Omdat er maar enkele blogs zijn over Lasius flavus, ga ik hier updates plaatsen over mijn kolonie,eEn zo misschien mensen aanzetten om deze soort te houden. De kolonie is al eventjes in mijn bezit, maar ik start nu pas de blog, omdat ik eerst zeker wilde zijn van het slagen van de gyne.
Eind maart:
Van MichaelB 2 gynes gekregen, elk met enkele werksters. Deze krijgen allebei een buitenwereld, en krijgen fruitvliegjes en honingdauwsurrogaat.
Na een week overlijdt een van de gynes, geen idee hoe het komt. De stress van het verzenden, een ziekte, of gewoon een zwakke gyne, wie zal het zeggen.
De andere gyne doet het goed, maar er gebeurt zee weinig, de miertjes fourageren niet, en zo komt er dus ook geen voedsel in het nest. (Het kan natuurlijk zijn dat er 's nachts voedsel verzameld wordt.
April:
De gyne leeft, er komen enkele eitjes bij en de larven groeien gestaag.De kolonie telt een 5-tal kleine werksters. Nog steeds geen enkele activiteit in de buitenwereld. Om de kolonie toch wat voedsel te geven breng ik met een pincet een fruitvliegje en wat surrogaat in het buisje. Alles wordt opgegeten. L. flavus blijkt toch een stuk moelijker te zijn dan L.niger.
Eind april:
De kolonie telt een 5-tal nanitics, en enkele kleine poppen. Het stapel(tje) broed groeit. Nog steeds geef ik voedsel door kleine hoeveelheden surrogaat aan te brengen in het nest. Dit is een redelijk lastig werkje, omdat te veel surrogaat er kan voor zorgen dat het broed er in vastplakt. Ik boost de kolonie met een 5-tal poppen uit een nest van buiten.
Mei:
De gebooste poppen komen uit, samen met enkele uit het nest, de kolonie telt nu een 15-tal mieren, een tiental nanitics, en vijftal werksters. Er wordt nu veel meer voedsel aanvaard, nog steeds geen mieren in de buitenwereld. Ik blijf verder voederen in de reageerbuis. Ik verhuis de kolonie, wegens een opgedroogd buisje.
Juni:
De gebooste poppen hebben wonderen gedaan, de gyne is stevig aan de leg en er ligt een stapeltje broed. 's Nachts betrap ik soms een mier buiten het nest (steeds een nanitic). Ik stop met voederen in het reageerbuisje. Er is steeds honingdauwsurrogaat aanwezig, zelden fruitvliegjes.
Juli: De kolonie is enorm gegroeid, er zijn steeds een twee tot drie werksters in de buitenwereld. De kolonie telt nu minstens 50 mieren, en een hele hoop broed. Wat wel opvalt is dat er zowel grote als zeer kleine werksters aanwezig zijn. Er worden normale werksters geproduceerd, maar ook zeer kleine nanitcs, die wel drie keer kleiner zijn. Met wat vertraging is de kolonie nu toch in gang geschoten. Het is duidelijk dat L. flavus een niveau hoger is dan L. niger. Er is veel meer geduld voor nodig, en honingdauwsurrogaat is volgens mij een must. Suiker- en honingwater wordt amper aangenomen, evenals insecten.
Heden: Vandaag heb ik de kolonie nog eens verhuisd, toen ik zag hoe groot de kolonie niet was geworden op korte tijd (had een 3-tal weken niet gekeken), kon ik toch wel besluiten dat de gyne zichzelf bewezen had. Dit was dan ook de aanleiding voor deze blog. Binnenkort komen er wel nog foto's van de huidige opstelling.
Vragen en opmerkingen hier:
http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=7803
Lasius flavus (Reinoud)
-
- Lid
Re: Lasius flavus (Reinoud)
Ik heb net eens twee werksters uit het buisje gevist, en foto's ervan genomen.
Kwaliteit is wel niet dat, maar het verschil er tussen is wel goed te zien.
De grote werkster is eens van de grootste niet gebooste. Er zijn nog werksters die een kop kleiner zijn dan het kleintje, maar die kreeg ik er niet uitgevist.
Deze werksters verschillen een factor 2 van lengte ongeveer, de kleinste werksters zullen een factor 2,5-3 kleiner zijn dan de grootste. In mijn haast ben ik vergeten een foto te nemen van de kolonie, dat zal voor een volgende keer zijn.
Kwaliteit is wel niet dat, maar het verschil er tussen is wel goed te zien.
De grote werkster is eens van de grootste niet gebooste. Er zijn nog werksters die een kop kleiner zijn dan het kleintje, maar die kreeg ik er niet uitgevist.
Deze werksters verschillen een factor 2 van lengte ongeveer, de kleinste werksters zullen een factor 2,5-3 kleiner zijn dan de grootste. In mijn haast ben ik vergeten een foto te nemen van de kolonie, dat zal voor een volgende keer zijn.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- Lid
Even een update, de kolonie groeit nog steeds zeer goed, ik schat ze nu op een 60-70tal. Het is veel moeilijker geworden om te schatten met hoeveel ze zijn. Ze zijn gaan graven in het watje wat tussen de kolonie en het water ligt. (Er is geen gevaar op overstromen, het proefbuisje is bijna uitgedroogd.) Ze hebben er echt kamers en gangen in gegraven. Een nieuwe vochtige proefbuis ligt al enkele maanden in de buitenwereld, maar ze tonen er geen interesse in.
Ik heb een kleine L. niger kolonie aan de buitenwereld toegevoegd, het is een gyne van dit jaar met haar eerste werksters. (Een 10-tal werksters.)
Omdat deze soorten in de natuur ook vaak dicht bij elkaar leven leek het me niet al te veel kwaad te kunnen.
Vanaf het moment dat de L. niger kolonie enige agressie vertoont of te explosief begint te groeien krijgt deze een eigen buitenwereld.
Ik heb een kleine L. niger kolonie aan de buitenwereld toegevoegd, het is een gyne van dit jaar met haar eerste werksters. (Een 10-tal werksters.)
Omdat deze soorten in de natuur ook vaak dicht bij elkaar leven leek het me niet al te veel kwaad te kunnen.
Vanaf het moment dat de L. niger kolonie enige agressie vertoont of te explosief begint te groeien krijgt deze een eigen buitenwereld.
-
- Lid
Even een update:
De kolonie doet het nog steeds zeer goed. Er liggen zeker verse 50 eitjes, en veel poppen. Het is moeilijker de kolonie te bekijken nu, omdat ze in de watten hun nest gemaakt hebben, de gyne zie ik niet meer. Als de kolonie zo verder doet telt ze zeker 150 miertjes voor de winterrust. Ze eten vrijwel alleen suikerwater of honingdauwsurrogaat. Fruitvliegjes willen ze wel nog eens het nest in slepen, maar ik heb de indruk dat deze soort daar niet zo'n nood aan heeft. Anders zouden ze het niet zo goed doen op vrijwel alleen vloeibaar voedsel.
De Lasius niger kolonie die ik in dezelfde buitenwereld heb geplaatst lijkt hen niet te storen, soms zie ik werksters van beide soorten op dezelfde plaats suikerwater drinken. Maar ik ga die Lasius niger kolonie er in de nabije toekomst toch weer uithalen.
De kolonie doet het nog steeds zeer goed. Er liggen zeker verse 50 eitjes, en veel poppen. Het is moeilijker de kolonie te bekijken nu, omdat ze in de watten hun nest gemaakt hebben, de gyne zie ik niet meer. Als de kolonie zo verder doet telt ze zeker 150 miertjes voor de winterrust. Ze eten vrijwel alleen suikerwater of honingdauwsurrogaat. Fruitvliegjes willen ze wel nog eens het nest in slepen, maar ik heb de indruk dat deze soort daar niet zo'n nood aan heeft. Anders zouden ze het niet zo goed doen op vrijwel alleen vloeibaar voedsel.
De Lasius niger kolonie die ik in dezelfde buitenwereld heb geplaatst lijkt hen niet te storen, soms zie ik werksters van beide soorten op dezelfde plaats suikerwater drinken. Maar ik ga die Lasius niger kolonie er in de nabije toekomst toch weer uithalen.
Hee Reinoud,
Was benieuwd naar de progressie van je kolonie, komt er binnenkort een update?
Was benieuwd naar de progressie van je kolonie, komt er binnenkort een update?
1 Lasius niger gyne, met 20-30 werksters
1 Lasius Flavus gyne, met 15-20 werksters
1 Myrmica rubra gyne, met 250+ werksters
1 Lasius Flavus gyne, met 15-20 werksters
1 Myrmica rubra gyne, met 250+ werksters