Lasius Niger "Magdalena" (Kegge)

Vragen en opmerkingen over de blogs
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Lasius Niger "Magdalena" (Kegge)

Bericht door Kegge »

Plaats in dit topic je vragen, suggesties, kritieken, opmerkingen over mijn allereerste stappen in de wondere wereld van het mierenhouden. Het relaas kan je hier lezen: http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=72&t=8039
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
Benno
Lid
Berichten: 71
Lid geworden op: 08 januari 2015
Locatie: Hilversum
Gender:
Leeftijd: 39

Re: Lasius niger "Magdalena" (Kegge)

Bericht door Benno »

Ik herken je overenthousiasme. Ik zit in exact dezelfde situatie als jij.
Ook ik heb een extra buisje aangesloten vanwege het water. Ze willen echter niet verhuizen en vinden het toch wel prima. Ze hebben in ieder geval de keuze denk ik maar. Enige nadeel is dat ze het nieuwe buisje gebruiken als afvalkamer.
Ikzelf kan nog steeds geen eitjes ontdekken. Dat komt misschien omdat ze gedeeltelijk in de watten aan het graven zijn van het bijna lege reservoir. Ik hoop dat ze daar het een en ander hebben verstopt.
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Lasius niger "Magdalena" (Kegge)

Bericht door Kegge »

Benno schreef:Ik herken je overenthousiasme. Ik zit in exact dezelfde situatie als jij.
Ook ik heb een extra buisje aangesloten vanwege het water. Ze willen echter niet verhuizen en vinden het toch wel prima. Ze hebben in ieder geval de keuze denk ik maar. Enige nadeel is dat ze het nieuwe buisje gebruiken als afvalkamer.
Ikzelf kan nog steeds geen eitjes ontdekken. Dat komt misschien omdat ze gedeeltelijk in de watten aan het graven zijn van het bijna lege reservoir. Ik hoop dat ze daar het een en ander hebben verstopt.
Ik voel me soms net een klein kind! Toen ik zag dat er een aantal larven zijn stond ik bijna te juichen :D ... de mieren maken geen enkele aanstalten te gaan verhuizen trouwens. Voordeel voor mij is dat ik vaak kan kijken, en daar krijg ik geen genoeg van.
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
Gebruikersavatar
Tristan
Lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 juli 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Lasius niger "Magdalena" (Kegge)

Bericht door Tristan »

Dat overenthousiasme is bij mij nooit volledig weggegaan :D
Ik zou er niet mee inzitten dat ze niet verhuizen. Bij mij heeft het al eens drie weken geduurd voordat mijn kleine lasius niger kolonie verhuisd was! Ik zou het niet te veel forceren. Je zou ze een duwtje in de rug kunnen geven door er een lamp op te schijnen maar let er dan wel op dat het buisje niet opwarmt. Maar het zou niet nodig moeten zijn. Gewoon geduld hebben is de boodschap. Hoewel ik zelf al ervaren heb hoe moeilijk dit is.

Leuke foto's trouwens! Ik vind het altijd leuk wanneer er foto's/filmpjes zijn :)
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Lasius niger "Magdalena" (Kegge)

Bericht door Kegge »

Tristan schreef:Dat overenthousiasme is bij mij nooit volledig weggegaan :D
Ik zou er niet mee inzitten dat ze niet verhuizen. Bij mij heeft het al eens drie weken geduurd voordat mijn kleine lasius niger kolonie verhuisd was! Ik zou het niet te veel forceren. Je zou ze een duwtje in de rug kunnen geven door er een lamp op te schijnen maar let er dan wel op dat het buisje niet opwarmt. Maar het zou niet nodig moeten zijn. Gewoon geduld hebben is de boodschap. Hoewel ik zelf al ervaren heb hoe moeilijk dit is.

Leuke foto's trouwens! Ik vind het altijd leuk wanneer er foto's/filmpjes zijn :)
Thanks! Ik laat de miertjes nu gewoon hun ding doen. Het is geweldig om naar te kijken en ik krijg er geen genoeg van. Dit is werkelijk een oude kinderdroom die eindelijk is uitgekomen :)
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Lasius niger "Magdalena" (Kegge)

Bericht door Manimaner »

Lasius niger hoeft overigens niet perse verduisterd.
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Lasius niger "Magdalena" (Kegge)

Bericht door Kegge »

Manimaner schreef:Lasius niger hoeft overigens niet perse verduisterd.
Hoeft niet, maar is wel natuurlijker en ik denk daarmee een beter voor de beestjes. Het welzijn van de mieren gaat voor mijn nieuwsgierigheid.
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Lasius niger "Magdalena" (Kegge)

Bericht door Manimaner »

Dus je gaat ze in een zandnest houden? ;) (verduisterd is zeker niet slecht, maar ze kunnen wennen aan het licht.)
maar goed ik ben ook wel erg flauw! ik zeg je alleen dat het niet perse hoeft ;)

succes verder!
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Lasius niger "Magdalena" (Kegge)

Bericht door GvG »

In mijn ervaring ontwikkelen Lasius niger kolonies in een verduisterd nest zich beter en sneller dan in een onverduisterd nest. Ook al kunnen ze zich aanpassen, donker is wel beter.

Ik denk dat ik wel kan wennen aan slapen in een verlichte slaapkamer, maar dat ik beter en lekkerder slaap in een donkere kamer.
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Lasius niger "Magdalena" (Kegge)

Bericht door Kegge »

Manimaner schreef:Dus je gaat ze in een zandnest houden? ;) (verduisterd is zeker niet slecht, maar ze kunnen wennen aan het licht.)
maar goed ik ben ook wel erg flauw! ik zeg je alleen dat het niet perse hoeft ;)

succes verder!
het liefst zou ik ze in een zandnest houden en dat ga ik met (een)volgende kolonie(s) ook zeker doen.

Ik heb je bericht zeker niet als aanval of kritiek ervaren. Het was duidelijk dat de mieren geen "last" hadden van hun verlichte nest. Een teken dat het donker "beter" is, blijkt volgens mij uit het feit dat de Gyne nu in het donker een berg eitjes heeft gelegd (binnen één dag) en in het verlichte nest helemaal geen eitjes heeft gelegd.

Het opmerken van deze verschillen maakt het allemaal super interessant.
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Lasius niger "Magdalena" (Kegge)

Bericht door Manimaner »

Het was ook zeer zeker niet als aanval bedoelt!
Iedereen doet wat hij zelf wilt met zijn mieren, zolang je in principe garant staat voor het welzijn van ze.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Lasius niger "Magdalena" (Kegge)

Bericht door GvG »

Kegge schreef:Gisteren tijdens het prachtige lenteweer ben ik de duinen in geweest om een stuk te gaan fietsen. Ik heb wel rondgekeken maar geen mieren aangetroffen. De volgende trip ga ik beter zoeken want ik weet dat ook in de duinen mierennesten te vinden zijn.

Absoluut! Zoek eens een mooi zonnig plekje, aan de rand van een open plek, en ga lekker in het gras zitten. Neem even de tijd en kijk wat er allemaal rondkruipt. Na een tijdje leer je de verschillende mieren kennen en weet je ook waar je ze kan verwachten. Een paar jaar terug zag ik het verschil tussen Lasius niger en Formica fusca niet eens. Als ik nu het duin in ga zie ik Formica fusca, Myrmica rubra, Lasius fuliginosus, Lasius psammophillus, etc. Soms ook soorten die ik niet direct op naam kan brengen, laatst zag ik vermoedelijk Formica clara, maar zo goed kan ik nog niet determineren. Dat houdt het ook spannend.
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Lasius niger "Magdalena" (Kegge)

Bericht door dvd »

Formica clara,word deze soort ook niet Formica lusatica genoemd?
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Lasius niger "Magdalena" (Kegge)

Bericht door Kegge »

GvG schreef:
Kegge schreef:Gisteren tijdens het prachtige lenteweer ben ik de duinen in geweest om een stuk te gaan fietsen. Ik heb wel rondgekeken maar geen mieren aangetroffen. De volgende trip ga ik beter zoeken want ik weet dat ook in de duinen mierennesten te vinden zijn.

Absoluut! Zoek eens een mooi zonnig plekje, aan de rand van een open plek, en ga lekker in het gras zitten. Neem even de tijd en kijk wat er allemaal rondkruipt. Na een tijdje leer je de verschillende mieren kennen en weet je ook waar je ze kan verwachten. Een paar jaar terug zag ik het verschil tussen Lasius niger en Formica fusca niet eens. Als ik nu het duin in ga zie ik Formica fusca, Myrmica rubra, Lasius fuliginosus, Lasius psammophillus, etc. Soms ook soorten die ik niet direct op naam kan brengen, laatst zag ik vermoedelijk Formica clara, maar zo goed kan ik nog niet determineren. Dat houdt het ook spannend.
Nu ben ik helemaal overtuigd!
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Lasius niger "Magdalena" (Kegge)

Bericht door GvG »

Offtopic: Oei... Weet je wat nog moeilijker is dan de determinatie van mieren? De taxonomie van mieren. Ik moest het opzoeken op antcat.org, en je hebt gelijk. Formica clara is het senior synoniem van Formica lusatica. Dat betekent dat F. lusatica een nieuwere benaming voor dezelfde soort is, maar dat de oude naam nog steeds geldig is. Er zijn naast F. lusatica nog 2 junior synoniemen voor deze soort. De determinatietabel die ik gebruik kent enkel de naam F. clara.
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Lasius niger "Magdalena" (Kegge)

Bericht door Manimaner »

Hey Kegge,

Leuk dat je kolonie het goed doet! dat heet volgens mij trouwens geen nymf :D
Als er geen eten word aangenomen dan is dat inderdaad gewoon een teken dat er weinig larven zijn. Bij mij beginnen de eitjes nu massaal uit te komen en neemt de voedsel vraag flink toe!
ik vraag me alleen af hoe druk die werksters het wel niet gaan krijgen. zo'n 150 larven worden het uiteindelijk.... en dat voor een 30 tal mieren. :shock:
(niet geboost)
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Lasius niger "Magdalena" (Kegge)

Bericht door ProXi »

Manimaner schreef:Hey Kegge,

Leuk dat je kolonie het goed doet! dat heet volgens mij trouwens geen nymf :D
Als er geen eten word aangenomen dan is dat inderdaad gewoon een teken dat er weinig larven zijn. Bij mij beginnen de eitjes nu massaal uit te komen en neemt de voedsel vraag flink toe!
ik vraag me alleen af hoe druk die werksters het wel niet gaan krijgen. zo'n 150 larven worden het uiteindelijk.... en dat voor een 30 tal mieren. :shock:
(niet geboost)
Volgens de woordenlijst:
'Nimf: Een nimf is een nog niet volgroeid imago (volwassen individu). Mieren hebben geen nimfenstadium'
Het bestaat dus wel, maar schijnbaar niet bij mieren.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Lasius niger "Magdalena" (Kegge)

Bericht door GvG »

[docentmodus] Klopt, nimfen zien we alleen bij insecten die geen volledige metamorfose kennen, zoals sprinkhanen en kakkerlakken. Uit de eitjes komen geen larven maar kleine sprinkhanen (of kakkerlakken) zonder vleugels. In andere talen wordt het woord nimf soms gebruikt voor naaktpoppen.[/docentmodus]

Die kolonie is waarschijnlijk één grote kolonie. Zou ook best een Tetramorium kolonie kunnen zijn, het zijn maar kleine zandhoopjes.
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Lasius niger "Magdalena" (Kegge)

Bericht door Manimaner »

Offtopic: docentmodus haha
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Lasius niger "Magdalena" (Kegge)

Bericht door Kegge »

GvG schreef:[docentmodus] Klopt, nimfen zien we alleen bij insecten die geen volledige metamorfose kennen, zoals sprinkhanen en kakkerlakken. Uit de eitjes komen geen larven maar kleine sprinkhanen (of kakkerlakken) zonder vleugels. In andere talen wordt het woord nimf soms gebruikt voor naaktpoppen.[/docentmodus]

Die kolonie is waarschijnlijk één grote kolonie. Zou ook best een Tetramorium kolonie kunnen zijn, het zijn maar kleine zandhoopjes.
Ik ben heel benieuwd of het misschien een Tetramorium kolonie is. De beestjes zijn zo klein dat determineren voor mij heel moeilijk is.

Geen nymph dus ... ik dacht echt dat een net "geboren" werkster uit een cocon een nymph werd genoemd. Het fijne van het forum is dat je meteen een boel kan leren. :D ... mijn vraag is dan hoe je een net geboren "blanco" werkster wel noemt.
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Lasius niger "Magdalena" (Kegge)

Bericht door Manimaner »

ik denk gewoon werkster... maar dit weet ik uiteraard niet zeker, waarschijnlijk springt GvG wel weer in docentmodus.
als de mieren heel klein zijn dan is dat weer een teken dat het een tetramorium sp is en dan denk ik meteen aan tetramorium caespitum een veel voorkomende soort, maar dit is niet te zeggen. (tetramorium impurum lijkt sprekend op caespitum, maar caespitum komt veel vaker voor) en er zijn ook andere tetramorium sp. ik heb er ook een voren op de stoep en die zandhoopjes zien er inderdaad hetzelfde uit, heel veel en vrij klein met hele kleine rood/zwarte miertjes.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Lasius niger "Magdalena" (Kegge)

Bericht door GvG »

Voor pas ontpopte werksters is geen officieel woord (edit: dus idd gewoon werkster), Mika noemt ze "grijsjes". Op Engelstalige fora wordt een ander woord gebruikt waar ik nu even niet op kan komen. Ik kom er op terug.

Ik herken Tetramorium werksters altijd aan de grote kop. De kop is net zo groot als de kont, waardoor het net lijkt alsof ze achteruitlopen, als je vluchtig kijkt. Althans, dat vind ik.
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Lasius niger "Magdalena" (Kegge)

Bericht door Kegge »

GvG schreef:Voor pas ontpopte werksters is geen officieel woord (edit: dus idd gewoon werkster), Mika noemt ze "grijsjes". Op Engelstalige fora wordt een ander woord gebruikt waar ik nu even niet op kan komen. Ik kom er op terug.

Ik herken Tetramorium werksters altijd aan de grote kop. De kop is net zo groot als de kont, waardoor het net lijkt alsof ze achteruitlopen, als je vluchtig kijkt. Althans, dat vind ik.
Ik zal komende week eens met mijn neus op de grond gaan liggen met het vergrootglas erbij. Ik zal wel wat vreemde blikken krijgen, maar dat moet dan maar. :D ... ben heel benieuwd welke soort hier bij mij overheerst. Ik heb gelezen dat het (meestal) de Lasius Niger is of de Tetramorium Caespitum, maar nooit tegelijk. Ook de tijdstippen van de bruidsvluchten verschillen tussen beide soorten. Het boekje van Peter Boer is echt onmisbaar!
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Lasius niger "Magdalena" (Kegge)

Bericht door Manimaner »

Ik heb in mijn tuin en omstreken vooral lasius Niger zitten, maar sinds kort kijk ik echt goed en volg ik ook mieren om hun nest te ontdekken (kan lang duren) en zie ik allemaal nieuwe soorten. Ook tetramorium nesten zijn veel te vinden. Ik denk trouwens dat je tetramorium wel van lasius Niger kan scheiden zonder vergrootglas :D

Als je echt goed op onderzoek uitgaat vind je ook verschillende soorten tetramorium en ik zie ook af en toe lasius soorten met rood erin waarvan ik vroeger gewoon zei dat het lasius Niger was.

Veel succes met je kolonie en ook veel plezier met het ontdekken van allerlei soorten rondom je huisvesting.
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Lasius niger "Magdalena" (Kegge)

Bericht door Manimaner »

ja, je gyne word fysogastrisch, dan zit ze inderdaad goed vol met eitjes en eten, een goed teken!
goed bezig!

de eerste foto lijkt me op lasius fuliginosus.
die onderste foto zie ik niet goed, maar is het nest neem ik aan.
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Lasius niger "Magdalena" (Kegge)

Bericht door ProXi »

Bij welke Haagse duinen ben je geweest?
Ik weet niet of je in die omgeving woont, maar je zou zeker eens moeten rondkijken in Meijendel.
Daar heb je een zeer diverse populatie aan mierensoorten: Formica Fusca, bosmieren, Lasius niger, Lasius flavus, Lasius fuliginosus, myrmica rubra en vast nog veel meer.
Daarnaast is het een heel erg mooi gebied.
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Lasius niger "Magdalena" (Kegge)

Bericht door Kegge »

Manimaner schreef:ja, je gyne word fysogastrisch, dan zit ze inderdaad goed vol met eitjes en eten, een goed teken!
goed bezig!

de eerste foto lijkt me op lasius fuliginosus.
die onderste foto zie ik niet goed, maar is het nest neem ik aan.
Hoi Manimaner. Bedankt voor het compliment. De mier op de eerste foto is echt pikzwart en een stuk groter dan de Niger. De tweede foto is inderdaad het nest. Omdat ik met mijn handen tussen de brandnetels zat is hij minder scherp geworden dan gehoopt. Maar ik heb onthouden waar het nest zit, dus kan het weer terugvinden. Ik bedenk me dat het misschien handig is om locaties van nesten te gaan vastleggen op een gedetailleerde fietskaart van de omgeving hier. Vandaag heb ik ook weer heel veel nesten gezien tijdens mijn wandeling. Het is verbazingwekkend hoe groot sommige nesten zijn ... meerder meters in lengte is geen uitzondering. het is makkelijk tellen als het nest parallel loopt aan de stoepbanden, want die zijn precies een meter lang :D
Laatst gewijzigd door Kegge op 25 mei 2015, 15:20, 1 keer totaal gewijzigd.
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Lasius niger "Magdalena" (Kegge)

Bericht door Kegge »

ProXi schreef:Bij welke Haagse duinen ben je geweest?
Ik weet niet of je in die omgeving woont, maar je zou zeker eens moeten rondkijken in Meijendel.
Daar heb je een zeer diverse populatie aan mierensoorten: Formica Fusca, bosmieren, Lasius niger, Lasius flavus, Lasius fuliginosus, myrmica rubra en vast nog veel meer.
Daarnaast is het een heel erg mooi gebied.
Hoi ProXi,

Ik kom voornamelijk in het Westduinpark tussen Scheveningen en Kijkduin. Dat is op loopafstand van waar ik woon. Door Meijendel fiets ik zomers als ik naar mijn werk ga ( Den Haag - Katwijk ), wat een prachtige rit is. Dus als het straks weer echt mooi weer wordt ben ik ook daar wat vaker te vinden.

Een interessant artikel over Mieren uit 1926 van Betrem lees je als pdf hier. Ook Peter Boer heeft een heel onderzoek besteed aan mieren in Meijendel. Die publicatie heb ik (nog) niet.

Nog een interessante studie over Meijendel en Bosmieren lees je in pdf hier
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Lasius niger "Magdalena" (Kegge)

Bericht door Manimaner »

http://www.stopa.cso.pl/galeria/owady/b ... uze/07.jpg
is dit hem?

als je echt eens ernaar gaat kijken dan kom je inderdaad heel veel tegen! wat brandnetels betreft, ik begrijp je helemaal :D
Offtopic: heb je nou alleen nog maar lasius niger trouwens?
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Lasius niger "Magdalena" (Kegge)

Bericht door Kegge »

Manimaner schreef:http://www.stopa.cso.pl/galeria/owady/b ... uze/07.jpg
is dit hem?

als je echt eens ernaar gaat kijken dan kom je inderdaad heel veel tegen! wat brandnetels betreft, ik begrijp je helemaal :D
Offtopic: heb je nou alleen nog maar lasius niger trouwens?
Durf het niet met zekerheid te zeggen. Lijkt er wel veel op. Als kind leerde ik dat als je "gestoken" bent door brandnetels je er over heen moet plassen. Dat heb ik nu niet gedaan :D

Op dit moment heb ik alleen één Lasius Niger kolonie. Ik ben helemaal nieuw in deze hobby dus doe het rustig aan. Ik hoop tijdens de bruidsvluchten deze zomer zelf gynes te vangen en zo het aantal kolonies uit te breiden. Ik heb nog heel veel te leren voordat ik de soorten aandurf die moeilijker te houden zijn.
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
Plaats reactie