Een beginner

Voorstelling van de leden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Quan
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 december 2015
Locatie: Delft
Gender:
Leeftijd: 29

Een beginner

Bericht door Quan »

Hallo allemaal,

Kort geleden heb ik de hobby van het houden van een mierenboerderij gevonden en was gelijk geïnteresseerd. De afgelopen dagen heb ik uitgebreid onderzoek gedaan naar alle aspecten en denk dat ik er nu wel klaar voor ben om met een Lasius Niger kolonie te beginnen.

Morgen ga ik bij de dierenzaak in de buurt kijken wat voor insecten ze verkopen voor het voeren. Ik heb al een buitenwereld gereed, namelijk een maaltijdsalade bak (hoog genoeg, niet te groot). Voor anti-uitbraak heb ik hier nog een vraag voor. Ik heb volgens mij een keer ergens gelezen dat vaseline ook erg goed werkt, maar voor de rest niet teruggevonden. Klopt het dat dit goed werkt?

Op het moment zitten de mieren eigenlijk in winterslaap. Toch zie ik meerdere mensen die toch een kolonie beginnen, is dit gewoon mogelijk of eigenlijk af te raden? Zelf ben ik 2 tot 3 dagen per week ook niet thuis. Vaak wel een huisgenoot dus die kunnen eventueel voeren tijdens die dagen maar dat zal ook niet altijd zijn, ik neem aan dat dit geen probleem is als je gewoon een voorraadje aanbiedt?

Als laatste moet ik mijn kolonie nog ergens vandaan halen, ik zag dat er op dit forum mensen zijn die gyne's aanbieden. Graag zou ik met iemand een overeenkomst sluiten hiervoor :D
Gebruikersavatar
Aljosha
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 28 januari 2015
Gender:
Leeftijd: 24

Re: Een beginner

Bericht door Aljosha »

Welkom op het forum !
Lasius Niger is een goede keuze qua mieren betreft, het is een beginners soort en foutjes maken bij deze soort is niet erg, het is een vrij vergevende soort.

In het begin heeft de kolonie niet echt eten nodig als het een kleine is,(grotere wel natuurlijk) als uitbraakpreventie vind ik dat vaseline niet echt goed werkt , ik gebruik olijfolie en bijna nog nooit een ontsnapt :)

Wat de winterslaap betreft zou ik misschien het best wachten tot erna, de mieren zelf doen niet echt veel in de winter dus of je ze er nu voor of na koopt doet er niet echt toe, de mieren een voedsel voorraad geven kan altijd, ik zet meestal een flessendopje met honing in de buitenwereld, dit zou ik ook aanraden

Helaas heb ik nu geen gynes van dit soort meer over anders had ik je er graag eentje gegeven
Ik hoop dat dit allerlei vragen kon beantwoorden en veel succes :)

Paraponera clavata
Camponotus fulvopilosus
Myrmecocystus mimicus
Camponotus maculatus
Camponotus somalinus
Iridomyrmex purpureus
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Een beginner

Bericht door ProXi »

Welkom op het forum!
Ik ben lang geleden ooit geboren in Delft :D

Het is inderdaad het beste om de kolonies een winterslaap te geven.
Bij Lasius niger weet ik overigens niet zeker of dat het 1e jaar ook echt noodzakelijk is. Het is wel aan te raden. In de natuur hebben ze immers ook een winterslaap en ze hebben ook rust nodig.

Ik heb de winterslaap bij mijn oude kolonie van Lasius niger toentertijd overgeslagen het eerste jaar. Mijn kolonie heeft daar geen last van gehad (geen garantie dat dat standaard zo is, ik heb het niet vaker getest). De kolonie was zonder winterslaap gewoon aanzienlijk gegroeid de maanden erna. De 2e winter hebben ze wel een winterslaap gehad. Wellicht is het opzich ook niet vreemd dat de kolonie er weinig last van gehad heeft. De eerste maanden legt de koningin niet heel veel eitjes (dus hoeft ze wellicht ook minder te rusten). Naarmate de kolonie groeit, wordt de koningin bij Lasius niger echt een massa productiemachine van eitjes. Daarom is de 2e winter de koningin rust gunnen wel echt van belang schat ik zo in. Dit zal haar levensduur goed doen.
Gebruikersavatar
Meander
Lid
Berichten: 141
Lid geworden op: 17 juli 2015
Gender:
Leeftijd: 104

Re: Een beginner

Bericht door Meander »

Quan schreef:Als laatste moet ik mijn kolonie nog ergens vandaan halen, ik zag dat er op dit forum mensen zijn die gyne's aanbieden. Graag zou ik met iemand een overeenkomst sluiten hiervoor :D
Stuur me maar je adres per PM :-)
Gebruikersavatar
Quan
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 december 2015
Locatie: Delft
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Een beginner

Bericht door Quan »

Bedankt voor het welkom :)

Olijfolie lijkt me het makkelijkst dan dus dat ga ik doen. Top dat het bevoorraden werkt. Overigens toch bedankt voor je aanbod Aljosha.

Goed om te horen ProXi, ik snap dat met het harde werk dat ze leveren de beestjes zeker een winterslaap verdienen, maar als dat de 1e winter niet cruciaal is ga ik het direct proberen.
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Een beginner

Bericht door Kegge »

Hallo Quan, welkom op het forum. Ook ik heb een Delftse achtergrond. Ik heb in totaal zo'n 20 jaar in Delft gewoond en ben er grotendeels opgegroeid. Ik ken de stad nog altijd op mijn duimpje.

Ik heb mijn eerste kolonie Lasius Niger in oktober 2014 gekocht ... niet zo'n goede timing dus. Na een paar weken van observeren, waarmee ik mijn eerste mierenbehoeften heb weten te bevredigen, heb ik besloten de kolonie toch een diapauze te gunnen.

Afgelopen zomer heb ik 18 nieuwe kolonies gesticht door zelf Lasius Niger gynes te vangen. het is bijzonder te zien hoe verschillend de ontwikkeling van elke kolonie is. Er zijn gynes die wel wat larfjes hebben, maar nog geen enkele werkster, terwijl andere gynes al 15-20 werksters hebben.

Collega GvG hier op het forum heeft mij weten te vertellen dat dit heel normaal is. De ene gynes is veel sterker dan de andere en alleen de sterkste overleven in de vrije natuur. Ik kan het (nog) niet over mijn hard verkrijgen om de minder succesvolle kolonies aan de succesvolle kolonies te offeren als eiwitbron. Dat zal waarschijnlijk wel gaan lukken als ik omkom in de Lasius Niger kolonies de komende jaren.

Het belangrijkste dat ik het afgelopen jaar geleerd heb is dat het houden van mieren veel geduld eist. Het is geen hobby die je zomaar even begint. Er is kennis en ervaring nodig om de moeilijkere soorten te houden. Oefenen met de Lasius Niger, of één van de andere makkelijker soorten, is een goede start om te ontdekken of deze hobby bij je past.

Heel veel succes met de hobby en veel geduld toegwenst.
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
Plaats reactie