Formica sanguinea

Waarnemingen van bruidsvluchten
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Menph
Lid
Berichten: 127
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Spijkenisse ZH NL
Leeftijd: 39

Formica sanguinea

Bericht door Menph »

Locatie en tijdstip:
-Datum: 8-07-07
-Tijdstip: 15:00
-Geografische ligging: Eersel (NL)
-Omgeving: Heidegebied grenzend aan bosrand.

Weerscondities:
-Omschrijving: Zonnig, voor aanvang regen

Andere bemerking:
-Opmerking(en): 2/3 kolonies vlogen gelijktijdig. Kolonies waarschijnlijk verwant.
MorbidMike
Lid
Berichten: 314
Lid geworden op: 11 juli 2009
Locatie: Leiden, Zuid-Holland
Gender:
Leeftijd: 35

Formica sanguinea

Bericht door MorbidMike »

Locatie en tijdstip:
-Datum: 05-05-2010->18-05-2010
-Tijdstip: Praktisch de hele tijd door
-Geografische ligging: Gevangenschap
-Omgeving: Buitenwereld met 'Aspen Bed' strooisel

Weerscondities:
-Omschrijving: Binnenshuis, ~25 graden Celsius.

Andere bemerking:
-Opmerking(en): Vlak na de winterslaap waren er erg veel enorm grote poppen, ik dacht dat er grote werksters uit zouden komen maar het waren prinsessen. Later ook mannetjes. Vanaf 05 mei kwamen ze naar buiten en probeerden ze uit te vliegen, redelijk massaal. Dit is doorgegaan tot afgelopen dinsdag, toen verdwenen ze langzaam. Nu zijn er bijna geen mannetjes meer in leven, en lopen er erg veel ontvleugelde prinsessen rond in de buitenwereld die gewoon taken van werksters schijnen uit te voeren (zoals Blaptica dubia aanvallen), wat wel opvalt is dat relatief gezien er erg veel prinsessen buiten lopen: ik geloof dat ze het werk van 'major' verrichten omdat ze erg groot zijn. Ik heb voordat ze uitvlogen een paar keer met de plantenspuit gespoten op hun nest (om dus proberen een bruidsvlucht uit te lokken) en een paar dagen later kwamen ze naar buiten, of er verband is weet ik niet. Ik heb geen fototoestel dus ik kan geen foto's maken.
Wat me wel opvalt is dat deze bruidsvlucht voor de soort redelijk vroeg is, volgens de sheet zou het midden zomer moeten zijn. Ik heb de kolonie eind februari al uit winterslaap gehaald, misschien houdt dat verband? In de natuur zie ik ze meestal pas verschijnen vanaf eind maart. Eerste keer dat ik een bruidsvlucht in huis heb gehad!
Plaats reactie