Polyergus rufescens

Vragen over problemen van mierenkolonies
Plaats reactie
Gebruikersavatar
timdgd
Lid
Berichten: 297
Lid geworden op: 28 juni 2015
Gender:
Leeftijd: 23

Polyergus rufescens

Bericht door timdgd »

Hallo iedereen,
Ik ben al een tijd bezig met mieren en weet al een tijd af van het bestaan van Polyergus rufescens en ik vind deze soort zeer mooi en zou hier graag een kolonie mee willen beginnen. Alleen weet ik dat deze soort een afhankelijke kolonie sticht nodig heeft met formica fusca en dat ze hier in Nederland niet echt veel worden gezien. Mijn vragen waren nu:
Hoe kan ik aan een gyne of een kleine kolonie kommen van deze soort?
Zijn ze beschermd (dan hoef ik ze namelijk al niet meer)?
En als ik deze soort kan houden zou ik er graag wat info over willen van mensen die deze soort houden of er veel van wetten (op internet kon ik niet veel vinden :( ).

Vriendelijke groet,
Tim.
Formica fusca
Formica polyctena
Messor barbarus
Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Polyergus rufescens

Bericht door dvd »

Polyergus rufescens heeft slaven nodig,de werksters roven alleen maar poppen van formica fusca of een ander formica soort.Het zijn de slaven die achter voedsel gaan zoeken en het broed verzorgen.Ervaring heb ik niet met deze soort.Ik zie dat je nog heel jong bent,ik zou eerst ervaring opdoen met lasius niger of myrmica rubra.
Gebruikersavatar
timdgd
Lid
Berichten: 297
Lid geworden op: 28 juni 2015
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Polyergus rufescens

Bericht door timdgd »

oké bedankt voor de tip :)
Ik heb net ook al gevonden dat ze inderdaad totaal afhankelijk zijn van slaven (niks voor mij).
Formica fusca
Formica polyctena
Messor barbarus
Pheidole pallidula
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Polyergus rufescens

Bericht door GvG »

Ik sluit me aan bij dvd:
dvd schreef:Ik zie dat je nog heel jong bent,ik zou eerst ervaring opdoen met lasius niger of myrmica rubra.
Het is in deze fase erg aantrekkelijk om te denken aan allerlei mooie miersoorten die je kunt houden. Dat zien we heel vaak bij beginners. Het gebeurt vaak dat jonge beginners veel geld en tijd investeren in allerlei prachtige mieren en nesten, om er dan gaande weg achter te komen dat het niet werkt. Dat leidt tot teleurstellingen en vaak zien we zo'n beginner dan na een paar maanden niet meer terug op het forum. Probeer geduldig te zijn, en eerst eens de mieren die je nu hebt op te kweken tot een wat grotere kolonie, en de winter door te krijgen. Als dan na de winter blijkt dat het goed gaat, en je het nog steeds leuk vindt, kan je altijd je horizon verbreden en kijken welke andere mierensoorten er zijn.
Laatst gewijzigd door GvG op 20 jul 2015, 18:37, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Polyergus rufescens

Bericht door Mika »

Wegens versnippering van hun leefgebied zijn ze met uitsterven bedreigd, in Nederland, Duitsland en België.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
timdgd
Lid
Berichten: 297
Lid geworden op: 28 juni 2015
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Polyergus rufescens

Bericht door timdgd »

Oké ik zal eerst mijn lasius niger kolonie groot makken en dan kijk ik wel verder.
o en trouwens shunt dat deze soort met uitsterven bedreigt is in Nederland, België en Duitsland (dat is een groot gebied).
Formica fusca
Formica polyctena
Messor barbarus
Pheidole pallidula
Plaats reactie