Winterslaap

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
timdgd
Lid

Winterslaap

Bericht door timdgd »

Hallo iedereen,
Ik ben al een tijd veel bezig met mieren en heb al een gyne van Formica fusca, lasius niger en een gyne van myrmica rubra met 7 werksters die waarschijnlijk onbevrucht is :cry: . Maar nu weet ik al een tijd er van af dat ze een winterslaap moeten maken in de maar hier heb ik totaal geen ervaring mee :shock: !
Ik heb al wel gehoord dat als ik ze in de cool kast zet dat dan het talkpoeder (wat ik gebruik als anti ontsnappingsmiddel er af valt! en nu had ik meerdere vragen:
Is dit een probleem?
lopen er nog werkers in de buitenwereld tijdens de winterslaap?
Moet ik ze iets voeren?
Hoelang moet de winterslaap ongeveer duren?
En ik zou nog wat tips willen als dat kan.
Alvast bedankt

Vriendelijke groet,
Tim.
Formica fusca
Formica polyctena
Messor barbarus
Pheidole pallidula
Lvet
Lid
Contacteer:

Re: Winterslaap

Bericht door Lvet »

Ik doe ze gewoon in de koelkast zonder deksel, geen ontsnappingen. Rond 5 graden zijn ze echt inactief. Als er al een werkster buiten loopt, zal ze niet zomaar ontsnappen. Bij twijfel zou je natuurlijk gebruik kunnen maken van een deksel met ventilatie. Na de winterrust kun je de talklaag vervangen.
Voeren hoeft niet, maar zorg wel dat ze niet uitdrogen. Dus het nest wel vochtig blijven houden.
De winterrust moet ongeveer een half jaar duren, bijvoorbeeld van oktober tot en met maart. Vijf maanden is ook wel goed.
Overige tips: als de winterrust ten einde komt, de mieren langzaam opwarmen. Zelf doe ik dit door gedurende een paar de koelkasttemperatuur te verhogen en daarna uit te doen met de deur dicht zodat het langzaam opwarmt, maar dit is alleen mogelijk als je een aparte koelkast hebt. Je zou ze van de koelkast naar een koude kamer of schuur kunnen verhuizen.
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
Manimaner
Lid

Bericht door Manimaner »

Hey Tim,

voor kleine kolonies is dit heel simpel. Ze zullen waarschijnlijk niet meer in de buitenwereld komen en je kunt het buisje denk ik zelfs wel afsluiten en apart in de koelkast leggen. Het enigste wat ze nodig hebben is water dus zorg ervoor dat ze in een goed reageerbuisje zitten met genoeg water. Ik doe de winterslaap van november tot maart op 5-10 graden. Nooit onder het vriespunt. Zorg er ook voor dat je dit allemaal een beetje geleidelijk doet. Dus niet opeens van 20 graden naar 5 graden en als ze uit de winterslaap komen van 5 naar 20. Dit moet je voorzichtig weer opbouwen en afbouwen door ze tussendoor bijvoorbeeld een aantal dagen in de kelder O.I.D. te leggen zodat de temperatuur geleidelijk daalt/stijgt.

Als je merkt dat er geen ontwikkelingen meer plaatsvinden met het broed en de activiteit flink daalt zijn ze waarschijnlijk klaar voor de winterslaap. Het broed gaat gewoon mee de winterslaap in en zal in de lente zich verder ontwikkelen.
Manimaner
Lid

Bericht door Manimaner »

ah, sorry ik was erg lang bezig met mijn reactie :D
timdgd
Lid

Bericht door timdgd »

Oké bedankt voor de tips alleen wel jammer dat de winterslaap zo lang moet duren.
Formica fusca
Formica polyctena
Messor barbarus
Pheidole pallidula
Dorylus
Lid

Bericht door Dorylus »

Is het trouwens verstandig een startende kolonie Lasius Niger (met ongeveer 8 werksters) in winterslaap te brengen?
1x Lasius niger: blog
1x Messor barbarus
Manimaner
Lid

Bericht door Manimaner »

dat is redelijk weinig voor de eerste generatie, maar ik denk dat het wel goed komt als je deze tips opvolgt :D
Antsps
Lid

Bericht door Antsps »

Ik zou dat wel doen. Ik heb een paar jaar terug een kolonie van Lasius niger geen winterslaap/rust gegeven en de rest van het jaar was de groei matig als ik dat vergelijk met de kolonies die ik heb én die wel die rust hebben gehad. Dus, het hoeft niet maar het is wel aan te raden ;)
timdgd
Lid

Bericht door timdgd »

oké ik doe het gewoon jullie hebben ervaring ik niet.
Formica fusca
Formica polyctena
Messor barbarus
Pheidole pallidula
Momo

Bericht door Momo »

Winterslaap of niet?

Ik heb een vraag over de winterslaap van de Lasius Niger:
wij moeten voor school mieren bestuderen en nu willen we mieren houden op kamertemperatuur. Maar nu vraag ik me af of de mieren nog steeds in de winterslaap gaan of dat ze op kamertemperatuur wel redelijk actief blijven?

M.v.g.
Floris
Teamlid
Contacteer:

Bericht door Floris »

Lasius niger zal actief blijven, maar wel minder eitjes leggen in de winter.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
timdgd
Lid

Bericht door timdgd »

Oké ik heb mijn mieren nu ondertussen al 4 maanden in de koolkast zitten en nu kan ik mijn geduld nog wel bewaren maar vroeg ik me af: Als ik mijn Lasius niger kolonie nu al uit de koolkast haal heeft dit dan effect op op de gezondheid van de mieren of de groei van de kolonie?
Formica fusca
Formica polyctena
Messor barbarus
Pheidole pallidula
Kegge
Lid

Bericht door Kegge »

timdgd schreef:Oké ik heb mijn mieren nu ondertussen al 4 maanden in de koolkast zitten en nu kan ik mijn geduld nog wel bewaren maar vroeg ik me af: Als ik mijn Lasius niger kolonie nu al uit de koolkast haal heeft dit dan effect op op de gezondheid van de mieren of de groei van de kolonie?
Het antwoord is: ja

Hoe groot het effect is dat verschilt van kolonie tot kolonie. Heb nog even geduld, het is maart voordat je het weet. :)
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
timdgd
Lid

Bericht door timdgd »

Je hebt gelijk, ik moet nog heel even wachten :lol:
Formica fusca
Formica polyctena
Messor barbarus
Pheidole pallidula
Venator
Lid

Bericht door Venator »

6 Februari zitten mijn mieren 4 maanden in de koelkast.Ik dacht eraan om ze dan te ontwaken.
miel
Lid
Contacteer:

Bericht door miel »

Ik heb ook nog een vraagje: Ik kreeg voor mijn verjaardag een C.ligniperda kolonie, hoe moet ik deze in winterslaap brengen?
Op welke temperatuur moet dit?
En voor hoelang?

Gr, Miel
Hertcerf
Lid

Bericht door Hertcerf »

miel schreef:Ik heb ook nog een vraagje: Ik kreeg voor mijn verjaardag een C.ligniperda kolonie, hoe moet ik deze in winterslaap brengen?
Op welke temperatuur moet dit?
En voor hoelang?

Gr, Miel
Deze kunnen het beste van eind oktober tot eind maart in de koelkast (5-8 graden).
Nu is dat natuurlijk te laat, dus is het lastig te besluiten wat je het beste kunt doen. Als je de activiteit in de gaten houd zul je misschien kunnen zien of de mieren/larven zelf aangeven dat ze in winterslaap "willen".
GvG

Bericht door GvG »

Hebben ze op dit moment poppen en eitjes, of alleen larven?
miel
Lid
Contacteer:

Bericht door miel »

Alleen larven
dvd
Lid

Bericht door dvd »

Venator schreef:6 Februari zitten mijn mieren 4 maanden in de koelkast.Ik dacht eraan om ze dan te ontwaken.
Ik zou ze tot begin maart in de koelkast laten liggen!Ik weet dat het kriebelt om terug aan de slag te gaan,kan er zelf van mee spreken :D Als je ze de 6de uit winterslaap haalt kan zeker geen kwaad hoor,4maanden is toch ook al mooi.
GvG

Bericht door GvG »

miel schreef:Alleen larven
Dan zijn ze in diapauze. Dan kan je ze nog wel een paar maanden koelen. Ik zou ze nu een paar dagen op een koele plek zetten, zoals een vensterbank van een onverwarmde kamer, en dan nog tot maart in de koelkast.
Je had ze inderdaad het beste meteen in de koelkast kunnen zetten toen je ze kreeg.
blitz
Lid

Bericht door blitz »

dvd schreef:
Venator schreef:6 Februari zitten mijn mieren 4 maanden in de koelkast.Ik dacht eraan om ze dan te ontwaken.
Ik zou ze tot begin maart in de koelkast laten liggen!Ik weet dat het kriebelt om terug aan de slag te gaan,kan er zelf van mee spreken :D Als je ze de 6de uit winterslaap haalt kan zeker geen kwaad hoor,4maanden is toch ook al mooi.
Is 4 maanden genoeg?
GvG

Bericht door GvG »

Zeg, die vraag heb je nu al vaker gesteld, en die hebben we eerder beantwoord. Als je niet kan wachten haal je ze maar uit de koelkast, het zijn tenslotte jouw mieren.
blitz
Lid

Bericht door blitz »

GvG schreef:Zeg, die vraag heb je nu al vaker gesteld, en die hebben we eerder beantwoord. Als je niet kan wachten haal je ze maar uit de koelkast, het zijn tenslotte jouw mieren.
een beetje vriendelijker mag wel he!ik had het trouwens aan dvd gevraagd.
blitz
Lid

Bericht door blitz »

de een zegt het is genoeg,de ander zegt het is niet genoeg dat bedoel ik.maar om mensen meteen aan te vallen...
Hertcerf
Lid

Bericht door Hertcerf »

blitz schreef:
GvG schreef:Zeg, die vraag heb je nu al vaker gesteld, en die hebben we eerder beantwoord. Als je niet kan wachten haal je ze maar uit de koelkast, het zijn tenslotte jouw mieren.
een beetje vriendelijker mag wel he!
Ja, nare nare man :lol:
Manimaner
Lid

Bericht door Manimaner »

Ik snap wel waarom GvG zo reageert. GvG en anderen hebben al vaker gezegd dat volgens hun langer beter is. Als iemand dan blijft vragen of minder toch genoeg is om zo van een iemand bevestiging te krijgen en te horen wat je wil horen namelijk; "4 maanden is meer dan genoeg" dan kan dat op een begeven moment een beetje gaan storen. Daarom dus: Als jij denkt dat 4 maanden genoeg zijn dan moet je natuurlijk zelf weten of je mieren eruit haalt en niet blijven vragen of het toch goed genoeg is om zo bevevestiging te krijgen voor je al dan niet slechte keuze. Het blijft je eigen keuze en je eigen mieren ;)
Dat je een dergelijk bericht misschien iets vriendelijker kunt opstellen is natuurlijk zo, maar om tot mensen door te dringen is dat soms een betere keuze :D
dvd
Lid

Bericht door dvd »

blitz schreef:
een beetje vriendelijker mag wel he!ik had het trouwens aan dvd gevraagd.
Blitz ik had gezegd dat 4 maanden toch al mooi is,langer ( 5 maanden ) is beter ! Dat is geen reden om uit te halen naar de mensen hier.Als je vraag al diverse keren beantwoord is is het toch normaal dat mensen zo gaan reageren.Het zal bij elke mierenliefhebber wel kriebelen om ze uit winterrust te halen,heb geduld,het komt je kolonie alleen maar ten goede!
blitz
Lid

Bericht door blitz »

Ok sorry,maar ik kan er niet tegen als ene zegt dit is goed,de ander zegt nee dit is goed.Ik heb vandaag na mijn werk 2 bosmieren zien rondlopen met dit zacht weer.Ze gaan toch ook niet elke jaar 5 maanden in winterslaap.Ik hoor het al afkomen,het is beter voor de gyne,heb je daar bewijzen van?
Manimaner
Lid

Bericht door Manimaner »

Nogmaals Blitz, Als jij denkt dat het goed genoeg is en dat er niets zal gebeuren dan haal je ze er toch gewoon uit? Nee, ik heb geen bewijzen, maar om in winterslaap te gaan voor een langere tijd is gewoon de aard van het beestje. Het maakt dan niet uit of het 1 jaar toevallig erg warm weer is.
Plaats reactie