Lasius grandis, winterslaap, waterreservoir leeg.

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Happylife222
Lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 20 september 2016
Locatie: Bocholtz
Gender:
Leeftijd: 50

Lasius grandis, winterslaap, waterreservoir leeg.

Bericht door Happylife222 »

Ik ben sinds begin oktober de trotse eigenaar van twee Lasius grandis kolonies. Ik heb ze via Anthouse.es, en die hadden een foutje gemaakt, zij hadden mij per ongeluk twee kolonies gestuurd. :D Ik heb een kolonie met 8 werksters en een kolonie met 15 werksters. Bij aankomst zag ik dat het waterreservoir van de kolonie met 15 werksters leeg is, maar de watteprop is wel nog vochtig. Dus heb ik een nieuwe reageerbuis opstelling gemaakt en ze beiden in de plastic bak gelegd.

Aangezien Lasius grandis een mediterrane soort is vermoed ik dat ze een zelfde winterrust houden als Messor barbarus. Ik ben langzaam bezig ze af te koelen. Ze zitten nou op 18 à 19 gr. C.

Nu loop ik tegen het volgende aan. Mijn kolonie van 8 werksters wordt steeds rustiger, neemt weiniger eten aan en maakt zich volgens mij op voor de winterrust. De kolonie van 15 werksters daarentegen blijft actief, neemt bijna dagelijks nog fruitvliegen aan, werkster is regelmatig in de buitenwereld te zien en vandaag zag ik een hele stapel eitjes, of nieuwe hele jonge larfjes.

Nu zijn mijn vragen, moet ik de actieve kolonie wel in winterrust doen, of liever wachten tot december??? En, de kolonie is nog heel tevreden in de reageerbuis zonder waterreservoir. Moet ik geduldig wachten tot ze zelf verhuizen, of de druk een beetje opvoeren door de alu-folie weg te halen???
1x Lasius grandis (+100)
Happylife222
Lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 20 september 2016
Locatie: Bocholtz
Gender:
Leeftijd: 50

Re: Lasius grandis, winterslaap, waterreservoir leeg.

Bericht door Happylife222 »

[img]IMG_1808.JPG[/img]
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
1x Lasius grandis (+100)
Happylife222
Lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 20 september 2016
Locatie: Bocholtz
Gender:
Leeftijd: 50

Re: Lasius grandis, winterslaap, waterreservoir leeg.

Bericht door Happylife222 »

[img]
IMG_1809.JPG
[/img]
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
1x Lasius grandis (+100)
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Lasius grandis, winterslaap, waterreservoir leeg.

Bericht door GvG »

Als ze nog actief zijn en eitjes leggen kun je wel wachten denk ik. Ze zijn dan duidelijk nog niet toe aan de winterslaap. De druk iets opvoeren door het aluminiumfolie weg te halen kan geen kwaad.
Happylife222
Lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 20 september 2016
Locatie: Bocholtz
Gender:
Leeftijd: 50

Re: Lasius grandis, winterslaap, waterreservoir leeg.

Bericht door Happylife222 »

Dankjewel voor de snelle reactie GvG. Dan ga ik de druk iets opvoeren en dan wacht ik nog een paar weken met winterrust. :)
1x Lasius grandis (+100)
Plaats reactie