Messor Barbarus (mpower000)

Alle Messor kolonies van de leden
Gesloten
Gebruikersavatar
mpower000
Lid
Berichten: 290
Lid geworden op: 12 april 2009
Locatie: Antwerpen
Gender:
Leeftijd: 35

Messor Barbarus (mpower000)

Bericht door mpower000 »

Sinds afgelopen woensdag heb ik mijn eerste Messor Barbarus kolonie (van Mika, bij XToF opgehaald).
Er zijn al een 15-tal werksters. Mika raadde me aan om ze direct een klein Ytong nest te geven, dus ik had al een Ytong nest van 20cm bij 20cm voorzien met als buitenwereld een plastic ijsbakje.

Momenteel zitten de mieren nog steeds in hun proefbuis die ik in de buitenwereld heb gelegd. Ik ben niet van plan om ze te dwingen te verhuizen naar het Ytong nest; desnoods wachten ze tot de proefbuis echt te klein wordt.

Ik gaf ze in het begin een dode vlieg, maar die raakten ze niet aan. Vandaag gaf ik ze een kakkerlak (bekomen dankzij XToF - ik hou ze nu gewoon op mijn kamer in een voormalige milieubox) die gedeeltelijk was doorgesneden maar toch nog leefde, en daar sprongen de Messors direct op en kwam de koningin er zelfs persoonlijk van eten.
Ik gaf ze ook wat paardebloemzaadjes en die begonnen ze ook direct in het nest te brengen.


Vragen en opmerkingen.
-Camponotus vagus
-Messor barbarus
-Myrmica rubra
Gebruikersavatar
mpower000
Lid
Berichten: 290
Lid geworden op: 12 april 2009
Locatie: Antwerpen
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Messor barbarus (mpower000)

Bericht door mpower000 »

Vandaag is de Messor Barbarus koningin eindelijk naar het Ytong-nest verhuisd. Ik had gisteren de temperatuur in het nest vrij veel verhoogd, en ik denk dat dat erg veel geholpen heeft.
-Camponotus vagus
-Messor barbarus
-Myrmica rubra
Gebruikersavatar
mpower000
Lid
Berichten: 290
Lid geworden op: 12 april 2009
Locatie: Antwerpen
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Messor barbarus (mpower000)

Bericht door mpower000 »

Ik heb een serieus probleem met mijn Messor Barbarus. Sinds een weekje zitten er een groep van 6 werksters in de buitenwereld en het is duidelijk dat ze niet in het nest komen en 1voor 1 sterven (al een 4-tal sterfgevallen); ze zitten gewoon allemaal bij elkaar en de zaadjes die ze bewaren leggen ze bij elkaar in een hoek van de buitenwereld. De koningin zit samen met 3 werksters in het (verwarmde) nest, maar ik zie geen eitjes of poppen. Ik maak me dus ernstig zorgen over mijn kolonie.

Zijn er nog die zulke problemen hebben gekend? Kan ik iets doen?


Vragen en opmerkingen?
-Camponotus vagus
-Messor barbarus
-Myrmica rubra
Gebruikersavatar
mpower000
Lid
Berichten: 290
Lid geworden op: 12 april 2009
Locatie: Antwerpen
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Messor Barbarus (mpower000)

Bericht door mpower000 »

Hier enkele foto's van het nest en de buitenwereld waar ze nu inzitten.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-Camponotus vagus
-Messor barbarus
-Myrmica rubra
Gebruikersavatar
mpower000
Lid
Berichten: 290
Lid geworden op: 12 april 2009
Locatie: Antwerpen
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Messor barbarus (mpower000)

Bericht door mpower000 »

Sinds het 'voorval' met mijn weinig doordacht Y-tong nest (zie boven), heeft mijn kolonie zich vrij goed hersteld. Ze zitten nog steeds in een buizennest nu, maar na de examens maak ik zo snel mogelijk een beter en kleiner Y-tong nest (ik ga het voorbeeld van mn volgen, want dat nest ziet er in feite perfect uit).

De koningin legt momenteel veel eitjes en het lijkt alsof de kolonie-groei een stuk sneller gaat dan bij mijn (grotere kolonie) Lasius Niger (die het overigens zeer goed doen).
-Is het algemeen zo dat Messor Barbarus veel sneller groeit dan Lasius Niger?-
-Camponotus vagus
-Messor barbarus
-Myrmica rubra
Gebruikersavatar
mpower000
Lid
Berichten: 290
Lid geworden op: 12 april 2009
Locatie: Antwerpen
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Messor Barbarus (mpower000)

Bericht door mpower000 »

De examens zijn eindelijk gedaan, dus ik heb weer wat tijd om wat foto's online te plaatsen.
DSC00716A.jpg
In het waterreservoir achteraan heb ik wat plastiek gelegd in een poging om het water wat meer langs de zijkant in de Ytong te laten trekken ipv verticaal.
DSC00717A.jpg
Hier kan je de binnenkant van het nest zien. Het zijn 2 kleine kamers: 1 droge om het graan op te slaan en 1 vochtige kamer om het broed te bewaren.
Er zitten momenteel een 25-tal mieren in, maar dat aantal zal binnen enkele dagen bijna verdubbelen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-Camponotus vagus
-Messor barbarus
-Myrmica rubra
Gebruikersavatar
mpower000
Lid
Berichten: 290
Lid geworden op: 12 april 2009
Locatie: Antwerpen
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Messor barbarus (mpower000)

Bericht door mpower000 »

Ik vertrek over een paar dagen naar Vietnam om vrijwilligerswerk te doen en zal pas midden september terug zijn; dus ik zal eerst nog maar eens mijn blog updaten.

De kolonie stelt het zéér goed, er zijn erg veel werksters bijgekomen en sinds 2 dagen heb ik mijn eerste major-werkster! :D
Het grote hoofd is nog een heel stuk indrukwekkender in het echt dan op alle foto's die ik tot nu toe zag, maar dat is waarschijnlijk omdat het m'n eerste is. De latere zullen waarschijnlijk nog bijna dubbel zo groot worden.

Misschien trek ik later nog wat foto's.
-Camponotus vagus
-Messor barbarus
-Myrmica rubra
Gebruikersavatar
mpower000
Lid
Berichten: 290
Lid geworden op: 12 april 2009
Locatie: Antwerpen
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Messor barbarus (mpower000)

Bericht door mpower000 »

Mijn kolonie zit al een tweetal weken in zijn winterslaap, ik zie ze echter nog steeds vaak in de buitenwereld. Het is misschien iets te warm in de garage waar ze momenteel zitten.

Ze zijn de laatste maanden erg snel in aantal gegroeid en het nest is snel te klein geworden; daarom heb ik vandaag een nieuw, groot Ytong-nest gemaakt (foto's zullen later volgen). Het heeft me al 5 zware uren gekost, en het is nog niet helemaal af, maar aangezien mijn vriendin geen mierenfan is, zal dit mijn enige kolonie blijven en zal ik dus geen nieuwe nesten meer ineen hoeven te knutselen.
Ik ben van plan hun huidige nest nog tijdens de winterslaap eraan te koppelen en hopelijk verhuizen ze dan vlot naar het groter nest zodra hun winterslaap voorbij is in februari.
-Camponotus vagus
-Messor barbarus
-Myrmica rubra
Gebruikersavatar
mpower000
Lid
Berichten: 290
Lid geworden op: 12 april 2009
Locatie: Antwerpen
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Messor Barbarus (mpower000)

Bericht door mpower000 »

Het is al een hele poos geleden dat ik deze blog nog eens update, maar ondertussen is er heel veel gebeurd.
Sinds ik de kolonie naar het nieuwe, grote Y-tong nest verhuisde, zijn ze enorm in aantal toegenomen. Er zijn ondertussen zeker al zo'n 1000 werksters.
De foto's hieronder zeggen wel genoeg:
DSC01734.jpg
DSC01735.jpg
DSC01736.jpg
DSC01737.jpg
DSC01742.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-Camponotus vagus
-Messor barbarus
-Myrmica rubra
Gebruikersavatar
mpower000
Lid
Berichten: 290
Lid geworden op: 12 april 2009
Locatie: Antwerpen
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Messor Barbarus (mpower000)

Bericht door mpower000 »

Ik heb nog snel een filmpje gemaakt:
-Camponotus vagus
-Messor barbarus
-Myrmica rubra
Gebruikersavatar
mpower000
Lid
Berichten: 290
Lid geworden op: 12 april 2009
Locatie: Antwerpen
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Messor barbarus (mpower000)

Bericht door mpower000 »

Ik heb nog eens een filmpje gemaakt.
Tegenwoordig ben ik aan het experimenteren met een stelling die mijn camera recht boven de buitenwereld stilhoudt.
Zo zou het beeld toch wat beter moeten zijn.
Hier dan het eerste filmpje waar ik mijn Messor Barbarus zaden aanbiedt:
-Camponotus vagus
-Messor barbarus
-Myrmica rubra
Gebruikersavatar
mpower000
Lid
Berichten: 290
Lid geworden op: 12 april 2009
Locatie: Antwerpen
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Messor barbarus (mpower000)

Bericht door mpower000 »

Aangezien ik eind juni mijn Messors wil verhuizen naar een nieuw formicarium, ben ik aan het denken wat de beste manier zou zijn om ze te verhuizen.
Het nieuw formicarium zal in een oud aquarium worden geplaatst, dus er zijn geen openingen om het oud formicarium met de nieuwe buitenwereld d.m.v. een buisje te verbinden...
Ik was aan het denken om het met een houten brugje te doen, maar ik heb geen idee of dit wel werkt met een Messor Barbarus kolonie (het lijken mij geen al te beste klimmers te zijn).

Hebben jullie ideetjes?
-Camponotus vagus
-Messor barbarus
-Myrmica rubra
Gebruikersavatar
mpower000
Lid
Berichten: 290
Lid geworden op: 12 april 2009
Locatie: Antwerpen
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Messor Barbarus (mpower000)

Bericht door mpower000 »

Het nieuwe nest voor mijn Messors is een kleine twee weken geleden eindelijk afgeraakt. Ik heb in een oud aquarium met twee Ytongblokken het nest gemaakt en in het midden opgevuld met een andere op maat gezaagde Ytongblok met daarover gips om het 1 geheel te maken. Alles heb ik gekleurd met gele oker. Aanvankelijk had ik er ook 3 cactussen ingezet als versiering, maar doordat de mieren al het zand begonnen weg te halen, heb ik die er uitgenomen.
Via een houten brugje wil ik ze doen verhuizen, maar na bijna twee weken zijn ze nog altijd niet verhuisd... Ik heb de rode folie van hun oud nest al weggenomen en het waterreservoir niet meer bijgevuld, maar nu weet ik niet wat ik nog meer kan doen...

In ieder geval heb je hieronder een reeks foto's om alles wat te illustreren ;)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-Camponotus vagus
-Messor barbarus
-Myrmica rubra
Gebruikersavatar
mpower000
Lid
Berichten: 290
Lid geworden op: 12 april 2009
Locatie: Antwerpen
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Messor barbarus (mpower000)

Bericht door mpower000 »

Hier is een nieuw filmpje van mijn Messor Barbarus gesetteld in hun nieuwe nest. Ik voedde ze hier ook toevallig een blaptica dubia.
-Camponotus vagus
-Messor barbarus
-Myrmica rubra
Gebruikersavatar
mpower000
Lid
Berichten: 290
Lid geworden op: 12 april 2009
Locatie: Antwerpen
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Messor barbarus (mpower000)

Bericht door mpower000 »

Mijn Messor Barbarus zijn nu een paar dagen uit winterslaap en lijken het heel goed te doen.
De koningin is zo goed als onmogelijk terug te vinden in de mierenmassa, hoewel de mieren nog niet zo actief zijn. Kakkerlakken worden wel al weer goed aanvaard (gemiddeld één grote per dag) en ze drinken ook veel water.
Ik kan nu ook duidelijk zien dat ze enorm in de Ytong steen bijten en o.a. connecties maken naar de spleten tussen het nest en het glas waar ze nu ook zitten. Het is niet echt een probleem omdat dit ze nog meer plaats geeft en ik niet van plan ben om een nóg groter nest te maken (voorlopig is er sowieso nog voldoende mogelijkheid tot groei).
-Camponotus vagus
-Messor barbarus
-Myrmica rubra
Gebruikersavatar
mpower000
Lid
Berichten: 290
Lid geworden op: 12 april 2009
Locatie: Antwerpen
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Messor barbarus (mpower000)

Bericht door mpower000 »

Vanochtend was er de eerste grote ontsnapping: langs de kitrand in een hoek van het aquarium was de fluon niet goed aangebracht en liepen ze er zo overheen. Er liep een 'snelweg' van het formicarium naar een hoek in de veranda waar er een oude ingang was van een Lasius niger nest. Mijn Blaptica dubia-kweek stond ernaast, maar daar zijn ze gelukkig niet in geweest.
Ik heb uiteindelijk een 150-tal mieren gedood en de fluon-barrière hersteld. Het probleem is nu dat ik vanaf 30 juni zo'n maand lang niet in het land zal zijn en ik mijn moeder met de kolonie moet opzadelen. Als ze dan ontsnappen... :o
Voorts zal ik vanaf midden augustus samen met mijn vriendin een studio huren, maar ze heeft een echte afkeer van mijn mieren en ook is het een groter risico als ze dan zouden ontsnappen. Dus ik begin te vrezen dat ik deze kolonie zal moeten verkopen of vernietigen...

Vragen en opmerkingen.
-Camponotus vagus
-Messor barbarus
-Myrmica rubra
Gebruikersavatar
mpower000
Lid
Berichten: 290
Lid geworden op: 12 april 2009
Locatie: Antwerpen
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Messor barbarus (mpower000)

Bericht door mpower000 »

Een paar dagen geleden was het weer prijs: toen ik 's avonds thuiskwam, was de kolonie weer uitgebroken en was er weer een grote snelweg aangelegd die tot buiten liep. Interessant was wel dat ze bij hun ontdekkingstocht op een groot Lasius niger-nest waren gestuit en het tot een ware veldslag was gekomen met honderden mierenlijken op het terras als resultaat.
Aangezien ik alleen thuis was, besloot ik de uitgebroken mieren niet te doden, maar bij wijze van experiment gewoon de uitbraakpreventie te herstellen en zien wat er zou gebeuren. De volgende dag waren alle uitgebroken mieren (uitgezonderd van een tiental eenzame achterblijvers) naar het nest teruggekeerd en geraakten ze niet weer over de fluon heen.
Ik heb nu alle hoeken van het aquarium van een enorme extra beveiliging voorzien en hoop dat deze uitbraak toch eindelijk de laatste was!
-Camponotus vagus
-Messor barbarus
-Myrmica rubra
Gebruikersavatar
mpower000
Lid
Berichten: 290
Lid geworden op: 12 april 2009
Locatie: Antwerpen
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Messor barbarus (mpower000)

Bericht door mpower000 »

Deze kolonie bracht net zoals mijn andere kolonies zijn winterslaap door in een leegstaande garage en heeft jammer genoeg de strenge vorst van de voorbije weken niet overleefd. Ik was toen op reis en kon ze niet redden...
-Camponotus vagus
-Messor barbarus
-Myrmica rubra
Gebruikersavatar
mpower000
Lid
Berichten: 290
Lid geworden op: 12 april 2009
Locatie: Antwerpen
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Messor barbarus (mpower000)

Bericht door mpower000 »

Ik heb mijn kolonies blijkbaar toch iets te snel afgeschreven, want sinds deze morgen zijn ze uit de dood opgestaan ^^
De Myrmica's lijken volledig in orde te zijn en bij de Camponotusen is er ook wat beweging. Mijn Messor barbarus kolonie staat momenteel bij mijn ouders, dus deze kan ik voorlopig nog niet controleren.
-Camponotus vagus
-Messor barbarus
-Myrmica rubra
Gebruikersavatar
mpower000
Lid
Berichten: 290
Lid geworden op: 12 april 2009
Locatie: Antwerpen
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Messor barbarus (mpower000)

Bericht door mpower000 »

Mijn Messor barbarus-kolonie is alive and kicking! Zelfs de koningin heb ik na 1,5 jaar nog eens vluchtig kunnen zien, dus de kolonie is nog lang niet dood.
Ik heb nog eens geprobeerd om een filmpje te maken toen ik de kolonie honingwater gaf, maar ze staan momenteel op een lastige plek, dus het is niet geweldig geslaagd...

-Camponotus vagus
-Messor barbarus
-Myrmica rubra
Gebruikersavatar
mpower000
Lid
Berichten: 290
Lid geworden op: 12 april 2009
Locatie: Antwerpen
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Messor barbarus (mpower000)

Bericht door mpower000 »

Laatste update: na een aantal weken twijfel over de toestand van de kolonie en dan de zekerheid dat de koningin nog leefde twee dagen geleden, is ze uiteindelijk dan toch gestorven. Ik weet niet zeker of ze een natuurlijke dood is gestorven of niet, maar in ieder geval zag ik daarnet dat een aantal mieren haar aan het opeten waren, dus ze is nu 100% zeker dood... en daarmee ook de kolonie.
Gelukkig heb ik wel heel veel genot gehad van deze kolonie en ben ik er in geslaagd deze kolonie toch heel groot te laten worden. Het was ook de tweede kolonie die ik ooit had en de eerste die ik echt intensief verzorgde en daardoor zal ik altijd een speciaal gevoel hebben voor Messor barbarus.

Hier mag een slotje op.
-Camponotus vagus
-Messor barbarus
-Myrmica rubra
Gesloten