Lasius niger & Lasius flavus (Floris)

Alle Lasius kolonies van de leden
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 43
Contacteer:

Lasius niger & Lasius flavus (Floris)

Bericht door Floris »

Proefbuisjes 14-06-2007
Zoals aanbevolen op de fora die ik gelezen heb, heb ik wat proefbuisjes en watten verzameld om water in de buisjes te houden om de lucht in de buisjes vochtig te houden. Nu heb ik wat koninginnen nodig als bewoners voor de buisjes. Ik heb besloten te beginnen met Lasius niger. Ze leven overal rond het huis (en in de rest van het land). Ze zouden moeten uitvliegen van eind juni tot begin september. Ik ben er klaar voor.

Afbeelding
Een proefbuisje.

Afbeelding
Ik heb er een aantal.

Afbeelding
De watten.

Afbeelding
Gevuld met water.

Afbeelding

Afbeelding
Van dichtbij.
๐Ÿœ Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 43
Contacteer:

Re: Lasius niger en Lasius flavus

Bericht door Floris »

Nat achter de oren 15-06-2007
Blijkbaar had ik te veel water in de buisjes laten zitten. Ik dacht dat het water door het watje heen was gelekt, maar nadat ik het buisje wat beter geleegd had, zat er bijna geen water meer aan de droge kant van het watje.
Het is warm weer, maar het is te nat voor een bruidsvlucht.

Afbeelding
Er is bijna geen water meer te zien aan de droge kant van het watje.

Afbeelding
Het witte kastje is een temperatuursensor die ik nog had liggen.

Afbeelding
Nu alleen nog mieren toevoegen...
๐Ÿœ Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 43
Contacteer:

Re: Lasius niger en Lasius flavus

Bericht door Floris »

Situatie stabiel 16-06-2007
Ik heb de eerste gevleugelde mier gevonden! Hij of zij werd door een werkster uit het nest gesleept, en was dood, but ze zijn er in ieder geval wel. Ik heb in de buurt gezocht of ik wat koninginnen kon vinden, maar het begon te regenen.

Afbeelding
Dode gevleugelde mier wordt uit het nest gesleept.

Afbeelding
Dode gevleugelde mier wordt uit het nest gesleept.

Afbeelding
Dode gevleugelde mier wordt uit het nest gesleept.

Afbeelding
Het regent, het heeft geen zin verder te zoeken.

Afbeelding
Mijn nieuwe mierenverplaatswerktuig.

Afbeelding
Naar het schijnt wordt dit ook gebruikt om lippen mee te verven.
๐Ÿœ Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 43
Contacteer:

Re: Lasius niger en Lasius flavus

Bericht door Floris »

Afwachten 19-06-2007
Het weer is goed vandaag: warm en niet te droog. Blijkbaar zijn de mieren nog niet zo enthousiast als ik ben. Het enige dat ik vandaag gezien heb, denk ik, is een mannetje Lasius niger. Oh, en wat Formica fusca op een dode worm.

Afbeelding
Het is mooi weer.

Afbeelding
Ants world party.

Afbeelding
Het is het grijze ding in het midden. Nee, echt waar!

Afbeelding
Jammer dat ik deze foto's met mijn telefoon neem.
๐Ÿœ Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 43
Contacteer:

Re: Lasius niger en Lasius flavus

Bericht door Floris »

Ongeduld 01-07-2007
De mieren worden ongeduldig. Ik ook.
Er wordt niet uitgevlogen vanwege de regen die geregeld valt. Maar ze zijn er klaar voor. Ik heb begrepen dat ze allemaal uitvliegen wanneer het weer beter wordt.

Afbeelding
De enige gevleugelde mieren die ik kan vinden, wonen onder mijn huis.

Afbeelding
Van dichter bij.

Afbeelding
Hier is het bewijs! Het is mogelijk met mijn telefoon scherpe foto's van dicht bij te maken (zolang je niet inzoomt op de foto).
๐Ÿœ Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 43
Contacteer:

Re: Lasius niger en Lasius flavus

Bericht door Floris »

Een koninklijk welkom 13-07-2007
Ze zijn er.
Vandaag was het warm en vochtig. Ik controleerde zoals gebruikelijk het nest bij de voordeur voor de koninginnen in de ingang van het nest. Doorgaans lopen ze daar in en uit. Ze waren er niet. Toen zag ik een gevleugelde koningin in het raamkozijn. Ze zijn uitgevlogen! Toen ik een paar stappen naar buiten zette, zag ik overal ongevleugelde (daarom waarschijnlijk bevruchte) Lasiuis niger. Ik heb er een aantal gevangen en in de buisjes gedaan die al een maand leeg hebben gestaan. Ik heb tien buisjes, dat leek me wel genoeg, maar met zoveel mieren... Ik besloot twee Lasius niger in een buisje te doen, dat werkt doorgaans.
Toen ben ik weg van het huis gelopen om wat koninginnen te vinden van kolonies van andere soorten die ik in de afgelopen maand ontdekt heb. Op een pad in de buurt zag ik dat niet alleen de Lasius niger vonden dat het tijd was om uit te vliegen, Myrmica rubra en Lasius flavus deelden die mening. Ik heb er van elk vier gevangen. De Myrmica rubra vochten met elkaar in hun buisje, dus die heb ik elk in een eigen buisje geplaatst.
Wijziging: De mieren waarvan ik dacht dat het Myrmica rubra waren, bleken Lasius umbratus. Deze hebben geen onafhankelijke koloniestichting, daarom heb ik ze vrijgelaten. Dit verklaart ook waarom het gaster zo dun was en waarom ze probeerden te ontsnappen.

Afbeelding
Een gevleugelde mier in het kozijn bij mijn voordeur.

Afbeelding
Twee ongevleugelde Lasius niger koninginnen die ik heb gevangen.

Afbeelding
Knus en vochtig in een buisje, maar nog niet donker genoeg.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Het pad waar ik een aantal kolonien Lasius flavus en Myrmica rubra Lasius umbratus ontdekt heb.

Afbeelding
De vergrootte nestingang is duidelijk zichtbaar.

Afbeelding
Lasiuis flavus (de gele dingen) bij dat pad. Ik had ze daar nog nooit eerder gezien.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Een Lasius flavus koningin. Ze had geen zin in poseren.

Afbeelding
Achteraan vier buisjes met Lasius niger, dan een buisje met nog meer Lasius niger, dan twee met Myrmica rubra Lasius umbratus en twee met Lasius flavus.

Afbeelding
De Myrmica rubra Lasius umbratus zitten gescheiden in hun buisjes.

Afbeelding
Lasius flavus.

Afbeelding
Lasius niger.

Afbeelding
Allemaal, klaar om een kolonie te beginnen.

Afbeelding
Mieren houden niet van licht in hun buisje, wel van warmte. Aluminiumfolie helpt met beide.

Afbeelding
Een lamp om de temperatuur overdag tussen 25ร‚ยฐC en 30ร‚ยฐC te houden.
๐Ÿœ Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 43
Contacteer:

Re: Lasius niger en Lasius flavus

Bericht door Floris »

Op eigen benen 15-07-2007
Na he vrijlaten van Lasius umbratus, had ik vier lege buisjes. Ik heb die gebruikt om de mieren hun eigen buisje te geven, op twee Lasius niger en twee Lasius flavus na. Ik heb nu acht Lasius niger en vier Lasius flavus.
Myrmica rubra koninginnen worden pas in Augustus verwacht.

Afbeelding
Lasius niger boven, Lasius flavus onder. De Lasius niger lijken uit hun watje te drinken of te graven, misschien vanwege het plotselinge licht.

Afbeelding

Afbeelding
Door ze bloot te stellen aan fel licht, dwing ik ze op zoek te gaan naar een betere nestplaats, in dit geval het nog afgedekte buisje aan de linker kant.

Afbeelding
Zodra een van beide naar het buisje links was overgestoken, heb ik de buisjes weer losgehaald.

Afbeelding
๐Ÿœ Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 43
Contacteer:

Re: Lasius niger en Lasius flavus

Bericht door Floris »

Eerste eitjes 16-07-2007
De eerste eitjes zijn er. Blijkbaar vinden alle mieren, op een na, het prettig wonen en zijn gestart met leggen. Het zou een aantal weken moeten duren eer de eitjes uitkomen. De larven zullen gevoerd worden met de reservers van de koningin en zullen dan poppen en nanitici worden, extra kleine mieren. Deze eerste werksters zullen helpen de kolonie starten, zodat de koningin de rest van haar leven te eten krijgt en wordt schoongemaakt en alleen maar eitjes hoeft te leggen. Buiten is het vandaag 29ร‚ยฐC, een goede temperatuur voor mieren.

Afbeelding
Het is weer een onscherpe foto. Ik wilde de mier niet te lang aan het felle licht blootstellen. Ze stond op de eitjes en rende weg toen ik de foto nam.
๐Ÿœ Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 43
Contacteer:

Re: Lasius niger en Lasius flavus

Bericht door Floris »

Eitjes en talk 20-07-2007
Er zijn elf koninginnen over. Ik heb een Lasius flavus vrijgelaten die na een aantal dagen nog geen eitjes had gelegd. Ze hebben allemaal minstens tien eitjes. Ik heb deze keer wat scherpachtige foto's.
Ik ben de buitenwerelden aan het maken. Ik heb er een uitgetest met twee Lasius niger werksters die ik heb geleend van de kolonie bij de voordeur. Ze hebben niet kunnen ontsnappen.

Afbeelding
Lasius niger met een paar eitjes.

Afbeelding
Een zorgzame moeder.

Afbeelding
Wat voor kunststoffen bakje voldoet.

Afbeelding
Doorzichtige slang uit een dierenwinkel.

Afbeelding
Vermoedelijk bedoeld voor aquaria.

Afbeelding
Past precies om een proefbuisje en het gat dat ik in het bakje heb gesmolten.

Afbeelding
Talkpoeder voor voeten. Alleen water toevoegen.

Afbeelding
En dan op de rand van het bakje aanbrengen.

Afbeelding
De miertjes schijnen met hun pootjes een talkdeeltje vast te pakken en daarmee naar beneden te vallen.

Afbeelding
Zo zou het moeten worden.

Afbeelding
Breng de gevangenen!

Afbeelding
Ze kunnen er inderdaad niet uit.

Afbeelding

Afbeelding
Het proefbuisje wordt verkend.
๐Ÿœ Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 43
Contacteer:

Re: Lasius niger en Lasius flavus

Bericht door Floris »

Meer eitjes 24-07-2007
Alle mieren hebben minstens twintig eitjes. Hier zijn drie foto's die ik genomen heb van een mier die haar eitjes heeft uitgespreid, in plaats van ze in een klompje neer te leggen.

Afbeelding
De residentie voor de afgelopen elf dag.

Afbeelding

Afbeelding
De witte stipjes naast de mier zijn eitjes.
๐Ÿœ Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 43
Contacteer:

Re: Lasius niger en Lasius flavus

Bericht door Floris »

Aanbouw 27-07-2007
Misschien heb ik wel te veel mieren, ik weet het nog niet. De buitenwerelden maken was in ieder geval wel wat werk. Zelfs het verzamelen van de bakjes kostte wat tijd, ik heb er nog wat nodig. Er zijn nog geen larven.

Afbeelding
Rijtjeshuizen.

Afbeelding
Een ijsdoos met een slangetje en talk.

Afbeelding
Ik heb de uiteinden van de slang wat opgerekt. Aan deze kant zodat de slang niet uit het bakje schiet.

Afbeelding
Aan deze kant zodat de slang groot genoeg is voor het buisje.

Afbeelding
๐Ÿœ Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 43
Contacteer:

Re: Lasius niger & Lasius flavus (Floris)

Bericht door Floris »

Larfjes 02-08-2007
De eerste larfjes zijn er! De larfjes zullen door de koningin gevoed worden, totdat ze zichzelf inspinnen in een pop. De eerste werksters zullen dan de taak overnemen van het voeren van de larfjes.

Afbeelding
Deze mier heeft haar kroost gesorteerd. De eitjes liggen bovenop, daaronder de larfjes van erg klein tot iets minder klein.

Afbeelding
De grotere larfjes verschenen eerder dan ik had verwacht.
๐Ÿœ Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 43
Contacteer:

Re: Lasius niger & Lasius flavus (Floris)

Bericht door Floris »

Eerste kleintjes 19-08-2007
De eerste nanitica (een kleine, eerste generatie werkster) is er. Pas uitgekomen zijn ze grijs, bijna wit, en zacht. Wanneer ze opdrogen krijgen ze hun werkelijke kleur, zwart in dit geval.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
๐Ÿœ Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 43
Contacteer:

Re: Lasius niger & Lasius flavus (Floris)

Bericht door Floris »

Eerste voedsel 20-08-2007
Mieren als Lasius niger hebben zowel koolhydraten als eiwitten nodig. Ik gebruik suiker of honing als koolhydraten en insecten als eiwitten. Dit is de eerste keer dat ik ze gevoerd heb, ze hielden erg van het suikerwater.

Afbeelding
Kristalsuiker in een flessendop.

Afbeelding
Een doordrukstrip van een pil om het op te lossen.

Afbeelding
Drosophila melanogaster, ik noem ze biervliegjes, omdat ik ze vooral vind in lege bierflesjes.

Afbeelding
Een Lasius niger koningin drinkt haar eerste suikerwater.

Afbeelding
De werksters en de koningin delen het voedsel dat ze vinden. Dit is ook hun manier van erover communiceren.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Ze waren nog niet geรƒยฏnteresseerd in eiwitten. Wanneer ik het insectje verder duwde, behandelde ze het als bedreiging of als afval.
๐Ÿœ Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 43
Contacteer:

Re: Lasius niger & Lasius flavus (Floris)

Bericht door Floris »

Voorwaartse beweging 23-08-2007
Dit is de eerste mier die ik een buitenwereld zie verkennen. Het idee is dat de mieren buiten komen en voedsel mee naar binnen het nest in nemen.
Later kwam ik erachter dat de buisjes en dus de loopafstand te groot was voor een kolonie zo klein als deze. Ik heb slechts een keer een mier buiten de kunststof slang gezien.

Afbeelding
Ik ben nog op zoek naar een betere en beter uitziende oplossing.

Afbeelding
De eerste mier die ik de nieuw aangesloten ruimte zie verkennen.

Afbeelding

Afbeelding
De kolonies groeien gestaag.

Afbeelding
Deze koningin legt een ei. De witte strepen komen doordat je daar tussen de plaatjes van het uitwendig skelet op haar gaster kunt zien. Dat kom omdat ze vol zit met suikerwater.
๐Ÿœ Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 43
Contacteer:

Re: Lasius niger & Lasius flavus (Floris)

Bericht door Floris »

Vooruitgang 24-09-2007
De kolonies groeien gestaag. Alle hebben minstens zes nanitici, behalve de Lasius flavus.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Deze kolonie heeft de ingang geblokkeerd met droge stukjes wat.

Afbeelding
๐Ÿœ Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 43
Contacteer:

Re: Lasius niger & Lasius flavus (9

Bericht door Floris »

De vooruitgang 03-10-2007
Alle Lasius niger kolonies groeien gestaag. De twee Lasius flavus buisjes hebben nog steeds geen nanitici.

Afbeelding
Minstens elf nanitici met eitjes en larfjes. De donkere plekjes in de larven zijn voedsel, eiwit in de vorm van insectjes.
๐Ÿœ Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 43
Contacteer:

Re: Lasius niger & Lasius flavus (Floris)

Bericht door Floris »

Warme melk 04-11-2007
Noord en West Europeese mieren zoals Lasius niger houden een winterslaap. Het begin van de winterslaap wordt aangekondigd door een stop in de ontwikkeling van de eitjes, larven en poppen. Door de temperatuur van een nest te verlagen tot een paar graden boven het vriespunt, wordt de stofwisseling van de mieren vertraagd, zodat ze het de winter kunnen volhouden.
Ik heb ze wat suikerwater gegeven en heb ze voor het open raam gezet zodat ze geleidelijk kunnen afkoelen.
Ik ben er ook achter gekomen dat een van de twee Lasius flavus buisjes nanitici heeft. De andere heeft nog steeds alleen eitjes. Ik vraag me af hoe ze de winter door gaan komen.

Afbeelding
Druppels suikerwater voor de winterslaap. De mier rechtsonder is aan het drinken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Tot mijn verrassing hadden deze Lasius flavus koninginen nanitici, eindelijk. Net op tijd om ze gedurende de winter gezelschap te houden.

Afbeelding
Hun eerste en, voorlopig, laatste voedsel.

Afbeelding

Afbeelding
Ik gebruiken deze kunststofschuimen wikkel om ze tegen plotselinge temperatuurschommelingen te beschermen.

Afbeelding
๐Ÿœ Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 43
Contacteer:

Re: Lasius niger & Lasius flavus (Floris)

Bericht door Floris »

Winterwonderland 10-11-2007
Dit zal hun leefomgeving zijn tot maart, een eigen winterwonderland. De lage temperatuur zal de stofwisseling vertragen, zodat ze kunnen overleven op hun reserves.

Afbeelding
Voor het geval je het nog niet gezien hebt: dit it een koelkast. Het witte ding links is een thermometer.
๐Ÿœ Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 43
Contacteer:

Re: Lasius niger & Lasius flavus (Floris)

Bericht door Floris »

Vroeg uit de veren 25-11-2007
Na advies hierover op dit forum, heb ik besloten de Lasius flavus die nog geen nanitici had alvast te wekken, om zo haar kans om de winter te overleven te vergroten. Ik laat het buisje nu langzaam opwarmen.

Afbeelding
Het buisje ligt in het kozijn zodat het niet te snel opwarmt.

Afbeelding
๐Ÿœ Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 43
Contacteer:

Re: Lasius niger & Lasius flavus (Floris)

Bericht door Floris »

Winterse inhaalslag 07-02-2008
De Lasius flavus die ik eerder gewekt heb, zit nu lekker warm. Ze heeft meerder larfjes en is een beetje fysogastrisch.
De andere zitten ondertussen nog steeds in winterslaap. Ik controleer ze eens of tweemaal per maand. Ze bewegen erg langzaam, alle gynes bewegen in ieder geval nog. De watervoorraden zijn nog niet op.
Nog een maand en ze kunnen allemaal verdergaan met het bouwen van hun kolonies.

Afbeelding
De doek maakt het makkelijker af en toe te gluren.

Afbeelding
De watervoorraad is bijna uitgedraagd. Er is een extra buisje toegevoegd.

Afbeelding
Het miniscule hoopje wit spul bestaat uit larven en eitjes.

Afbeelding
De gele streepjes op het achterlichaam zijn waar je tussen de chitineplaatjes kunt doorkijken omdat het is opgezwollen.
๐Ÿœ Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 43
Contacteer:

Re: Lasius niger & Lasius flavus (Floris)

Bericht door Floris »

Rijzende temperaturen 22-03-2007
De miertjes worden een beetje opgewarmd in deze kamer met het raam open.

Afbeelding
๐Ÿœ Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 43
Contacteer:

Re: Lasius niger & Lasius flavus (Floris)

Bericht door Floris »

Een frisse lente 25-03-2008
Terwijl het buiten sneeuwt, hebben de miertjes binnen het lekker warm.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
๐Ÿœ Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 43
Contacteer:

Re: Lasius niger & Lasius flavus (Floris)

Bericht door Floris »

Geen zoutekauwen 07-04-2008
Alle buisjes zijn nu aangesloten op een eigen buitenwereld. Er is wat suikerwater vlak buiten elk buisje, maar de bewonertjes lijken nog niet geรƒยฏnteresseerd.

Afbeelding
Al de buisjes in een buitenwereld. Een van de buisjes bevat nog twee Lasius flavus gynes.

Afbeelding
Het witte goedje is talk om te voorkomen dat de mieren al te veel gaan verkennen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Het zou natuurlijk zo kunnen zijn dat de miertjes er niet van houden te eten terwijl ze worden bekeken.
๐Ÿœ Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 43
Contacteer:

Re: Lasius niger & Lasius flavus (Floris)

Bericht door Floris »

Biest 10-04-2008
Blijkbaar had het wat tijd nodig, nu hebben ze honger. Sommige kolonies heb ik nog niet zien drinken, andere zuigen zich vol.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
๐Ÿœ Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 43
Contacteer:

Re: Lasius niger & Lasius flavus (Floris)

Bericht door Floris »

Familieuitbreiding 01-06-2008
De kolonies groeien gestaag.

Afbeelding
De Lasius flavus kolonies zouden aangemoedigd moeten zijn te verhuizen naar een buisje met meer water door het licht.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Deze Lasius niger gyne is jammerlijk gestorven door onbekende oorzaak.

Afbeelding

Afbeelding
๐Ÿœ Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 43
Contacteer:

Re: Lasius niger & Lasius flavus (Floris)

Bericht door Floris »

Voortzetting 24-08-2008
Gedurende de zomer groeiden de kolonies door. Hier zijn wat plaatjes van voeren.

Afbeelding
Ik heb wat biervliegjes gevangen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Dit is een larfje van waarschijnlijk een of andere tweevleugelige.

Afbeelding
๐Ÿœ Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 43
Contacteer:

Re: Lasius niger & Lasius flavus (Floris)

Bericht door Floris »

Na de winterslaap 16-03-2009
Ik heb de beestjes nu een week uit de koelkast waar ze de winter hebben doorgebracht. Eerst heb ik ze twee dagen in mijn fietsenhok gezet, toen twee dagen in een kamertje met het raam open. Nu staan ze op hun tafeltje in de werkkamer.
Mijn Blaptica dubia kweek is inmiddels oogstklaar.

Afbeelding
De opstelling op de tafel. Ik heb zes Lasius niger kolonies en twee Lasius flavus. De warmtematten zijn nog niet aan.

Afbeelding
Een dubia zonder achterlijf.

Afbeelding
Bij de tweede keer voederen was er flinke belangstelling.

Binnenkort ga ik honingdauwsurrogaat maken.
๐Ÿœ Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 43
Contacteer:

Re: Lasius niger & Lasius flavus (Floris)

Bericht door Floris »

Vleesch! 25-03-2009
Bij de tweede keer dubia's voeren, waren de miertjes een stuk enthousiaster. Ik telde tot 30 mieren tegelijk buiten.

Afbeelding
Een stuk achterlijf van een Blaptica dubia.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Als je ze niet precies op de juist plaats doorknipt, blijven ze nog enige tijd bewegen. (Ik kon zo gauw niet vinden hoe het geluid te verwijderen.)



Afbeelding
Met een fototoestel zou dit best een mooie foto kunnen zijn.

Afbeelding
Honingdauwsurrogaat drinkende Lasius niger. Zij mijn honingdauwsurrogaatbericht voor meer foto's.
๐Ÿœ Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 43
Contacteer:

Re: Lasius niger & Lasius flavus (Floris)

Bericht door Floris »

ueoieoau
๐Ÿœ Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Plaats reactie