Camponotus vagus (kjeld13)

Vragen en opmerkingen over de blogs
Plaats reactie
kjeld13

Camponotus vagus (kjeld13)

Bericht door kjeld13 »

Plaats hier de vragen en opmerkingen over deze blog.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 43
Contacteer:

Re: Camponotus vagus (kjeld13)

Bericht door Floris »

Dat is een mooie kolonie!
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Camponotus vagus (kjeld13)

Bericht door ProXi »

Ziet er heel goed uit. Dit soort groeit best snel als ze van 40 naar 1000 gegaan zijn in een jaar.
Als je ruimte hebt, zou ik ook nog een mooie buitenwereld erbij doen om het plaatje helemaal compleet te maken.
Gebruikersavatar
efbi
Lid
Berichten: 459
Lid geworden op: 15 februari 2010
Locatie: Melle bij Gent
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Camponotus vagus (kjeld13)

Bericht door efbi »

Zeer mooi ytong nest, mijn complimenten!
So close, no matter how far
Couldn't be much more from the heart
Forever trusting who we are
and nothing else matters
Gebruikersavatar
Lollol3r
Lid
Berichten: 82
Lid geworden op: 01 augustus 2010
Locatie: Beverwijk
Gender:
Leeftijd: 31
Contacteer:

Re: Camponotus vagus (kjeld13)

Bericht door Lollol3r »

Inderdaad een erg mooi design voor dat Ytong nest. Nu nog een bijpassende mooie buitenwereld om het af te maken, die misschien ook wat groter is als de huidige?

Btw, liggen die glasplaten los? Vind je dat niet eng met ruim 1000 mieren. :P
3x Lasius Niger [ Blog ] - [ Reacties ]
kjeld13

Re: Camponotus vagus (kjeld13)

Bericht door kjeld13 »

Die glasplaten zijn vastgelijmd.

Overigens, ik vind niks mis met de huidige buitenwerelden. :P Ik zal kijken wat ik kan doen voor het volgende nest.
Gebruikersavatar
Lollol3r
Lid
Berichten: 82
Lid geworden op: 01 augustus 2010
Locatie: Beverwijk
Gender:
Leeftijd: 31
Contacteer:

Re: Camponotus vagus (kjeld13)

Bericht door Lollol3r »

kjeld13 schreef:Die glasplaten zijn vastgelijmd.

Btw, ik vind niks mis met de huidige buitenwerelden. :P Ik zal kijken wat ik kan doen voor het volgende nest.
Haha, als jij er tevreden mee bent zo houden! Iedereen heeft z'n eigen mening en je moet je niet door ons laten dwingen een nieuwe te maken/kopen als je er zelf tevreden mee bent. :P
3x Lasius Niger [ Blog ] - [ Reacties ]
Gebruikersavatar
efbi
Lid
Berichten: 459
Lid geworden op: 15 februari 2010
Locatie: Melle bij Gent
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Camponotus vagus (kjeld13)

Bericht door efbi »

Lollol3r schreef:Inderdaad een erg mooi design voor dat Ytong nest. Nu nog een bijpassende mooie buitenwereld om het af te maken, die misschien ook wat groter is als de huidige?

Btw, liggen die glasplaten los? Vind je dat niet eng met ruim 1000 mieren. :P
Ik lijm mijn glasplaten normaal nooit vast...
Je moet hoogstens wat voorzichtiger zijn maar de mieren zullen ze niet verplaatsen hoor. ;)
So close, no matter how far
Couldn't be much more from the heart
Forever trusting who we are
and nothing else matters
Gebruikersavatar
Martijn
Lid
Berichten: 643
Lid geworden op: 14 april 2008
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Camponotus vagus (kjeld13)

Bericht door Martijn »

efbi schreef:
Lollol3r schreef:Inderdaad een erg mooi design voor dat Ytong nest. Nu nog een bijpassende mooie buitenwereld om het af te maken, die misschien ook wat groter is als de huidige?

Btw, liggen die glasplaten los? Vind je dat niet eng met ruim 1000 mieren. :P
Ik lijm mijn glasplaten norùaal nooit vast...
Je moet hoogstens wat voorzichtiger zijn maar de mieren zullen ze niet verplaatsen hoor ;)
Ik moet er niet aan denken dat ik er perongelijk tegenaan stoot... :?
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Camponotus vagus (kjeld13)

Bericht door mn »

Mooi nest, mooie kolonie!
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
AlmeloRW
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 25 juli 2011
Locatie: Almelo
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Camponotus vagus (kjeld13)

Bericht door AlmeloRW »

Leuk gemaakt dat ytongnest, ik heb er zelf 1 van 60cmx20cmx10cm (nog niet in gebruik) en ik had aan de onderzijde een uitsparing gemaakt voor een waterbakje, om zo ongeveer 25- tot 30% van het totale oppervlakte te bevochtigen. Het bakje wat er onderpast heeft ongeveer een inhoudt van 75cl. Ik had het ytongnest voor het proberen zelf al een keer goed bevochtigd en toen hij bijna droog was heb ik het bakje water onder de uitsparing gezet. Een halve dag later heb ik weer gekeken en het bakje was kurkdroog en ik zag ook geen verschil op t ytong qua droog of nat. Wat werkt over het algemeen beter dan? Een uitsparing aan de bovenzijde zoals jij op de foto hebt, of een uitsparing aan de onderzijde? En om de hoeveeltijd moet je t nest weer bevochtigen, aangezien zo'n ytongblok snel uitgedroogt is??
1x messor barbarus q + ruim 800 werksters
kjeld13

Re: Camponotus vagus (kjeld13)

Bericht door kjeld13 »

Het verschil tussen een pilaar in een waterbakje en een uitsparing aan de bovenzijde is dat de eerste een kleiner oppervlak bevochtigd. Ik heb een uitsparing gebruikt omdat het nest een erg groot oppervlak is om te bevochtigen, nu zelfs met zo'n groot waterreservoir wordt niet veel meer dan het halve nest bevochtigd. In welke mate bevochtigd moet worden verschilt per soort, deze soort zit het liefst vooral vochtigd maar kan ook wel droogte aan. Crematogaster scutellaris heeft bijvoorbeeld niet noodzakelijk vochtigheid in het nest nodig, Pheidole pallidula moet altijd het liefst overal vochtig zitten omdat droogte snel fataal voor deze soort kan worden. Blijf het bakje aanvullen, ytong zuigt erg veel vocht op wanneer het compleet droog is. Dit zal waarschijnlijk binnen een week alsnog het gewenste resultaat geven. Mocht het toch niet lukken kan je misschien nog een waterreservoir in het ytong uitkerven.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Camponotus vagus (kjeld13)

Bericht door Mika »

Een heel mooie kolonie, en een heel mooi nest! Zorg dat je de kolonie goed verzorgt, want deze graven ook zonder problemen door Ytong: een volgende nest is beter in een bak, zodat uitgraven geen zin heeft.
DUCKDUCKGO!
kjeld13

Re: Camponotus vagus (kjeld13)

Bericht door kjeld13 »

Mika schreef:Een heel mooie kolonie, en een heel mooi nest! Zorg dat je de kolonie goed verzorgt, want deze graven ook zonder problemen door Ytong: een volgende nest is beter in een bak, zodat uitgraven geen zin heeft.
Dit klopt helemaal. Net voordat ze in dit nest zaten waren ze uitgebroken, ze hadden een gat recht door de ytong gegraven, honderden mieren door mijn slaapkamer. Zo was mijn Crematogaster scutellaris kolonie aan haar einde gekomen. Maar door het goed aan te pakken had ik ze binnen een week in het nieuwe nest zitten, die ik na de ontsnapping nog moest maken.
kjeld13

Re: Camponotus vagus (kjeld13)

Bericht door kjeld13 »

AlmeloRW schreef:Onderwerp: Camponotus vagus (kjeld13)
kjeld13 schreef:Het verschil tussen een pilaar in een waterbakje en een uitsparing aan de bovenzijde is dat de eerste een kleiner oppervlak bevochtigd. Ik heb een uitsparing gebruikt omdat het nest een erg groot oppervlak is om te bevochtigen, nu zelfs met zo'n groot waterreservoir wordt niet veel meer dan het halve nest bevochtigd. In welke mate bevochtigd moet worden verschilt per soort, deze soort zit het liefst vooral vochtigd maar kan ook wel droogte aan. Crematogaster scutellaris heeft bijvoorbeeld niet noodzakelijk vochtigheid in het nest nodig, Pheidole pallidula moet altijd het liefst overal vochtig zitten omdat droogte snel fataal voor deze soort kan worden. Blijf het bakje aanvullen, ytong zuigt erg veel vocht op wanneer het compleet droog is. Dit zal waarschijnlijk binnen een week alsnog het gewenste resultaat geven. Mocht het toch niet lukken kan je misschien nog een waterreservoir in het ytong uitkerven.
Bedankt voor je duidelijke reactie, daar kan ik wat mee. Het volgende nest dus maar een uitsparing aan de bovenzijde doen. En zoals jij dat hebt, hoevaak moet je dan water bijvullen en hoeveel water ongeveer? Ik heb op het moment Lasius Niger gynes (10 stuks, op t moment nog in reageerbuizen) en die houden toch ook van een hoge vochtigheid, dus ongeveer 1/3e tot de helft van het complete Ytong nest bevochtigen toch?
Kerf gewoon een grote groef van een paar cm diep en breed aan de bovenzijde, dan zit je wel goed als je weer zo'n groot nest maakt. Je zult zelf gaan zien hoe vaak je moet bijvullen. Om dit minder te maken kan je een plaatje (plexi-)glas met een gaatje erin over het waterreservoir heen plakken, dan raak je geen water in het reservoir kwijt door verdamping en door het gaatje kan je dan water bijvullen.
Gebruikersavatar
AlmeloRW
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 25 juli 2011
Locatie: Almelo
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Camponotus vagus (kjeld13)

Bericht door AlmeloRW »

Das een goed idee Kjeld, dat doe ik ook bij mn volgende nest, gewoon een grote groef maken aan de bovenzijde. En die aan de onderzijde weglaten. Alleen word dat niet wat met t plexiglas. Ik heb van mn oude (kapotte) aquarium nog een een glasplaat en die wou ik ervoor gaan gebruiken, dus boren kan helaas niet.
Ik denk dat ik maar een klein gleufje van ongeveer een cm overhou om zo het water aan te vullen, dan moet het toch ook haast wel goedkomen, denk ik.
Maar ik ben opzich nog lang niet toe aan een Ytong nest. Mn gynes hebben zelfs nog geen eieren gelegt (gisteren dan), moet vandaag nog even weer snel controleren.
1x messor barbarus q + ruim 800 werksters
Strafer
Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 04 september 2011
Gender:
Leeftijd: 39

Camponotus vagus (kjeld13)

Bericht door Strafer »

Very nice, that colony is huge! =)
How often and much do you feed it?
kjeld13

Re: Camponotus vagus (kjeld13)

Bericht door kjeld13 »

They just got out of hibernation. At the moment I'm only feeding them waxworms, honeydewsubstrate and sugerwater. Before their hibernation I was also feeding them morio-/mealworms and crickets. Usually a few big crickets a day and some -worms on an irregular basis throughout the week. Now, because they're just starting up, they're eating 1-2 big waxworms a day and the honeydewsubstrate/sugerwater constantly out of testtubes with cotton.
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Camponotus vagus (kjeld13)

Bericht door ANThousiasteling »

Van C. vagus is een caresheet en van C. ligniperda niet. Komt C. ligniperda volledig overeen qua verzorging met C. vagus? Zo nee, wat zijn de verschillen?
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
kjeld13

Re: Camponotus vagus (kjeld13)

Bericht door kjeld13 »

Camponotus ligniperda is trager in groei, moeilijker om te houden, minder makkelijk in het aannemen van voedsel, minder agressief, vaak minder actief en hebben een langere winterslaap nodig. Ten minste, dat is wat ik tot nu toe heb gelezen, ik heb deze soort zelf nooit gehouden. Voor een beginner zou ik zeker Camponotus vagus aanraden omdat deze waarschijnlijk meer verwachtingen zal vervullen en minder snel zal uitdraaien tot een teleurstelling.
Plaats reactie