Hoe opwarmen?

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Hoe opwarmen?

Bericht door miel »

Hsallo beste allen,

Het begint weer te kriebelen: het nieuwe mierenseizoen ligt voor de deur! :D

Ik heb daarom is gekeken hoe ik de mieren zou opwarmen, maar ik zie niet zo snel hoe ik dit het best kan doen.
Ik heb op het forum gelezen dat veel van jullie de mieren verwarmen,, door ze op een koude kamer te zetten, maar dit vinden mijn ouders geen goed idee. Hoe warmen jullie je mieren op?

Alvast bedankt voor jullie ontwarden!

Gr, Miel
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Hoe opwarmen?

Bericht door GvG »

Ik heb een aparte koelkast voor mijn mieren, met een digitale thermostaat. Ik kan de temperatuur dus rustig op laten lopen. Vorig jaar heb ik ze eerst een paar dagen in de vensterbank gezet, met het raam op een kiertje.
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: Hoe opwarmen?

Bericht door miel »

Ok, maar nu heb ik hier natuurlijk geen aparte koelkast voor, hoe moet ik dit doen? :D :lol:
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Hoe opwarmen?

Bericht door GvG »

Een paar dagen in de vensterbank zetten, met het raam op een kiertje.
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: Hoe opwarmen?

Bericht door miel »

Helaas kan dit bij ons niet, vanwege het soort ramen.....
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Hoe opwarmen?

Bericht door GvG »

Dus ze kunnen niet op een onverwarmde kamer, en ze kunnen niet op de vensterbank met het raam op een kiertje? Tja, dan wordt het lastig.

Om hoeveel mieren gaat het? Misschien kun je ze in een koelbox of geïsoleerde doos zetten met een paar flessen koud water. Dan warmen ze rustig op in ongeveer een dag, denk ik. Aan de andere kant, je kunt ze er ook gewoon uithalen en op je kamer zetten. Dat heb ik in het begin ook wel eens gedaan. Het is niet de beste manier, maar bij mij heeft het nooit echt voor problemen gezorgd.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 43
Contacteer:

Re: Hoe opwarmen?

Bericht door Floris »

Ik zou aanraden om met opwarmen na een winterslaap echt voorzichtig te zijn. Ik heb al meerdere malen gezien dat mieren na de winterslaap onverwacht sterven. Het is natuurlijk lastig om de oorzaak aan te tonen, maar het lijkt toch vaak met te snelle opwarming te maken te hebben.
De temperatuur onder de grond verandert maar langzaam, ook tussen winter en zomer.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: Hoe opwarmen?

Bericht door miel »

Ok, zijn er dan nog andere manieren/

Gr, Miel
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Hoe opwarmen?

Bericht door GvG »

miel schreef:Ok, zijn er dan nog andere manieren/

Gr, Miel
Heb je gelezen wat ik schreef over een koelbox?
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Hoe opwarmen?

Bericht door dvd »

Mijn mieren haal ik uit de koelkast,2 dagen op een vensterbank met een raam op een kier,daarna op de kamer waar ze altijd staan.Nooit geen problemen mee gehad.
Gebruikersavatar
tempant
Lid
Berichten: 209
Lid geworden op: 28 december 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Hoe opwarmen?

Bericht door tempant »

Hier gaan ze eerst een weekje naar de kelder. Net zoals ze voordat ze in winterslaap gaan ook een week in de kelder logeren :)
Lasius niger • Lasius flavus • Lasius umbratus • Myrmica rubra
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Hoe opwarmen?

Bericht door dvd »

Ik heb vandaag mijn formica fusca en sanguinea uit de koelkast gehaald.Ze staan nu op een vensterbank met de raam op een kier.Ik laat ze daar een 2dagen geleidelijk opwarmen.
MorbidMike
Lid
Berichten: 314
Lid geworden op: 11 juli 2009
Locatie: Leiden, Zuid-Holland
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Hoe opwarmen?

Bericht door MorbidMike »

Ik heb nog nooit problemen gehad mieren uit winterslaap te halen door ze ineens in een ruimte van 17 graden te zetten, wel ver uit de buurt van enige verwarming natuurlijk.
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Hoe opwarmen?

Bericht door dvd »

Mijn formica rufibarbis heeft de eerste eitjes gelegd,ik zag het per toeval nadat een werkster in de buitenwereld een klompje vast had.Ik dacht eerst aan een stukje watt.Mijn formica fusca en sanguinea zijn nog wakker aant worden.
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Hoe opwarmen?

Bericht door dvd »

Mijn formica sanguinea gyne heb ik dood zien liggen in het buisje,ze laat ongeveer 100 werksters achter.Die 100 werksters ga ik waarschijnlijk in de diepvries steken omdat de kolonie verloren is.Ik denk dat de gyne de winterrust niet heeft overleeft.Dit is al mijn 2 de formica sanguinea kolonie!
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Hoe opwarmen?

Bericht door Manimaner »

Dat is wel echt balen... Formica sanguinea werksters of slaven?
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: Hoe opwarmen?

Bericht door Westdijk »

Misschien doe ik het wel te omslachtig, maar de afgelopen week heb ik een kolonie Lasius niger vanuit de koelkast, waar het 5 °C is, naar de berging verhuist waar de temperatuur zeven tot acht graden hoger ligt. Daar laat ik ze een paar weken staan voor ze opnieuw verhuizen naar een onverwarmde slaapkamer die als hobbykamer in gebruik is. Daar is de temperatuur een graad of vijf hoger en dan zal het ergens in maart of begin april zijn voor alles zijn definitieve plek in de woonkamer heeft gekregen.
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Hoe opwarmen?

Bericht door dvd »

Manimaner schreef:Dat is wel echt balen... Formica sanguinea werksters of slaven?
Er zaten een stuk of 20 slaven tussen.Ja een 3 weken geleden keek ik nog of alles goed met de kolonie ging tijdens de winterrust.Het moet recent gebeurt zijn.Echt heel jammer!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4246
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Hoe opwarmen?

Bericht door Mika »

MorbidMike schreef:Ik heb nog nooit problemen gehad mieren uit winterslaap te halen door ze ineens in een ruimte van 17 graden te zetten, wel ver uit de buurt van enige verwarming natuurlijk.
Dit lijkt me in orde. Ik heb enkel problemen gehad bij onmiddellijke opwarming met warmtematjes en dergelijke.

Je laat ze een week onverwarmd op kamertemperatuur op activiteit komen (niet indien je kamertemperatuur 25 °C is), en pas nadien verwarmen. Vergeet niet dat het buiten 's nachts nog vriest, dus de natuur is nog niet zo ver.
DUCKDUCKGO!
buldog
Lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 27 januari 2016
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Hoe opwarmen?

Bericht door buldog »

Ik heb mijn fusca al een week uit winterslaap mag ik de buitenwereld nog niet verwarmen?ik vind het leuk om de miertjes bezig te zien in de buitenwereld.
Benno
Lid
Berichten: 71
Lid geworden op: 08 januari 2015
Locatie: Hilversum
Gender:
Leeftijd: 39

Re: Hoe opwarmen?

Bericht door Benno »

Mag en moeten is natuurlijk nooit van toepassing, het zijn immers jouw mieren.
De meeste hobbyisten op dit forum proberen het natuurlijk ritme van de beestjes na te bootsen. Met de theorie dat dit het beste is voor de kolonie.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4246
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Hoe opwarmen?

Bericht door Mika »

Je mag dat nu al doen, maar let erop dat Formica fusca die continue verwarmd worden, gemiddeld 3 maanden actief zijn: dat wil zeggen, in juni gaan ze al in winterslaap gaan.

Ik zou ze verwarmen met een matje op een tijdsafhankelijke aansluiting, die bijvoorbeeld enkel overdag verwarmd. Ik zou het ook leuk vinden als er meer mensen dit zouden doen, dan kunnen we testen of de kolonies langer actief zijn, en minder of evenveel aangroeien.
DUCKDUCKGO!
buldog
Lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 27 januari 2016
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Hoe opwarmen?

Bericht door buldog »

Dus als ik elke dag de buitenwereld een uurtje verwarm zodat ze meer actiever worden dan zijn ze maar 3 maanden actief?
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Hoe opwarmen?

Bericht door Manimaner »

Mika schreef:zou ze verwarmen met een matje op een tijdsafhankelijke aansluiting, die bijvoorbeeld enkel overdag verwarmd.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 43
Contacteer:

Re: Hoe opwarmen?

Bericht door Floris »

Voor soorten die in Nederland voorkomen zal verwarmen over het hele jaar de kolonie niet veel sneller doen groeien. Kamertemperatuur is al warmer dan ze het buiten meestal hebben.

De beste manier om een kolonie snel te laten groeien is ze goed en genoeg voedsel te geven.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Plaats reactie