Is mijn kolonie mislukt?

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Gesloten
martin1993
Lid
Berichten: 118
Lid geworden op: 24 oktober 2012
Locatie: Uithuizen
Gender:
Leeftijd: 30

Is mijn kolonie mislukt?

Bericht door martin1993 »

Ik heb nu ongeveer 3 maand een Lasius niger kolonie, ik voer ze fruitvliegjes, honing en suikerwater. Alleen worden de fruitvliegjes vriendelijk uit het nestbuisje gegooid en ik heb na 3 maand nog geen eieren. Kan ik deze kolonie als mislukt beschouwen?
2x Lasius Niger
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: is mijn kolonie mislukt?

Bericht door ProXi »

Hoe groot is de kolonie?
Heb je de koningin zelf gevangen?
Heb je al larven en/of coconnen gehad of nieuwe werksters?
Is de kolonie mogelijk al in winterslaap? Staan ze in koude omgeving?
martin1993
Lid
Berichten: 118
Lid geworden op: 24 oktober 2012
Locatie: Uithuizen
Gender:
Leeftijd: 30

Re: is mijn kolonie mislukt?

Bericht door martin1993 »

Ik had ze net voor de winter en ik durfde ze eigelijk niet gelijk in winterslaap te zetten dus ze staan nog gewoon bij kamer temperatuur. Ik heb 1 koningin met 10 werksters besteld bij http://www.mierenboerderij.nl. Er zijn nog ongeveer 6 werksters over.
2x Lasius Niger
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4246
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Is mijn kolonie mislukt?

Bericht door Mika »

Hoe zit het met de temperatuur en de vochtigheid?
DUCKDUCKGO!
martin1993
Lid
Berichten: 118
Lid geworden op: 24 oktober 2012
Locatie: Uithuizen
Gender:
Leeftijd: 30

Re: Is mijn kolonie mislukt?

Bericht door martin1993 »

het buisje ligt in een arena van acryllglass, temperatuur zal rond de 23e graden zijn en voor de rest is de arena gevuld met hard opgedroogd zand zodat ze niet gaan graven. ze hebben wel water genoeg achter een watje in het nest en er ligt nog een buisje gevuld met suikerwater bij.
2x Lasius Niger
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4246
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Is mijn kolonie mislukt?

Bericht door Mika »

Je kan niet veel meer doen. Je kan het buisje verduisteren met aluminiumfolie errond. Voor je de folie errond rolt, sluit je de opening van het buisje af met een watje, zodat je geen werksters verliest. Je kan ook nog de toegang kleiner maken: ik doe dat door een kurk schijfje (2 millimeter dik) zodanig uit te snijden, dat ik het kan klemmen in het buisje, en er nog net een kleine werkster kan passeren. Op die manier zitten ze donkerder en vochtiger dan bij jouw opstelling. Verder niet teveel storen: laat ze eens een weekje zonder ze te storen.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 43
Contacteer:

Re: Is mijn kolonie mislukt?

Bericht door Floris »

Weet je of de koningin ooit eitjes gelegd heeft?
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
martin1993
Lid
Berichten: 118
Lid geworden op: 24 oktober 2012
Locatie: Uithuizen
Gender:
Leeftijd: 30

Re: Is mijn kolonie mislukt?

Bericht door martin1993 »

Lijkt me wel aangezien er werksters zijn. Maar sinds ik haar heb heeft ze niks gelegd.
2x Lasius Niger
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4246
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Is mijn kolonie mislukt?

Bericht door Mika »

Hoe groot zijn de werksters ongeveer? Eerder 2-3 millimeter, of eerder 4-5 millimeter? Kan je eventueel toch een foto maken?
DUCKDUCKGO!
martin1993
Lid
Berichten: 118
Lid geworden op: 24 oktober 2012
Locatie: Uithuizen
Gender:
Leeftijd: 30

Re: Is mijn kolonie mislukt?

Bericht door martin1993 »

Ze zijn zeer klein. foto maken word lastig want ze komen zeer zelden uit het buisje. maar als ik de kans krijg zal ik even een foto maken
2x Lasius Niger
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 43
Contacteer:

Re: Is mijn kolonie mislukt?

Bericht door Floris »

martin1993 schreef:Lijkt me wel aangezien er werksters zijn. Maar sinds ik haar heb heeft ze niks gelegd.
Het zou lelijk zijn, maar die kunnen zijn toegevoegd (geboost).
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
martin1993
Lid
Berichten: 118
Lid geworden op: 24 oktober 2012
Locatie: Uithuizen
Gender:
Leeftijd: 30

Re: Is mijn kolonie mislukt?

Bericht door martin1993 »

daar was ik inderdaad ook al bang voor, maar ik kijk het nog even een maandje aan en zal even al de raad opvolgen die ik hier heb gekregen
2x Lasius Niger
martin1993
Lid
Berichten: 118
Lid geworden op: 24 oktober 2012
Locatie: Uithuizen
Gender:
Leeftijd: 30

Re: Is mijn kolonie mislukt?

Bericht door martin1993 »

mocht dit niks worden dan ga ik van de zomer over op Myrmica rubra of op een nieuwe kolonie lasius niger maar dan vang ik hem dit keer zelf want de prijzen van mierenboerderij.nl rijzen ook de spuigaten uit.
2x Lasius Niger
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Is mijn kolonie mislukt?

Bericht door ANThousiasteling »

Ik heb zelf 1 Lasius niger kolonie met 1 gyne en ongeveer 1500 werksters die ik sinds augustus 2011 heb. Daarnaast heb ik nog 15 buisjes met in ieder buisje een Lasius kolonie. In 14 buisjes zit 1 Lasius gynes met zo'n 10 tot 20 werksters en ik heb 1 buisje met 2 Lasius gynes met zo'n 50 werksters (deze leven nog steeds perfect samen..dat had ik niet verwacht moet ik zeggen). Deze heb ik allemaal afgelopen juli gevangen.

Dat er in jou nieuwe kolonie op dit tijdstip van het jaar niet zoveel meer gebeurd verbaast mij niet echt. Sinds een maand of 2 gebeurd er bij mijn kolonies namelijk ook maar heel weinig. Al deze kolonies staan binnen bij kamer temperatuur. De grote kolonie bij zo'n 21 tot 24 graden en de 15 buisjes bij een temp. van 20 tot 22 graden. Op basis van de temp. zou je verwachten dat de ontwikkeling van de kolonies gewoon onverstoord door zou moeten gaan maar dat is niet zo. Ik heb het vermoeden dat ze een interne biologische klok hebben die hen ongeacht de temp. verteld in welke periode van het jaar ze leven en deze mieren aanspoort tot inactiviteit.

Al mijn 15 kleine kolonies zitten gewoon rustig in hun buisje en verroeren zich amper. Ook komt er geen broed meer bij. Drinken doen ze amper en eten al helemaal niet. Er is dan ook geen broed die bouwstoffen nodig heeft dus waarom zouden ze fruitvliegjes moeten gaan verteren. Ook de gyne legt geen eieren en ook daar zijn dus geen bouwstoffen voor nodig. Een beetje suikerwater is voldoende om op te blijven leven. Alleen mijn grote kolonie heeft nog zoveel broed liggen dat de kolonie, als deze larven zouden verpoppen, in een klap zouden verdubbelen in aantal. Deze kolonie sleept nog wel continu fruitvliegen naar binnen maar de ontwikkeling van de larven gaat veel trager dan een 3 tot 4 maanden geleden. Dat kan ik zien aan de stapel poppen die er ligt. Deze groeit wel, maar wel heel langzaam. In denk dat de interne klok bij al deze kolonies alle processen en ontwikkelingsstadia enorm vertraagd.

Dat gebeurd nu ook in jou kolonie. Ik zou me er niet zo druk om maken. Zorg wel dat ze niet uitdrogen. Helaas is 6 werksters wel erg weinig en als deze allemaal sterven is het de vraag of de gyne genoeg eigen energie heeft om een nieuwe generatie werksters op te voeden.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
martin1993
Lid
Berichten: 118
Lid geworden op: 24 oktober 2012
Locatie: Uithuizen
Gender:
Leeftijd: 30

Re: Is mijn kolonie mislukt?

Bericht door martin1993 »

Ik heb ze nu ook maar in ee laatje gelegt met voldoende water. ik kijk over een paar maand wel weer
2x Lasius Niger
martin1993
Lid
Berichten: 118
Lid geworden op: 24 oktober 2012
Locatie: Uithuizen
Gender:
Leeftijd: 30

Re: Is mijn kolonie mislukt?

Bericht door martin1993 »

Ik heb vandaag de gyne maar naar buiten gelaten en op het forum een nieuwe besteld.
2x Lasius Niger
martin1993
Lid
Berichten: 118
Lid geworden op: 24 oktober 2012
Locatie: Uithuizen
Gender:
Leeftijd: 30

Re: Is mijn kolonie mislukt?

Bericht door martin1993 »

Hier mag een slotje op
2x Lasius Niger
Gesloten