Lasius niger (melzzyboots)

Vragen en opmerkingen over de blogs
Plaats reactie
melzzyboots
Lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 17 april 2011
Gender:
Leeftijd: 27

Lasius niger (melzzyboots)

Bericht door melzzyboots »

Vragen opmerkingen over mijn kolonie Lasius niger.
houder van:
lasius niger
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Lasius niger (melzzyboots)

Bericht door Floris »

Over welke vakantie heb je het? Vanaf juni kun je na een bruidvlucht zelf Lasius niger-koninginnen vangen en zo kolonies beginnen.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Martijn
Lid
Berichten: 643
Lid geworden op: 14 april 2008
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Lasius niger (melzzyboots)

Bericht door Martijn »

Ziet er goed uit! ;)
Gebruikersavatar
ameiseman
Lid
Berichten: 765
Lid geworden op: 27 juli 2010
Locatie: Duiven, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Lasius niger (melzzyboots)

Bericht door ameiseman »

Ga je een beginnende kolonie nemen, of een grotere? Anders heb je misschien wel kans dat het nest te groot is.

Good luck :)
Gebruikersavatar
Other
Lid
Berichten: 587
Lid geworden op: 13 april 2011
Locatie: Bergen Op Zoom
Gender:
Leeftijd: 38
Contacteer:

Re: Lasius niger (melzzyboots)

Bericht door Other »

Ik ben zelf ook net begonnen, heb net mijn eerste Gyne ontvangen!
Je nest ziet er goed uit, maar zoals ameiseman kijk uit dat je niet te fanatiek van start ga en je kolonie een te groot nest geef.
Veel Succes!

John 8-)
YOUTUBE
Like, Comment & Subscribe! 8-)
Kolonies aangeboden
Nieuwe kolonie nodig?
FACEBOOK
Like ons op facebook!
Gebruikersavatar
Gortello
Lid
Berichten: 866
Lid geworden op: 27 maart 2010
Locatie: Winterswijk, Nederland
Gender:
Leeftijd: 28
Contacteer:

Re: Lasius niger (melzzyboots)

Bericht door Gortello »

Erg mooi nest en leuk bedacht bevochtegings systeem, hoe heb je het zo gemaakt dat er niet teveel water in trekt? Of heb je een watje aan het uiteinde van het slangetje gedaan? Ik zou me kunnen voorstellen dat anders het water wel heel snel op is en het misschien door het ytong lekt.
melzzyboots
Lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 17 april 2011
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Lasius niger (melzzyboots)

Bericht door melzzyboots »

Ik ga mijn nest eerst opkweken in een buizen nest en als het nest dan bestaat uit 50 tot 100 mieren sluit ik het buizen nest aan op mijn ytong nest.
Mijn vader heeft een eigen staal- en lasbedrijf dus vandaar een mooi bevochtigings systeem :)
Ik heb de buisjes van het bevochtigings systeem met aquariumkit vast geplakt aan het ytong nest met inderdaad een watje tussen.
Het waterbakje en het nest in. Ik had het over de mei vakantie.
Eigenlijk kan ik niet wachten om te beginnen van mijn nest dus ben ik van plan om mijn mieren op
http://www.mierenboerderij.nl/ of op http://www.antstore.net/?german
te kopen. Wat bevelen jullie aan?
houder van:
lasius niger
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Lasius niger (melzzyboots)

Bericht door Phantom »

Zelf vangen is leuker, maar dan moet je even wachten tot de bruidsvluchten. Anders kan je L.niger wellicht van iemand op het forum krijgen. Kopen van deze mieren is absoluut niet nodig. Zeker mierenboerderij.nl biedt deze mieren aan voor overdreven prijzen, gezien ze in grote getale gevangen kan worden eind juli/augustus.
melzzyboots
Lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 17 april 2011
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Lasius niger (melzzyboots)

Bericht door melzzyboots »

Phantom schreef:Zelf vangen is leuker, maar dan moet je even wachten tot de bruidsvluchten. Anders kan je L.niger wellicht van iemand op het forum krijgen. Kopen van deze mieren is absoluut niet nodig. Zeker mierenboerderij.nl biedt deze mieren aan voor overdreven prijzen, gezien ze in grote getale gevangen kan worden eind juli/augustus.
Bedankt!
Ik denk dat ik dan nog even moet wachten tot dat de bruidsvluchten
begonnen zijn of inderdaad even op het forum rondvragen.
Wat doen jullie eigenlijk tijdens een vakantie met jullie mieren? Hebben jullie dan iemand
die ze verzorgt, of kan je met het geven van voldoende voeding de deur uit gaan?
En heb ik nog even een vraag: Kan je je ytong nest ook gewoon met siliconen kit plakken want ik heb
het met aquarium kit gedaan maar die tubes gaan egt onwijs snel leeg...
Of is er misschien een andere geschikte kit?
En dan mijn laatste vraag : is er misschien ook een andere (iets grotere) mier soort die lekker actief is?
(liever geen steek of bijtende mieren en geen mieren die kolonieën van 500 tot 1000 mieren stichten, ik vind 150 wel genoeg :P)
Maar als het uit een ander land moet komen lieven niet al te duur. :P
(Heb namenlijk ook laatst op antforum.de mieren uit Australië en Azië gezien van rond de 100,- euro :o ,kan me voorstellen
dat dat voor deze mieren soorten normaal is hoor.)
houder van:
lasius niger
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Lasius niger (melzzyboots)

Bericht door Phantom »

Mieren kunnen wekenlang zonder verzorgen. Ik doe er dan ook niets mee (behalve een "let even op m'n mieren" waarschuwing voor degenen die wel thuis blijven. Watergeven hoeven ze niet, want ik zorg ervoor dat waterreservoirs afdoende gevuld zijn voor de periode. Andere mensen, zeker met ytongnesten, zorgen voor een oppasser om water te kunne nblijven geven. Alhoewel mieren lang zonder voedsel kunnen, is vocht absoluut noodzakelijk. Net als mensen kunnen mieren hooguit enkele dagen zonder vocht.

Ytong nesten plak ik altijd met siliconenkit, maar dan wel de goedkoopste waterdichte kit. Deze is meestal (niet altijd) helder doorzichtig en is gemakkelijk aanbrengen. Een paar euro per tube ben je wel kwijt...

Hele kleine kolonies kunnen zich in de natuur meestal niet permitteren zeer actief te zijn. Enige verliezen zijn dan namelijk altijd veel pijnlijker dan bij een zeer grote kolonie. Echte kleine kolonies zoals Themnothorax spp. vormt zie je eigenlijk haast nooit in de natuur vrij lopen, terwijl ze er wel echt zijn. Enorme kolonies zoals L.fuliginosus of F.rufa kunnen vormen zorgen ervoor dat je hele snelwegen van de mieren kan vinden in de natuur. Een verlies van zo'n snelweg is dan ook niet zo'n ramp voor zo'n kolonie.

Prijzen van mieren vind ik vaak overdreven, het zijn maar mieren... Net als raskatten of rashonden vind ik het niet waard om zoveel geld neer te tellen voor dieren waarvan je niet weet hoe lang ze het gaan overleven. Maar dat oordeel mag iedereen zelf geven natuurlijk, er zijn meer dan genoeg liefhebbers die er wel het geld voor overhebben. Iets is net zoveel geld waard als dat iemand er voor wil geven, zegt men. ;)
salamalfayed
Lid
Berichten: 465
Lid geworden op: 12 december 2010
Locatie: Apeldoorn (Gelderland)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Lasius niger (melzzyboots)

Bericht door salamalfayed »

De hoge prijzen voor de exotische mieren komen voornamelijk door:
Vergunning in land van herkomst+speciaal transport(niet elke maatschappij neemt levende dieren mee als vracht+import vergunningen.

Voor Nederland zijn alleen de kosten op Schiphol(douane) al €500 per zending.

De mensen op het forum doen dit als hobby, maar als je als bedrijf ervan wilt leven zul je deze kosten terug moeten verdienen. Ook moet je rekening houden met beschadiging van de zending, waardoor een gedeelte van de dieren dood kunnen gaan. Dat is met elk 'product' hetzelfde. Met de dieren bij antstore etc. zit er ongeveer 45% marge op, maar is er ook een heel groot risico aangezien je niet weet of je ze verkoopt/of ze gezond zijn.

(bedragen en percentages zijn gebaseerd op import in Nl)
Acromyrmex octospinosus
V&O viewtopic.php?f=31&t=11916&p=87635#p87635
Camponotus vagus
Camponotus cruentatus
Camponotus ligniperdus
Messor barbarus
Plaats reactie