Hallo allemaal

Voorstelling van de leden
Plaats reactie
Freek
Berichten: 35
Lid geworden op: 23 september 2015

Hallo allemaal

Bericht door Freek »

Hallo allemaal

Ik ben dus freek. Ben al van kleins af aan een mieren liefhebber. Kwam er echter dit jaar pas achter dat je mieren kon houden. Na een hoop docu's te hebben gezien was ik echt overtuigd heb nu de soort componotus barbaricus. Heb me laten vertellen dat dit een trage soort is maar me eerste mier is geboren. En er liggen een hoop eitjes met 4 of 5 larven van middel groot formaat. Verder zitten ze in een gips nest met een rood plastic velletje erop met een buiten arena. Wacht nu op de bestelling van antstore want daar kan je goed zien wat de temperatuur is van de arena en de luchtvochtigheid. Hoop hier een hoop te kunnen leren en uiteindelijk zelf ook advies te kunnen geven.
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Hallo allemaal

Bericht door Kegge »

Welkom op het forum Freek. Er valt heel veel te leren hier door veel te lezen en vragen te stellen.
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
Freek
Berichten: 35
Lid geworden op: 23 september 2015

Re: Hallo allemaal

Bericht door Freek »

Ja had al een hoop gelezen en geleerd hier dus dacht beter maar ff aansluiten hoe meer info hoe beter.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Hallo allemaal

Bericht door GvG »

Hoi, welkom!

Een lastige soort om mee te beginnen. Succes!
Freek
Berichten: 35
Lid geworden op: 23 september 2015

Re: Hallo allemaal

Bericht door Freek »

Dankje wel komt goed hoop ik.
Freek
Berichten: 35
Lid geworden op: 23 september 2015

Re: Hallo allemaal

Bericht door Freek »

Gvg zou je er meer over kunnen vertellen? Heb ze zaadjes gegeven maar hier vullen ze alleen de buis van gips nest naar formicarium. Heb ze vandaag een langpootmug gegeven. Van te voren ingevroren had hier gelezen dat insecten parasieten kunnen hebben. Heb hier een hoop foto's en filmpjes van kunnen maken ze zijn er 2 uur mee bezig geweest. Heb hier met plezier naar gekeken. Geef ze verder eigen gemaakte honingwater en af en toe bestel ik honingdauw.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Hallo allemaal

Bericht door GvG »

Dus je geeft een gyne met 1 werkster toegang tot een gipsnest, en geeft je zaadjes aan een Camponotus barbaricus? Waar heb je dat gelezen? Niet op dit forum lijkt me.

Je hebt nog veel te leren. Ik denk dat je te weinig ervaring hebt om Camponotus barbaricus succesvol te kunnen houden, maar aangezien je haar nu al hebt gekocht geef ik je de volgende tips:
- Camponotus barbaricus eet geen zaadjes. Suikerwater en insecten is genoeg. Honingdauwsurrogaat heb je (nog) niet nodig. Een gyne met 1 werkster en wat broed eet heel weinig. Niet elke dag eten gaan geven.
- voorlopig leven ze het beste in een reageerbuisje. Een gipsnest is te groot.
- verder heeft een Camponotus gyne in de stichtingsfase 3 dingen nodig: Rust, rust en rust. Ze gaat eerder dood van de stress dan van de honger.

Voor verdere vragen kun je beter een nieuw topic openen.
Freek
Berichten: 35
Lid geworden op: 23 september 2015

Re: Hallo allemaal

Bericht door Freek »

Nee heb 1 gyne 6 werksters en een heleboel eitjes en 4 of 5 larve. Maar zal de zaadjes weghalen voordat dat gaat schimmelen. Heb dat overigens van de mierenboerderij.nl gehoord kreeg er een kaartje bij dat ik ze zaadjes moest geven insecten, honingdauw en suikerwater. Maar waarschijnlijk is dat een standaard kaartje wat ze erbij doen. Maar bedankt voor de tips
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Hallo allemaal

Bericht door GvG »

Ik vermoedde al dat je ze bij mierenboerderij.nl had gekocht. Ik vind het verwerpelijk dat ze je 40 euro laten betalen, verkeerde informatie geven, en mieren verkopen wwarvan de kans heel groot is dat ze niet aan je verwachtingen gaan voldoen.

Het is goed dat je 6 werksters hebt ipv 1 (anders was je nog erger afgezet), maar dat verandert niets aan wat ik eerder schreef. Ze zitten beter in een buisje, en je kunt ze beter geheel verduisteren. En natuurlijk: rust!

Edit: laat die zaadjes maar liggen. Het verwijderen levert veel stress op. Dat is schadelijker dan de eventuele schimmel die het op zou leveren.
Freek
Berichten: 35
Lid geworden op: 23 september 2015

Re: Hallo allemaal

Bericht door Freek »

Bedankt gvg voor je directe reactie. Ben een groot dierenliefhebber dus ga mijn uiterste best doen om ze te laten leven. Het is immer al verpilde geld en achteraf had ik beter kunnen beginnen met lasius nigra maarja dat is achteraf. Mocht het niet werken ga ik dat proberen. Zou ik je af en toe een vraag mogen stellen naar mijn mening heb je er veel verstand van ook met deze soort. Nogmaal bedankt
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Hallo allemaal

Bericht door GvG »

Natuurlijk mag je vragen! Ik heb wel wat ervaring met Camponotus vagus en C. ligniperda, maar niet veel met C. barbaricus. Ik heb eens een kolonietje overgenomen van een beginner, maar die hebben het niet gered.
Gebruikersavatar
Sneeuwuil
Lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 22 juli 2014
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Hallo allemaal

Bericht door Sneeuwuil »

Freek schreef:Nee heb 1 gyne 6 werksters en een heleboel eitjes en 4 of 5 larve. Maar zal de zaadjes weghalen voordat dat gaat schimmelen. Heb dat overigens van de mierenboerderij.nl gehoord kreeg er een kaartje bij dat ik ze zaadjes moest geven insecten, honingdauw en suikerwater. Maar waarschijnlijk is dat een standaard kaartje wat ze erbij doen. Maar bedankt voor de tips
Dat kaartje zal een standaard kaartje zijn, maar kijk gewoon op hun website, daar staat hoe je ze moet houden. Het is eigenlijk een soort voor gevorderden zoals GvG ook aangeeft. Je moet ze voornamelijk met rust laten, dus zo min mogelijk met de setup lopen pielen. En inderdaad, zaden eten ze niet.

http://www.mierenboerderij.nl/camponotu ... werks.html
Gebruikersavatar
Silence
Lid
Berichten: 65
Lid geworden op: 19 augustus 2014
Locatie: Amsterdam
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Hallo allemaal

Bericht door Silence »

GvG schreef:Ik vermoedde al dat je ze bij mierenboerderij.nl had gekocht. Ik vind het verwerpelijk dat ze je 40 euro laten betalen, verkeerde informatie geven, en mieren verkopen wwarvan de kans heel groot is dat ze niet aan je verwachtingen gaan voldoen.

Het is goed dat je 6 werksters hebt ipv 1 (anders was je nog erger afgezet), maar dat verandert niets aan wat ik eerder schreef. Ze zitten beter in een buisje, en je kunt ze beter geheel verduisteren. En natuurlijk: rust!

Edit: laat die zaadjes maar liggen. Het verwijderen levert veel stress op. Dat is schadelijker dan de eventuele schimmel die het op zou leveren.
GvG,

je opmerking over de prijs kan iemand het mee eens zijn of niet. Maar over de rest... als hij gewoon wat bij elkaar geklikt heeft op de website wat kan de verkoper er dan aan doen? Ik weet 100% zeker dat er geen mail gestuurd is met een verzoek tot informatie. Een advies tot het voeren van zaden slaat inderdaad helemaal nergens op en dat zal ook nooit geadviseerd worden, zelfs daar niet ;)

Bij de soort zelf staat alle informatie die jij nu in twijfel trekt redelijk duidelijk aangegeven.

Desalniettemin, als je deze soort succesvol kunt laten zijn dan heb je echt wel een leuke tijd. Hopelijk krijgen we Freek de goede kant op haha...

@Freek, heb je al een vorm van verwarming in gedachten voor na de winterslaap? Zonder verwarming gaat het moeilijk worden namelijk.
1 x Myrmica Rubra (2 gynes) 300+
1 x Camponotus Cruentatus 50+
1 x Pheidole Pallidula 20+
3 x Messor Barbarus 700+, 100+, 20+
2 x Crematogaster Scutelaris 5+, 40+
1 x Camponotus Dolendus 30+
1 x Lasius Niger 50+
20 x Lasius Niger 5+
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Hallo allemaal

Bericht door GvG »

Ik zou nooit iemand een kolonie C. barbaricus verkopen zonder te checken of deze ervaring heeft met mieren, eventueel zou ik een makkelijkere soort aanraden. 40 Euro is geen rare prijs, maar de vekoper moet naar mijn mening vertellen wat hij verkoopt, zeker als het over dit soort bedragen gaat. De verkoper weet zelf ook wel dat dit een moeilijke soort is die je niet zomaar in een gipsnest moet zetten. Een beginner kan deze informatie niet zomaar opzoeken, als hij dit (of een soortgelijk) forum niet kent.

Ik vind het gewoon zonde. Er komen vaker mensen op dit forum om advies te vragen over de mieren en/of producten die ze gekocht hebben bij mierenboerderij.nl. Dan blijkt dat ze slecht voorgelicht zijn waardoor de mieren niet goed ontwikkelen, vaak met slechte resultaten tot gevolg. Of ze blijven zitten met dure spullen die ze niet nodig hebben.

Welke informatie trek in twijfel dan?

Edit: ik vind het jammer dat het topic waarin Freek zich voorstelt verworden is tot een bespreking van Mierenboerderij.nl. Ik heb weinig goeds over deze webshop te melden, dat mag duidelijk zijn. Ik heb daar mijn redenen voor. Het is, het zij weloverwogen, slechts mijn mening. Het staat eenieder vrij zijn of haar eigen mening te vormen en deze te uiten. Laten we (mijzelf inbegrepen) proberen dat niet te veel te doen in topics die daar niet voor bedoeld zijn.
Gebruikersavatar
Sneeuwuil
Lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 22 juli 2014
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Hallo allemaal

Bericht door Sneeuwuil »

GvG schreef:Ik zou nooit iemand een kolonie C. barbaricus verkopen zonder te checken of deze ervaring heeft met mieren, eventueel zou ik een makkelijkere soort aanraden. 40 Euro is geen rare prijs, maar de vekoper moet naar mijn mening vertellen wat hij verkoopt, zeker als het over dit soort bedragen gaat. De verkoper weet zelf ook wel dat dit een moeilijke soort is die je niet zomaar in een gipsnest moet zetten. Een beginner kan deze informatie niet zomaar opzoeken, als hij dit (of een soortgelijk) forum niet kent.

Ik vind het gewoon zonde. Er komen vaker mensen op dit forum om advies te vragen over de mieren en/of producten die ze gekocht hebben bij mierenboerderij.nl. Dan blijkt dat ze slecht voorgelicht zijn waardoor de mieren niet goed ontwikkelen, vaak met slechte resultaten tot gevolg. Of ze blijven zitten met dure spullen die ze niet nodig hebben.

Welke informatie trek in twijfel dan?

Edit: ik vind het jammer dat het topic waarin Freek zich voorstelt verworden is tot een bespreking van Mierenboerderij.nl. Ik heb weinig goeds over deze webshop te melden, dat mag duidelijk zijn. Ik heb daar mijn redenen voor. Het is, het zij weloverwogen, slechts mijn mening. Het staat eenieder vrij zijn of haar eigen mening te vormen en deze te uiten. Laten we (mijzelf inbegrepen) proberen dat niet te veel te doen in topics die daar niet voor bedoeld zijn.
Het is me wel vaker opgevallen dat er enkelen zijn die negatief tegen commerciele sites zijn, en dan met name de mierenboerderij. Dat er in beginnersthreads dit steeds ter sprake komt, komt door twee dingen: ten eerste worden er altijd negatieve dingen over gezegd, waar anderen het absoluut niet mee eens zijn en in de verdediging gaan. Het tweede punt is dat er straks een moderator langs komt die zegt dat 'dit niet de juiste plek is om het over te hebben', of soortgelijke termen, waardoor het de volgende keer weer gebeurt.

Zonder de mierenboerderij was ik zelf in elk geval nooit aan deze hobby begonnen. Dat mensen verkeerd voorgelicht worden bestrijd ik. Op de site staat duidelijk dat het een soort voor gevorderden is, dat ze langzaam groeien en erg gevoelig zijn.

Jij zegt dat je een beginner deze soort niet zou verkopen. Dat is jouw keus, maar een webshop kan zoiets niet zo maar doen. Hooguit kunnen ze een checkbox toevoegen van 'Ja, ik ben een gevorderde gebruiker' of zoiets.

Zelf heb ik zowel op dit forum, als bij diverse commerciele sites mieren en spullen aangeschaft. In alle gevallen tot 100% tevredenheid. Alle informatie is voorhanden en in alle gevallen is keurig geleverd wat ik heb besteld, precies zoals het hoort.

Dan nu on topic: @Freek: Je hebt een lastige soort aangeschaft. Dat hoeft geen probleem te zijn, zolang je er maar van bewust bent. Ik zou zo min mogelijk wijzigen aan de opstelling die je nu hebt en de beestjes zo veel mogelijk rust gunnen. Vrijwel altijd als het mis gaat, is het omdat de mierenhouders te veel zitten te prutsen.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 43
Contacteer:

Re: Hallo allemaal

Bericht door Floris »

Sneeuwuil schreef:Het tweede punt is dat er straks een moderator langs komt die zegt dat 'dit niet de juiste plek is om het over te hebben', of soortgelijke termen, waardoor het de volgende keer weer gebeurt.
En dat zullen we blijven doen. Er is zelfs een apart forum voor webwinkels waar al een onderwerp bestaat over mierenboerderij.
Dus als je vragen of opmerkingen hebt over deze webwinkel, horen die in dat onderwerp. Je kunt in je bericht in dat onderwerp natuurlijk verwijzen naar een andere onderwerp (bijvoorbeeld via de citeer-knop en dan de tekst kopiëren).
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Freek
Berichten: 35
Lid geworden op: 23 september 2015

Re: Hallo allemaal

Bericht door Freek »

@sneeuwuil ja daar ben ik me nu wel bewust van. Op de nieuwe site van mierenboerderij staat nu ook alles duidelijk aangegeven je kan zelfs een pdf downloaden.

@silence ja heb een warmte matje om ze na de winterslaap op te warmen. Doe deze overigens overdag ook aan en in de avond weer uit. De laatste week wat minder zodat het wat kouder word in het nest kunnen ze alvast wennen aan de koudere maanden die ze tegemoet gaan.
Plaats reactie