Klaar voor de start...

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Art747
Lid
Berichten: 498
Lid geworden op: 05 januari 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 53

Klaar voor de start...

Bericht door Art747 »

Voor mijn zoon die graag wil leren over mieren heb ik een formicarium gekocht bij Ants Canada (Omni nest small) en een koningin met 8 werksters by Ants Kalytta (Camponotos Herculanus). Ze zitten met zijn allen in een kamertje in the formicarium, bewegen een heel, heel klein beetje. In de buitenwereld een stukje aluminiumfolie met honing, een buisje met water afgesloten met een watje, een paar fruitvliegjes. Kortom we zijn klaar voor de start. Maar..... er is dus weinig tot geen activiteit. Het is binnen 20 graden dus ik dacht die winterslaap is er dan gewoon niet. Of toch wel? Ik heb een klein warmtematje besteld, dat wil ik onder â…“ van het formicarium leggen om het deels wat warmer te maken. Goed idee of niet? Er zitten 2 bevochtigers in het formicarium. Stuk spons. Ik heb 1 kant in gebruik. Mooi ding overigens dat Omni nest. Graag jullie tips en trucs. Groeten Arthur
Gebruikersavatar
boboy123
Lid
Berichten: 196
Lid geworden op: 26 juli 2011
Gender:
Leeftijd: 25

Re: Klaar voor de start...

Bericht door boboy123 »

Camponotos Herculanus kijkt niet egt naar temperatuur ze hebben een biologische klok ik zou ze gewoon nog even in winterslaap houden .
zo een omni nest is vrij groot ik zou een paar kamers dicht stoppen met wat watjes anders gaan ze afval dumpen in het nest een dan gaat het schimmelen.
hopelijk heb ik je wat kunnen helpen .
gr bo
Lasius niger
Lasius flavius
Camponotus ligniperdus
Camponotus barbaricus
Messor barbarus
Pheidole palidula
Gebruikersavatar
MichaelB
Lid
Berichten: 272
Lid geworden op: 08 december 2012
Locatie: Geleen
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Klaar voor de start...

Bericht door MichaelB »

Hallo!

Leuk te horen dat je ook aan de hobby begonnen bent.
En ook leuk te horen dat er iemand is die zich eerst goed inleest over de aanschaf en aan een hoop al gedacht heeft!
Dat is nog wel eens anders.

Alleen denk ik dat (En dat heeft wellicht met enthousiastme te maken) een omni nest voor een beginnende kolonie nog veel te groot is.
Vaak is een reageerbuisje beter tot dat ze een werkster of 20-40 hebben. Dit omdat in een buisje de vochtigheid beter gereguleert wordt.
En de mieren zoals je ook in het nest ziet maar een klein kamertje nodig hebben.
Daarbij komen ze in het begin nog niet veel in de buitenwereld. Zul je waarschijnlijk ook al gemerkt hebben.
Met meer dan 20 werksters zijn ze actiever.

Betreffende de winterslaap moet je er aan denken dat het een natuurlijk proces is wat niet afhankelijk is van temperatuur.
De kolonie reageert hier op de koningin.
Het is wel vaker voorgekomen dat een kolonie midden in de zomer in winterslaap ging.
Dus ik zou je inderdaad aanraden dit verder te stimuleren.
Daar bedoel ik mee: even een aantal dagen in het donker en wat kouder 10-15 graden zo simuleer je de winter slaap.
En dan laat je ze langzaam "ontwaken" naar kamer temp. om zo de lente te simuleren.
En dan als laatste leg je het warmte matje op 1/3de als zomer simulatie.
Hopenlijk worden ze dan wat actiever. (Doe het wel rustig aan een te grote schommeling en te snel kan schadelijk zijn.)

Daarbij zou ik je adviseren hun kamer en een aantal andere kamertjes te bedekken als je dat nog niet gedaan heb.
Zodat ze donkerder en rustiger zitten en eventueel naar een ander kamertje kunnen verhuizen en dan nogsteeds in het donker zitten.

Overigens gedurende de "winterslaap" gewoon honingwater ed aan blijven bieden.
Lasius Niger
Myrmica Rubra
Messor Barbarus
Reticulitermes grassei
Lasius Flavus x 2
Formica Rufibarbis
Temnothorax nylanderi
Pheidole Pallidula
Nieuwste aanwinst: Diacamma Sp.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Klaar voor de start...

Bericht door GvG »

Welkom op het forum! Dat omninest is inderdaad prachtig en heel geschikt om samen met kleine kinderen de kolonie te volgen. Ik ben het met Michael eens dat het wel nogal groot is voor een dergelijk kleine kolonie. Dit kan voor problemen zorgen. Maar dat merken we wel, ik hoop dat het meevalt. Ik ben geen voorstander van het dichtstoppen van kamers met watten, maar als het ontwerp van het nest het toelaat zonder de mieren al te veel te storen is het in jouw geval misschien wel een optie. Het grootste probleem zal namelijk zijn dat ze hun afval in een ongebruikte kamer zullen dumpen waardoor schimmel en mijten de boel zullen verpesten.

Daarnaast wil ik je meegeven dat wij Camponotus soorten niet aan beginners aanraden omdat ze erg gevoelig zijn voor verstoring. Zeker in de fase waarin de kolonie zich nu bevindt: de koloniestichting (of iets daarna). Als je dagelijks, of zelf meer dan wekelijks, even de verduistering wegneemt om te kijken is de kans groot dat ze in paniek raken en het broed (eieren, larven, poppen) opeten. Daarnaast staan Camponotus soorten bekend om hun langzame groei. Het kan dus nog jaren duren voor ze een dergelijk nest echt vullen.

Rust is dus nu veel belangrijker voor ze dan warmte.

Hoe dan ook heb je een prachtig nest met heel mooie mieren. Ik wens je veel plezier en succes toe. Hou je ons op de hoogte?

Edit:
Ik zie op de site van Ants Canada dat je de kamers apart kunt openen. Dat biedt mogelijkheden tot het afsluiten of zelfs reinigen van kamers. Succes!
Art747
Lid
Berichten: 498
Lid geworden op: 05 januari 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 53

Re: Klaar voor de start...

Bericht door Art747 »

Bedankt voor jullie advies. Ik heb de allerkleinste uitvoering van het Omni Nest. De kamertjes zijn allemaal aan de bovenkant te openen, dus met een pipet kan ik afval verwijderen uit een kamertje dat als afvalkamertje wordt gebruikt. Ik heb ze al afgedekt met karton. het plan is dat te wijzigen in rode folie zodat we kunnen kijken zonder te storen. Ik heb geprobeerd me goed in te lezen op dit forum en elders op het www en videoblogs (Ants Canada) en een e-book. Maar dat deze soort zo langzaam groeit, dat had ik mij nog niet gerealiseerd. Dat de mieren stress hebben zal best want ze zijn ook 1 ½ week onderweg geweest vanuit Ants Kalytta Duitsland.... Ik hou jullie op de hoogte. mvgt Arthur
Gebruikersavatar
boboy123
Lid
Berichten: 196
Lid geworden op: 26 juli 2011
Gender:
Leeftijd: 25

Re: Klaar voor de start...

Bericht door boboy123 »

Deze nesten laten ook veel licht door langs de zijkanten let hier ook zeker op !
Gr bo
Lasius niger
Lasius flavius
Camponotus ligniperdus
Camponotus barbaricus
Messor barbarus
Pheidole palidula
Art747
Lid
Berichten: 498
Lid geworden op: 05 januari 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 53

Re: Klaar voor de start...

Bericht door Art747 »

Zal ik doen. heb je die video van Ants Canada gezien van het overzetten van een oud formicarium naar een extra large Omni Nest? Leuk!
MorbidMike
Lid
Berichten: 314
Lid geworden op: 11 juli 2009
Locatie: Leiden, Zuid-Holland
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Klaar voor de start...

Bericht door MorbidMike »

Wat GvG zegt kan niet genoeg benadrukt worden, ze hebben echt rust nodig en geen verstoring. Trillingen, licht en adem kan ze erg verstoren en Europese Camponotus soorten zijn er zeer gevoelig voor. Zelfs 1 keer per week in hun kamers kijken is te veel. Ideaal is om helemaal niet in de kamers te kijken en ze alleen te observeren wanneer ze buiten het nest komen. Dit is bij kleine kolonies weinig en wanneer ze buiten komen zijn ze zeer schrikkerig en vluchten ze bij de minste verstoring terug het nest in. Wanneer de kolonie groter is worden ze aggressiever en minder angstig. Het kan niet genoeg gezegd worden dat deze soort absoluut niet gestoord mag worden want ik weet hoe groot de verleiding is om vaak in het nest te kijken ;) . Veel succes!
Art747
Lid
Berichten: 498
Lid geworden op: 05 januari 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 53

Re: Klaar voor de start...

Bericht door Art747 »

Ok, nou we zullen het formicarium voorlopig dan even weg zetten. Ik heb heel voorzichtig gekeken, en ze zitten met z'n allen dicht bij elkaar en reageren niet op het kijken, maar toch. Dus geduld tot maart of zo....
Gebruikersavatar
MichaelB
Lid
Berichten: 272
Lid geworden op: 08 december 2012
Locatie: Geleen
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Klaar voor de start...

Bericht door MichaelB »

Dat is wellicht iets voor de volgende keer.
Dan weet je dat wij je kunnen adviseren per soort wat wel en minder geschikt is, wat wel of niet traag groeit/ reageert, waar je bijvoorbeeld een al wat grotere kolonie kunt bestellen etc.
Kan me goed voorstellen dat je zoontje blij is eindelijk de mieren te hebben en dan nu niet blij is om ze verplicht helemaal moet wegzetten.
Als ik een leukere/ grotere grotere kolonie had gehad hadden we kunnen ruilen ofzo. Maar heb alleen een wat grotere lasius niger kolonie.
En ik denk dat het ook leuk en leerzaam is om ze van een jonge kolonie op te laten groeien. En het leert geduld, heel veel geduld :P
Lasius Niger
Myrmica Rubra
Messor Barbarus
Reticulitermes grassei
Lasius Flavus x 2
Formica Rufibarbis
Temnothorax nylanderi
Pheidole Pallidula
Nieuwste aanwinst: Diacamma Sp.
Art747
Lid
Berichten: 498
Lid geworden op: 05 januari 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 53

Re: Klaar voor de start...

Bericht door Art747 »

ja ik zag op de site van Ants Kalytta ook grote kolonies, maar ik dacht laten we nou klein beginnen. Keuze voor de kleine kolonie die ik nu heb gekocht was eigenlijk het formaat van de mieren....Beetje grote mieren leek ons wel leuk. En met de status "easy" en op voorraad en een Europeese soort om gedoe met vochtigheid van 80 % en warmte uit te sluiten. Ik zag de Camponotus herculeanus ook niet in de caresheet staan. Ik heb zo ook niet een overzicht kunnen vinden met welke mierensoort snel en welke langzaam groeit
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Klaar voor de start...

Bericht door GvG »

Ik zie dat je ook een kolonie Lasius niger hebt. Dat is een soort die snel kan groeien. Mijn grootste L. niger kolonie is van een gyne die ik augustus 2012 heb gevangen. Zij heeft nu iets van 500 werksters.

Ook deze kan je voorlopig beter in een reageerbuisje met waterreservoir houden.
Art747
Lid
Berichten: 498
Lid geworden op: 05 januari 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 53

Re: Klaar voor de start...

Bericht door Art747 »

Er is nu enige activiteit te bespeuren. Er kwam eerst 1 werkster en nu meerdere drinken uit het regageerbuisje met water en watje. De honing vinden ze niet interessant. De fruitvliegjes wel. Die zijn meegenomen naar de ruimte waar ook de koningin en de ander werksters zitten. Ik heb die verblijven afgedicht met rode folie en ik kijk er met een rood fietslampje in. Want ze kunnen geen rood licht zien toch?? . stukje salami zo groot als een fruitvliegje wordt iets vreemds mee gedaan. Er worden stukjes watten uit het regageerbuisje geplukt en op dat stukje salami gelegd.... ze laten het achter in de "buitenwereld".
Plaats reactie