òf mieren dit willen eten, maar als dat zo is, dan kan dat misschien een hoop prooidieren schelen en het is zeker goedkoper dan een aminozuursupplement.
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Gelatine

Bericht door XToF »

Dit vervang dieet kent enige overeenkomsten met het Bhatkar dieet. Meer info over het Bhatkar dieet vind je hier: http://www.antforum.be/mierenvoedsel-t92.html. Deze samenstelling is, in tegenstelling tot jouw suggestie, niet gebaseerd op gelatine maar op agar, een ander gelvormend eiwit. Problemen bij het gebruiken van dergelijke vorm van voeding is dat ze een vrij complete voedingsbodem vormen voor een verschillend areaal aan micro-organismen.
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Gelatine

Bericht door Phantom »

Agar-agar/agarose is inderdaad ook een verdikker, maar bevat, in tegenstelling tot gelatine, geen tot nauwelijks aminozuren. Als je vegetariër of moslim bent is gelatine wat minder gangbaar, maar voor een doorsnee persoon zal het betreffende de voeding voor de mieren misschien een extra toegevoegde waarde zijn.
De informatie over het Bhatkar dieet vermeld ook andere ingrediënten, maar ik denk dat ook dat diëet geen volledige voeding is. Het ei zorgt wel voor toegevoegde eiwitten, maar het zorgt ook voor een zeer korte houdbaarheidstijd.

Betreffende de bederving:
Dit is mij opgevallen, na ongeveer 2-4 weken zijn er zichtbare dotten schimmels aanwezig in de gelatine zelf. Dit zijn redelijk simpele schimmels die praktisch overal voorkomen, maar waarschijnlijk niet goed voor mieren (of de mens). Vermits dit dus vaak wordt ververst zal dit relatief gemakkelijk te ontwijken zijn.
Misschien kan een simpel conserveringsmiddel (benzoëzuur, bijvoorbeeld) ook dienst doen om het langer goed te houden, dit kan ik voorlopig niet testen laat staan bevestigen.
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Gelatine

Bericht door XToF »

Als je conserveermiddelen gaat toevoegen aan bereidingen, dan zit je steeds met en onzekerheid over de toxiciteit op de mieren en is voorzichtigheid geboden. Zelf vermeld je hier benzoëzuur. Dit conserveermiddel is bekend voor zijn gentoxiciteit op Drosophila sp.
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Gelatine

Bericht door Phantom »

Dat is inderdaad een kwestie van het geschikte middel te vinden, maar gelatine zelf in oplossing is zeker twee weken zonder zichtbare schade te bewaren, ik denk dat een oplossing met ei buiten de diepvries niet langer dan een week te bewaren is.

Offtopic: Hoe ik het weet, ik heb al sinds kerst 2006 een luchtdichte appelmoespot met gelatineoplossing staan. Iedere maand komt er weer een nieuw soort schimmel.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4246
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Gelatine

Bericht door Mika »

Gelatine is al getest geweest, door franse Myrmecofielen. Ik weet niet meer exact hoe het zat maar het werkte wel. Ik denk dat het sowieso beter zal zijn om er suiker aan toe te voegen, om de aantrekkelijkheid voor de mieren te verhogen.

En inderdaad, zelfs dat Bahtkardieet is meer voor de mensen met grotere kolonies. Ik heb daar vroeger schimmels en bacterien op gekweekt, toen het maanden om -10°C stond.

Smelten en invriezen droogt dat heel hard uit. Je zou het dus in hele kleine containertjes moeten kunnen gieten.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Gelatine

Bericht door Phantom »

Mika schreef:Smelten en invriezen droogt dat heel hard uit. Je zou het dus in hele kleine containertjes moeten kunnen gieten.
Duidt dit op de gelatine of de Bahtkar? Ik weet (nog) niet hoe gelatine op extreme koelte reageert. Gezien het uit eiwitten bestaat verwacht ik geen problemen, maar ik ben verre van een alwetendheid.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4246
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Gelatine

Bericht door Mika »

Dat is voor de Bathkar: oorspronkelijk is dat ook een gel die ze goed kunnen oplikken, maar herhaaldelijk ontvriezen en invriezen kan ervoor zorgen dat dat brokjes worden, waar ze minder goed mee omkunnen.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Gelatine

Bericht door Phantom »

Herhaaldelijk invriezen is toch niet nodig? Eenmalig zou afdoende moeten zijn, als je het in blokjes/plakjes bewaart. Zo zou je alleen naar behoefte hoeven te pakken.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4246
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Gelatine

Bericht door Mika »

Inderdaad, maar dan moet je plakjes apart gaan verpakken en dergelijke.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Gelatine

Bericht door Phantom »

Als je het in een bakje ongeveer 1 cm hoog inschenkt kan je blokjes van 1 cm³ maken, die zijn vrij gemakkelijk te bewaren in een tupperwaredoosje. Iets uit elkaar en meerdere lagen afschermen met vershoudfolie, bijvoorbeeld.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4246
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Gelatine

Bericht door Mika »

Ik deed dat met aluminiumfolie, maar het snijden en apart leggen gaat altijd beter in de inbeelding dan in de realiteit.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Gelatine

Bericht door Phantom »

Ik heb daar nooit zo'n problemen mee, agarosegel heb ik in vele vormen kunnen snijden zonder moeite. Is ook afhankelijk van de concentratie, denk ik. Als het nog erg "smeuiig" is, dan is het wellicht lastiger te snijden dan een redelijk droog blok agarose.
Plaats reactie