Overvoeding Messor barbarus: zaden versus insecten

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
oblivious
Lid
Berichten: 78
Lid geworden op: 12 mei 2010
Locatie: Omgeving Alkmaar
Gender:
Leeftijd: 36

Overvoeding Messor barbarus: zaden versus insecten

Bericht door oblivious »

Hallo allemaal, ik kwam vandaag thuis en merkte dat ik de deksel van mijn bak fruitvliegjes niet goed had dichtgedaan. hierdoor zijn er een stuk of 15 beland in de buitenwereld van mijn lasius niger kolonie. Gelukkig zijn al deze fruitvliegjes door de mieren doodgemaakt en opgeborgen in het nest alleen ligt het nu wel heel vol voor een kolonie van 1 gyne en 20 werksters. Mijn vraag is daarom ook kan dit kwaad? bestaat er zoiets als overvoeding en wat zijn hier de gevolgen van. de reden dat ik de vliegjes er nog niet uitgehaald heb is omdat deze in het proefbuisje gebracht zijn en ik wil hier liever niet aan komen.

Groeten,
oblivious
Gebruikersavatar
Everio
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 14 april 2010
Locatie: Maastricht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Overvoeding

Bericht door Everio »

Zo ver ik weet beslissen zij zelf wat en hoeveel zij eten, eten ze het niet en is het niet meer goed verwijderen ze het automatisch.

Zo ook mijn Messor barbarus die zaden voorraden aanlegt, die eten zich ook niet direct vol. ;)
Gebruikersavatar
kecko
Lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 02 september 2009
Leeftijd: 32

Re: Overvoeding

Bericht door kecko »

Overvoeding is in principe niet mogelijk. Ze worden niet dik ofzo :P.
Wat ze teveel krijgen laten ze gewoon liggen. Dit moet je zeker proberen te voorkomen omdat het gaat schimmelen en dat nare gevolgen hebben.

Ik gebruik dit simpele trucje om dat allemaal te vermijden:
Kleine kolonies komen niet buiten als ze genoeg voedsel hebben. Dus als ze te weinig voeding hebben (welke vorm dan ook) komen ze buiten en zoeken ze letterlijk totdat er wat gevonden is.
Eenmaal gevoed halen ze alles zo snel mogelijk binnen en laten zich voor 2-3 dagen niet of bijna niet meer zien.

Hoe het met grote kolonies gaat weet ik niet precies.
Gebruikersavatar
Everio
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 14 april 2010
Locatie: Maastricht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Overvoeding

Bericht door Everio »

En hoe doe je dat met een granivore soort zoals Messor barbarus? Zij leggen ook nog eens voorraden asn!

Is het niet zo dat ze het dan links laten liggen? En als ze het al mee het nest in nemen ze dit automatisch verwijderen als het niet meer te eten is? Ik dacht dat mieren in het algemeen zelf daarvoor zorgen?
Gebruikersavatar
dondiablo
Lid
Berichten: 308
Lid geworden op: 30 maart 2008
Locatie: Alkmaar, (Nederland)
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Overvoeding

Bericht door dondiablo »

Ik overvoed mijn lasius niger en messor barbarus ook.. ze laten inderdaad alles liggen wat teveel is. En ik voorkom dat het gaat schimmelen door er levende vruitvliegjes in te doen, mijn lasius niger kolonie heb zo een klein buitenwereldje dat ze vrij snel het fruitvliegje vangen en mee naar binnen slepen.

En mijn messor barbarus maak ik de fruitvliegjes half dood door het vruitvliegje wat te pletten en dan leg ik ze voor de ingang. Mogt er langer dan 2 dagen iets liggen dan verwijder je het gewoon weer want het is, of uitgedroogt of het maakt schimmel.

@ everio ik denk dat zaden een erg lange houdbaarheid hebben en dat ze voor die tijd al genuttigd zijn, ze slaan (als ik zo kijk naar mijn eigen kolonie) alleen op wat ze op termijn van wat dagen (afhankelijk van de grote van je kolonie) opeten.
De rest van de zaadjes ligt nog in de buitenwereld en elke ochten liggen er een paar verbruikte buiten en neemt de mier er een paar nieuwe naar binnen.
Laatst gewijzigd door dondiablo op 10 jun 2010, 21:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Momenteel op zoek naar :Messor Cephalotes
Gebruikersavatar
Everio
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 14 april 2010
Locatie: Maastricht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Overvoeding

Bericht door Everio »

Mijn kolonie heeft echt een graanschuur aangelegd in het testbuisje! Maar waar ik op doelde is dat kecko zei dat hij pas voert als er mieren buiten lopen, als je een zaadetende soort hebt die graan opslaat hoeft dus niet meer naar buiten voor voedsel (Hebben ze immers al opgeslagen) maar hoe weet je dan wanneer zij het beste bijv. fruitvliegjes kunnen gebruiken?

Ik bied het ze nu ook gewoon aan om de paar dagen, wat blijft liggen ruim ik op... Maar ik was wel benieuwd naar de visie van kecko. (A)
Gebruikersavatar
kecko
Lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 02 september 2009
Leeftijd: 32

Re: Overvoeding

Bericht door kecko »

Ik heb geen ervaring met graanoogstende soorten.
Dit trucje gebruik ik bij deze kolonies:
l.flavus
l.niger
l.umbratus
myrmica rubra

Je merkt duidelijk wanneer ze suikerwater of fruitvliegjes nodig hebben, er is dan veel meer activiteit in de buitenwereld.

Geen graanoogstende soorten dus, ik gaf ook antwoord op de vraag van oblivious, die een l.niger kolonie bezit.
Bij messor zal je dus op je gevoel af moeten gaan.
Gebruikersavatar
dondiablo
Lid
Berichten: 308
Lid geworden op: 30 maart 2008
Locatie: Alkmaar, (Nederland)
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Overvoeding

Bericht door dondiablo »

Ik denk dat Insecten los staan van granen bij graanoogstende soorten. Aangezien granen al vrijwel alles is wat ze nodig hebben ;).
Momenteel op zoek naar :Messor Cephalotes
Gebruikersavatar
Everio
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 14 april 2010
Locatie: Maastricht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Overvoeding

Bericht door Everio »

Klopt maar overal wordt gesuggereerd dat insecten toch en vooral bij een beginnende kolonie wel aan te raden zijn omdat de verwerking veel minder energie kost!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4246
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Overvoeding

Bericht door Mika »

Ik heb het nog nooit echt getest, maar er zijn een aantal zaken die je kan doorredeneren:

De eerste generatie werksters bestaat uit een tiental kleinere werksters, die enkel kleinere zaadjes kunnen verwerken. Ze moeten dan waarschijnlijk veel energie aanwenden om dat zaad te verwerken, in ruil voor maar een beperkte hoeveelheid voedsel dat op te nemen is: kijk bijvoorbeeld naar een paardebloemzaadje: ik neem aan dat er daar niet veel eetbaars in zit.Als je dat vergelijkt met kleine insectjes, dan valt toch op dat er bij de insectjes een veel grotere meat-to-shell ratio is, als je begrijpt wat ik bedoel. De werkstertjes verliezen er ook minder tijd mee.

Grotere zaden, met veel meer energie, hebben vaak ook een dikkere schil, en kunnen moeilijker of niet verwerkt worden door de kleinere werkstertjes.

Om deze redenen denk ik dat een kolonie van een granivoresoort initieel sneller kan aangroeien door vooral insectjes te geven. Het staat jullie vrij om dat eens met enkele kolonies te testen. (Of ik kan het binnenkort doen...)
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Everio
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 14 april 2010
Locatie: Maastricht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Overvoeding

Bericht door Everio »

Ik begrijp je, ik voer mijn twee Messor barbarus vogelzaad, paardebloemzaad en fruitvliegjes, zoveel als ze aannemen in principe. (Zaden zijn altijd in de buitenwereld verkrijgbaar.)

Maar als je hier een experiment mee wil maken wordt dat al heel erg moeilijk om dit betrouwbaar te doen... Dan moet je al 10 kolonies gaan houden waarvan 5 enkel zaden en 5 zaden en insecten bijvoorbeeld. Als je dit namelijk met maar 2 kolonies probeert (de één enkel zaad, de ander ook insecten) zal je al snel geen betrouwbaar resultaat krijgen omdat niet elke kolonie even hard groeit!

Bij mijn kolonies is dat goed te zien, beide met 3 werksters gekregen en beide precies dezelfde verzorging gegeven, toch is 1 kolonie zeker 3x zo groot dan de ander...

En nog dan weet ik niet of 5 - 5 een goede verhouding is! Of hoe wou je dit anders testen?
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4246
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Overvoeding

Bericht door Mika »

Ik heb meerdere kolonies. Ik kan het testen. Hoe vinden jullie nu nog grote hoeveelheden kleine zaden? Paardebloem, e.a. ?
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Everio
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 14 april 2010
Locatie: Maastricht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Overvoeding

Bericht door Everio »

Ik geef ze gewoon onkruidzaad van de dierenwinkel voor vogels. En de paardebloem is niet meer te krijgen, wel op http://www.morgenster-zaden.nl maar dan zal je ee 50-100 tal zaadjes krijgen per zakje... Pas 5 zakjes besteld, worden goed aangenomen!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4246
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Overvoeding

Bericht door Mika »

De eerste werksters zijn bij mij uitgekomen. Nu vind ik de prijzen wel wat hoog om als voedsel voor kolonies te dienen, zeker in een test. Ik ga proberen zelf zaden te verzamelen. Vreemd is wel dat er een enorm verschil is in het aantal werksters en poppen in de eerste generatie, tot zelfs een factor 2 - 3.
DUCKDUCKGO!
Kabolder
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 juni 2017
Locatie: Leek
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Overvoeding Messor barbarus: zaden versus insecten

Bericht door Kabolder »

Mijn Messor kolonie van 16 werkers nemen nog geen fruitvliegjes aan, heb er nu 3 ingegooid en om de dag er weer uit gehaald voor een verse. Ik bied ze dood/bevroren aan. Enig idee wat hier de reden van is?
Gebruikersavatar
Paarsemier
Lid
Berichten: 287
Lid geworden op: 27 juni 2017
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Overvoeding Messor barbarus: zaden versus insecten

Bericht door Paarsemier »

Kabolder hier is al wel een topic over gemaakt. Check die even en als je vraag dan nog niet beantwoord is kan je altijd een nieuwe topic maken
1x Messor barbarus
2x Lasius niger
1x Temnothorax sp.
Plaats reactie