Formicarium voor lasius niger

Vragen en info over kunstmatige nesten
Plaats reactie
Gebruikersavatar
vhakazar
Lid
Berichten: 241
Lid geworden op: 28 juni 2008
Gender:
Leeftijd: 28

Formicarium voor lasius niger

Bericht door vhakazar »

Ik bespreek hier even mijn nest want ik zou graag jullie opmerkingen hebben.
Het is voor een lasius niger kolonie.
Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden
Afbeelding
Het nest is van plastic met op de bodem een plastic letterbak waarin kamers geboord zijn.
Afbeelding
De buitenwereld is een volledig gesloten doos.
(in het nest zitten 18 luchtgaten van 1 mm groot)
Afbeelding
Hier zie je duidelijk de reageerbuisjes en de buis dienaar de buitenwereld leidt.
Afbeelding
Hier begint de buis die naar de buitenwereld leidt en je ziet nog een stukje letterbak.
Afbeelding
De buis in close-up.

Enkele vraagjes: De reageerbuisjes zitten in de wand kunnen mieren (vooral de gyne) over zo'n oppervlak beneden komen ?
Kan het zijn dat het nest te groot is en ze de buitenwereld niet vinden (dan vinden ze dus ook geen eten)?
Ik bedank jullie voor je hulp :D
exitus acta probat
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: formicarium voor lasius niger

Bericht door XToF »

De setup oogt heel mooi, ziet er afgewerkt uit en het geeft me de indruk dat er veel werk in gestoken is.

Bij je setup heb ik enkele bedenkingen/opmerkingen/raadgevingen die ik zal aanbrengen vanuit de ervaringen die ik tot nu toe met mieren heb gehad:
  • 1. Toen ik de twee plastiek bakjes zag staan, dacht ik meteen dat het bakje dat je voorzien hebt als buitenwereld het nest was, en de grotere bak de buitenwereld zou zijn. Dit omdat ik verwacht dat het volume van het nest veel kleiner is dan het volume dat de buitenwereld inneemt. Na de foto's een beetje grondiger bestudeerd te hebben, kwam ik tot het idee dat je het extra bakje in de grote bak als toekomstig nest wilt gaan gebruiken. Indien dit het geval is, dan lijkt het volume van het extra bakje in de grote bak enkel geschikt voor een kolonie die bestaat uit een paar duizenden werksters. Alles buiten het extra bakje in de grote bak, zal de kolonie ook aanzien als buitenwereld. Het klein bakje zullen ze wellicht gaan gebruiken om hun afval te deponeren.

    2. Je zal het nest van vocht moeten voorzien. Momenteel kan ik, afgaande van de foto's niet bedenken hoe je dit gaat doen. Onthou dat een nest dat enkel bestaat uit droog inert plastic materiaal niet geschikt is.

    3. Het kleine bakje dat je wilt gebruiken als buitenwereld is volledig afgesloten. Dat betekent dat er relatief weinig gasuitwisseling zal zijn. Dit zijn omstandigheden die schimmels ideaal vinden. De 3,14 x 1 mm x 18 = 57 mm2 = 0,57 cm2 zullen schimmelgroei in de buitenwereld, volgens mij, niet verhinderen.

    4. Hoe ga je voedsel aanbrengen?
Antwoorden op je andere vragen:

-De mieren en de gyne zullen absoluut geen probleem hebben om over het oppervlak naar beneden te komen.
-Is het nest te groot? Dat hangt af van de grootte van de kolonie. Ik zou het volume van jouw nest geschikt vinden voor een kolonie die bestaat uit enkele duizenden werksters.
Gebruikersavatar
vhakazar
Lid
Berichten: 241
Lid geworden op: 28 juni 2008
Gender:
Leeftijd: 28

Re: formicarium voor lasius niger

Bericht door vhakazar »

mmmm.
1 De buitenwereld is dit doosje

Afbeelding


2Ik dacht dat de proefbuizen daar geschikt voor waren (het zijn er vier maar ik kan er meer bijzetten.
3. regelmatig opkuisen?
4 De buitenwereld kan geopend worden: het deksel scharniert open, ook het nest kan dat.

Nog een vraag
Bestaat het risico dus dat ze geen voedsel zullen vinden (de buitenwereld dus niet vinden) want mijn kolonie bevat op dit moment 1 gyne en een hoop eitjes.
Zoja dan kan ik de eerste maanden ze in het nest (grote bak met letterbak in) voederen.

p.s. Is Lasius niger monogyne?
Hiermee bedoel ik dat ook als de kolonie goed opgang komt ze nog met elkaar kunnen leven.
bedankt :)
exitus acta probat
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: formicarium voor lasius niger

Bericht door XToF »

1. Zo had ik het ook begrepen.
2. De mieren zullen dan eerder de proefbuizen dan jouw letterbakje in gebruik nemen, vermoed ik.
3. Dan nog zullen er restjes overblijven. Schimmels hebben geen grote hoeveelheden voedsel nodig.
4. Voorzie dan ook een barrière waar de mieren niet over kunnen lopen als je het bakje opent. Als de bak te vochtig is, is Fluon en talk niet meer geschikt.

Als deze setup moet dienen voor een kolonie die dit jaar werd gesticht, dan is deze absoluut niet geschikt. Deze setup zou je maar ten vroegste over 2 jaar in gebruik kunnen nemen.
Een mogelijke oplossing voor 3 is een groot gat in het deksel van de buitenwereld te maken en dat te bedekken met stuk luchtdoorlatend materiaal.

Lasius niger is inderdaad monogyn. De kolonie duldt slechts 1 koningin.
Gebruikersavatar
vhakazar
Lid
Berichten: 241
Lid geworden op: 28 juni 2008
Gender:
Leeftijd: 28

Re: formicarium voor lasius niger

Bericht door vhakazar »

Ik zou de setup in gebruik nemen. En ze voeden in de grote bak. Als de mieren dan in het proefbuisje blijven dan is dat geen erg.
Naarmate de kolonie groter word kan ik eten in de buitenwereld aanbieden
Snelle reactie ! :D
exitus acta probat
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: formicarium voor lasius niger

Bericht door XToF »

Als de jonge kolonie in de buisjes zit, dan wordt de rest van de setup aanzien worden als buitenwereld. De buitenwereld is naar mijn gevoel dan veel te groot. De werksters zullen verloren lopen.
Gebruikersavatar
vhakazar
Lid
Berichten: 241
Lid geworden op: 28 juni 2008
Gender:
Leeftijd: 28

Re: formicarium voor lasius niger

Bericht door vhakazar »

Als ik het voedsel recht onder het proefbuisje leg dan zullen ze het wel vinden zeker?



8-)
Laatst gewijzigd door XToF op 31 jul 2008, 21:25, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Hoofdletter toegevoegd
exitus acta probat
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: formicarium voor lasius niger

Bericht door XToF »

Dat wel, maar dan is bestaat de kans dat werksters die om een andere reden (bv. zoeken naar een meer geschikte nestplaats) aan het rondlopen zijn, het nest niet meer onmiddellijk zullen terugvinden en teveel tijd in de buitenwereld zullen doorbrengen. Het gevolg daarvan is dat ze zich niet zullen bezighouden met andere taken, die vanuit ons standpunt, van meer belang zijn. Dit kan dan weer de kolonie-ontwikkeling vertragen. Hobbyisten zien natuurlijk liever een kolonie die zich zo snel mogelijk uitbreidt.
Als je over meer koninginnen beschikt, zou ik je aanraden om 1 koningin een kolonie te laten starten in jouw setup, en de 1 koningin een kolonie te laten starten in de setups die de mensen die hier al een tijdje mee bezig zijn, aanraden (eerst proefbuisje, dan proefbuisje gekoppeld aan kleine buitenwereld, vervolgens klein Ytong-nest en later groter Ytong-nest). Bericht op het forum regelmatig hoe de twee kolonies evolueren. Dit lijkt mij een interessant experiment waar ieder van ons zal uit leren.
Gebruikersavatar
vhakazar
Lid
Berichten: 241
Lid geworden op: 28 juni 2008
Gender:
Leeftijd: 28

Re: formicarium voor lasius niger

Bericht door vhakazar »

Ach ja als ze het voedsel eenmaal gevonden zal de rest wel komen zeker? ;)
Ik heb wel geduld.
Laatst gewijzigd door XToF op 31 jul 2008, 21:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Hoofdletter toegevoegd
exitus acta probat
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: formicarium voor lasius niger

Bericht door XToF »

Hou ons zeker op de hoogte want ik ben nu wel benieuwd hoe een kolonie in een dergelijke setup evolueert.
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: formicarium voor lasius niger

Bericht door XToF »

Ik ben telkens nog iets vergeten te vermelden. Indien de gaatjes van 1 mm diameter niet zijn afgedekt, dan zou ik je aanraden dit toch te doen. Volgens mij hebben Lasius niger werksters geen moeite om door gaatjes van 1 mm diameter naar buiten te klimmen (de koningin is een andere zaak).
Gebruikersavatar
vhakazar
Lid
Berichten: 241
Lid geworden op: 28 juni 2008
Gender:
Leeftijd: 28

Re: formicarium voor lasius niger

Bericht door vhakazar »

Door 1 mm diameter :shock:
Dan zal ik het afdekken met gaas (met gaatjes zoals bij een muskietennet) of mag dat gewoon met een stuk stof (zonder gaten?)
exitus acta probat
Faerun
Lid
Berichten: 74
Lid geworden op: 29 april 2008
Locatie: Helsinki
Gender:
Leeftijd: 39

Re: formicarium voor lasius niger

Bericht door Faerun »

Lasius mieren zijn ongeveer 'n mm breed, dus ze zullen er inderdaad makkelijk doorheen komen.
Je kunt het inderdaad afdekken met gaas, maar vaak zijn de openingen van gaas 1mm, je moet dus wel uitkijken dat je fijn genoeg gaas koopt.

Succes d'rmee!
Gebruikersavatar
vhakazar
Lid
Berichten: 241
Lid geworden op: 28 juni 2008
Gender:
Leeftijd: 28

Re: formicarium voor lasius niger

Bericht door vhakazar »

Kan het ook met een gewoon stuk stof zonder gaten?
Laatst gewijzigd door XToF op 01 aug 2008, 13:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Hoofdletter toegevoegd
exitus acta probat
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: formicarium voor lasius niger

Bericht door XToF »

Als je het moet afdekken, waarom dan geen grotere gaten? Een stuk stof met voldoende kleine openingen en stevige vezels kan volgens mij ook voldoen.
Gebruikersavatar
vhakazar
Lid
Berichten: 241
Lid geworden op: 28 juni 2008
Gender:
Leeftijd: 28

Re: formicarium voor lasius niger

Bericht door vhakazar »

Dus als ik het goed begrijp zou ik iets grotere gaten moeten boren en afdekken met een luchtdoorlatende stof (bv. katoen?)
exitus acta probat
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: formicarium voor lasius niger

Bericht door XToF »

Als je wilt vermijden dat schimmels zich gaan ontwikkelen zou ik dit zeker doen, al denk ik dat het bevochtigingssysteem met de buisjes dan zeker niet meer toereikend zal zijn. Zou je niet vanuit de buisjes een plastic darm laten lopen tot in het letterdoosje. Deze darm, tesamen met het buisje vul je dan met water, zodat het water het 'letterdoosnest' bereikt. Aan het type stof dacht ik eerder aan een soort gordijnstof.
Gebruikersavatar
vhakazar
Lid
Berichten: 241
Lid geworden op: 28 juni 2008
Gender:
Leeftijd: 28

Re: formicarium voor lasius niger

Bericht door vhakazar »

Ok zal ik doen!
Laatst gewijzigd door XToF op 01 aug 2008, 19:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Hoofdletter toegevoegd
exitus acta probat
Shadowsong
Lid
Berichten: 155
Lid geworden op: 01 november 2007
Gender:
Leeftijd: 39

Re: formicarium voor lasius niger

Bericht door Shadowsong »

Ik had ook al is gedacht aan stof gebruiken,
maar dan denk ik toch dat ze daar door gaan bijten? nee?

Of je moet iets heel stevig gaan vinden,
en dan nog weet je het pas als ze er daadwerkelijk door zitten :lol:
Laatst gewijzigd door XToF op 01 aug 2008, 19:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Hoofdletters toegevoegd
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Formicarium voor Lasius niger

Bericht door XToF »

Als je twee lagen aan de binnenkant, en twee laagjes aan de buitenkant aanbrengt, dan bouw je op die manier een veiligheid in voor het geval ze zich toch doorheen de stof een weg naar buiten willen bijten.
Plaats reactie