2 Kolonies

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Gebruikersavatar
caron
Lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 30 juni 2009
Locatie: Woudenberg
Gender:
Leeftijd: 42

2 Kolonies

Bericht door caron »

Hoi forumleden,

Ik heb een vraag misschien een hele stomme vraag :roll: .
Ik weet denk ik ook het antwoord al, maar toch stel ik de vraag toch maar.

Er bestaan bepaalde mieren soorten met meerdere koninginnen in één nest.
Stel je hebt 2 losse kolonies hier van,
is er een mogelijkheid die samen te voegen.

Groet,
Caron
De stilte der natuur heeft veel geluiden.
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: 2 Kolonies

Bericht door dvd »

Nee dat gaat niet werken!
Wat wel werkt is bv formica fusca poppen aan een ander formica fusca kolonie geven.
Loesje
Lid
Berichten: 83
Lid geworden op: 23 mei 2016
Locatie: Den Bosch Noord Brabant
Gender:
Leeftijd: 35

Re: 2 Kolonies

Bericht door Loesje »

Hier een link naar een onderwerp van rovvov28
http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f= ... ose#p59565
Zoals je hierin kan lezen heeft hij meerdere Lasius niger direct bij vangst bij elkaar geplaatst en zijn er een aantal overleden een aantal nog samen.
Bij de caresheets heeft Xtof ook een stuk ove4 de Lasius niger
http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=45&t=167
Hierin staat wel weer duidelijk dat de Lasius niger aan secundaire monogynie doet wat inhoud dat de kolonie naarmate hij groter word nog maar 1 gyne zal accepteren.
Met je Lasius kolonie zal dit dus niet gaan. Het lijkt mij ook altijd beter vanaf het begin dan ook meerdere gynes bij elkaar te plaatsen zodat de werksters niet in strijd met elkaar gaan.
Lasius flavus 5+
Messor barbarus 200+
1x Lasius niger
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: 2 Kolonies

Bericht door Manimaner »

Loesje schreef: Het lijkt mij ook altijd beter vanaf het begin dan ook meerdere gynes bij elkaar te plaatsen zodat de werksters niet in strijd met elkaar gaan.
Hoe bedoel je dit precies? Heb je het dan over monogyne kolonies of polygyne kolonies?
Gebruikersavatar
caron
Lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 30 juni 2009
Locatie: Woudenberg
Gender:
Leeftijd: 42

Re: 2 Kolonies

Bericht door caron »

Ik bedoel polygonen kolonies.
De stilte der natuur heeft veel geluiden.
Loesje
Lid
Berichten: 83
Lid geworden op: 23 mei 2016
Locatie: Den Bosch Noord Brabant
Gender:
Leeftijd: 35

Re: 2 Kolonies

Bericht door Loesje »

Manimaner schreef:
Hoe bedoel je dit precies? Heb je het dan over monogyne kolonies of polygyne kolonies?
Daarmee inderdaad polygyne kolonies, vanaf het begin gynes bij elkaar geeft toch minder stress bij polygyne kolonies dan wanneer er al werksters aanwezig zijn. Dan lijkt het vaak ook beter/sneller te gaan qua groei met samenwerkende koninginnen. Natuurlijk kan er later altijd nog 1 verstoten worden maar zelf zou ik eerder met een aantal losse koninginnen beginnen en bij elkaar zetten dan meerdere kleine kolonies bij elkaar proberen te plaatsen. Dat heeft toch een hoger risico op verlies van werksters en/of gynes.
Lasius flavus 5+
Messor barbarus 200+
1x Lasius niger
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: 2 Kolonies

Bericht door GvG »

Dit wordt een beetje verwarrend. Er lopen nu twee verschillende begrippen door elkaar. Laten we beginnen bij een monogyne soort, zoals Lasius niger. Lasius niger gynes kunnen in hun eentje een kolonie stichten, maar vaak werken enkele gynes samen. Dat noemen we pleometrose. Als de kolonie groter wordt worden de zwakkere gynes verstoten gedood en blijft er maar één gyne over.

Bij polygyne soorten, zoals Formica fusca, kunnen de grote kolonies meerdere gynes hebben. Echter, als meerdere gynes samen een kolonie stichten, kunnen er evengoed gynes gedood worden tot er maar één overblijft. Waarschijnlijk worden bij grotere kolonies jonge gynes geadopteerd na bruidsvluchten (P. Boer, Mieren van de Benelux).

Als een kolonie eenmaal gesticht is, hebben ze een eigen "koloniegeur" ontwikkeld. Werksters kunnen elkaar herkennen aan deze koloniegeur. Werksters met een andere geur worden niet geaccepteerd. Twee kolonies samenvoegen zal dus niet werken. Dit zal hoogstwaarschijnlijk leiden tot gevechten en eventueel het einde van één of beide kolonies. Het maakt hierbij niet uit of het gaat om monogyne of polygyne soorten.
caron schreef:Er bestaan bepaalde mieren soorten met meerdere koninginnen in één nest.
Stel je hebt 2 losse kolonies hier van,
is er een mogelijkheid die samen te voegen.
Het antwoord is dus "nee".
Plaats reactie