Broed buiten nestbuis

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
martin1993
Lid
Berichten: 118
Lid geworden op: 24 oktober 2012
Locatie: Uithuizen
Gender:
Leeftijd: 30

Broed buiten nestbuis

Bericht door martin1993 »

IK heb 2 lasius niger kolonies, nou viel me vandaag op dat een kolonie ineens al het broed (zover ik kan zien, ze hebben het nestbuisje verduisterd met zand) net buiten het nestbuisje lag.
misschien een voorbode voor een verhuizing? want het water in het nesbuisje is wel bijna op en ik heb er een nieuwe met vers water in gelegt.

dit soort gedrag ben ik nog nooit tegen gekomen op het forum, iets om me zorgen over te maken?
2x Lasius Niger
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 43
Contacteer:

Re: Broed buiten nestbuis

Bericht door Floris »

De mieren zoeken de beste omstandigheden op voor het broed. In hun vorige nest legde mijn Formica fusca het broed elke nacht buiten.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
jeroenbeekman
Lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 27 mei 2010
Locatie: Omgeving Tiel
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Broed buiten nestbuis

Bericht door jeroenbeekman »

Niks om je zorgen over te maken. Heb je er een warmte matje onder?
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 43
Contacteer:

Re: Broed buiten nestbuis

Bericht door Floris »

Dat nest had een warmematje op een deel van het nest. Maar de ruimte was te klein om het broed in te leggen.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
martin1993
Lid
Berichten: 118
Lid geworden op: 24 oktober 2012
Locatie: Uithuizen
Gender:
Leeftijd: 30

Re: Broed buiten nestbuis

Bericht door martin1993 »

lasius niger in die staat bij een temperatuur van rond de 23 graden op me kamer, dus de warmte zal wel goed zijn, viel me wel op toen ik ze voerde met een ligtelijk nog stuiptrekkende mug ze alles weer naar binnen brachten. maar het ligt inmiddels ook alweer buiten.
2x Lasius Niger
martin1993
Lid
Berichten: 118
Lid geworden op: 24 oktober 2012
Locatie: Uithuizen
Gender:
Leeftijd: 30

Re: Broed buiten nestbuis

Bericht door martin1993 »

Ik heb voor de duidelijkheid maar even een foto toegevoegd, toch een beetje raar waar ze het allemaal neerleggen
rsz_20130527_204714.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
2x Lasius Niger
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 43
Contacteer:

Re: Broed buiten nestbuis

Bericht door Floris »

De foto maakt een hoop duidelijk. Is het zand wel vochtig? (Merk op dat we niet aanraden om zand in een nest te doen.)
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
martin1993
Lid
Berichten: 118
Lid geworden op: 24 oktober 2012
Locatie: Uithuizen
Gender:
Leeftijd: 30

Re: Broed buiten nestbuis

Bericht door martin1993 »

Nooit geweten dat ik zo'n goede camera heb, zie nu 2 hoopjes eieren bij me andere kolonie die me nog niet opgevallen waren.
het zand was ik ook niet helemaal met mezelf eens, maar allen plastic als ondergrond wist ik ook niet of dat wel goed was...

en nee, het zand is niet vochtig
2x Lasius Niger
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Broed buiten nestbuis

Bericht door GvG »

Je kan het andere buisje (dat ik op de achtergrond zie liggen) verduisteren met folie om het aantrekkelijker te maken en zo een verhuizing te stimuleren. Dan hebben ze ook misschien ook minder behoefte om het buisje te vullen met zand. Bij mij liggen ze trouwens gewoon op plastic, in verduisterde buisjes.
martin1993
Lid
Berichten: 118
Lid geworden op: 24 oktober 2012
Locatie: Uithuizen
Gender:
Leeftijd: 30

Re: Broed buiten nestbuis

Bericht door martin1993 »

Dat zou ik jammer vinden omdat ik dan niet meer kan zien of ze broed heeft of niet, maar goed, dat kan ik nu ook niet.
dus ik zal vanavond het andere buisje even verduisteren. want het water van het andere buisje begint flink groen te worden
2x Lasius Niger
Plaats reactie