Hallo, ik was wat aan het nadenken over een aantal ontwerpen voor de formicaria die ik binnenkort ga maken voor beginnende l. niger kolonies van 100 werksters. Ik was alleen wat aan het twijfelen over de grootte van de nesten, ik ben uitgekomen op een wat kleiner nest en een wat groter nest. Wat denken jullie wat beter is? De grotere of de kleinere?
Ontwerp 1:
Ontwerp 2:
De uitgangen zijn trouwens nog niet op de kleinere formicaria getekent. Ik doe de bevochtiging via een draadje met een gleuf aan de zijkant en alles word 5 mm diep.
Welke grote ontwerp formicaria?
Welke grote ontwerp formicaria?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
Ik denk dat de grotere word ideal zijn voor een kolonie tot 100 mieren of zo, en ook de bevochtiging aan de zijkant van 5 mm is goed genoed!Doe het maar en veel success!
Re: Welke grote ontwerp formicaria?
Tot 100 mieren? Hij is juist bedoeld voor wanneer een kolonie 100 mieren berijkt heeft. Is hij dan te klein?
-
Is dat advies gebaseerd op ervaring, Acromyrmex?
Een Lasius niger kolonie met 100 werksters heeft een volume van ongeveer 2 a 3 kubieke cm. Jouw kleine nest biedt ongeveer 12 cc, iets meer als je de gangen meetelt. Ik denk dat dat wel een goed begin is. Je kan beter klein beginnen.
Een Lasius niger kolonie met 100 werksters heeft een volume van ongeveer 2 a 3 kubieke cm. Jouw kleine nest biedt ongeveer 12 cc, iets meer als je de gangen meetelt. Ik denk dat dat wel een goed begin is. Je kan beter klein beginnen.
Het grote nest heeft zo'n 18 cm3 aan ruimte (zonder de gangen) en het kleine nest heeft inderdaad zo'n 12 cm3 aan ruimte ook zonder de gangen.
EDIT: ik heb de cm2 naar cm3 veranderd
EDIT: ik heb de cm2 naar cm3 veranderd